Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Groepsreizen

+4
rapa nui
TukTuk
iloverocknroll1984
Polly
8 plaatsers

Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Groepsreizen

Bericht  Polly di 6 maa 2012 - 22:46

Hebben jullie ervaring met groepsreizen? Hoe bevalt zo'n reis en met welke organisatie ben je geweest?


Laatst aangepast door Polly op do 22 maa 2012 - 3:42; in totaal 1 keer bewerkt
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Gast wo 7 maa 2012 - 4:06

Ik ben 2 x met een groepsreis weg geweest. 1e keer was via Summum. Ik heb toen een rondreis China, Tibet, Nepal gedaan. Ik had in mijn eentje geboekt. Deze reis is mij heel goed bevallen. Leuke reisgenoten, o.a. van mijn leeftijd, verder was de samenstelling heel divers, de jongste was 27 en de oudste 70. Het aantal mannen en vrouwen was ook gelijk. Als reisleider hadden we een jonge man van rond de 30 die erg enthousiast was en met iedereen in de groep leuk omging. Hij wist veel te regelen en kon ons goede tips geven. Ik zou weer met Summum willen reizen.

De 2e reis heb ik (samen met vriend deze keer) met SNP gemaakt. Het was een rondreis door Chili, Bolivia en Peru. Deze keer vond ik de groep enorm tegenvallen. Mijn vriend en ik hadden beiden geen klik met andere groepsgenoten, echt met niemand. De reisleider was goed, deskundig en betrouwbaar. Verder vond ik het jammer dat die reisleider heel erg naar de 'populaire' mensen in de groep trok en anderen waar hij dan geen klik mee had wat buitensloot. Qua landen was het wel een fantastische reis, maar qua reisgenoten eigenlijk helemaal niet. Ik zou om die reden ook niet meer zo gauw een reis bij SNP boeken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  iloverocknroll1984 wo 7 maa 2012 - 4:42

Ik ben met Fox en Mambo op groepsreizen geweest en wat ik met name fijn vind is als een reisbegeleider (en dan bedoel ik dus niet een (lokale) gids maar een Nederlandssprekend persoon dat echt al begeleider meegaat, niet als reisleider) wel wat weet van de taal, gebruiken en omgeving. Lokale gidsen zijn niet altijd even spraakzaam, ook niet als je wat vraagt, en dan is het fijn als een reisbegeleider daar een beetje in kan assisteren door af en toe ook de meest simpele dingen uit te leggen en de communicatie met de lokale gids te vergemakkelijken.

Daarnaast vind ik dat een reisbegeleider zijn zaakjes op orde moet hebben, dus: beheer fooienpot als die er is en bereid zijn daar later verantwoording over af te leggen indien gewenst, altijd op tijd komen en zorgen dat de groep dat ook is, zorgen voor een soepele check-in bij hotels, vragen kunnen beantwoorden over bijv. reistijden en excursies e.d.

En natuurlijk altijd vriendelijk en sociaal blijven, ook al zullen er soms mensen zijn die je heel irritant vind of waar je niks mee hebt.

iloverocknroll1984
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 333
Punten : 400
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  TukTuk wo 7 maa 2012 - 4:48

Geen ervaring, maar wat leuk dat je dat werk gaat doen! Naar welke landen ga je? Of is dat telkens verschillend? Very Happy
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  rapa nui wo 7 maa 2012 - 7:29

Wat leuk dat je dat gaat doen. Wat voor reizen/groepen ga je begeleiden? Ik heb reizen gemaakt met Djoser, Summum, Koning Aap, Rosetta en ooit een keer met de OAD. Ik denk dat het er ook wel van af hangt wat mensen verwachten van een reisleider van het soort reis dat ze geboekt hebben (hoe georganiseerd wordt het aangeboden) en van hun nationaliteit. Ga je Nederlanders begeleiden? of andere nationaliteiten. Ik heb wel eens begrepen dat niet alle buitenlandse reisleiders Nederlanders waarderen omdat die als ze bv. een bus uitgaan meteen alle kanten uitzwermen, niet geduldig eerst naar de uitleg luisteren maar meteen overal heenlopen en foto's gaan maken. Ik vind het zelf prettig als het inchecken in hotels snel gaat, ik heb liever dat de reisleider de fooienpot beheerd en in elk geval niet verplicht iemand aanwijst die dat moet doen. Ik weet dat je reisbegeleider bent en geen gids maar ik vind het wel prettig dat zo iemand toch wel iets van het land weet, tips kan geven over restaurantjes, lokale gewoontes als hoeveel fooi gebruikelijk is, wat je echt niet moet doen en wat je zeker moet zien. Je moet redelijk streng zijn in die zin dat je wel moet proberen dat iedereen er ook op de afgesproken tijd is en als mensen steeds te laat zijn ze er op aanspreken omdat dit erg vervelend is voor de anderen. Proberen gedurende de reis wel met iedereen contact te hebben en niet alleen met bepaalde personen. Noem het programma voor de volgende dag de dag van te voren zodat je bv je kleding en schoeisel daarop aan kunt passen of schrijf eea van te voren op en leg dit/hang dit bv bij de receptie neer. En doe dit niet 's ochtends in de bus pas.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly wo 7 maa 2012 - 8:43

...


Laatst aangepast door Polly op do 22 maa 2012 - 3:43; in totaal 1 keer bewerkt
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  iloverocknroll1984 wo 7 maa 2012 - 8:56

Klinkt super leuk zeg! Is het alleen voor de zomer omdat je zegt "als ik het volgend jaar weer wil doen"?

iloverocknroll1984
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 333
Punten : 400
Registratiedatum : 06-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly wo 7 maa 2012 - 9:26

...


Laatst aangepast door Polly op do 22 maa 2012 - 3:43; in totaal 1 keer bewerkt
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  TukTuk wo 7 maa 2012 - 9:30

Gaaf hoor! Welke opleiding heb je er voor gevolgd eigenlijk? Lijkt me ook wel erg leuk om dat ene paar seizoenen te doen, maar zal zonder opleiding niet gaan denk ik?
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly wo 7 maa 2012 - 9:33

Het gaat niet om opleiding, het gaat om ervaring en persoonlijkheid! Dus als je het graag zou willen doen, gewoon solliciteren. Je moet er wel flexibel voor zijn en voldoende beschikbaar zijn.
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Blond do 8 maa 2012 - 8:23

Wow wat leuk Polly!

Ik heb nog geen ervaring met een groepsreis. Ik ben nu wel aan het sparen voor Suriname, waar ik ook met een groepsreis naartoe wil. Oa omdat niemand anders de droom deelt om naar Suriname te gaan, en anderzijds omdat ik denk dat ik zo meer van het land zal zien.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly do 8 maa 2012 - 11:26

...


Laatst aangepast door Polly op do 22 maa 2012 - 3:43; in totaal 1 keer bewerkt
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Gast vr 9 maa 2012 - 3:31

Reisleiding zijn is superleuk!
Ik heb het 3 zomers gedaan, maar dat is niet te vergelijken met een groepsreis begeleiden omdat ik altijd voor een jongerenorganisatie heb gewerkt.
Krijg je niet van tevoren nog een training met alle andere reisleiding?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly vr 9 maa 2012 - 3:35

...


Laatst aangepast door Polly op do 22 maa 2012 - 3:43; in totaal 1 keer bewerkt
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Gast vr 9 maa 2012 - 3:58

Haha goed onthouden allemaal! Ik heb idd 2 seizoenen Bulgarije en 1 seizoen Hongarije gedaan.
Ik ga idd een weekje terug naar Sunny, om mensen op te zoeken en vakantie te houden.

Als reisleidster waren m'n taken heel verschillend, zeker in het laatste jaar omdat ik toen de administratie en busindelingen erbij deed.
Maar over het algemeen was het transfers van en naar het vliegveld, en dan een welkoms- of afscheidspraatje houden, gasten uitnodigen voor de welkomstmeeting, dag erna welkomstmeeting met algemeen praatje (gebruiken in het land etc) en activiteitenverkoop, contacten onderhouden met managers (bars en accommodaties), inloopuurtjes voor de gasten houden waarbij ze activiteiten konden boek, betalen of gewoon gezellig langs konden komen, we deden de avondactiviteiten allemaal zelf (kroegentochten etc.), bij de gasten langsgaan als er iets was met hun kamer of als ze ziek waren..
Heel verschillend dus!
Het was wel heel erg leuk, en vooral bij de avondactiviteiten ging het om de lol, maar er gebeurden ook vaak zat dingen dat je of moest optreden of dingen moest regelen voor je gasten.

Maar wat jij gaat is volgens mij wel heel anders dat reisleiding zijn voor een jongerorganisatie of een Sunweb of Jiba ofzo, je hebt natuurlijk andere acitiviteiten en gaat denk ik ook heel anders met je gasten om.



Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Lien vr 9 maa 2012 - 4:13

_Chance schreef:Wow wat leuk Polly!

Ik heb nog geen ervaring met een groepsreis. Ik ben nu wel aan het sparen voor Suriname, waar ik ook met een groepsreis naartoe wil. Oa omdat niemand anders de droom deelt om naar Suriname te gaan, en anderzijds omdat ik denk dat ik zo meer van het land zal zien.

Suriname is super! Ik ben er vorig jaar geweest om mijn zusje op te zoeken die daar voor stage zat. Wat een mooie dingen zie je daar, echt een aanrader!
Lien
Lien
Prater
Prater

Aantal berichten : 559
Punten : 1229
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly vr 9 maa 2012 - 4:36

Princess schreef:Haha goed onthouden allemaal! Ik heb idd 2 seizoenen Bulgarije en 1 seizoen Hongarije gedaan.
Ik ga idd een weekje terug naar Sunny, om mensen op te zoeken en vakantie te houden.

Als reisleidster waren m'n taken heel verschillend, zeker in het laatste jaar omdat ik toen de administratie en busindelingen erbij deed.
Maar over het algemeen was het transfers van en naar het vliegveld, en dan een welkoms- of afscheidspraatje houden, gasten uitnodigen voor de welkomstmeeting, dag erna welkomstmeeting met algemeen praatje (gebruiken in het land etc) en activiteitenverkoop, contacten onderhouden met managers (bars en accommodaties), inloopuurtjes voor de gasten houden waarbij ze activiteiten konden boek, betalen of gewoon gezellig langs konden komen, we deden de avondactiviteiten allemaal zelf (kroegentochten etc.), bij de gasten langsgaan als er iets was met hun kamer of als ze ziek waren..
Heel verschillend dus!
Het was wel heel erg leuk, en vooral bij de avondactiviteiten ging het om de lol, maar er gebeurden ook vaak zat dingen dat je of moest optreden of dingen moest regelen voor je gasten.

Maar wat jij gaat is volgens mij wel heel anders dat reisleiding zijn voor een jongerorganisatie of een Sunweb of Jiba ofzo, je hebt natuurlijk andere acitiviteiten en gaat denk ik ook heel anders met je gasten om.



Haha, ja dat soort dingen blijven altijd wel hangen bij mij Groepsreizen 561177 Ik wist niet dat je ook in Hongarije hebt gewerkt, leuk!


Laatst aangepast door Polly op do 22 maa 2012 - 3:42; in totaal 1 keer bewerkt
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Blond vr 9 maa 2012 - 7:29

Polly schreef:Haha, ik ben zelf ook super enthousiast! :-)

Wat leuk, en waarom wil je zo graag naar Suriname specifiek? Jammer dat er niemand met je mee wil. Ik denk dat een groepsreis gewoon een gemakkelijke en comfortabele manier is om zoveel mogelijk van een land te zien, zonder alleen te hoeven gaan. Ik zou het zelf niet zien zitten, af en toe kom ik wel eens op plaatsen waar je alleen met een gids kan komen en dat ben ik na 3 dagen dan echt wel zat, maar ik snap wel dat andere mensen er voor kiezen. Ik weet zeker dat het een mooie vakantie zal worden als je dan eindelijk naar een plaats gaat waar je al zo lang naar toe wil. Wanneer ben je van plan te gaan?

Ik spaar maandelijks 100 euro extra voor Suriname, ik hoop over 2 jaar te kunnen gaan.
En waarom, ik heb geen idee. Het lijkt me gewoon zo'n gave plek. Vorige week nog met een Surinaamse vrouw zitten kletsen en wat zij ook allemaal vertelde, echt super leuk!
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  rapa nui vr 9 maa 2012 - 23:50

Polly schreef:Rapa Nui, ik ga de normale groepsreizen doen als het goed is. Jij hebt echt veel verschillende organisaties geprobeerd! Waarom steeds een andere? Het is inderdaad een Nederlands bedrijf (één van die wat jij noemt) en ik ga Nederlandse reizigers begeleiden. Goede tips heb je ook, ik denk dat het inderdaad vooral belangrijk is om duidelijk te zijn en ook echt de leiding te nemen. Duidelijke briefings en zoveel mogelijk informatie delen. Ik denk al snel dat dingen logisch zijn en daarom deel ik ze niet met anderen, terwijl dat in de praktijk niet zo blijkt te zijn. Daar moet ik maar op gaan letten als ik begin met dit werk.

Ik heb er echt zo veel zin in! Dit is volgens mij echt een goede baan voor mij :-)

Ik heb zelfs nog wel meer organisaties geprobeerd dan die ik eerder noemde. Laatste keer was 2 jaar geleden met DimSum reizen naar Georgië, Armenië en Azerbeidjan. De reden voor de verschillende organisaties is dat ze volgens mij allemaal wel gelijkwaardig en goed zijn en dat ik vooral kijk naar de reisbestemming, wat ze aanbieden etc. Ik zit vast aan de bouwvak en kijk dan welke reizen er in die periode gaan, ik heb een voorkeur voor reizen van ca. 3 weken en dan valt er al wat af. Ik kies vooral groepsreizen om het gemak dat transport en overnachtingsplekken van te voren geregeld zijn en omdat ik in die paar weken zo veel mogelijk wil zien. En dan ook naar bestemmingen waar het zelf lastiger is om zelfstandig te reizen en in die zelfde periode net zo veel te zien. Vandaar ook bovenstaande keuze voor DimSum, andere organisaties boden Azerbeidjan niet aan. En al een paar jaar terug bv voor Djoser gekozen omdat die een reis aanboden door Zuid-Bolivia, de zoutvlaktes en per jeep over de Andes naar San Pedro de Atacama in Chili en vervolgens ook naar Paaseiland. Andere reisorganisaties hadden deze combinatie niet. Ik zal niet zo snel meer met een OAD oid op reis gaan omdat de reis op zich goed en mooi was maar het net iets te georganiseerd is / er net iets andere mensen mee gaan dan bij sommige andere organisaties. Ik wil wat meer vrijheid alhoewel dat weer sterk van de bestemming afhangt. Bij sommige reizen zitten heel veel reisdagen en dan maak je tussendoor wel stops op speciale plekken, attracties of voor een wandeling en dan moet je eigenlijk gewoon wel mee. En bij bovenstaande reizen hadden we ook veel maaltijden samen omdat er op veel plekken gewoon geen andere gelegenheden was om iets te eten. Dus dan vind ik zulk soort reizen wel erg intensief omdat je wel heel veel tijd met het zelfde groepje mensen doorbrengt.

Nog even wat dingen die ik ook wel prettig vind van een reisleider: het hangt van de bestemmingen, de reis en de groep af maar ik vind het zelf wel prettig dat de reisleider in het begin van de reis bv voorstelt om voor de mensen die het willen op een bepaald tijdstip in de lobby van het hotel te verzamelen om gezamelijk ergens in een restaurantje iets te gaan eten. Er zijn reizen waar er amper belangstelling voor was maar ook genoeg reizen waar we dit met een kleiner groepje incl. de reisleider regelmatig deden en het juist erg gezellig was. Reisleider krijgt dan volgens mij vaak gratis te eten van het restaurant omdat hij de reservering maakt.

Dat de reisleider een kopie van je paspoort heeft ivm makkelijk en sneller inchecken bij hotels. Ook wel een reisleider gehad die dat niet wilde maar dan duurde het allemaal zo lang. Maar hangt natuurlijk ook wel af van het land of dat mag. Laat bij het introductiepraatje op de eerste dag niet iedereen zich verplicht voorstellen met wat hij doet etc. Ik vind dat altijd verschrikkelijk, je hebt je vaak al even voorgesteld op het vliegveld waar je aankomt en de rest komt tijdens de reis wel.

Even wat nieuwsgierige vragen: verdient een reisleider nou echt zo slecht? Ik heb reisleiders gehad die daar altijd over klaagden en zelfs tussen neus en lippen door een bedrag adviseerden wat we hun later als fooi moesten geven (1 dollar of 1 euro per dag minimaal). Terwijl ik het van hun gewoon een bewuste keuze voor dit beroep vind en ik zelf op mijn werk ook geen fooien krijg en geen echt hoog salaris heb. Ik geef best wel een fooi maar het hangt er wel van af of ze echt meer speciale dingen gedaan hebben dan echt nodig en gebruikelijk is.

Is het nu al bekend welke reizen je gaat begeleiden en of dit aansluitend is? Of pas over bv 2 maanden als de reizen echt vol zijn/definitief doorgaan? Krijg je ook betaald voor de tijd tussen 2 reizen? dus ben je in dienst voor bv 3 maanden of echt alleen per reis? Daar hoor ik ook nog wel eens wisselende dingen over dat de reisleider in de paar dagen tussen 2 reizen zelf zijn hotel moet betalen etc.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Polly za 10 maa 2012 - 0:15

...
Polly
Polly
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1550
Punten : 1599
Registratiedatum : 07-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Tiramisuus di 24 apr 2012 - 8:37

Twee jaar geleden ben ik via Shoestring naar Kenia geweest. Was echt heel erg leuk!

Tiramisuus
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 14
Punten : 16
Registratiedatum : 27-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Lady Starstruck di 24 apr 2012 - 8:57

Ik ben afgelopen zondag terug gekomen van een groepsreis met de Oad. Er zaten wel alleen maar "oudere" mensen bij ik was echt de jongste van de groep samen met mijn vriend. Maar het was wel een erg gezellige groep. Ik heb er goede ervaringen mee. Je hoeft geen dingen op te zoeken, de excursies zitten er gewoon bij. De buschauffeur rijd, en verteld onderweg van alles, en je ziet ook nog eens de omgeving. Ik vind het ideaal. Je hebt ook nog eens aanspraak van de groep. Ik ben met de Oad ook zeer tevreden.

Ik ben ook een keer met effeweg.nl weggeweest, dat was naar Engeland. En dat was ook erg goed geregeld.
Lady Starstruck
Lady Starstruck
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3855
Punten : 3944
Registratiedatum : 20-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Groepsreizen Empty Re: Groepsreizen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum