Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Sparen.

+8
Chocolate Cookie
Ugly Betty
Toet
Monte
Ella
Zininzon
Stuiterbal
Chicksel
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Sparen. Empty Sparen.

Bericht  Chicksel zo 5 feb 2012 - 8:28

Hai!

Ik lees al een tijdje mee maar ik zit nu zelf met een probleem.
Ik ben 22 jaar en ik studeer voltijd. Ik heb een vriend en wij zijn nu iets meer dan een jaartje samen. Het gaat gelukkig allemaal hartstikke goed en wij zijn al een klein beetje aan de volgende stap toe namelijk samenwonen! Mijn vriend werkt en heeft een aardige spaarrekening alleen ik studeer nog en ik heb nog nét genoeg geld op mijn spaarrekening staan om mijn volgende schooljaar te betalen. Ik zal dus moeten sparen!

Ik ontvang stufie (basisbeurs en aanvullend) en daarnaast krijg ik een wajong-uitkering. Ik ben deels afgekeurd vanwege rug- en knieklachten. Ik zal maar meteen open zijn want dan kunnen jullie mij het beste helpen cq advies cq tips geven. Hier mijn inkomsten en uitgavenlijstje:

Inkomen: 1372,-
Stufie: 384,-
Wajong: 919,-
Zorgtoeslag: 69,-

Uitgaven: 666,-
Zorgverzekering: 111,-
Kostgeld ouders: 200,-
Telefoonrekening: Rond de 40/50,-
Benzine voor de auto: 125,-
Lening neckermann: 50,-
Belastingdienst:130,-
(er is in het verleden iets fout gegaan bij mijn vorige werkgever waardoor ik 3 jaar lang loonheffing ontving óp de wajong en het loon van mijn vorige werkgever en daar kwam een behoorlijke 'schuld' uit)

Voor de snelle rekenwonders hou ik dus 706,- over, ik zou dus makkelijk 300,- kunnen sparen maar het lukt gewoon niet.Embarassed Ik schaam mij dood daarvoor maar ik kán gewoon niet sparen! Ik wil het heel graag maar hoe? Kunnen jullie mij helpen?

Chicksel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 37
Punten : 63
Registratiedatum : 05-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Stuiterbal zo 5 feb 2012 - 8:35

Het heeft vooral met zelf discipline te maken. Misschien is het een idee om een rekening te open waar je alleen op kunt sparen en niks vanaf kan halen. En dan per maand vast 300 euro laten overboeken.
Stuiterbal
Stuiterbal
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Zininzon zo 5 feb 2012 - 8:39

Als je wéét dat je kunt sparen, moet je het gewoon doen!
Via automatische overboeking een bedrag (waarvan je weet dat je het zeker kunt missen) naar je spaarrekening storten 1 of 2 dagen nadat je uitkering/stufi binnenkomt!

Neem niet een te hoog bedrag, want dan loop je het risico dat je het terug boekt!
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Ella zo 5 feb 2012 - 8:44

Chicksel schreef:Hai!

Ik lees al een tijdje mee maar ik zit nu zelf met een probleem.
Ik ben 22 jaar en ik studeer voltijd. Ik heb een vriend en wij zijn nu iets meer dan een jaartje samen. Het gaat gelukkig allemaal hartstikke goed en wij zijn al een klein beetje aan de volgende stap toe namelijk samenwonen! Mijn vriend werkt en heeft een aardige spaarrekening alleen ik studeer nog en ik heb nog nét genoeg geld op mijn spaarrekening staan om mijn volgende schooljaar te betalen. Ik zal dus moeten sparen!

Ik ontvang stufie (basisbeurs en aanvullend) en daarnaast krijg ik een wajong-uitkering. Ik ben deels afgekeurd vanwege rug- en knieklachten. Ik zal maar meteen open zijn want dan kunnen jullie mij het beste helpen cq advies cq tips geven. Hier mijn inkomsten en uitgavenlijstje:

Inkomen: 1372,-
Stufie: 384,-
Wajong: 919,-
Zorgtoeslag: 69,-

Uitgaven: 666,-
Zorgverzekering: 111,-
Kostgeld ouders: 200,-
Telefoonrekening: Rond de 40/50,-
Benzine voor de auto: 125,-
Lening neckermann: 50,-
Belastingdienst:130,-
(er is in het verleden iets fout gegaan bij mijn vorige werkgever waardoor ik 3 jaar lang loonheffing ontving óp de wajong en het loon van mijn vorige werkgever en daar kwam een behoorlijke 'schuld' uit)

Voor de snelle rekenwonders hou ik dus 706,- over, ik zou dus makkelijk 300,- kunnen sparen maar het lukt gewoon niet.Embarassed Ik schaam mij dood daarvoor maar ik kán gewoon niet sparen! Ik wil het heel graag maar hoe? Kunnen jullie mij helpen?

Je geeft aan niet te kunnen sparen. Hoe doe je het nu? laat je al je geld op je rekening staan en kom je er eind van de maand achter dat het op is?

Ik zou zodra het binnen is een gedeelte op een spaarrekening zetten
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Monte zo 5 feb 2012 - 8:51

Ik zou allereerst beginnen met die leningen af te betalen. Want waarom heb je nog en lening bij de neckerman als je 700 euro per maand over hebt? Die zou ik eerst afbetalen en de belastingdienst ook zo snel mogelijk. Daarna zou ik gelijk als je salaris gestort is 300 over maken.

Mag ik vragen waar die 700 naartoe gaat?

Ik zou ook zeker nog niet gaan samenwonen als je je financiën niet op orde hebt. Je woont nu nog thuis, betaald maar 200 euro en hebt 700 over, maar dit gaat allemaal op. Je kunt ook proberen dat je ouders je geld beheren en dan kijken of je het zo kan leren. Misschien heb je dan wat meer discipline. Succes!


Laatst aangepast door Monte op zo 5 feb 2012 - 9:01; in totaal 1 keer bewerkt
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast zo 5 feb 2012 - 8:57

Ik zou eerst die lening afbetalen. Dan ben je daar ook van af. Daarna zou ik elke maand een vast bedrag over maken naar je spaarrekening.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast zo 5 feb 2012 - 8:59

Aan je inkomsten ligt het niet, je krijgt echt veel binnen voor een student. Maar discipline inderdaad, zet automatisch een vast bedrag elke maand op je spaarrekening zodat je het als vaste last gaat zien. En die lening ook als de mieter afbetalen. Dat kan echt vele malen sneller.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Toet zo 5 feb 2012 - 22:27

Waar geef je die 700 euro dan wél aan uit? Daar moet je naar kijken en dat moet je mijn inziens aanpassen. Discipline inderaad, gewoon gelijk op de dag dat je salaris (wajong) komt een bedrag op je spaarrekening stroten. Desnoods open je een rekening waar je niks meer af kan halen en maak daar de helft naar over, en de andere helft naar je gewone spaarrekening (voor 'noodgevallen')

Ik zie in je lijstje 125 euro benzinegeld, is je auto niet verzekerd? Wegenbelasting? Of rijd je in iemand anders auto? En je collegegeld, boeken? Of betaal je dat niet zelf?

En ik zou inderdaad beginnen met het (snelle) afbetalen van je schulden.

Ik vraag me ook af hoe het met je besef van geld zit. Jij hebt het voor een student financiel gezien echt heel goed -de reden laat ik achterwegen, ik reageer puur op het financiele. Er zijn studenten die het met de helft doen.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast zo 5 feb 2012 - 22:34

Hoezo kun je niet sparen? Je weet precies wat je inkomsten zijn - daar ligt het niet aan. Ik zou net als Stella een aparte rekening openen (misschien heb je die al) en daar 300 euro automatisch op over laten boeken elke maand.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Ugly Betty zo 5 feb 2012 - 23:06

Ik zou een tijdje een kasboekje bijhouden. Precies bijhouden wat je uitgeeft en waaraan, tot op de euro nauwkeurig. Je kan dan meteen zien waar die €700 heen gaat. En dan kan je kijken wat een reeël bedrag is om te sparen (je hebt natuurlijk ook geld nodig voor kleding, verzorging, cadeautjes e.d.)
Ugly Betty
Ugly Betty
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Chocolate Cookie ma 6 feb 2012 - 4:32

Ik kan me aansluiten bij de rest. Wat ik alleen niet snap is dat jij zoveel stufi binnen krijgt en ook mag houden naast je Wajong. En daarbij krijg je ook heel veel stufi. Ik kan van mezelf niet herinneren dat ik zoveel stufi kreeg toen ik thuis woonde. Daar kon ik alleen van dromen.
Want naar mijn idee mag je maar een maximum naast je wajong aanvullen en daarna moet je dat melden en wordt je wajong erop afgestemd. Weet niet of dat ook met stufi geldt trouwens...
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Pussycat ma 6 feb 2012 - 4:53

Ik ben zeker de enige die dan niet kan rekenen?


Als ik je inkomsten optel en je uitgaven daarvan aftrek hou ik namelijk 1412 over??

Ik zeg; klopt geen kont van.
Of mis ik ergens iets ofzo? Heb het meerdere keren gelezen.... Question

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast ma 6 feb 2012 - 4:55

Pussycat schreef:Ik ben zeker de enige die dan niet kan rekenen?


Als ik je inkomsten optel en je uitgaven daarvan aftrek hou ik namelijk 1412 over??

Ik zeg; klopt geen kont van.
Of mis ik ergens iets ofzo? Heb het meerdere keren gelezen.... Question

Haar inkomen bestaat uit Studiefinanciering, Wajong & Zorgtoeslag... dat maakt in totaal het inkomen bedrag, die moet je er niet ook nog eens bij optellen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Rush ma 6 feb 2012 - 4:56

Pussycat schreef:
Of mis ik ergens iets ofzo? Heb het meerdere keren gelezen.... Question
Het totaal is 1372, daaronder staat het gespecificeerd Wink
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Pussycat ma 6 feb 2012 - 4:56

Pippa schreef:
Pussycat schreef:Ik ben zeker de enige die dan niet kan rekenen?


Als ik je inkomsten optel en je uitgaven daarvan aftrek hou ik namelijk 1412 over??

Ik zeg; klopt geen kont van.
Of mis ik ergens iets ofzo? Heb het meerdere keren gelezen.... Question

Haar inkomen bestaat uit Studiefinanciering, Wajong & Zorgtoeslag... dat maakt in totaal het inkomen bedrag, die moet je er niet ook nog eens bij optellen!

Zo hallo er wordt er 1 wakker hier Sparen. 827601

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast ma 6 feb 2012 - 4:57

Goedemorgen Pussycat!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Pussycat ma 6 feb 2012 - 5:10

hahaha erg zeg! Ik vond al dat ze veel verdiende :shock:
LOL. Maar dan nog 700 euro over houden puur voor jezelf is hartstikke veel!
Vraag me wel af wat je er allemaal mee doet.

De tip eerst geld naar de spaar zetten moet wel werken.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Chicksel ma 6 feb 2012 - 6:59

Toet schreef:Waar geef je die 700 euro dan wél aan uit? Daar moet je naar kijken en dat moet je mijn inziens aanpassen. Discipline inderaad, gewoon gelijk op de dag dat je salaris (wajong) komt een bedrag op je spaarrekening stroten. Desnoods open je een rekening waar je niks meer af kan halen en maak daar de helft naar over, en de andere helft naar je gewone spaarrekening (voor 'noodgevallen')

Ik zie in je lijstje 125 euro benzinegeld, is je auto niet verzekerd? Wegenbelasting? Of rijd je in iemand anders auto? En je collegegeld, boeken? Of betaal je dat niet zelf?

En ik zou inderdaad beginnen met het (snelle) afbetalen van je schulden.

Ik vraag me ook af hoe het met je besef van geld zit. Jij hebt het voor een student financiel gezien echt heel goed -de reden laat ik achterwegen, ik reageer puur op het financiele. Er zijn studenten die het met de helft doen.

De auto is van mijn ouders en het enige wat ik moet betalen is de benzine omdat ik er bijna elke dag in rij.
En verder alles voor school betaal ik zelf.

Ik zag ook nog ergens dat iemand wou weten waar die 700,- heen gaat:
- Sigaretten
- Kleding/schoenen
- Onzinnige dingen als sieraden, nagellak, dvd's
- Boodschappen zoals muesli e.d. (éxtra dingen die mijn moeder niet haalt omdat dat te duur is voor haar)
- Eten (wat ik haal op school/station/supermarkt)

Chocolate Cookie schreef:Ik kan me aansluiten bij de rest. Wat ik alleen niet snap is dat jij zoveel stufi binnen krijgt en ook mag houden naast je Wajong. En daarbij krijg je ook heel veel stufi. Ik kan van mezelf niet herinneren dat ik zoveel stufi kreeg toen ik thuis woonde. Daar kon ik alleen van dromen.
Want naar mijn idee mag je maar een maximum naast je wajong aanvullen en daarna moet je dat melden en wordt je wajong erop afgestemd. Weet niet of dat ook met stufi geldt trouwens...

Naast je stufi mag je een maximaal bedrag bijverdienen en daar valt mijn wajong ook onder. En de wajong ligt nét onder het maximum. Ik krijg basisbeurs en de maximale aanvullende beurs omdat mijn vader werkloos thuis zit, ondertussen al 1½jaar en hij komt gewoon niet aan de bak. Mijn moeder daarintegen heeft een baan van 32uur. Vandaar dat mijn stufi zo hoog is.

Chicksel
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 37
Punten : 63
Registratiedatum : 05-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast ma 6 feb 2012 - 7:21

Jeetje, je krijgt veel binnen zeg! Zal wel een reden voor zijn natuurlijk, maar ik ben wel even in shock. :shock:

En waar je het aan uitgeeft...broodjes op het station enz, zorg dat je brood bij je hebt. En kleding kopen kan je beperken natuurlijk...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Chocolate Cookie ma 6 feb 2012 - 8:00

Chocolate Cookie schreef:Ik kan me aansluiten bij de rest. Wat ik alleen niet snap is dat jij zoveel stufi binnen krijgt en ook mag houden naast je Wajong. En daarbij krijg je ook heel veel stufi. Ik kan van mezelf niet herinneren dat ik zoveel stufi kreeg toen ik thuis woonde. Daar kon ik alleen van dromen.
Want naar mijn idee mag je maar een maximum naast je wajong aanvullen en daarna moet je dat melden en wordt je wajong erop afgestemd. Weet niet of dat ook met stufi geldt trouwens...

Naast je stufi mag je een maximaal bedrag bijverdienen en daar valt mijn wajong ook onder. En de wajong ligt nét onder het maximum. Ik krijg basisbeurs en de maximale aanvullende beurs omdat mijn vader werkloos thuis zit, ondertussen al 1½jaar en hij komt gewoon niet aan de bak. Mijn moeder daarintegen heeft een baan van 32uur. Vandaar dat mijn stufi zo hoog is.
Oke, dat verklaard het. Dankje voor je uitleg, dan snap ik dat stukje! smile
Chocolate Cookie
Chocolate Cookie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4663
Punten : 4809
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Vlakbij Breda

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Monte ma 6 feb 2012 - 8:21

Ik denk dat je ook echt moet gaan inzien dat het zo zonde is om die 700 euro aan ''niets'' uit te geven. Juist de tijd dat je nog studeert en bij je ouders woont en zoveel geld krijgt, is de tijd om flink te sparen. Het leven zal nooit meer zo goedkoop worden als nu. Je had nu al duizenden euro's op de bank kunnen hebben, dat vind ik gewoon zonde. Ik denk dat als je dat werkelijk geloofd en jezelf discipline aanleert, dat je dan wel kan leren te sparen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast ma 6 feb 2012 - 10:08

Je kan bijvoorbeeld ;
- Stoppen met roken
- Jezelf kleedgeld/nutteloos geld geven (100 euro pm?)
- BROOD MEENEMEN, dat is écht zonde
- En je kan mij niet wijs maken dat je muesli enzo ook al zo veel kost, of je moeder moet helemaal geen boodschappen voor je halen, dan haalt dat kostgeld ook niet zoveel uit, jij maakt echt geen 200 euro op aan energie & eten en drinken dan.
- Minder bellen/smsen? Een bundel erop?

Je moet natuurlijk ook wel even genieten van je geld, maar zou iig kijken of je die leningen sneller af kan losse.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Lady4 di 7 feb 2012 - 1:55

Ik zou op de dag dat je stufi binnenkomt, dit gelijk overstorten naar je spaarrekening.
Lady4
Lady4
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6001
Punten : 6368
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Kaat di 7 feb 2012 - 2:28

Ik werk zelf met reserverings-uitgaven en misschien is dat voor jou ook iets? Dat is vooral bijvoorbeeld handig voor je schoolkosten en andere terugkerende kosten. Ik maak elke maand automatisch een X bedrag over naar mijn spaarrekening onder vermelding van reservering schoolkosten. Hiervan kan ik dan tijdens het nieuwe schooljaar mijn lesgeld en boeken betalen. Dit zelfde doe ik met kosten voor kleding, lenzen (maar die heb je misschien niet) en een vast bedrag sparen (naast de reserveringsuitgaven dus). Als ik dan in juni bijvoorbeeld een nieuw pakket lenzen twv 200 euro moet betalen, hoef ik dat niet van mijn 'zakgeld' te betalen.

Ik geeft mijzelf dan ook elke maand een vast bedrag aan zakgeld. Dit wordt automatisch overgeboekt van mijn vaste lasten rekening op mijn 'zakgeldrekening'. Hiervan betaal ik uit eten gaan, sporten, persoonlijke verzorging ed. Op = op.

Op zich is de begroting die je in je openingspost hebt geplaatst wel goed, maar er ontbreken nog best wel wat kosten in! Bepaal voor jezelf hoeveel je omgerekend per maand kwijt bent aan je studie, kleding en misschien nog wel andere jaarlijks terugkerende kosten en verwerk dat er in. Je hebt voor een student veel te besteden, maar volgens mij lijkt het meer dan dat het is als je je schoolkosten en kledinguitgaven er bij verwerkt.
Kaat
Kaat
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 290
Punten : 312
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gast di 7 feb 2012 - 3:15

Wat ik doe sinds een halfjaar en goed werkt:
Ik heb 2 rekeningen, op de ene stort ik dan het geld wat ik nodig heb voor de vaste lasten. Dan blijft er dus nog een deel over, en dan stort ik daarvan een deel naar mijn spaarrekening en de rest heb ik over om kleding enz te kopen. Misschien werkt dit voor jou ook?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Sparen. Empty Re: Sparen.

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum