Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

4 ochtenden psz?

3 plaatsers

Ga naar beneden

4 ochtenden psz? Empty 4 ochtenden psz?

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 4:18

Binnenkort veranderd er van alles qua richtlijnen op de psz ivm voor en vroegtijdige educatie.
Nu vertelde de leidster vanmorgen dat ze C daar ook voor in aanmerking vonden komen. Dus aan ons de vraag of we dat willen. Hij gaat nu 2 ochtenden en dan zou hij 4 ochtenden heen moeten.
Nu is het voor mij nog niet duidelijk wat voor achterstand ze bij hem vind, dus dat zal ik morgen nog eens vragen.
Maar wat te doen. Aan de ene kant heeft hij het prima naar zijn zin en wil hij als we thuis zijn ook graag de deur uit enzo. Maar aan de andere kant vind ik het ook weer veel met zijn 2,5 jaar. Wel is het zo dat hij de rest gewoon thuis is en geen opvang.
Hoe kijken jullie er tegen aan, zijn er al meer met dit dilemma?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

4 ochtenden psz? Empty Re: 4 ochtenden psz?

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 4:40

Ik zou het op zich niet veel vinden.
Het is met name nog spelen toch?

Er zijn zooooooveel kindjes die 2 hele dagen naar het KDV gaan.

Maar je moet vooral naar C kijken.
Hoe zou hij daar mee om gaan?

Ik zou het eerder vreselijk onpractisch vinden, 4 halve dagen....

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 20 jun 2011 - 4:44

Weet je wel zeker dat het met C persoonlijk te maken had, bedoelde ze niet dat die hele peuterspeelzaal gewoon een VVE wordt en dat alle peuters in aanmerking komen voor vier dagdelen? Mijn nichtje zat bijvoorbeeld ook op een VVE en had recht op vier dagdelen, maar zij had verder geen achterstand, het was gewoon toevallig zo dat de peuterspeelzaal daar in de buurt een VVE was.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 4:48

Susan schreef:Weet je wel zeker dat het met C persoonlijk te maken had, bedoelde ze niet dat die hele peuterspeelzaal gewoon een VVE wordt en dat alle peuters in aanmerking komen voor vier dagdelen? Mijn nichtje zat bijvoorbeeld ook op een VVE en had recht op vier dagdelen, maar zij had verder geen achterstand, het was gewoon toevallig zo dat de peuterspeelzaal daar in de buurt een VVE was.

Dat kan ook, ze starten er net mee.
Wat ik wel kan bedenken is dat hij bij ons wel goed en veel praat, maar bij andere is hij heel gesloten. Dus in dat op zicht zou het voor hem ook wel goed wezen.

Ik had het ook al bedacht dat het qua tijd mee valt inderdaad zijn genoeg die 2 dagen naar de opvang gaat.
Practisch is het niet helemaal omdat ik E nog heb, maar aan de andere kant moet ik toch de deur uit om M naar school te brengen.

Gast
Gast

Bericht  Zininzon ma 20 jun 2011 - 4:54

Je kunt niet zomaar een kind in de VVE krijgen, daar is in 9 van de 10 gevallen een verwijzing van een verpleegkundige voor nodig.
Enkele criteria voor een VVE-plek zijn (nu) dat 1 of beide ouders niet de Nederlandse taal als moedertaal hebben, ouders laagopgeleid zijn of dat het kind zelf een achterstand heeft of dreigt te krijgen.

Dus VVE omdat dat zo is bij de PSZ in de buurt, hoort niet de juiste weg te zijn.
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138

Bericht  Susan ma 20 jun 2011 - 5:32

Wij hebben van de overkoepelende organisatie ook een aanbod gekregen om Ezra op een VVE te plaatsen en daar is geen verwijzing van een verpleegkundige aan te pas gekomen. Wij hebben er toen voor gekozen om het niet te doen omdat hij nu al op een VVE light zit, omdat het heel veel onregelmatigheid zou geven en omdat we hem liever op zijn vertrouwde peuterspeelzaal wilden houden, maar we hadden de optie wel.

De peuterspeelzaal van mijn nichtje heet trouwens een voorschool, maar volgens mij komt dat op hetzelfde neer. En dat is dus gewoon de peuterspeelzaal in de buurt, zij heeft zeker geen achterstand, al helemaal niet op taalgebied.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 6:18

Hier ook geen verwijzing ofzo van een verpleegkundige.
Staat in de brief dat binnenkort het cb beslist welke kinderen er voor in aanmerking komen. Maar tot die tijd wijst de psz kinderen aan. Ga het morgen zo en zo nog eens navragen op de psz. De leidster vanmorgen zei wel dat ze over hem twijfelde wel of niet.

Susan wat is het verschil met vve light?

Gast
Gast

Bericht  Rouge ma 20 jun 2011 - 6:45

Hier in de wijk in rotterdam is het bij elke psz al 4 dagdelen! Moest er ook aan wennen en vond het behoorlijk veel. Gelukkig heb ik wel een psz gevonden die niet moeilijk doet over minder dagdelen dus we beginnen nu met 2 en uiteindelijk naar 3 en 4 dagdelen. Was voor mij nieuwe info, en ik dacht dat het te maken had met feit dat in Rotterdam veel kinderen wonen met taalachterstand enz. Maar blijkbaar is het iets landelijks????? Hier is het dus ook voor ieder kindje dus (goed) Nederlands sprekend of niet.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  Susan ma 20 jun 2011 - 6:53

Op de VVE wordt intensiever aan taalaanbod gedaan, maar de methode is meer gericht op kinderen van buitenlandse afkomst die thuis te weinig Nederlands taalaanbod krijgen en dat is dus anders dan bij Ezra.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Zininzon ma 20 jun 2011 - 9:33

woezel schreef:Hier ook geen verwijzing ofzo van een verpleegkundige.
Staat in de brief dat binnenkort het cb beslist welke kinderen er voor in aanmerking komen. Maar tot die tijd wijst de psz kinderen aan.

Nou, dan zijn ze bij ons erg vooruitstrevend, want hier gaat het al jaren zo. 90% MOET op indicatie cb en 10% MAG door psz/kdv zelf...
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Bericht  Susan ma 20 jun 2011 - 9:41

Zininzon schreef:

Nou, dan zijn ze bij ons erg vooruitstrevend, want hier gaat het al jaren zo. 90% MOET op indicatie cb en 10% MAG door psz/kdv zelf...

Hoe wordt er dan bepaald wie er bij die 90% hoort en wie bij die 10%? Of is het gewoon van, het aantal plaatsen dat door de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf zelf is geregeld is vergeven, de rest moet via het consultatiebureau?

Ik wist trouwens sowieso niet dat het consultatiebureau indicaties afgeeft. Ze hebben ons wel eens doorverwezen naar een multidisciplinair spreekuur met betrekking tot taalontwikkeling, maar de officiële doorverwijzing moest van de huisarts komen. Andere indicaties worden afgegeven door Bureau Jeugdzorg.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Zininzon ma 20 jun 2011 - 9:42

Susan schreef:
Zininzon schreef:

Hoe wordt er dan bepaald wie er bij die 90% hoort en wie bij die 10%? Of is het gewoon van, het aantal plaatsen dat door de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf zelf is geregeld is vergeven, de rest moet via het consultatiebureau?

Ik wist trouwens sowieso niet dat het consultatiebureau indicaties afgeeft. Ze hebben ons wel eens doorverwezen naar een multidisciplinair spreekuur met betrekking tot taalontwikkeling, maar de officiële doorverwijzing moest van de huisarts komen. Andere indicaties worden afgegeven door Bureau Jeugdzorg.

Als je zeker weet dat het cb een indicatie geeft, dan doe je het natuurlijk via hen. Als je in een situatie denkt dat het kind er baat bij heeft, maar er misschien geen indicatie wordt afgegeven, kun je het dus zelf ook invullen Wink
Volgens mij is het gewoon een kwestie van creatief boekhouden
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Bericht  Susan ma 20 jun 2011 - 9:45

Nee, maar ik wist niet dat het consultatiebureau dat mocht, laat ik het zo zeggen, aangezien ik voor dat onderzoek niet genoeg had aan het briefje van de consultatiebureau-arts en per se een verwijsbriefje van de huisarts moest hebben.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Zininzon ma 20 jun 2011 - 9:46

Om wat voor onderzoek ging het dan?
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 20 jun 2011 - 21:00

Susan in de brief staat dat in de toekomst het cb een rol hebben in het indiceren vd kinderen.

Hier vanmorgen nog even na gevraagd en ze vinden hem echt een twijfel geval. Het gaat dan echt om hem even wat vrijer te laten maken enzo. Dus ligt echt aan ons wat we willen. Het is nu een proef voor 4 maanden en mocht het doorgaan, dan kan hij ook evt in januari nog.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 3:16

Hier is het zo dat in ons stadsdeel alle peuterspeelzalen verdwijnen en voorscholen worden.
Ciske gaat nu twee ochtenden maar zal dan ook 4 dagdelen moeten. In eerste instantie vond ik het ook veel maar hij vind het zo leuk dat ik het toch ga doen.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 21 jun 2011 - 6:53

Sunprincess, Ciske gaat dus ook straks 4 dagdelen. Hier heeft C het er ook prima naar zijn zin. Mijn man die zegt ook doen.
Hoe zit het bij jullie dan met de contributie? Hier betaal je nu per dagdeel en als ik dit doe word een deel vergoed en betaal ik dus minder voor het dubbele qua opvang.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 22 jun 2011 - 3:46

De voorschool is hier helemaal gratis.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: