Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

nav feestdagen basisschoolkeuze

+2
Liadan
Minx
6 plaatsers

Ga naar beneden

nav feestdagen basisschoolkeuze Empty nav feestdagen basisschoolkeuze

Bericht  Minx vr 22 apr 2011 - 5:03

Ik heb dan nog lang geen kinderen, maar ik weet wel dat als ik kinderen heb ze graag naar een christelijk/katholieke basisschool wil doen. Het valt me op dat mensen niet eens weten wat er met de feestdagen gevierd word. Zelf ben ik niet echt gelovig. Laat ik het zo zeggen ik geloof wel dat er iets is maar ik geloof niet in de bijbel. En toch vind ik het belangrijk dat mijn hopelijk toekomstige kinderen wel weten wat onze feestdagen inhouden.

Voor de mama's met schoolgaande kinderen hebben jullie hier rekening mee gehouden? en voor de rest, willen/gaan jullie hier rekening mee houden.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

nav feestdagen basisschoolkeuze Empty Re: nav feestdagen basisschoolkeuze

Bericht  Liadan vr 22 apr 2011 - 5:10

Wij kiezen hoogstwaarschijnlijk niet voor een katholieke school. Maar we vinden het ook wel belangrijk dat onze kinderen weten wat de feestdagen inhouden en dan niet alleen de katholieke, maar dat ze ook leren over feestdagen van andere geloven. Als je kind op een openbare school zit dan krijgen ze daar ook wat van mee.

Maar eigenlijk vind ik het een verantwoordelijkheid van jezelf als ouder om dit aan je kinderen te leren als je het belangrijk vindt om dit mee te geven aan ze.

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347

Bericht  Susan vr 22 apr 2011 - 5:11

Je kunt toch ook gewoon aan je kinderen uitleggen wat er gevierd wordt? Het is natuurlijk geheel je eigen keuze, maar ik vind het nogal wat om daar je schoolkeuze op te baseren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 5:44

Wij kiezen om deze reden voor een oecumenische school.
De echt christelijke school hier in de buurt vond ik te praktiserend.

Gast
Gast

Bericht  Minx vr 22 apr 2011 - 6:17

Dat zou dan eventueel ook een optie zijn. Alleen heb ik het idee dat je het als ouders wel kan vertellen maar blijft het dan net zo goed hangen als dat je ieder jaar de verhalen weer hoort. Dat vraag ik me dan af.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan vr 22 apr 2011 - 6:34

Je kunt ook een Kinderbijbel kopen en daar regelmatig uit voorlezen. Er zijn zulke leuke Kinderbijbels.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Dolphinne vr 22 apr 2011 - 7:49

Wij zijn vorige week bij een oecumenische school wezen kijken. Het is van oorsprong een christelijke school, maar tegenwoordig veel minder strikt en nu dus oecumenisch.
Ze gebruiken hier een methode voor 'godsdienst'onderwijs. Elke paar maanden krijgen ze een nieuwe versie met een nieuw actueel thema.
Dit bestaat uit een aantal verhalen, opdrachten etc over het bepaalde thema. 2 van die verhalen zijn dan bijv. bijbelverhalen en de rest zijn andere verhalen en opdrachten over hetzelfde thema.

We gaan binnenkort ook nog bij een openbare school in de buurt kijken en dan willen we daarna een keuze maken welke school ons zoontje heen gaat.

Maar onze keuze zal niet afhangen van alleen de manier van godsdienstonderwijs. We vinden het wel belangrijk dat hij iets meekrijgt op school, maar ik denk dat je dat tegenwoordig op elke school wel meekrijgt in meer of mindere mate. En anders kun je het altijd nog thuis uitleggen.
Dolphinne
Dolphinne
Prater
Prater

Aantal berichten : 1388
Punten : 1465

Bericht  Minx vr 22 apr 2011 - 8:31

nou dat vraag ik me dus af. Als ik hier al zie in de topics hoeveel mensen niet weten wat er nou op een bepaalde dag gevierd word dan denk ik ok... dat moet toch algemeen bekend zijn. Ik snap dat je niet weet dat met carnaval de vastenperiode ingaat en dat dat 40 dagen voor pasen is. Maar dat mensen niet weten dat Jezus op goede vrijdag is gekruisigd en op eerste paasdag is opgestaan vind ik toch wel bij basiskennis horen en dat zou ik dus wel belangrijk vinden dat kinderen dat mee krijgen.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  PapillonRose vr 22 apr 2011 - 8:36

Komt misschien omdat ik zelf atheïst ben, maar ik zou mijn schoolkeuze daar echt niet van laten afhangen. Natuurlijk vind ik het wel belangrijk dat mijn dochtertje bepaalde dingen mee zal krijgen, en daar zal ik ook wel op letten. Maar als dat op de school die mij het beste lijkt wat minder gebeurt, dan is het vast zelf wel op te lossen met verhalen, kinderbijbel, etc. Mijn broertje ging bijvoorbeeld naar een kinderbijbelclub, terwijl wij niet geloven. Maar hij had het daar reuze naar zijn zin met buurtkinderen en leerde er ook nog wat.

Ik vind het veel belangrijker dat de school goed bij mijn dochtertje zal passen en dat ze bepaalde andere dingen hoog in het vaandel hebben staan. Natuurlijk hoeven die twee dingen elkaar ook niet uit te sluiten, dus ik zie het wel over een paar jaartjes.

PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 9:33

PapillonRose schreef:Komt misschien omdat ik zelf atheïst ben, maar ik zou mijn schoolkeuze daar echt niet van laten afhangen. Natuurlijk vind ik het wel belangrijk dat mijn dochtertje bepaalde dingen mee zal krijgen, en daar zal ik ook wel op letten. Maar als dat op de school die mij het beste lijkt wat minder gebeurt, dan is het vast zelf wel op te lossen met verhalen, kinderbijbel, etc. Mijn broertje ging bijvoorbeeld naar een kinderbijbelclub, terwijl wij niet geloven. Maar hij had het daar reuze naar zijn zin met buurtkinderen en leerde er ook nog wat.

Ik vind het veel belangrijker dat de school goed bij mijn dochtertje zal passen en dat ze bepaalde andere dingen hoog in het vaandel hebben staan. Natuurlijk hoeven die twee dingen elkaar ook niet uit te sluiten, dus ik zie het wel over een paar jaartjes.

+1

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 22 apr 2011 - 19:22

Ik vind het totaal niet belangrijk dat mijn kinderen op school horen hoe of wat er met goede vrijdag is gebeurt, of op 1e paasdag. Ik heb het zelf wel ooit gehad maar heb het in ieder geval niet onthouden want ik zou niet geweten hebben wat er op goede vrijdag ooit eens in het verleden is gebeurt. Ik vind dat ook totaal niet belangrijk voor de ontwikkeling van mijn kinderen. Ik vind het veel belangrijker dat ze goede educatie krijgen en begeleiding. En als daar wel de uitleg bij zit dan is dat prima, maar zeker geen must voor ons. Hier gaat de oudste naar een openbare basisschool en hij heeft volgens eigen zeggen nog nooit van jezus gehoord. Nu kan dat zijn omdat hij pas in groep 1 zit natuurlijk. Maar volgens mij doe ze er op deze school niet zo veel aan en dat vind ik prima.

Gast
Gast

Bericht  Bolleke vr 22 apr 2011 - 19:43

Zlefde als Lieskuh denk ik erover. Mijn zoon gaat naar een openbare school, en met kerst hebik hem zlef een beetje verteld wat er gebeurd is en als hij ouder is zal ik hem pasen enzo uitleggen maar we zijn niet gelovig dus ik vind dat verder niet zo belangrijk.
Bolleke
Bolleke
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1962
Punten : 2096
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud