Nierafwijking baby
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Nierafwijking baby
Toen ik ongeveer 34 weken zwanger was is al op een echo gezien dat N. haar rechterniertje wat vergroot was. Na haar geboorte is er nog een echo gemaakt bij haarzelf en daarop bleek dit nog zo te zijn. Ze kreeg toen antibiotica. Dit zorgt er niet zozeer voor dat haar niertje kleiner wordt, maar is preventief om eventuele infecties (waar zij dus gevoeliger voor is) tegen te gaan. Deze antibiotica heeft ze nu overigens nog steeds.. al 7 maanden lang dus.
Nu is haar niertje nog steeds te groot. Op de laatste echo is geconstateerd dat hij zelfs iets groter geworden is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.. hij moet beter in verhouding komen met haar 'normale' (linker)niertje en moet dus wat kleiner worden. De kinderarts zei destijds dat het in de meeste gevallen vanzelf goed meegroeit met het kindje. Rond een jaar of 2 zouden de verhouding weer kloppen en zou er dan niks aan de hand moeten zijn. Bij N. is dit tot dusver niet het geval. Ze heeft al een keer een uitgebreider onderzoek gehad waarbij geconstateerd werd dat het 'systeem' rondom haar nieren en blaas wel gewoon goed werkt. Ik merk ook dat ze er eigenlijk geen last van heeft.. plassen e.d. gaat gewoon goed, ze is nooit ziek, altijd vrolijk, etc. Dit is dus wel een goed teken!
Maar toch, naar aanleiding van de laatste uitslag, gaan ze verder onderzoek doen. Ze krijgt dan een dagopname in het ziekenhuis en dan gaan ze allerlei onderzoeken doen. Ik heb begrepen dat ze dan een infuus krijgt met een lichtradioactieve vloeistof en dat ze dan foto's/filmpjes gaan maken. Die vloeistof zorgt ervoor dat de organen beter zichtbaar worden, als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb. Hoe het precies in zijn werk gaat moeten we nog even afwachten, horen we de desbetreffende dag zelf wel.
De laatste uitslag van de kinderarts was voor ons aardig teleurstellend. We hadden zelf het idee dat het wel de goede kant op zou gaan, maar helaas dus niet. Gelukkig merken we aan N. niks, dat scheelt al heel veel. We blijven hopen dat het vanzelf goed gaat komen, maar ik zie wel erg op tegen die onderzoeken.
Ik vroeg me af of hier meiden zijn die dit ook met hun kindje meegemaakt hebben? Misschien kunnen jullie er ook wat meer over vertellen?!
Nu is haar niertje nog steeds te groot. Op de laatste echo is geconstateerd dat hij zelfs iets groter geworden is. Dit is natuurlijk niet de bedoeling.. hij moet beter in verhouding komen met haar 'normale' (linker)niertje en moet dus wat kleiner worden. De kinderarts zei destijds dat het in de meeste gevallen vanzelf goed meegroeit met het kindje. Rond een jaar of 2 zouden de verhouding weer kloppen en zou er dan niks aan de hand moeten zijn. Bij N. is dit tot dusver niet het geval. Ze heeft al een keer een uitgebreider onderzoek gehad waarbij geconstateerd werd dat het 'systeem' rondom haar nieren en blaas wel gewoon goed werkt. Ik merk ook dat ze er eigenlijk geen last van heeft.. plassen e.d. gaat gewoon goed, ze is nooit ziek, altijd vrolijk, etc. Dit is dus wel een goed teken!
Maar toch, naar aanleiding van de laatste uitslag, gaan ze verder onderzoek doen. Ze krijgt dan een dagopname in het ziekenhuis en dan gaan ze allerlei onderzoeken doen. Ik heb begrepen dat ze dan een infuus krijgt met een lichtradioactieve vloeistof en dat ze dan foto's/filmpjes gaan maken. Die vloeistof zorgt ervoor dat de organen beter zichtbaar worden, als ik het tenminste allemaal goed begrepen heb. Hoe het precies in zijn werk gaat moeten we nog even afwachten, horen we de desbetreffende dag zelf wel.
De laatste uitslag van de kinderarts was voor ons aardig teleurstellend. We hadden zelf het idee dat het wel de goede kant op zou gaan, maar helaas dus niet. Gelukkig merken we aan N. niks, dat scheelt al heel veel. We blijven hopen dat het vanzelf goed gaat komen, maar ik zie wel erg op tegen die onderzoeken.
Ik vroeg me af of hier meiden zijn die dit ook met hun kindje meegemaakt hebben? Misschien kunnen jullie er ook wat meer over vertellen?!
Parisienne- Ratel
- Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10
Re: Nierafwijking baby
Ik heb dit niet meegemaakt met mijn kinderen, maar ik wil jullie wel veel sterkte wensen!
Gast- Gast
Dus als je met 34 weken die echo niet had gehad dan hadden jullie dit niet geweten, aangezien je dochter geen klachten heeft.
Sterkte in elk geval met de onderzoeken!
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Niet meegemaakt maar ook ik wil jullie veel sterkte wensen. Het is gewoon niet leuk als ze aan je kinderen komen!
Gast- Gast
Happydobby schreef:Dus als je met 34 weken die echo niet had gehad dan hadden jullie dit niet geweten, aangezien je dochter geen klachten heeft.
Inderdaad! Het schijnt veel vaker voor te komen, maar van heel veel kinderen weten ze het niet. Het groeit in de meeste gevallen gewoon goed en de meesten hebben dan ook geen klachten. Ze hebben het bij N. ontdekt omdat ik, door complicaties tijdens mijn zwangerschap, elke drie weken een echo had in het ziekenhuis. Deze echo's zijn natuurlijk veel uitgebreider en duidelijker dan die bij verloskundigen. Een verloskundige kan dit dan ook niet (duidelijk) zien. Als ik deze echo's niet had gehad hadden we het niet eens geweten. Dan was het waarschijnlijk gewoon vanzelf goed gegroeid of hadden we er pas achter gekomen nadat N. klachten zou krijgen.
Parisienne- Ratel
Bedankt allemaal! Het is inderdaad nooit leuk als ze aan je kindje komen.. al hebben we dit al wel eens meegemaakt. Zo heeft ze o.a. al een katheter gehad bij het vorige onderzoek. Zo zielig! Aan de ene kant fijn dat ze het nu doen, zo krijgt ze er zelf gelukkig nog weinig van mee. Maar voor de ouders is het nooit leuk nee.
Parisienne- Ratel
Wij hebben dit precies zo meegemaakt met mijn zoontje. Als je vragen hebt stel ze gerust, kan ok via pm. Duurt misschien wel even voordat ik ze beantwoord want we zitten hier nog midden in de kraamtijd. Iig sterkte met het tegenvallende bericht van de arts.
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
Ons zoontje had ook een te grote nier op de echo's. De eerste keer zagen ze het bij de 20 weken echo en elke echo daarna (en ik heb er nogal wat gehad) was het nogsteeds zo.
Bij mijn zoontje deden ze er geen vervolg onderzoek naar omdat hij onder een bepaalde grens zat, maar we moeten het wel in de gaten houden. Als hij bijvoorbeeld koorts heeft en we weten niet meteen waardoor moet zijn urine ook elke keer onderzocht worden.
Sterkte met je meisje! Ik kan me voorstellen dat je het helemaal niks vind al die onderzoeken.
Bij mijn zoontje deden ze er geen vervolg onderzoek naar omdat hij onder een bepaalde grens zat, maar we moeten het wel in de gaten houden. Als hij bijvoorbeeld koorts heeft en we weten niet meteen waardoor moet zijn urine ook elke keer onderzocht worden.
Sterkte met je meisje! Ik kan me voorstellen dat je het helemaal niks vind al die onderzoeken.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Ons zoontje heeft een vergroot nierbekken, ook later in de zwangerschap (32 weken) ontdekt. Zijn nierbekken aan 1 kant was inde zwangerschap 16mm, alles groter als 10 mm wordt vervolgonderzoek op gedaan en zijn gezonde kant is 5.7 mm dus echt bijna 3x zo groot. Hoewel als we de echo niet hadden gehad we het nooit geweten hadden vind ik het toch belangrijk op te volgen. Je weet nooit wat het voor later voor gevolgen heeft.
Hij heeft vanaf dag 1 ook antibiotica gehad, hier zijn we na 2,5 mnd mee gestopt omdat hij totaal geen eigen weerstand opbouwt. Zijn situatie bleef stabiel dus in overleg met de kinderarts mochten we stoppen, zou het beeld verslechteren moesten we uiteraard weer aan de AB en ook als hij maar iets koorts ( alles boven de 37.5) zou hebben moesten we dag en nacht bellen naar het ziekenhuis. Hij zou dan meteen worden onderzocht.
Ook het onderzoek met het radioactieve spul heeft hij meerdere keren gehad, het is zielig omdat het via de plasbuis wordt ingebracht dmv een catheter maar daarna schijnen ze er niet echt iets van de voelen. Hij vond het onderzoek alles behalve prettig. Het is gewoon op de radiologieafdeling van het ziekenhuis en mag er zelf bijblijven. 1 ouder bij het kindje( met loodvest), 1 ouder achter glas. Bij ons bleef mijn vriend bij mijn zoontje staan en ik achter glas. Je kan dan alle filmpjes zien en ziet zo de vloeistof in zijn blaasje stromen. Het is de bedoeling dat hij dan weer uitplast en zo kunnen ze zien of alle kleppen goed werken.
Als je meer wilt weten mag je me altijd pm-en. Wij lopen nog steeds onder behandeling voor dit bij de kinderarts, onze zoon is inmiddels bijna een half jaar en zijn nierbekken is inmiddels iets verkleind. Wel is het zo dat het erfelijk is en dat als we nog een zoon zouden krijgen we extra worden opgevolgd. Bij meisjes komt zijn afwijking nauwelijks voor.
Hij heeft vanaf dag 1 ook antibiotica gehad, hier zijn we na 2,5 mnd mee gestopt omdat hij totaal geen eigen weerstand opbouwt. Zijn situatie bleef stabiel dus in overleg met de kinderarts mochten we stoppen, zou het beeld verslechteren moesten we uiteraard weer aan de AB en ook als hij maar iets koorts ( alles boven de 37.5) zou hebben moesten we dag en nacht bellen naar het ziekenhuis. Hij zou dan meteen worden onderzocht.
Ook het onderzoek met het radioactieve spul heeft hij meerdere keren gehad, het is zielig omdat het via de plasbuis wordt ingebracht dmv een catheter maar daarna schijnen ze er niet echt iets van de voelen. Hij vond het onderzoek alles behalve prettig. Het is gewoon op de radiologieafdeling van het ziekenhuis en mag er zelf bijblijven. 1 ouder bij het kindje( met loodvest), 1 ouder achter glas. Bij ons bleef mijn vriend bij mijn zoontje staan en ik achter glas. Je kan dan alle filmpjes zien en ziet zo de vloeistof in zijn blaasje stromen. Het is de bedoeling dat hij dan weer uitplast en zo kunnen ze zien of alle kleppen goed werken.
Als je meer wilt weten mag je me altijd pm-en. Wij lopen nog steeds onder behandeling voor dit bij de kinderarts, onze zoon is inmiddels bijna een half jaar en zijn nierbekken is inmiddels iets verkleind. Wel is het zo dat het erfelijk is en dat als we nog een zoon zouden krijgen we extra worden opgevolgd. Bij meisjes komt zijn afwijking nauwelijks voor.
Mamasapje- Prater
- Aantal berichten : 502
Punten : 661
Registratiedatum : 18-11-10
Soortgelijke onderwerpen
» Baby muziek hoe reageert jouw baby?
» hoe slaapt een baby/is een baby gekleed.
» There goes my baby.......
» Hik-baby
» Baby tv...???
» hoe slaapt een baby/is een baby gekleed.
» There goes my baby.......
» Hik-baby
» Baby tv...???
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: