Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Tuinieren

2 plaatsers

Ga naar beneden

Tuinieren Empty Tuinieren

Bericht  Jerry di 8 maa 2011 - 7:50

Sinds januari wonen wij in een huis met een tuin (voorheen appartement met balkonnetje). De tuin is door de vorige bewoner redelijk onderhouden, alleen is er sinds de zomer niets aan de tuin gedaan (huis heeft een half jaar leeg gestaan).

Nu met het mooie weer beginnen m'n handen t jeuken om iets met de tuin te gaan doen (schoffelen, onkruid eruit, snoeien, het bekende werk). Alleen ben ik niet zo'n tuinier-expert...

Wie weet bijvoorbeeld of je mag snoeien als er nog nachtvorst is? Ik kan me voorstellen dat dode bloemen (van bv de hortensia) nog een soort bescherming geven tegen de kou...

Wie heeft er hier wat meer tuinervaring en hoe pakken jullie dit aan? Waarschijnlijk geldt voor iedere bloemen- of plantensoort weer wat anders, en ik weet niet eens hoe alle planten in m'n tuin heten (om een voorbeeld te geven: wat ik dacht dat onkruid was, was volgens m'n vader een heel mooi plantje, als hij eenmaal gaat bloeien...)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Tuinieren Empty Re: Tuinieren

Bericht  rapa nui di 8 maa 2011 - 10:57

Ik zou zelf nog wel even wachten met echt schoffelen. Hangt er natuurlijk van af hoe de tuin er uit ziet en of er ook vaste planten in staan. Alle vaste planten zijn nu nl. nog niet echt goed zichtbaar boven de grond en beetje zonde dat je ze dan wegschoffelt. Ik heb zelf al wel van vaste planten die wel zichtbaar zijn / die nog oude/uitgebloeide bloemen hadden deze net afgeknipt. Ik zag de buren afgelopen zaterdag ook al aan het snoeien. En volgens mij kan dat wel vanaf maart. Kans op nachtvorst hou je natuurlijk tot begin mei (ijsheiligen). Ik heb zelf geen hortensia's maar volgens mij kun je beter even nakijken/googelen of ze nieuwe knoppen op oud of nieuw hout maken dus tot hoever je moet snoeien om dit jaar weer bloemen te krijgen.

Maar ik heb inderdaad ook al wel de kriebels om wat te willen doen in mijn tuintje. Heb er alleen ook niet al te veel verstand dus moet ook nog nakijken of ik mijn struiken nu kan snoeien en tot hoever.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  Jerry do 10 maa 2011 - 6:54

Alles hier in de tuin is prima zichtbaart; het komt minstens een meter boven de grond uit :P
Omdat er dus al heel lang niks aan gedaan is...

Een aantal collega's zeiden dat je prima kan snoeien nu. Ik dacht alleen dat er iets was met ijsheiligen...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud