Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Waterschapslasten en zuiveringsheffing

4 plaatsers

Ga naar beneden

Waterschapslasten en zuiveringsheffing Empty Waterschapslasten en zuiveringsheffing

Bericht  Twellie vr 26 jul 2013 - 9:46

Is dat hetzelfde of niet?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Waterschapslasten en zuiveringsheffing Empty Re: Waterschapslasten en zuiveringsheffing

Bericht  Nyx vr 26 jul 2013 - 10:04

Nee toch? Het ene betaal je voor het water, de ander voor de reiniging van het water?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Waterschapslasten en zuiveringsheffing Empty Re: Waterschapslasten en zuiveringsheffing

Bericht  Twellie vr 26 jul 2013 - 10:09

Oke, en wat betaal je dan precies aan het water eigenlijk? Kom er zelfs met Google niet helemaal uit. Dat je een kraan hebt waar water uitkomt of dat er water in je omgeving ligt of wat eigenlijk?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  Nyx vr 26 jul 2013 - 10:23

Veel mensen hebben een eigen watermeter in huis. Zij geven net als voor gas/electra de meterstanden door en betalen voor wat ze hebben verbruikt. Ik heb een gezamenlijke meter en ik betaal een x bedrag per jaar voor gemiddeld gebruik. Ik twijfel even of het gemiddeld gebruik is of geschat gebruik. In ieder geval weten ze het bij mij nooit zeker. Gebruik ik meer, dan betaal ik nog steeds hetzelfde.
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  Twellie vr 26 jul 2013 - 10:26

Ja, dat heb ik inderdaad ook, alleen dan met een eigen watermeter. Ik stelde alleen een beetje een kromme vraag. Ik bedoelde eigenlijk: wat zijn waterschapslasten dan eigenlijk? Dat je gebruik kunt maken van drinkwater / water uit de kraan?
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Bericht  meisjesmama vr 26 jul 2013 - 10:41

Het zuiveren van afvalwater en het beheren van de kwaliteit en het peil van oppervlaktewater kost geld. Iedereen binnen een waterschapsgebied betaalt daar aan mee: burgers, (landbouw)bedrijven en natuureigenaren

dat het ik even gekopieerd.
meisjesmama
meisjesmama
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Nyx vr 26 jul 2013 - 10:41

Dat is per gemeente verschillend. Kun je dat niet op de website van het waterschapbedrijf vinden?
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Bericht  M-G vr 26 jul 2013 - 13:58

Waterschapslasten

Als huiseigenaar betaalt u zuiveringsheffing en watersysteemheffing (voor ingezetenen én voor eigenaren van gebouwde onroerende zaken). De zuiveringsheffing wordt gebruikt voor het zuiveren van afvalwater. De watersysteemheffing voor onderhoud aan bijvoorbeeld beken en sloten. Hoeveel u betaalt, hangt af van de WOZ-waarde en verschilt per waterschap. Lees meer over waterschapslasten › 
http://www.eigenhuis.nl/hypotheken-financien/belastingen/lokaal/

Waterschapslasten is dus een overkoepelende naam waar zuiveringsheffing onder valt (zoals ik het interpreteer) 
___________________________________________________________________________________

Misschien ook informatief:

http://www.agv.nl/belastingen/watersysteemheffing

Watersysteemheffing
(is per gemeente afhankelijk) De opbrengsten worden ingezet voor goed watersysteembeheer.
Voor de watersysteemheffing bent u ingedeeld in één of meer van deze 4 categorieën.

• Ingezetenen
    U bent gebruiker van een woning en betaalt een tarief per huishouden.
  • Gebouwd
    U bent eigenaar van één of meer gebouwen en betaalt een tarief dat is berekend als percentage van de WOZ-waarde (Waardering Onroerende Zaken).
  • Ongebouwd
    Eigenaren van grond worden belast met een tarief per hectare.
  • Natuurterreinen
    Eigenaren van natuurterreinen worden belast met een tarief per hectare.

Zuiveringsheffing
Woningen die op het riool zijn aangesloten, betalen naast watersysteemheffing ook zuiveringsheffing. Met deze heffing draagt u bij aan de zuivering van het afvalwater. Deze heffing wordt vastgesteld op basis van zogenoemde vervuilingseenheden (ve). Een ve is de hoeveelheid vervuiling die 1 persoon per jaar gemiddeld veroorzaakt. Huishoudens met 2 of meer personen betalen voor 3 ve. Alleenwonenden betalen voor 1 ve.

Verontreinigingsheffing
Woningen die niet op het riool zijn aangesloten, betalen naast watersysteemheffing ook verontreinigingsheffing. Met deze heffing draagt u bij aan het schoonhouden van het oppervlaktewater. Ook deze heffing wordt vastgesteld op basis van zogenoemde vervuilingseenheden (ve). Het tarief is gelijk aan de zuiveringsheffing. Huishoudens met 2 of meer personen betalen voor 3 ve. Alleenwonenden betalen voor 1 ve.

Hopelijk heb je hier iets aan. Het een en ander kan verschillen als je huurder bent of eigenaar van een woning. Wij hoefden in onze vorige flat bijvoorbeeld geen enkele van de bovenstaande heffingen te betalen (zowel zuiveringsheffing als waterschapsbelasting omdat dit bij de huur inbegrepen zat inclusief het water zelf). Nu in een ander huurwoning van dezelfde stichting moeten we wel beide zelf betalen. 

Sorry de links werken wel maar ik krijg ze de tekst hier niet fatsoenlijk in beeld, allemaal in verschillende lettertypen en kleuren... confused 
M-G
M-G
Prater
Prater

Aantal berichten : 1319
Punten : 1318
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: