Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rookoventje

+2
Fortissimo
Marin
6 plaatsers

Ga naar beneden

Rookoventje Empty Rookoventje

Bericht  Marin zo 2 jun 2013 - 22:58

M'n vriend heeft van mijn ouders een rookoventje cadeau gekregen. Super leuk, dat wilden we al graag een keer proberen! Deze is het:

Rookoventje Rookoven-Barbecook

Wie heeft ook wel eens iets gerookt en wat? Is het veel werk? Zowel vlees als vis lijkt me lekker. Er kan een koelsysteem bij zodat je ook koud kan roken. Ben heel benieuwd!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rookoventje Empty Re: Rookoventje

Bericht  Fortissimo zo 2 jun 2013 - 23:02

Mijn vader rookt regelmatig wat. Hij rookt regelmatig zalm en gisteren heeft hij kip gerookt. Geen idee hoe lang het duurt eigenlijk. Kip vond ik niet zo'n succes, erg droog. Zalm is wel onwijs lekker!
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Marin zo 2 jun 2013 - 23:09

Leuk! Weet jij of het echt heel erg gaat stinken?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Saga zo 2 jun 2013 - 23:13

Ik heb ook een rookoventje, alleen heb ik een heel erg simpel model.

Ik rook er meestal kip in, aangezien wij niet veel vis eten.
Al gaat mijn vriend over een paar weken forel vissen, dus fan kan ik dat eens proberen te roken.

De kipfilets pekel ik altijd een dag van te voren, ik maak dan een badje met water, whiskey, zout, knoflook, rozemarijn, tijm, ui (met schil), kruidnagel en laurier.

Voor het roken heb ik rookmot met mediteraanse kruiden en ik heb houtsnippers van Jack Daniels vaten die ik er bij gooi. In een kwartier à 20 minuten heb ik dan een heerlijk gerookt, mals en gaar kipfiletje. Vaak doe ik die door de pasta met veel groente en wat kruidenkaas. Of we maken er clubsandwiches van.
Saga
Saga
Prater
Prater

Aantal berichten : 652
Punten : 634
Registratiedatum : 27-02-13

Bericht  Fortissimo zo 2 jun 2013 - 23:19

Mijn vader rookt buiten, dus dat weet ik niet..
Fortissimo
Fortissimo
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2466
Punten : 2458
Registratiedatum : 05-03-12

Bericht  Saga zo 2 jun 2013 - 23:21

Ik zou een rookoventje echt niet binnen gebruiken want het stinkt wel enorm vind ik.
Ik rook altijd buiten maar ga evengoed nog douchen daarna om de rooklucht weg te krijgen.
Saga
Saga
Prater
Prater

Bericht  Marin zo 2 jun 2013 - 23:27

Fortissimo schreef:Mijn vader rookt buiten, dus dat weet ik niet..

Ja moet sowieso buiten hoor, denk ik :P Maar als het echt best wel stinkt, dan is dat best asociaal om op een balkon te doen, dus kunnen we beter wachten tot een nieuw huis met tuin :P We mogen wel gewoon barbecuen op ons balkon en zijn de bovenste verdieping, dus ik denk dat het wel mee valt, maar ik dacht, wie weet weet jij of de hele tuin naar rook stinkt en je het nog zes huizen verder ruikt, als je vader dat doet :P

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Marin zo 2 jun 2013 - 23:29

Saga schreef:Ik heb ook een rookoventje, alleen heb ik een heel erg simpel model.

Al gaat mijn vriend over een paar weken forel vissen, dus fan kan ik dat eens proberen te roken.

De kipfilets pekel ik altijd een dag van te voren, ik maak dan een badje met water, whiskey, zout, knoflook, rozemarijn, tijm, ui (met schil), kruidnagel en laurier.

Voor het roken heb ik rookmot met mediteraanse kruiden en ik heb houtsnippers van Jack Daniels vaten die ik er bij gooi. In een kwartier à 20 minuten heb ik dan een heerlijk gerookt, mals en gaar kipfiletje. Vaak doe ik die door de pasta met veel groente en wat kruidenkaas. Of we maken er clubsandwiches van.

Wat leuk dat je vriend zelf gaat vissen. Dat lijkt me nou zo leuk, dan je eigen gevangen vis gaan roken! Super leuk.

Ooh ja pekelen! Ik heb dat bij Heston Blumenthal en Alton Brown wel eens gezien.

Kwartier is niet lang, dank je voor die informatie! Die JD chips hebben wij ook, voor de BBQ.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Rose zo 2 jun 2013 - 23:37

Wij hebben 2 rookovens, 1 grote voor oa paling en 1 kleintje die je ook op het gasfornuis kan gebruikt.
Meestal roken we er vis in maar een tijdje geleden hebben we er ook spek in gerookt.

Als wij gaan roken denken wij er altijd even om hoe de wind staat zodat de rook niet het huis (of van de buren) in gaat.
Onze ovens ruiken minder sterk dan een bbq, de directe buren kunnen het wel ruiken als de rook over hun achtertuin gaat maar voor de rest heb je er geen last van.
Rose
Rose
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1636
Punten : 1896
Registratiedatum : 26-02-12

Bericht  Saga zo 2 jun 2013 - 23:39

Marin schreef:
Saga schreef:Ik heb ook een rookoventje, alleen heb ik een heel erg simpel model.

Wat leuk dat je vriend zelf gaat vissen. Dat lijkt me nou zo leuk, dan je eigen gevangen vis gaan roken! Super leuk.

Ooh ja pekelen! Ik heb dat bij Heston Blumenthal en Alton Brown wel eens gezien.

Kwartier is niet lang, dank je voor die informatie! Die JD chips hebben wij ook, voor de BBQ.

Normaal gesproken gaat hij haast nooit vissen, maar hij gaat dan eens met mijn oom en vader mee. Ik hoop echt dat ze veel zullen vangen Very Happy
Mijn oom gaat binnenkort ook nog makreel vissen, daar zal ik ook vast wel wat van krijgen om te roken smile

Roken ruik je wel een stuk beter dan BBQen, maar als het maar op een balkon lijkt het mij goed te doen hoor!

Een kwartier is niet erg lang nee, maar dan is de kip ook wel zo goed als gaar. Als je koud gaat roken kun je het veel geleidelijker doen natuurlijk.
Saga
Saga
Prater
Prater

Bericht  Marin zo 2 jun 2013 - 23:40

Leuk, ik ben echt heel erg benieuwd!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Snirp zo 2 jun 2013 - 23:43

Leuk joh! Ben benieuwd hoe het gaat smaken smile
Snirp
Snirp
Prater
Prater

Aantal berichten : 1132
Punten : 1142
Registratiedatum : 06-12-12

Bericht  Marin zo 2 jun 2013 - 23:45

Ja het lijkt me heel erg lekker voor kip in een salade bijvoorbeeld.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Nyx di 4 jun 2013 - 12:47

Oeh! Leuk ding!

Doet me gelijk denken aan Paling... Rookoventje 827601

Ik ben gek op paling, maar eet het echt veel te weinig. Vroeger was het een extra traktatie op Koninginnenacht, maar de kraam staat er al jaren niet meer. Sad
Nyx
Nyx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2438
Punten : 2572
Registratiedatum : 24-01-13

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud