Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Kat met blaasgruis (stravietkristallen)

+6
Herfstblaadjes
Chocoholic
Aziraphale
Stitch
Charles
Jerry
10 plaatsers

Ga naar beneden

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) Empty Kat met blaasgruis (stravietkristallen)

Bericht  Jerry do 10 jan 2013 - 1:27

Wie van jullie heeft er ervaring met een drinkfontein voor katten? Onze kat drinkt nooit erg veel en lijkt nu een blaasprobleem te hebben (tips over opvangen van urine bij je kat zijn ook van harte welkom, morgen naar de DA...)

Nou wilde ik zo'n fontein aanschaffen zodat ze meer gaat drinken, maar ben benieuwd naar ervaringen (ging jouw kat meer drinken en had ie minder blaasproblemen, hoe is het onderhoud van zo'n ding, de herrie die t maakt, etc...)

Mn arme kattie Sad

Edit: even de topictitel aangepast, het probleem is nu duidelijk en zou graag wat ervaringen/adviezen horen (lees pagina 2)

Laatst aangepast door Jerry op vr 11 jan 2013 - 23:57; in totaal 2 keer bewerkt
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) Empty Re: Kat met blaasgruis (stravietkristallen)

Bericht  Charles do 10 jan 2013 - 1:38

Ja bij ons werkte dat heel goed, hij dronk er héél graag uit.

Alleen dat k-ding zoemde zo. Dus let erop bij je koop, dat je een goede koop zonder zoemtoom want ik werd er echt gék van.
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) Empty Re: Kat met blaasgruis (stravietkristallen)

Bericht  Jerry do 10 jan 2013 - 1:44

Waarschijnlijk ga ik m online bestellen, dus kan niet op zoemen controleren... welk merk raad je aan/af?
Zag op zooplus een aanbieding van CatIt...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Stitch do 10 jan 2013 - 1:47

Wat voor blaasproblemen heeft je kat?

Wij hebben geen drinkfontein, maar onze katten drinken ook genoeg gelukkig. Wel heeft onze kater heel erg veel last van blaasgruis gehad. Gelukkig is dat goed gekomen, en heeft hij nu voer speciaal tegen blaasgruis, van royal canin urinary. Nu gaat het supergoed met hem, dus het lag bij ons echt aan het verkeerde voer voor hem.

Over het opvangen van urine heb ik geen tips, ik had hem opgesloten in de badkamer met een lege schone bak, maar daar weigerde hij in te gaan zitten. Toen ik wilde gaan kijken ontsnapte hij, en ging hij alsnog op de gewone bak zitten laughcry
Je kan bij de dierenarts wel speciale korrels krijgen (katkor) geloof ik, en een spuitje halen om de urine in op te zuigen.

Succes, hopelijk kunnen ze jullie bij de dierenarts goed helpen!

Stitch
Stitch
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 452
Punten : 485
Registratiedatum : 03-05-11

Bericht  Aziraphale do 10 jan 2013 - 1:50

Wij hebben de CatMate van Zooplus. Erg fijn ding, water blijft lang schoon en hij zoemt niet echt hard. Tuurlijk hoor je wel wat maar zeker niet storend. Wij hebben ook altijd de radio aan dus dan hoor je 'm zeker niet. Filter en pompje kun je los vervangen indien nodig, erg handig. Zorg wel dat er een flink laagje water in zit, anders gaat -ie wel vastzuigen en zoemen.
De katten drinken er graag uit!
Aziraphale
Aziraphale
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast do 10 jan 2013 - 2:18

Wij hebben twee gruiskaters. Bij de een kunnen we heel makkelijk urine opvangen. Zodra je hem op een verschoonde bak zet, gaat hij plassen en kun je er een bakje onder houden.
Bij ander lukt dat net. Die is gekatheteriseerd.

Een drinkfontein ebben we ook gehad maar ik vind het ondingen om schoon te houden.
Nu drinken ze bij ons we enkel, vooral regenwater vinden ze erg lekker.

Gast
Gast

Bericht  Jerry do 10 jan 2013 - 2:19

@ Stitch, we weten niet wat ze heeft. Ze heeft vanochtend in de huiskamer geplast (normaal nooit, dus wss heeft ze pijn) en de urine was rood gekleurd. Daarom urine opvangen en naar de DA.

Was al eerder aan het oriënteren op zo'n fonteintje omdat ze weinig drinkt...
Ze drinkt vaak uit de gootsteen, condens van de ramen, plasjes regenwater buiten, maar maar heel weinig uit haar drinkbakje (ververs het 2x per dag)...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Chocoholic do 10 jan 2013 - 2:28

Ik heb de Drinkwell van Zooplus, een jaartje geleden gekocht. Kat met blaasgruis (stravietkristallen) 136298_schulze_drinkwell_platinum2_06_2011_9

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/kattendrenkplaats/145974

Mijn katten hadden geen blaasproblemen oid, maar ik wilde graag dat ze wat meer zouden drinken. In het begin gebruikten ze hem best vaak, nu wel wat minder. (Heb altijd nog een apart bakje water staan) Maar hij maakt weinig lawaai, nu hoor ik bv alleen dat watervalletje, maar als hij leegraakt begint ie wat te zeuren. Dus dan gewoon weer water aanvullen.
Chocoholic
Chocoholic
Prater
Prater

Aantal berichten : 1290
Punten : 1459
Registratiedatum : 12-02-11

Bericht  Charles do 10 jan 2013 - 2:39

Chocoholic schreef:Ik heb de Drinkwell van Zooplus, een jaartje geleden gekocht. Kat met blaasgruis (stravietkristallen) 136298_schulze_drinkwell_platinum2_06_2011_9

http://www.zooplus.nl/shop/katten/voerbak/kattendrenkplaats/145974

Mijn katten hadden geen blaasproblemen oid, maar ik wilde graag dat ze wat meer zouden drinken. In het begin gebruikten ze hem best vaak, nu wel wat minder. (Heb altijd nog een apart bakje water staan) Maar hij maakt weinig lawaai, nu hoor ik bv alleen dat watervalletje, maar als hij leegraakt begint ie wat te zeuren. Dus dan gewoon weer water aanvullen.

Ja die vond ik ook goed! Deze was echt storend:

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) 111659_hagen_catit_1
Charles
Charles
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2344
Punten : 2514
Registratiedatum : 07-12-12

Bericht  Herfstblaadjes do 10 jan 2013 - 3:04

Ik heb ooit een lucky kitty drinkfontein gekocht bij zooplus, die is keramisch, dat zou beter zijn en minder herrie maken. Ik vond dat hij nog behoorlijk zoemde en mijn katten vonden het helemaal niks, ze liepen er met een grote boog omheen. Ik heb hem teruggestuurd en wat meer drinkbakjes verspreid door het huis neergelegd.
Herfstblaadjes
Herfstblaadjes
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 380
Punten : 472
Registratiedatum : 19-11-11

Bericht  Pompoen do 10 jan 2013 - 3:05

Een plastic tas in reepjes knippen en in de schone bak doen als vulling, mijn kat trapte daar in. Je moet alleen wel een beetje verse urine hebben, dus regelmatig checken of opsluiten met die bak.

Mijn katten vonden de drinkfontijn geweldig maar ik werd het zat om 'm schoon te maken en hij werd van binnen ook erg vies, ook maakte hij steeds meer herrie. Uiteindelijk ben ik weer over gegaan op normale drinkbakjes. Mijn kater (heeft blaasgruis) drink graag uit een hoog glas of beker, nu heb ik in de badkamer een plastic 'glas' staan, daar drinkt hij heel vaak uit, ik ververs het water dan als ik daar ben, meestal als ik op de wc zit.
Enige nadeel is dat de deur open moet blijven. Laatst was die deur dicht een aantal keer en toen hing hij steeds boven de toiletpot, hij kan daar alleen niet uit drinken, hij snapt niet goed hoe hij daar bij moet komen. Maar als hij dat doet heeft hij dus dorst (of nou ja, zin in vers water eigenlijk).
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456

Bericht  SnowWhite do 10 jan 2013 - 4:01

Ik heb de drinkfontein van Catit en mijn katten zijn er dol op. Mijn ene kat dronk nooit echt veel en ik wilde eens een drinkfontein uitproberen (en dit heeft gewerkt!).
Wanneer ik de fontein schoonmaak en opnieuw vul staan ze al klaar bij hun eet/drink plekje om weer van de fontein te kunnen gaan drinken.

Het onderhoud is helemaal niet moeilijk. Je merkt overigens snel genoeg wanneer het water op is (dan begint 'ie herrie te maken, omdat er geen water meer is wat het kan 'wegpompen'). Verder maakt die van mij helemaal geen herrie.
SnowWhite
SnowWhite
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Jerry do 10 jan 2013 - 6:24

SnowWhite schreef:Ik heb de drinkfontein van Catit en mijn katten zijn er dol op. Mijn ene kat dronk nooit echt veel en ik wilde eens een drinkfontein uitproberen (en dit heeft gewerkt!).
Wanneer ik de fontein schoonmaak en opnieuw vul staan ze al klaar bij hun eet/drink plekje om weer van de fontein te kunnen gaan drinken.

Het onderhoud is helemaal niet moeilijk. Je merkt overigens snel genoeg wanneer het water op is (dan begint 'ie herrie te maken, omdat er geen water meer is wat het kan 'wegpompen'). Verder maakt die van mij helemaal geen herrie.

Is het een van onderstaanden?
Kat met blaasgruis (stravietkristallen) HAGEN%20CATIT%20WATERBAK%20FRESH%20CLEAR%20SMALL

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) 231467_hagen_catit_trinkbrunnen_3liter_katze_11_2011_5

Die staan nu namelijk in de bieding voor 17,90 bij zooplus, dat vind ik nog acceptabel. En hoe vaak moeten die filters vervangen? Op de site staat om de 3 weken, maar is dat echt nodig? Dan wordt 't nog een duur grapje...

En wat kost die KatKor? Ren de hele avond al achter de kat aan, maar plassen ho maar, ligt nu te pitten in de vensterbank...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Plien84 do 10 jan 2013 - 8:36

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) 111659_hagen_catit_1

Wij hebben vorig jaar deze aangeschaft, ook omdat onze kat blaasonsteking had. Hetzelfde als wat jij omschrijft, bloed in de urine, maar gelukkig geen blaasgruis. Nu na een klein jaar was de drinkbol behoorlijk verkalkt en liep het water nog maar langs een klein stukje bol. Ik ben er vorige week mee terug gegaan en kreeg zonder problemen een nieuwe. De katten drinken er wel beter van, maar als er andere merken alternatieven zijn zou ik zeker rond kijken.

Onze kat ging trouwens gewoon op een kale bak met daarin een kattenbakzak. Toen hij had geplast kon ik het met een spuitje dat ik had meegekregen zo opzuigen

Plien84
Prater
Prater

Aantal berichten : 1230
Punten : 1496

Bericht  Jerry do 10 jan 2013 - 9:32

Een plastic zak in reepjes in de kattenbak helpt niet, een lege kattenbak helpt niet... Morgen toch even zulke korrels halen bij de DA denk ik...

Edit: waarschijnlijk heeft ze de hele nacht op lopen houden; ik zette een kattenbak neer met plastik zak-reepjes en ze ging er meteen op met resultaat :cheering:
Dus vanmiddag met m'n tupperware-bakkie naar de DA
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  SnowWhite vr 11 jan 2013 - 1:16

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) 111659_hagen_catit_trinkbru_1

Deze heb ik. Destijds in de aanbieding bij Zooplus, maar het is ieder euro waard geweest voor mij.
Ik vervang de filter 1x in de maand. Eigenlijk is het ook een beetje puur op gevoel, hoe de filter eruit ziet (soms vervang ik 'm eerder, maar sowieso nooit later).
Die spoel ik ook altijd even af bij het verschonen van het water.

Bij mijn plaatselijke dierenwinkel koop ik een pak met 3 filters voor 6 euro nog iets.

Overigens heb ik het eerste losse bakje eraf gehaald (kun je gebruiken als voederbakje).
SnowWhite
SnowWhite
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1948
Punten : 2044
Registratiedatum : 03-12-10

Bericht  Jerry vr 11 jan 2013 - 2:56

Nou, we hebben de uitslag. Ze heeft struvietkristallen in de urine, moet nu aan de pijnstillers en dieetvoer en waarschijnlijk zit ze daar vanaf nu ook aan vast Rolling Eyes :O
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Jerry vr 11 jan 2013 - 23:57

Nu het probleem duidelijk is... Iemand met ervaring die me gerust kan stellen dat het best wel meevalt?

We hebben twee katten en moeten ze nu dus apart gaan voeren (wil de gezonde kat niet van dat dure voer geven namelijk...).
Zit jou kat nu permanent vast aan dieetvoer? Of kon je overschakelen naar ander voer?
En geef je 'm weleens een zakje natvoer van een 'gewoon' merk?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  piene1983 za 12 jan 2013 - 0:28

Onze kater heeft ook blaasgruis gehad. Wat hier goed hielp/helpt is een heel klein beetje zachtvoer ( kleine blikjes dieetvoer bij de dierenwinkel, niet al te duur en ik gebruik een lepeltje per keer. En ja, ook gebruik ik weleens een zakje van gewoon voer.) in een flinke plens water of de brokjes weken in flink wat gekookt water zodat ze zacht worden en goed water opnemen. Een fontein vonden die van mij niks, beetje schijtbakken want ze waren er bang voor... Haha! Onze katten drinken het liefst uit de wasbak van het aanrecht, uit de kraan of uit het bakje in de tuin waar regenwater in zit. Het gewone waterbakje gebruiken ze echt voor nood...

Overigens hebben wij de eerste periode inderdaad dat voer van de dierenarts gebruikt, royal canin urinary. Toen het over was en alles schoon leek zijn we over gestapt op Prins, die heeft ook een blaasgruis dieetvoer maar dat is beter te betalen. Daarna zijn we van Prins het gewone adult voer gaan gebruiken, dat heeft ook een toevoeging speciaal voor de urinewegen. Inmiddels is onze kater alweer 2 jaar klachtenvrij. Wij hebben de eerste tijd met het dure voer de katten wel apart gevoerd, dat was geen succes want de kater zonder klachten weigerde te eten als zijn maatje er niet was. Inmiddels krijgen ze gewoon weer hetzelfde voer. Snoepjes en dergelijke krijgen ze hier alleen niet meer. Dus alleen brokken en af en toe water met een smaakje van blikvoer.
piene1983
piene1983
Prater
Prater

Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11

Bericht  Stitch za 12 jan 2013 - 0:33

Ja hoor, ik. Het valt best wel mee Wink

Aan je verhaal te lezen had ik zoiets ook al gedacht, omdat het bij onze kater ook zo ging.
Volgens de dierenarts zijn er 4 factoren die dit kunnen veroorzaken:
-stress
-aanleg
-overgewicht
-verkeerd voer

Onze kat had al het bovenstaande. OVergewicht was echt minimaal (gelukkig) en aanleg kan je niet aantonen natuurlijk, maar onze dierenarts vermoedde dat wel. Nu zit hij dus op het voer wat ik in mijn eerdere post ook al noemde. Royal canin urinary. Dat gaat struvietkristallen tegen, en wij hebben sindsdien nooit meer last gehad! Very Happy Het is wel iets duurder, en helaas alleen bij de dierenarts te koop, maar dat is het ons wel waard. (bovendien hebben ze ook een spaarkaart, bij 10 zakken krijg je er 1 gratis) Bij de dobey bijvoorbeeld hebben ze ook wel eigen merk voer tegen kristallen, maar het gaat hier zo goed mee, dat ik dat gewoon niet aandurf. En zoveel goedkoper is dat nou ook weer niet.

En naar mijn idee ziet hij er best tevreden uit Wink

Kat met blaasgruis (stravietkristallen) Baileyt
Stitch
Stitch
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Stitch za 12 jan 2013 - 0:38

Piene, onze katten aten gewoon allebei van dit voer. Het kan verder geen kwaad, ook al hebben ze geen speciaal voer nodig. Ik zou wel in de gaten houden, want onze andere kat werd ineens erg dik van het voer. Het schijnt best aan te zetten (al die voeren trouwens, dus niet alleen van royal canin) Toen we zijn overgestapt op de light variant zijn ze geen grammetje meer aangekomen. Nu voeren we de katten wel apart trouwens, omdat onze andere kat helaas is overleden, en we de kitten tot een jaar het liefst op kittenvoer willen hebben. Die sluiten we dus 's nachts op in de logeerkamer, en dan krijgen ze dus 's nachts hun eten. Over een maandje of 4/5 krijgt zij ook gewoon het voer dat de kater ook krijgt.
Stitch
Stitch
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Jerry za 12 jan 2013 - 1:06

Ik weet dat het geen probleem is om een gezonde kat van dat voer te laten eten, maar als het niet nodig is, doe ik het niet, gewoon omdat me dat scheelt in de kosten!

Het fonteintje is inmiddels binnen. Heb 'm aangesloten en ze is wel nieuwsgierig, maar heeft er nog niet uit gedronken :P

We moeten over 4 weken weer met urine naar de DA om te kijken of het met het voer beter gaat...

Onze kat heeft geen overgewicht, stress kan ik me ook niet echt voorstellen (hebben in oktober een tweede kat erbij gekregen en 't zijn geen dikke vriendjes, maar de blaasgruispoes is juist degene die toenadering zoekt en wil spelen en gedraagt zich verder precies zoals daarvoor (of kunnen ze dan alsnog stress hebben?)). Dus misschien is het dan een combi van voer en aanleg. Ze krijgt niet het goedkoopste van het goedkoopste (gaf ze Nature & Science) maar blijkbaar werkt dat voor haar (na het 1,5 jaar te hebben gehad) niet...
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Stitch za 12 jan 2013 - 1:24

Ik vond het wel meevallen eigenlijk. Wij gaven sowieso al nooit het goedkoopste voer, omdat ze daar zo enorm van gaan stinken, en ook eten ze daar veel meer van. We hebben het een keer uitgerekend, en omdat ze hier ook niet zoveel van krijgen, en met die 10e zak gratis valt het eigenlijk best wel mee. Ik had namelijk ook gedacht dat we veel duurder uit zouden zijn, maar geloof dat het 3 euro scheelde ofzo. Wij hebben nu een zak van 6 kilo, en die kostte rond de 55 euro. Daar doen we ongeveer nu alweer 2 maanden mee voor 1 kat, en denk dat we nu nog voor een maand hebben. Het kittenvoer van de andere kat is niet heel veel goedkoper.
En moet ook eerlijk zeggen dat het nu zo goed gaat met hem, dat ik ander voer ook niet aandurf. Ik ben veel te bang dat het dan fout afloopt met hem (wij hebben spoedopnames gehad en alles, denk voor bijna 2000 euro aan dierenartskosten) en ik ben toch wel erg gehecht aan mn lieve vriendje!
Stitch
Stitch
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gast za 12 jan 2013 - 1:25

Wij hebben twee gruiskaters. Bij de eerste heeft het lang geduurd eer we het onder controle hadden. Het bleef terug komen. Hij kreeg Hills C/D en S/D. Zodra hij op het onderhoudsdieet zat kreeg hij het weer. Na twee jaar rommelen, overgestapt op Royal Canin High Dillution. Daar deed hij het erg goed op. Na een tijd op overgestapt op vers vlees maar toen kreeg één van de andere katers gruis. Dus weer High Dillution en toen na een half jaar overgestapt naar het onderhoudsdieet van Royal Canin. Dat gaat nu al een tijd goed.

Hier eten alle 5 de katten het dieetvoer. Het is niet te doen om ze apart te voeren en ik was bang dat de gruiskatten het gewone voer zouden eten. Hou er rekening mee dat wanneer ze af en toe gewoon voer eten, ze zo weer vol kunnen lopen.
Qua kosten scheelt het volgens mij niet zoveel omdat ze er minder van nodig hebben en mogen hebben.
Ik doe ongeveer een maand met 6 kilo voor 5 katten en betaal daar 45 euro voor.

Gast
Gast

Bericht  Stitch za 12 jan 2013 - 1:29

sunprincess, dat zei onze dierenarts idd ook! Dus ben ook als de dood dat hij ergens anders weer wat te pakken krijgt. 1 hapje kan al genoeg zijn. (niet dat alle katten gelijk zo heftig reageren, maar het kan wel) Wij hebben het light voer, dus dat is idd iets duurder, de gewone brokken vind ik al helemaal niet echt duur.
Stitch
Stitch
Fluisteraar
Fluisteraar

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: