Prematuren/progressie
+3
Lejow
shadow
sanne-84
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Prematuren/progressie
Dit is toch wel goed nieuws.....
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21138063/__Te_vroege_baby_s_blijven_leven__.html
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21138063/__Te_vroege_baby_s_blijven_leven__.html
Gast- Gast
Re: Prematuren/progressie
Das toch fijn om te weten nu ik in die periode val;)
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10
Ik snap alleen niet waarom ze bij dat onderzoek niet een wat recentere periode erbij hebben getrokken. 2006 is nou niet erg recent en de afgelopen 6 jaar zijn er misschien ook wel meer positieve vorderingen geweest...
Gast- Gast
Ook ishet een onderzoek uit engeland. In nederland doen ze nog vaak niet actief behandelen bij een tekorte zwangerschapsduur. Ik ben eens benieuwd hoe de getallen hier zouden zijn tov andere landen.
shadow- Fluisteraar
- Aantal berichten : 244
Punten : 268
Ja, gelukkig wel!
Alleen sommige reacties er onder vind ik echt walgelijk
Alleen sommige reacties er onder vind ik echt walgelijk
Lejow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Toch vind ik dat opzich best een discussie waard. Wil je ten koste wat het kost een leven redden, zelfs al betekent dat dat de kans op zware handicaps groot is, of is er een bepaald punt dat je als arts en ouders zegt: hier is de grens, we moeten het kindje niet ten koste van alles bij ons willen houden... En dan denk ik echt aan prematuren die vóór de 25 weken geboren zijn, ik gok dat daar op die site ook op gedoeld wordt. Ik 'schrok' ergens ook wel bij het artikel dat baby's van 22 weken zwangerschap blijkbaar ook nog een reële overlevingskans hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu inmiddels allemaal vitale kleuters zijn die verstoppertje spelen, vrolijk rondrennen en naar regulier onderwijs kunnen. Die grens dat te vroeg geborenen hier in Nederland pas met 25 weken behandeld worden, is er natuurlijk niet voor niets.
Ik vind dit trouwens wel een interessant onderwerp.
Gast- Gast
Lennox schreef:Toch vind ik dat opzich best een discussie waard. Wil je ten koste wat het kost een leven redden, zelfs al betekent dat dat de kans op zware handicaps groot is, of is er een bepaald punt dat je als arts en ouders zegt: hier is de grens, we moeten het kindje niet ten koste van alles bij ons willen houden... En dan denk ik echt aan prematuren die vóór de 25 weken geboren zijn, ik gok dat daar op die site ook op gedoeld wordt. Ik 'schrok' ergens ook wel bij het artikel dat baby's van 22 weken zwangerschap blijkbaar ook nog een reële overlevingskans hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu inmiddels allemaal vitale kleuters zijn die verstoppertje spelen, vrolijk rondrennen en naar regulier onderwijs kunnen. Die grens dat te vroeg geborenen hier in Nederland pas met 25 weken behandeld worden, is er natuurlijk niet voor niets.
Heeft dat niet ook met de abortus wet te maken? In België mag je bijvoorbeeld maar t/m 13 weken zwangerschap abortus plegen, en volgens mij behandelen zij wel voor de 25 weken zwangerschap te vroeg geboren kinderen?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Ik sprak pasgeleden een verpleegkundige die op neonatologie had gewerkt. Ze vertelde dat veel van die te vroege baby's later problemen hebben. Denk aan hersenbeschadeging, leerachterstanden, motorische problemen enz. Ondanks dat ze met alle liefde voor die kinderen had gezorgd vond ze het zorgwekkend dat steeds meer te vroege baby's het overleven.
Maar goed, als je veel te vroeg bevalt dan hoop je toch dat je kindje het haalt.
Maar goed, als je veel te vroeg bevalt dan hoop je toch dat je kindje het haalt.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
AngelNyn schreef:Lennox schreef:Toch vind ik dat opzich best een discussie waard. Wil je ten koste wat het kost een leven redden, zelfs al betekent dat dat de kans op zware handicaps groot is, of is er een bepaald punt dat je als arts en ouders zegt: hier is de grens, we moeten het kindje niet ten koste van alles bij ons willen houden... En dan denk ik echt aan prematuren die vóór de 25 weken geboren zijn, ik gok dat daar op die site ook op gedoeld wordt. Ik 'schrok' ergens ook wel bij het artikel dat baby's van 22 weken zwangerschap blijkbaar ook nog een reële overlevingskans hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu inmiddels allemaal vitale kleuters zijn die verstoppertje spelen, vrolijk rondrennen en naar regulier onderwijs kunnen. Die grens dat te vroeg geborenen hier in Nederland pas met 25 weken behandeld worden, is er natuurlijk niet voor niets.
Heeft dat niet ook met de abortus wet te maken? In België mag je bijvoorbeeld maar t/m 13 weken zwangerschap abortus plegen, en volgens mij behandelen zij wel voor de 25 weken zwangerschap te vroeg geboren kinderen?
Vast. Abortus mag hier geloof ik tot een week of 22, maar ik kan me niet voorstellen dt een arts het verzoek van een ouder tot abortus gaat inwilligen als de moeder 20 weken zwanger is. Tenzij uit de 20-wekenecho is gebleken dat het kindje niet of nauwelijks levensvatbaar is of een zware handicap zal hebben.
Gast- Gast
Hier een interessante docu erover http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1305383
Gast- Gast
Lennox schreef:AngelNyn schreef:Lennox schreef:Toch vind ik dat opzich best een discussie waard. Wil je ten koste wat het kost een leven redden, zelfs al betekent dat dat de kans op zware handicaps groot is, of is er een bepaald punt dat je als arts en ouders zegt: hier is de grens, we moeten het kindje niet ten koste van alles bij ons willen houden... En dan denk ik echt aan prematuren die vóór de 25 weken geboren zijn, ik gok dat daar op die site ook op gedoeld wordt. Ik 'schrok' ergens ook wel bij het artikel dat baby's van 22 weken zwangerschap blijkbaar ook nog een reële overlevingskans hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu inmiddels allemaal vitale kleuters zijn die verstoppertje spelen, vrolijk rondrennen en naar regulier onderwijs kunnen. Die grens dat te vroeg geborenen hier in Nederland pas met 25 weken behandeld worden, is er natuurlijk niet voor niets.
Vast. Abortus mag hier geloof ik tot een week of 22, maar ik kan me niet voorstellen dt een arts het verzoek van een ouder tot abortus gaat inwilligen als de moeder 20 weken zwanger is. Tenzij uit de 20-wekenecho is gebleken dat het kindje niet of nauwelijks levensvatbaar is of een zware handicap zal hebben.
Abortus mag tot uiterlijk 24 weken, dus als een vrouw met 20 of 22 weken zwangerschap een abortus wilt laten doen, kan een abortus kliniek haar niet weigeren uiteraard. Zou beetje gek zijn als dat wel kan, die wet is er toch niet voor niets?
TukTuk- Ratel
Ponyo schreef:Hier een interessante docu erover http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1305383
Die ga ik thuis eens bekijken!!
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:Ponyo schreef:Hier een interessante docu erover http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1305383
Kan wel heftig zijn ( vooral voor jou )
Gast- Gast
Lennox schreef:Dit topic staat wel in schril contrast met het topic van Raven...
Ja, dat dacht ik ook al
Jade- Ratel
- Aantal berichten : 4627
Punten : 4961
Registratiedatum : 15-08-11
AngelNyn schreef:
Abortus mag tot uiterlijk 24 weken, dus als een vrouw met 20 of 22 weken zwangerschap een abortus wilt laten doen, kan een abortus kliniek haar niet weigeren uiteraard. Zou beetje gek zijn als dat wel kan, die wet is er toch niet voor niets?
Ze gaan natuurlijk niet een kind met reële overlevingskansen laten sterven omdat je met die termijn abortus mag laten plegen, dan zou eerder de abortuswet worden aangepast.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Lennox schreef:Toch vind ik dat opzich best een discussie waard. Wil je ten koste wat het kost een leven redden, zelfs al betekent dat dat de kans op zware handicaps groot is, of is er een bepaald punt dat je als arts en ouders zegt: hier is de grens, we moeten het kindje niet ten koste van alles bij ons willen houden... En dan denk ik echt aan prematuren die vóór de 25 weken geboren zijn, ik gok dat daar op die site ook op gedoeld wordt. Ik 'schrok' ergens ook wel bij het artikel dat baby's van 22 weken zwangerschap blijkbaar ook nog een reële overlevingskans hebben, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat dat nu inmiddels allemaal vitale kleuters zijn die verstoppertje spelen, vrolijk rondrennen en naar regulier onderwijs kunnen. Die grens dat te vroeg geborenen hier in Nederland pas met 25 weken behandeld worden, is er natuurlijk niet voor niets.
Dat is geen criterium, mag ik hopen.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Ponyo schreef:Lejow schreef:Ponyo schreef:Hier een interessante docu erover http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1305383
Ja, ik twijfelde eigenlijk ook al..
Ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom, want vind dat soort standpunten wel interessant!
Lejow- Lady Post-a-lot
Lejow schreef:Ponyo schreef:Lejow schreef:Ponyo schreef:Hier een interessante docu erover http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1305383
Ja, ik twijfelde eigenlijk ook al..
Ik ga gewoon kijken hoe ver ik kom, want vind dat soort standpunten wel interessant!
Ben hem toch aan het kijken, bij de eerste 20 minuten al, tranen met tuiten
Lejow- Lady Post-a-lot
Ja heftig he..
Maar ik vond het ook wel een mooie docu, en geeft ook wel een duidelijk beeld over hoe ze beslissen en waarom enzo.
Maar ik vond het ook wel een mooie docu, en geeft ook wel een duidelijk beeld over hoe ze beslissen en waarom enzo.
Gast- Gast
Ponyo schreef:Ja heftig he..
Dat ben ik absoluut met je eens.
Ik kon me erg goed vinden in de werkwijze die ze hanteerden.
Ontzettend verdrietig van de kindjes die het niet gehaald hebben
Lejow- Lady Post-a-lot
Ja heel erg verdrietig, maar misschien wel verdrietiger als ze een "kasplantje" waren geworden. Gelukkig zijn er genoeg kindjes die het wel redden
Gast- Gast
Ponyo schreef:Ja heel erg verdrietig, maar misschien wel verdrietiger als ze een "kasplantje" waren geworden. Gelukkig zijn er genoeg kindjes die het wel redden
Ook absoluut waar.
Lejow- Lady Post-a-lot
Susan schreef:AngelNyn schreef:
Ze gaan natuurlijk niet een kind met reële overlevingskansen laten sterven omdat je met die termijn abortus mag laten plegen, dan zou eerder de abortuswet worden aangepast.
Ja en daar is dus nu juist de discussie over, dat ze die grens willen verlagen.
Maar als je met 20 weken abortus wilt laten plegen kan dat dus gewoon, zou toch gek zijn dat een arts dat gaat weigeren.
TukTuk- Ratel
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: