Bladerdeegprobleem
+4
Eliza
Derpy
girli
Slakje
8 plaatsers
Pagina 1 van 1
Bladerdeegprobleem
Als ik een quiche maak, dan is het altijd zo'n gepruts met dat bladerdeeg. Ik volg gewoon het recept en bak dus het bladerdeeg voor op 150°, 10 minuutjes (heb ook al eens wat langer geprobeerd), maar vanaf dat ik de vulling er in doe en hem in de oven steek, wordt het helemaal wak. Dus dan moet ik hem helemaal wak uit zijn vorm halen en op het rooster laten verder bakken. Ik heb dus eigenlijk niets aan dat voorbakken. Wat doe ik verkeerd?
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Re: Bladerdeegprobleem
wat is wak?
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Week, slap denk ik. Dat is wel het eerste waar ik aan dacht bij bladerdeeg. Ik vind bladerdeeg leuk spul om worstenbroodjes in te maken, maar en complete quiche is teveel van het goede, het bladerdeeg wordt aan de onderkant dan niet hard, maar blijft slap, zompig en gaat scheuren. Hartig taartdeeg vind ik beter, omdat dit een steviger deeg is. Ik geloof ook als je een kant en klare quiche in de winkel koopt, dat die ook gemaakt zijn met hartig taartdeeg ipv bladerdeeg.
Gast- Gast
Prik je er gaatjes in? Bak je 'm blind (met spliterwten bijv.)? En wat gebruik je als vulling?
Derpy- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12
Wat ook wel wil helpen is wat paneermeel op de bodem strooien voordat je de vulling erin doet, zo word het vocht van he vulling goed opgenomen.
Eliza- Fluisteraar
- Aantal berichten : 13
Punten : 11
Registratiedatum : 28-11-10
Hartigetaartdeeg is makkelijker, maar ik vind het ook een stuk minder lekker.
Derpy- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 600
Registratiedatum : 16-09-12
Ik heb nog nooit een quiche gezien met bladerdeeg. Zelf maak ik het ook altijd met hartige taart deeg, heerlijk
Gast- Gast
Ik prik altijd gaatjes in de bodem en die bestrooi ik met kruidenpaneermeel. En ik doe ook nog wat paneermeel door de vulling.
VeryCherry- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17413
Punten : 17754
Registratiedatum : 17-11-10
Hartige taart deeg gebruiken, maar weet niet of je die in dezelfde handige pakjes hebt in Belgie als hier in NL.
In Belgie heb je vaak wel van die pate brisée rollen, net als in Frankrijk, die kan je wel gebruiken en dan blind bakken of gaatjes in prikken en eerst even 10 min bakken en dan pas vullen.
In Belgie heb je vaak wel van die pate brisée rollen, net als in Frankrijk, die kan je wel gebruiken en dan blind bakken of gaatjes in prikken en eerst even 10 min bakken en dan pas vullen.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Dank jullie voor de tips!
Slakje- Ratel
- Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Zo gek vind ik het niet hoor om bladerdeeg te gebruiken doe ik ook altijd. Al weet ik dan dat de bodem niet echt stevig word. Mijn quiche recept is sowieso een beetje aangepast, er gaat ook nooit room doorheen. Ik had laatst een quiche die het wel had en vond het op de een of andere manier minde lekker.
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10
Bij sommige quiches vind ik bladerdeeg gewoon echt lekkerder. Zo maak ik wel eens een hartige taart met garnaaltjes en courgette. Dan is van dat dikke taartdeeg erbij echt niet lekker! Gaatjes prikken, evt. wat meel strooien en vooral zorgen dat je vulling niet te nat is. =)
Antibes- Ratel
- Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11
Ik gebruik ook wel eens gewoon bladerdeeg hoor. Soms is dat gewoon lekkerder. Nadeel is wel dat je onderkant inderdaad zacht blijft, maar met hartige taart deeg wordt het toch ook niet knapperig aan de onderkant?
Gast- Gast
Nee, in principe bak ik het daarom eerst even een paar minuutjes gewoon los voordat de vulling er in gaat.
Marin- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: