Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dank u wel of dank je wel

+12
Clapperdie
Manderijn
Printje
Muus
Bruintje Beer
Floor
Linda
_Lana_
Lolly's
meisjesmama
Susan
kwak
16 plaatsers

Pagina 2 van 2 Vorige  1, 2

Ga naar beneden

Dank u wel of dank je wel - Pagina 2 Empty Re: Dank u wel of dank je wel

Bericht  Susan vr 23 nov 2012 - 9:46

Maar ik wil mijn kinderen niet aanleren dat ze minder respect hoeven te tonen voor iemand die bij de supermarkt werkt dan voor iemand die dokter is.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  Printje vr 23 nov 2012 - 9:47

Manderijn schreef:Wel wat flauw ben ik dan hoor, maar ziet jou ventje dan wanneer iemand aan die leeftijd voldoet?
Ik heb er echt geen moeite mee dat ze niet u zeggen tegen de mevrouw die het vleesje geeft bij de appie.
Maar als we bij de huisarts zijn, wil ik wel graag dat ze niet al te lomp zijn, dat verschil vind ik dan weer belangrijker.

hahaha flauw ding Wink Ik leer hem gewoon aan om anderen met u aan te spreken, heb eerlijk gezegd nooit nagedacht over een eventueel leeftijdsverschil, en ik denk dat hij wel het verschil weet tussen kindjes en grotere mensen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058

Bericht  Manderijn vr 23 nov 2012 - 9:52

Oh nee, minder respect gaat het mij ook zeker niet om. Maar ik vindt ook niet dat je dat alleen terug ziet in het wel of niet u zeggen tegen iemand. Maar eerlijk is eerlijk, tegen een huisarts kijk ik toch meer op.
En daarbij, als een kind mij met u aan zou spreken (ik val dus in de 25-30 categorie die Printje aangeeft) zou ik me daar niet prettig bij voelen. Of dat dan perse ook met respect te maken heeft, dat weet ik dus niet.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12

Bericht  Printje vr 23 nov 2012 - 9:57

Manderijn schreef:Oh nee, minder respect gaat het mij ook zeker niet om. Maar ik vindt ook niet dat je dat alleen terug ziet in het wel of niet u zeggen tegen iemand. Maar eerlijk is eerlijk, tegen een huisarts kijk ik toch meer op.
En daarbij, als een kind mij met u aan zou spreken (ik val dus in de 25-30 categorie die Printje aangeeft) zou ik me daar niet prettig bij voelen. Of dat dan perse ook met respect te maken heeft, dat weet ik dus niet.

Ik val zelf ook in die categorie en vind aan de ene kant niet dat ze me zo moeten aanspreken maar aan de andere kant vind ik het wel netjes.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Clapperdie vr 23 nov 2012 - 9:59

Ik wil dat T. zometeen u gaat zeggen tegen oudere personen. Mijn ouders en die van mijn vriend vinden dat er "je" gezegd kan worden door T. zometeen maar ik wil dat niet. Ik vind dat gewoon een teken van respect.

Laats was ik bij mijn oma op bezoek in het ziekenhuis en de verpleegkundige zat steeds "je" te zeggen tegen mijn oma. Ik zat me er dood aan te ergeren. Totaal niet beleefd.

Als ik op mijn werk gasten moet ophalen voor mijn directeur spreek ik deze personen ook met u aan.

Ja ik ben er wel van.
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Manderijn vr 23 nov 2012 - 10:04

Clapperdie schreef:

Laats was ik bij mijn oma op bezoek in het ziekenhuis en de verpleegkundige zat steeds "je" te zeggen tegen mijn oma. Ik zat me er dood aan te ergeren. Totaal niet beleefd.

Ik heb ouderen die willen dat we ze met hun voornaam aanspreken en juist geen u en mevrouw/meneer zeggen. Het is niet per definitie meteen niet netjes.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Bericht  Printje vr 23 nov 2012 - 10:04

Manderijn schreef:
Clapperdie schreef:

Ik heb ouderen die willen dat we ze met hun voornaam aanspreken en juist geen u en mevrouw/meneer zeggen. Het is niet per definitie meteen niet netjes.

Maar ik vind het wel netter om te beginnen met u en het dan aan de persoon te laten om te zeggen je mag wel je zeggen.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Susan vr 23 nov 2012 - 10:06

Printje schreef:
Manderijn schreef:
Clapperdie schreef:

Maar ik vind het wel netter om te beginnen met u en het dan aan de persoon te laten om te zeggen je mag wel je zeggen.

Klopt, maar misschien had haar oma dat ook wel gezegd. Misschien hoorde ze om zich heen dat veel andere ouderen dat zeiden en wilde ze niet achterblijven of zo.

Mijn oma wilde trouwens ook geen u genoemd worden door ons. Ik heb een tijdje u gezegd omdat ik me had laten aanpraten dat het onbeleefd was om je te zeggen tegen je oma, tot mijn nichtje zei: 'Zeg jij nou u tegen oma? Dat vindt oma helemaal niet fijn, hoor.' Toen zei mijn oma ook dat ze dat inderdaad niet fijn vond.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Manderijn vr 23 nov 2012 - 10:07

Ik ben er trouwens wel blij om dat mijn ouders en schoonouders aangeven dat ze niet met u aangesproken willen worden. Ik zal dan ook niet tegen mijn kind zeggen dat ze dat wel moeten doen.
Ik hou van die onderonsjes tussen mijn dochter en mijn vader, beide op hetzelfde niveau, beide je, jij en jou zegende, samen in hun wereldje op dat moment.. Dan vind ik de liefde die daar van afstraalt veel belangrijker dan het respect. (wat er voor mij overigens ook aan kleeft, zonder de u)

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Bericht  kwak vr 23 nov 2012 - 10:11

mijn opa en oma hebben vroeger aangegeven bij mijn ouders volgens mij dat ze het fijn vinden dat wij hun "u" noemde.

Ik noem de oudere mensen wel altijd u, ik werk zelf in de zorg en noem de mensen eerst altijd u en meneer/mevrouw tot dat ze zelf aangeven dat ik ook wel je/jij mag zeggen.
hier in de streek word wel veel makkelijker iedereen met je/jij aan gesproken
kwak
kwak
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11

Bericht  Clapperdie vr 23 nov 2012 - 10:15

Susan schreef:
Printje schreef:
Manderijn schreef:
Clapperdie schreef:

Klopt, maar misschien had haar oma dat ook wel gezegd. Misschien hoorde ze om zich heen dat veel andere ouderen dat zeiden en wilde ze niet achterblijven of zo.

Mijn oma wilde trouwens ook geen u genoemd worden door ons. Ik heb een tijdje u gezegd omdat ik me had laten aanpraten dat het onbeleefd was om je te zeggen tegen je oma, tot mijn nichtje zei: 'Zeg jij nou u tegen oma? Dat vindt oma helemaal niet fijn, hoor.' Toen zei mijn oma ook dat ze dat inderdaad niet fijn vond.

Mijn oma vindt het wel prettig om met u aangesproken te worden. Vanuit haar en vervolgens mijn vader is het er bij ons ook zo ingebracht om u te gebruiken. Maar ja die situatie was dan ook helemaal een beetje raar want de verpleegkundige wilde mijn oma niet geloven dat ze misselijk was. Dank u wel of dank je wel - Pagina 2 878948377 dus misschien ergerde ik mij er daarom meer aan.
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Manderijn vr 23 nov 2012 - 10:17

Ik zou het trouwens ook nooit doen als mensen dat niet aangeven hoor.
Dat vindt ik dan wel weer respectloos.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Bericht  _Lana_ vr 23 nov 2012 - 19:48

Printje schreef:
Manderijn schreef:
Clapperdie schreef:

Dit vind ik dus ook.
Iemand geeft vanzelf wel aan dat je 'je' mag zeggen.

Clapperdie: Dat vind ik inderdaad echt niet netjes!
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Parel vr 23 nov 2012 - 21:42

Het wordt hier wel dank u wel, denk ik.
Zelf vraag ik altijd aan oudere vreemde mensen of ik u mag zeggen, bij bekenden tutoyeer ik al vaak.
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Bericht  Parisienne vr 23 nov 2012 - 21:47

Mijn dochter heeft altijd uit zichzelf al 'danku' gezegd.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Mama Titty vr 23 nov 2012 - 22:35

Hier is het meestal dank U wel, maar als ze dank je wel zeggen of akjewel( ze zijn 2 en 3) dan ben ik al trots dat ze het uit zichzelf zeggen.
Vroeger waren we ook heel erg vanuit thuis opgebrand door u te zeggen tegen oudere mensen of volwassenen, nu heb ik daar met mijn man ook een discussie over gehad.
Want wij moesten ook U tegen mijn ouders zeggen, dat vind mijn man te ver gaan.
Dus we wachten af hoe we het doen hihi.

Mama Titty
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 472
Punten : 517

Bericht  Slakje vr 23 nov 2012 - 22:40

Om het hierover te hebben: Louise geeft een voorwerp af als je dank je wel zegt, en neemt een voorwerp uit je hand als je alstublieft zegt. Hihi.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12

Bericht  _Lana_ vr 23 nov 2012 - 23:10

Mama Titty schreef:Hier is het meestal dank U wel, maar als ze dank je wel zeggen of akjewel( ze zijn 2 en 3) dan ben ik al trots dat ze het uit zichzelf zeggen.
Vroeger waren we ook heel erg vanuit thuis opgebrand door u te zeggen tegen oudere mensen of volwassenen, nu heb ik daar met mijn man ook een discussie over gehad.
Want wij moesten ook U tegen mijn ouders zeggen, dat vind mijn man te ver gaan.
Dus we wachten af hoe we het doen hihi.

Wij zeggen ook u tegen onze ouders. Dat hoeft allang niet meer, maar toch zit het er nog zo in.
Mijn schoonmoeder vindt dat echt heel raar en afstandelijk klinken, maar wij hebben juist echt een hele goede band met onze ouders. En totaal niet afstandelijk. Dat ziet ze nu ook wel.

Het gekke is dat de kleinkinderen ( van mijn zus dus ) nu wel je tegen mijn ouders zeggen. Wat dat betreft zijn tijden ook veranderd.
_Lana_
_Lana_
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3474
Punten : 3720
Registratiedatum : 02-01-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud