Tut afschaffen
+15
rapa nui
Lilypie
PapillonRose
Ezzer
SarahKey
PiP
Pompoen
Tania
Ibbeltje
Thunder
Rouge
maiadebij
Wennes
Happydobby
Twellie
19 plaatsers
Pagina 1 van 1
Tut afschaffen
Hoe hebben jullie dat gedaan? Hebben jullie gewacht tot je kindje er aan toe was of gewoon op de een op andere dag de tut weggedaan.
Hoe heb je het uitgelegd en hoelang heeft het geduurd dat je kindje moeiteloos ging slapen zonder dat ding?
Onze zoon is nu 2,5 en kan gewoon nog echt niet in slaap vallen zonder tut (hij krijgt 'm alleen in zijn bed) En ik wilde 'm eigenlijk met z'n 3 jaar toch zeker wel van dat ding afhebben. Maar hoe en wanneer...
Hoe heb je het uitgelegd en hoelang heeft het geduurd dat je kindje moeiteloos ging slapen zonder dat ding?
Onze zoon is nu 2,5 en kan gewoon nog echt niet in slaap vallen zonder tut (hij krijgt 'm alleen in zijn bed) En ik wilde 'm eigenlijk met z'n 3 jaar toch zeker wel van dat ding afhebben. Maar hoe en wanneer...
Gast- Gast
Re: Tut afschaffen
Goede vraag, geen antwoord. Ze is nu drie en ik tast nog volledig in het duister hoe we dat ooit gaan afwennen.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Hier laten we de tut totdat M. het snapt. Pas is hij wel een keer zonder gaan slapen en gisteren ook bij oma/opa. De speen word nu door ons wel bewust alleen in bed gegeven. Hopelijk zijn we er snel vanaf.
Happydobby- Ratel
- Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10
Geef hem aan de sint mee.
Wij hadden het boek van difrax: stoppen met foppen. Je krijgt dan een fopmuis toegestuurd als je de tutjes opstuurt, dit was hier een succes.
Wij hadden het boek van difrax: stoppen met foppen. Je krijgt dan een fopmuis toegestuurd als je de tutjes opstuurt, dit was hier een succes.
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10
N was ook helemaal verknocht aan z'n spenen. Net na z'n derde verjaardag hebben we de spenen in een wensballon naar de maan laten vliegen. 'S avonds in het donker lieten we de ballon opgaan, hij vond het prachtig! De maan past nu op z'n spenen. Boven verwachting heeft hij nooit meer naar z'n spenen gevraagd en ging zonder enig probleem slapen.
maiadebij- Kletskop
- Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10
Wij hadden ook zo'n speenverslaafde. Eerst begonnen met afbouwen overdag, en bij het slapen hebben we het heel lang alleen maar benoemd dat een speen eigenlijk voor baby's is. Wij hebben bewust gewacht tot hij uitzichzelf zou zeggen of aangeven dat hij hem niet meer wilde, toen we er speciaal voor naar logopedie zijn gegaan omdat zijn uitspraak niet goed was door de speen, heeft hij hem binnen 2 weken uit zichzelf weggegooid. Hij had wel moeite met inslapen maar heeft niet meer om de speen gezeurd gelukkig. Ik denk dat het voor een kind heel onveilig is als je van de 1 op andere dag zijn speen weggooit. Is toch iets waar een kind heel lang aan 'gehecht' is. Het lijkt mij dus iig belangrijk je kind bij het proces te betrekken. Bij ons is de speen nog gezamenlijk in de container gegooid en met de vuilnisman mee.
Rouge- Prater
- Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10
Ik wilde zelf ook de speen veel eerder afleren, maar mijn zoontje ging naar de Psz waar hij heel erg moest wennen en de speen echt zijn enige rustmiddel was. Dus ja toen heb ik er natuurlijk niet voor gekozen om hem op dat moment af te bouwen. In samenwerking met de leidsters hebben we het speengebruik op de Psz wel afgebouwd.
Rouge- Prater
- Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Bij beide rond hun 3de weggelaten. Gewoon zo ineens. De speen is stuk en ik heb geen nieuwe, die werkte hier perfect.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Bij mij op het KDV doen veel ouders/kinderen hem in hun schoen met Sinterklaas voor de baby pietjes
Ibbeltje- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11844
Punten : 12427
Registratiedatum : 20-11-11
Mijn zoontje was ook zwaar speen verslaafd maar ik vond dat hij met 2 jaar toch echt wel zonder moest kunnen. Dus op een middag heb ik hem z'n spenen voor z'n middagslaapje in z''n schoen laten doen en gezegd dat als hij lief zou slapen de spenentovenaar een caeautje achter zou laten als hij z'n speentje mee nam. Het duurde ongeveer een uur voordat hij ging slapen en hij heeft maar 3 kwartier geslapen ongeveer maar toen hij wakker werd stond er een cadeau. Het is nog een paar dagen een beetje piepen geweest bij het naar bed gaan maar het ging eigenlijk best goed. Ik had echt verwacht dat hij een paar weken van slag zou zijn.
Tania- Ratel
- Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10
Er bestaat een leuk boekje het heet iets met de spenenastronaut en dat gaat geloof ik over een astronaut die als je de spenen daarnaartoe stuurt je speen naar de ruimte brengt ofzo. Het is bedoeld om afscheid te nemen van de speen op een leuke manier en er is ook echt een adres, dus je kunt de spenen echt met je kind op de post gaan doen.
Pompoen- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Ik dacht dat het oom een knuffeltje ging
Hier hebben we er eigelijk weinig aparts aan gedaan.
Ik begon erover dat speentjes slecht voor de tandjes zijn en dat het daarom tijd was om het speentje aan een babytje op te sturen. Nou dat wou ze niet! Toen vroeg ik of ik hem anders moest bewaren en dat ze hem alleen mag als ze ziek is. Nou dat was prima! Ben toen wel 2 nachten bij haar gaan liggen als ze ging slapen en ze deed een poging om op een vinger te sabbelen, maar daar snapte ze niks van gelukkig!
Heb de speen in de afgelopen maanden nog maar 1 keer gepakt. Dat was toen ze helemaal overstuur wakker werd en we haar er niet uit kregen.
Ze stopt nu de laatste tijd haar knuf in dr mond.. Dat vind ik dan wel weer minder...
Hier hebben we er eigelijk weinig aparts aan gedaan.
Ik begon erover dat speentjes slecht voor de tandjes zijn en dat het daarom tijd was om het speentje aan een babytje op te sturen. Nou dat wou ze niet! Toen vroeg ik of ik hem anders moest bewaren en dat ze hem alleen mag als ze ziek is. Nou dat was prima! Ben toen wel 2 nachten bij haar gaan liggen als ze ging slapen en ze deed een poging om op een vinger te sabbelen, maar daar snapte ze niks van gelukkig!
Heb de speen in de afgelopen maanden nog maar 1 keer gepakt. Dat was toen ze helemaal overstuur wakker werd en we haar er niet uit kregen.
Ze stopt nu de laatste tijd haar knuf in dr mond.. Dat vind ik dan wel weer minder...
PiP- Ratel
- Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10
Aan de Pietjes geven is opzich een goed idee maar hij snapt heel het Sinterklaasgebeuren nog niet echt. Maar ik hou deze zeker in mijn achterhoofd voor volgend jaar mocht het dan nog niet gelukt zijn
Gast- Gast
Voor de oudste hebben we het Stoppen met foppen- boek gebruikt, dat werkte super!
De jongste slaapt met 3 spenen, maar heeft ze wel echt alleen in bed. Ik denk dat we eerst maar eens van 3 naar 1 moeten afbouwen...
De jongste slaapt met 3 spenen, maar heeft ze wel echt alleen in bed. Ik denk dat we eerst maar eens van 3 naar 1 moeten afbouwen...
Gast- Gast
Wij zijn nu aan het afbouwen. Gisterenavond zonder speen naar bed en hij sliep meteen. Wel midden in de nacht een keer wakker en toen wou hij wel de speen.
Woensdag verder met oefenen, want morgen en dinsdag gaat hij naar het kdv dan mag hij voor deze week nog de speen. Hij kreeg hem al alleen in bed maar ik wil er echt vanaf. En anders woensdag cold turkey, is zielig maar nu is hij nog te klein om zich over twee weken ofzo de speen te herinneren. Na het jaar is het een gewenning dus wil sowieso voor zijn eerste verjaardag de speen weghebben.
Woensdag verder met oefenen, want morgen en dinsdag gaat hij naar het kdv dan mag hij voor deze week nog de speen. Hij kreeg hem al alleen in bed maar ik wil er echt vanaf. En anders woensdag cold turkey, is zielig maar nu is hij nog te klein om zich over twee weken ofzo de speen te herinneren. Na het jaar is het een gewenning dus wil sowieso voor zijn eerste verjaardag de speen weghebben.
Hier krijgt S. hem alleen in bed. We wachten met de speen weg doen zodra hij het begrijpt.
Wil je wel als tip meegeven dat jullie het samen doen. Dus samen een 'doel' bedenken waar de speen naar toe gaat.
Op mijn werk heb ik meerdere oplossingen gezien:
- Meegeven aan de Sint
- Bij oudjaar met een vuurpijl de lucht in
- Wanneer er bv een baby'tje geboren wordt aan de baby geven
- boekje stoppen met foppen
Wil je wel als tip meegeven dat jullie het samen doen. Dus samen een 'doel' bedenken waar de speen naar toe gaat.
Op mijn werk heb ik meerdere oplossingen gezien:
- Meegeven aan de Sint
- Bij oudjaar met een vuurpijl de lucht in
- Wanneer er bv een baby'tje geboren wordt aan de baby geven
- boekje stoppen met foppen
Ezzer- Fluisteraar
- Aantal berichten : 490
Punten : 533
Registratiedatum : 06-12-10
Wij zitten hier op het moment midden in! Gisteravond mocht ze haar schoentje zetten en zijn alledrie haar speentjes erin gestopt. Voor babypiet, want die was heel zielig omdat hij zo hard moest huilen, omdat hij geen speentjes heeft. Dus zouden we die van A. erin doen, omdat zij toch al een grote meid is en het voor haar tandjes niet goed is, en babypiet heeft nog geen tandjes dus die kan een speentje nog goed gebruiken
Een heel verhaal opgehangen dus, en alle speentjes hebben we erin gestopt. Toen werd het bedtijd, en slapen ging niet makkelijk. Ze heeft dik twee uur wakker gelegen, maar dat was vooral kletsen en geluiden maken, niet huilen of vervelend doen. 's Nachts werd het echter wel erg, ik heb hooguit een paar uurtjes geslapen en zat met een kind dat of hyperactief deed en niet wilde slapen, of de boel bij elkaar krijste om haar speentje
Nu overdag ging het wel prima, ze heeft wel een paar keer naar haar speentje gevraagd. Steeds volgehouden dat hij bij babypiet is, en dat zij daarom vanochtend van die mooie cadeautjes in de schoen had. Ook nu vanavond met slapen weer niet makkelijk in slaap vallen, dus ik ben erg benieuwd wat de nacht straks brengt..
In elk geval valt het mij met name met slapen (dan had ze hem altijd) toch wel tegen, en ik voel me nu echt een slechte moeder die haar kind een jeugdtrauma aan het bezorgen is Al weet ik wel beter, maar mijn hart breekt toch een beetje als ik bedenk dat ik haar geliefde speentjes heb weggedaan en dat ze er nog best een beetje moeite mee heeft. Het was voor haar ook echt een stukje troost en veiligheid.. Maar nu ik eenmaal begonnen ben wil ik wel doorzetten, anders moet je er steeds opnieuw doorheen.
Een heel verhaal opgehangen dus, en alle speentjes hebben we erin gestopt. Toen werd het bedtijd, en slapen ging niet makkelijk. Ze heeft dik twee uur wakker gelegen, maar dat was vooral kletsen en geluiden maken, niet huilen of vervelend doen. 's Nachts werd het echter wel erg, ik heb hooguit een paar uurtjes geslapen en zat met een kind dat of hyperactief deed en niet wilde slapen, of de boel bij elkaar krijste om haar speentje
Nu overdag ging het wel prima, ze heeft wel een paar keer naar haar speentje gevraagd. Steeds volgehouden dat hij bij babypiet is, en dat zij daarom vanochtend van die mooie cadeautjes in de schoen had. Ook nu vanavond met slapen weer niet makkelijk in slaap vallen, dus ik ben erg benieuwd wat de nacht straks brengt..
In elk geval valt het mij met name met slapen (dan had ze hem altijd) toch wel tegen, en ik voel me nu echt een slechte moeder die haar kind een jeugdtrauma aan het bezorgen is Al weet ik wel beter, maar mijn hart breekt toch een beetje als ik bedenk dat ik haar geliefde speentjes heb weggedaan en dat ze er nog best een beetje moeite mee heeft. Het was voor haar ook echt een stukje troost en veiligheid.. Maar nu ik eenmaal begonnen ben wil ik wel doorzetten, anders moet je er steeds opnieuw doorheen.
PapillonRose- Ratel
- Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10
Hier kreeg ze rond haar tweede verjaardag een groot bed, dus toen hebben we 'afgesproken' dat ze in het grote bed bed geen tut meer kreeg en dat ging gelijk goed .
Lilypie- Fluisteraar
- Aantal berichten : 474
Punten : 774
Wij waren een keer zijn speentje kwijt, en hij is toen zonder speentje naar bed gegaan. Sindsdien heeft hij geen speen meer, wij hadden verwacht dat het een drama zou worden, maar dat is dus niet zo geweest.
Gast- Gast
Volgens mij heb ik zelf tot een jaar of 5 's nachts en 's avonds nog met een fopspeen rond gelopen/geslapen Er is een foto waar ik met mijn jongere broers op sta in pyama en ik heb daar als oudste van ca. 5 jaar dus nog steeds die fopspeen. Maar goed ik heb in elk geval geen trauma dat ik ze te vroeg moest wegdoen
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Ik vind l nu echt nog te jong voor een verhaal om speentje te lozen. Als baby er is en alles weer beetje loopt, kijken we verder.
Flower_L- Ratel
- Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11
S was net 3 jaar en had nog 1 speen. Ik melde regelmatig dat wanneer de speen kapot zou gaan, we geen nieuwe meer gingen kopen.
Tot hij op een dag, welliswaar perongeluk, zijn speen kapot knipte. Die avond zonder speen naar bed gegaan met succes.
Nooit meer om zijn speen gevraagd.
Nu duimt hij zo'n 20 uur per dag
Tot hij op een dag, welliswaar perongeluk, zijn speen kapot knipte. Die avond zonder speen naar bed gegaan met succes.
Nooit meer om zijn speen gevraagd.
Nu duimt hij zo'n 20 uur per dag
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Hier beide kinderen die nooit een speen gehad hebben. Wel makkelijk
shadow- Fluisteraar
- Aantal berichten : 244
Punten : 268
Ik heb ook in de planning om er een verhaaltje omheen te verzinnen, ze krijgt hem nu ook alleen in bed. Behalve als mevrouw hem zelf uit bed plukt, net als haar knuffel, maar dan is ze meestal gewoon moe. Ik ben bang dat als ik nu al af ga bouwen dat ze gaat duimen.
Ayla- Kletskop
- Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: