Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Levensbeschouwelijke Kieswijzer

5 plaatsers

Ga naar beneden

Levensbeschouwelijke Kieswijzer Empty Levensbeschouwelijke Kieswijzer

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 4:55

Ik was net een beetje aan het rondkijken naar stemwijzers etc. En informatie aan het zoeken over de naderende verkiezingen, toen ik deze 'levensbeschouwelijke kieswijzer' tegenkwam.

Wie weet heeft iemand er hier nog wat aan, of vind het interessant om hem te doen.

http://www.rkk.nl/kruispunt/kieswijzer/index_quizID746484.html

Verder zijn er natuurlijk ook nog de stemwijzer en kieskompas.

Laten jullie je keuze beinvloeden door de uitslag van een kieswijzer? Of voor hoeveel procent laat jij de uitslag van zo'n test meewegen in je uiteindelijke besluit?

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Levensbeschouwelijke Kieswijzer Empty Re: Levensbeschouwelijke Kieswijzer

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 4:59

Leuke stemwijzer inderdaad, heb 'm twee weken geleden ook gedaan. Ik had CDA en CU op de eerste en tweede plek. Er is trouwens ook een vredeskieswijzer en toen kwam D66 bovenaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:02

Hoe objectief is zoiets als het al van de RKK komt?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:04

Het enige punt wat ik deze keer écht belangrijk vind, de kinderopvangtoeslag, staat er niet in dus ik ga alle partijprogramma's er aar eens op nalezen. Maar de hele kinderopvangtoeslag heeft direct enorm gevolg mijn werk. Mijn werkgever kan nu amper overeind blijven en moet al overgaan op rigoreuze maatregelen, laat staan als de bezuinigingen van 2013 ook nog daadwerkelijk doorgaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:06

Megara schreef:Hoe objectief is zoiets als het al van de RKK komt?
Niet, maar dat zegt ook niemand. Waarschijnlijk hebben ze gewoon de verkiezingsprogramma's gepakt. De gewone stemwijzers zijn ook niet bepaald objectief, dat is ook al even bekend.

Gast
Gast

Bericht  Kowalski zo 26 aug 2012 - 5:07

Ik weet het deze keer dus écht niet (heb me er ook gewoon onvoldoende in verdiept), ik heb van de week een kieswijzer ingevuld en daar werd ik ook niks wijzer van, alle partijen kwamen op nagenoeg gelijke percentages uit Levensbeschouwelijke Kieswijzer 1270000679
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:09

Rood schreef:
Niet, maar dat zegt ook niemand. Waarschijnlijk hebben ze gewoon de verkiezingsprogramma's gepakt. De gewone stemwijzers zijn ook niet bepaald objectief, dat is ook al even bekend.

Ik heb de test van RKK net gedaan en ik vind 'm echt heel erg naar. Vooral bij vraag 4 waar het gaat over het inruilen van feestdagen. Daar kan je niet eens ja op antwoorden. Het is tweemaal nee met een verklaring of neutraal. Hoe gekleurd wil je het hebben?

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:10

Kowalski schreef:Ik weet het deze keer dus écht niet (heb me er ook gewoon onvoldoende in verdiept), ik heb van de week een kieswijzer ingevuld en daar werd ik ook niks wijzer van, alle partijen kwamen op nagenoeg gelijke percentages uit Levensbeschouwelijke Kieswijzer 1270000679

Dat heb ik dus ook.

Vandaar dat ik gewoon alle kieswijzers doe die er zijn haha Very Happy (Bij kieskompas sta ik echt helemaal alleen in het politieke landschap, geen partij in de buurt). Stemwijzer ben ik niet zo'n fan van. Ik vind die vraagstellingen al niet prettig.

Ën bij de RKK kwamen bij mij alle christelijke partijen onderaan te staan. GL kwam bij mij het hoogste uit de test en vervolgens D66 en de SP

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:12

Megara schreef:
Rood schreef:

Ik heb de test van RKK net gedaan en ik vind 'm echt heel erg naar. Vooral bij vraag 4 waar het gaat over het inruilen van feestdagen. Daar kan je niet eens ja op antwoorden. Het is tweemaal nee met een verklaring of neutraal. Hoe gekleurd wil je het hebben?

haha dat is wel een beetje jammer ja. Laughing

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 5:17

Rood schreef:Leuke stemwijzer inderdaad, heb 'm twee weken geleden ook gedaan. Ik had CDA en CU op de eerste en tweede plek. Er is trouwens ook een vredeskieswijzer en toen kwam D66 bovenaan.

Ik ook.

Gast
Gast

Bericht  Blond zo 26 aug 2012 - 5:35

Ik doe wel vrijwel altijd een Stemwijzer, maar uiteindelijk stem ik op de partij waar ik me het beste bij voel. Maar ik kijk dan gewoon of die partij hoog staat bij mijn ingevulde Stemwijzer. Was dit jaar inderdaad weer het geval.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  Kowalski zo 26 aug 2012 - 5:36

Ik heb 'm nu ingevuld en deze geeft al wat meer inzicht. De percentages liggen wat verder uit elkaar en Groenlinks en PvdA staan bovenaan, wat ik ook in eerste instantie had gedacht.
Kowalski
Kowalski
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4344
Punten : 4466
Registratiedatum : 17-05-12

Bericht  rapa nui zo 26 aug 2012 - 5:43

Ik heb wel een idee waar ik op wil stemmen en eerder deze week bij kieskompas kwam ik daar ook op uit. Net stemwijzer gedaan en die geeft weer heel andere partijen aan en staat de partij waar ik op wil stemmen op 4. Bij deze stemwijzer van de RKK kwamen CDA en SGP met zelfde percentage boven aan te staan (weer heel anders dan het resultaat van de andere twee stemwijzers). Ik moet de verschillende programma's nog beter bekijken. O.a. ontslagrecht vind ik een heel belangrijk punt.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Bericht  SuperGrover zo 26 aug 2012 - 5:56

Punk'd schreef:
Kowalski schreef:Ik weet het deze keer dus écht niet (heb me er ook gewoon onvoldoende in verdiept), ik heb van de week een kieswijzer ingevuld en daar werd ik ook niks wijzer van, alle partijen kwamen op nagenoeg gelijke percentages uit Levensbeschouwelijke Kieswijzer 1270000679

Dat heb ik dus ook.

Vandaar dat ik gewoon alle kieswijzers doe die er zijn haha Very Happy (Bij kieskompas sta ik echt helemaal alleen in het politieke landschap, geen partij in de buurt). Stemwijzer ben ik niet zo'n fan van. Ik vind die vraagstellingen al niet prettig.

Ën bij de RKK kwamen bij mij alle christelijke partijen onderaan te staan. GL kwam bij mij het hoogste uit de test en vervolgens D66 en de SP
Dé reden om eens partijprogramma's te gaan lezen. Ik vraag me af welk percentage van de stemgerechtigden die programma's serieus leest. Ik denk maar een paar procent, spijtig genoeg.

Ik heb onlangs trouwens een heel betrouwbare stemwijzer gedaan, die heeft me echt geholpen. Mijn twijfel is weg. www.speldwijzer.nl
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:00

SuperGrover schreef:
Punk'd schreef:

Dat heb ik dus ook.

Dé reden om eens partijprogramma's te gaan lezen. Ik vraag me af welk percentage van de stemgerechtigden die programma's serieus leest. Ik denk maar een paar procent, spijtig genoeg.

Ik heb onlangs trouwens een heel betrouwbare stemwijzer gedaan, die heeft me echt geholpen. Mijn twijfel is weg. www.speldwijzer.nl

Whaha wat een rare stemwijzer!

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 26 aug 2012 - 6:12

Ken je de Speld Carrie?
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:21

SuperGrover schreef:
Punk'd schreef:

Dat heb ik dus ook.

Het idee dat ik al die partijprogramma's moet doorlezen No

Natuurlijk zijn er altijd punten die je kunt aanklikken omdat je die bijv. extra belangrijk vindt.. Maar ik vind het juist ook belangrijk om te weten dat ik niet op een partij stem waar ik het juist niet mee eens ben.

Blegh ik weet gewoon niet waar ik moet starten. (Ja afstrepen - ik stem uit principe al geen CDA, CU, SGP, PVV en SP.. OHja VVD staat me ook niet echt aan..PVDA eigenlijk ook niet.. maar moet ik omdat ik domme principes heb - die bij sommige partijen nergens op gebaseerd zijn dan serieus nemen :P )

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:22

Plus daarnaast denk ik dan bijv. D66/GL daar kan ik mij dan het beste in vinden.. maar die hebben amper zetels.. Wat heb ik eraan..

Maar om nou strategisch te stemmen.. Dat is echt niets voor mij.

Edit: Mijn vader en vriend zeiden al dan stem je toch blanco.. Als het kabinet dan weer valt of het verkloot heb jij daar niet aan bijgedragen nerd (maar dan heb ik het idee dat ik mijn stem weggooi).

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 26 aug 2012 - 6:30

Je hoeft niet alle partijprogramma's te lezen, zeker niet als bijna alle partijen al afvallen omdat je er principieel op tegen bent. Ik lees alleen de partijprogramma's van de partijen waar ik overweeg op te stemmen, in mijn geval GL, D66 en PvdA. Wat je zegt over dat GL en D66 weinig zetels hebben en dat je stem daarom niet zinvol zou zijn, die redenering klopt niet. Ze zullen inderdaad niet de grootste worden, dus Sap en Pechtold zullen geen premier worden. Maar Nederland is een land van coalities. Dus dat GL en D66 niet de grootste partijen gaan wonen, betekent allerminst dat zij niet gaan regeren. Sterker nog, ik denk dat er een hele goede kans is dat D66 gaat meeregeren, als middenpartij. GL maakt vooral een grote kans als SP en PvdA groot worden, maar ook met de VVD als grootste is er een vrij grote kans dat zij mee gaan doen. VVD zal denk ik niet gauw weer met PVV gaan regeren, dus dan kom je al snel in andere progressieve partijen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:33

Bedankt!

Aan zo'n uitleg heb ik nu wat.

Ik heb besloten om de programma's van D66, GL, PvdA en VVD te gaan lezen. Dat zijn de partijen die mij op het eerste oog het meeste aanspreken of waar ik in het verleden wel eens op heb gestemd.

Verder heb ik het kieskompas nog eens gedaan en bij de onderwerpen waar mijn interesse niet liggen of waarvan het mij totaal niet uitmaakt als antwoord 'geen mening' gegeven. Dan kom ik al wat meer in gebied waar partijen staan.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:33

Bij mij komt Groen Links er uit. Ik heb echt nog nooit Groen Links gestemd, maar kan me nu aardig in hun standpunten vinden.

Gast
Gast

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 6:37

Even een voorbeeld:

Op de WW mag bezuinigd worden (een vraag van kieskompas).

Ik weet totaal niets over de WW, ik heb er zelf niet mee te maken (en hoop dit in de toekomst natuurlijk ook niet te hoeven).

Hoe kan ik dan een antwoord geven op de vraag?

Ik wil alleen antwoord geven op een vraag als ik er zelf 100% achter sta en het kan onderbouwen. Niet omdat iemand anders het zegt (en daar een leuke onderbouwing bij geeft). Ik wil het verhaal van meerdere kanten bekijken en dan een keuze maken.. Maargoed dan moet ik dus programma's gaan lezen :P

En dat heb ik bij meerdere vragen. Dat ik denk.. Ja, geen idee confused

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 26 aug 2012 - 6:52

Haha ja je zegt het al, dan zul je programma's moeten lezen. Maar je hoeft ook niet overal een mening over te hebben om een goede keuze te maken. Ik heb bijvoorbeeld geen mening over kwesties omtrent Europa, omdat ik er niet genoeg verstand van heb. Dingen zoals de WW heb ik ook geen ervaring mee, en ik heb daar ook niet echt een heel duidelijke mening over. Ik lees wat de partijen daarover denken, en aan de hand van die redenering besluit ik waar ik het meest mee eens ben. Ik ben eigenlijk zelfs van mening dat het goed is om geen mening te hebben over kwesties waar je onvoldoende verstand van hebt. Anders krijg je van die tenenkrommende onderbuikmeningen die nergens op gebaseerd zijn.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Bericht  Gast zo 26 aug 2012 - 9:56

SuperGrover schreef:Ken je de Speld Carrie?

Ja Very Happy Grappige site is het.

Gast
Gast

Bericht  Error zo 26 aug 2012 - 11:22

Bij deze scoor ik het hoogst op D66 en VVD.. Dat zijn ook nog een beetje de partijen waar ik me wel het meest in kan vinden.
Error
Error
Prater
Prater

Aantal berichten : 1374
Punten : 1580
Registratiedatum : 02-03-11

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud