Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Gebarentaal

+7
Filoria
Angela_1986
Aagje!
PapillonRose
Susan
_Nina
Floor
11 plaatsers

Ga naar beneden

Gebarentaal Empty Gebarentaal

Bericht  Floor ma 30 jul 2012 - 0:34

In mijn familie is een kindje (nog geen 2 jaar) dat naar een speciaal kdv gaat waar ze gebarentaal gebruiken.
Voor nu zijn het eerst de ondersteunende gebaren (zoals bijvoorbeeld, eten/varken/papa) later zal het kindje gewone gebarentaal leren in letters.
Nu wil ik me hier wat meer in verdiepen, het kindje kan wel wat horen maar ik wil dus ook gebarentaal kunnen gebruiken, lijkt me ook prettig voor het kindje als er meerder mensen zijn waarmee gecommuniceerd kan worden.
Ik ben zelf slechthorend zoals veel meer mensen in mijn familie maar niemand kan tot op heden gebaren taal (alleen maar gebaren die wij als familie hebben verzonnen laughcry omdat iedereen hard praat tegen elkaar op feestjes kan je er soms geen bal meer van volgen dus dan komen de verzonnen gebaren erbij).
Wat kan ik (kunnen wij) doen om gebaren (in eerste instantie ondersteunende gebaren) te leren?
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Gebarentaal Empty Re: Gebarentaal

Bericht  _Nina ma 30 jul 2012 - 0:38

Je hebt daar vats wel cursussen voor, denk ik?
_Nina
_Nina
Prater
Prater

Aantal berichten : 778
Punten : 901
Registratiedatum : 10-05-12

Bericht  Susan ma 30 jul 2012 - 0:40

Je kunt de dvd's van Lotte en Max gebruiken om een aantal gebaren te leren, zelf en voor je kind, zie www.lottemax.nl.

Verder is er nog de website van het Gebarencentrum waar heel veel gebaren opstaan, plus filmpjes.

Er is ook een gebarenwoordenboek als app voor de iPhone.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 0:47

Floor schreef:In mijn familie is een kindje (nog geen 2 jaar) dat naar een speciaal kdv gaat waar ze gebarentaal gebruiken.
Voor nu zijn het eerst de ondersteunende gebaren (zoals bijvoorbeeld, eten/varken/papa) later zal het kindje gewone gebarentaal leren in letters.
Nu wil ik me hier wat meer in verdiepen, het kindje kan wel wat horen maar ik wil dus ook gebarentaal kunnen gebruiken, lijkt me ook prettig voor het kindje als er meerder mensen zijn waarmee gecommuniceerd kan worden.
Ik ben zelf slechthorend zoals veel meer mensen in mijn familie maar niemand kan tot op heden gebaren taal (alleen maar gebaren die wij als familie hebben verzonnen laughcry omdat iedereen hard praat tegen elkaar op feestjes kan je er soms geen bal meer van volgen dus dan komen de verzonnen gebaren erbij).
Wat kan ik (kunnen wij) doen om gebaren (in eerste instantie ondersteunende gebaren) te leren?

Dus hij leert nu nederlands met gebaren en straks algemene nederlande gebarentaal? Dat is op zich wel raar, want de hele grammatica van de nederlandse gebarentaal is heel anders dan gesproken taal. Als je dezelfde gebaren als het kindje wilt leren, dan kun je er het beste achter komen welke gebaren ze daar gebruiken, je hebt namelijk een aantal verschillende methode's, met verschillende gebaren voor dezelfde woorden.

Gast
Gast

Bericht  Susan ma 30 jul 2012 - 0:51

De gebaren van Nederlands met gebaren en Nederlandse gebarentaal zijn wel hetzelfde, toch? De volgorde is alleen anders. Bij die dvd van Lotte en Max doen ze de liedjes altijd op beide manieren.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Floor ma 30 jul 2012 - 0:55

ik weet het ook allemaal niet precies. Daarom wil ik me er ook in verdiepen.
Die dvd's van Lotte en max zien er leuk uit, lijkt me handig om het voor ons op die manier te leren.
Het kindje zelf kon al aardig wat gebaren, we hebben een boekje met dierenplaatjes gelezen en daarbij kon ze bij veel dieren het gebaar wat er bij hoort.
Ik zal eens navragen wat ze precies leert en hoe wij het kunnen leren.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 0:56

Susan schreef:De gebaren van Nederlands met gebaren en Nederlandse gebarentaal zijn wel hetzelfde, toch? De volgorde is alleen anders. Bij die dvd van Lotte en Max doen ze de liedjes altijd op beide manieren.

heel veel gebaren komen wel overeen, maar de grammatica van NmG en NGT is volledig anders. NmG hou je gewoon de nederlandse grammatica aan en ondersteun je je woorden met gebaren, NGT heeft een hele andere grammatica. Als je met NGT vraagt wat voor groente iemand wil hebben, dan maak je zeg maar de volgende gebaren: groente, eten, jij en moet je met je gezichtsuitdrukking de vraagstelling maken.

Onder de ondersteunende gebaren heb je verschillende methode's, met verschillende gebaren. Het hangt per school/instelling af welke methode gebruikt wordt. Ik weet wel dat er behoorlijk 'strijd' is over welke methode het beste zou zijn en vind het ook gewoon heel lastig dat er net als NGT niet gewoon één methode is om de gesproken taal te ondersteunen.

Gast
Gast

Bericht  PapillonRose ma 30 jul 2012 - 4:56

Ik heb een cursus gevolgd bij babygebaren rotterdam. Was erg leuk en leerzaam. Ben er alleen uiteindelijk een tijd na de cursus wel mee gestopt, met gebaren. Ik ben maandenlang samen met mijn moeder ontzettend consequent bezig geweest met gebaren, en A. gebaarde niet echt terug. Ook kreeg ik niet het idee dat ze me beter begreep met de gebaren, als ik alleen woorden gebruikte was de reactie ongeveer gelijk. Wel jammer, want het kan erg handig zijn en het principe is zo mooi! Misschien is er ook een cursus bij jou in de buurt?

Laatst aangepast door PapillonRose op ma 30 jul 2012 - 5:14; in totaal 1 keer bewerkt
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Aagje! ma 30 jul 2012 - 5:10

Ik zou je verdiepen in een cursus. Een vriendin van mij werkt als docent ngt en die geeft van die cursussen. Via wapperkids
Aagje!
Aagje!
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 5:15

Op het kdv van mijn zoontje gebruiken ze ook gebaren. Een goede basis hiervoor is inderdaad de dvd van Lotte en Max.

Gast
Gast

Bericht  Angela_1986 ma 30 jul 2012 - 5:24

Je zou ook wat informatie kunnen opvragen via Kentalis, zij zijn een organisatie voor mensen met een auditieve beperking. Wellicht dat zij ook cursussen geven of lesmateriaal hebben!
Angela_1986
Angela_1986
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10

Bericht  Filoria ma 30 jul 2012 - 5:33

Haha Floor, ik heb hier ook de ballen verstand van helaas, maar moest wel even lachen om jou omschrijving over hoe je met je familie communiceert op feestjes Very Happy Zie het meteen voor me: iedereen lekker tegen elkaar schreeuwen Very Happy Gezellig!
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Rouge ma 30 jul 2012 - 6:17

Je kunt kijken op www.gebarencentrum.nl voor materialen. Daar heb je oa het kindergebarenwoordenboek. Je kunt cursussen volgen NmG of NgT. Ik werk ook bij de organisatie die hierboven is genoemd en wij geven cursussen aan huis en op locatie (met andere ouders en/of belangstellenden)
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  CCC ma 30 jul 2012 - 6:56

PapillonRose schreef:Ik heb een cursus gevolgd bij babygebaren rotterdam. Was erg leuk en leerzaam. Ben er alleen uiteindelijk een tijd na de cursus wel mee gestopt, met gebaren. Ik ben maandenlang samen met mijn moeder ontzettend consequent bezig geweest met gebaren, en A. gebaarde niet echt terug. Ook kreeg ik niet het idee dat ze me beter begreep met de gebaren, als ik alleen woorden gebruikte was de reactie ongeveer gelijk. Wel jammer, want het kan erg handig zijn en het principe is zo mooi! Misschien is er ook een cursus bij jou in de buurt?

Wat jammer zeg! Hoelang heb je het geprobeerd? Hoeft natuurlijk ook niet bij elk kind aan te slaan zoiets...

Ik heb ook de babygebarentaal cursus gevolgd (in A.lmere) en was erg leuk en leerzaam. Ik heb de dvd's van Lotte en Max en ga binnenkort het boek van Lisa Zevviar (Babygebaren) ook bestellen, hier staan meer gebaren in dan ik heb meegekregen van de cursus.

Een vriendin van mij is er ook mee begonnen sinds dat we de cursus hebben gevolgd en dat is nu een halfjaar geleden en haar zoontje gebaarde afgelopenw eek voor het eerst 'drinken' terug. Wij gaan met N. beginnen als ze maanden is, dan kunnen wij wennen aan de gebaren toe te passen en met 6 maanden schijnt het echt nut te hebben omdat ze het dan op kunnen pakken.

Ohja en het nichtje van mijn vriend is nu 2 en zij is ook met 4 maanden begonnen en had met haar 1e jaar een hele lijst al met woorden die ze kende. Echt super dus! smile

CCC
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6424
Punten : 6761

Bericht  Filoria ma 30 jul 2012 - 7:30

En even nog meer offtopic: heette jij nou in het echt ook Floor? Ik heet Floor en ik vind het zo maf om mijn eigen naam hier steeds te zien met allemaal gezellige bloemetjes er omheen. Op een dag steel ik jouw avatar hoor Cool
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11

Bericht  Floor ma 30 jul 2012 - 7:55

Bedankt allemaal, ik zal eens overleggen met de ouders van het kindje en vragen wat handig is voor ons om te leren en welke organisatie we kunnen benaderen. Zij zijn er al meer in thuis natuurlijk omdat ze er al langer mee bezig zijn.

Filoria, feestjes zijn ook heel gezellig (kan je je indenken hoe mijn man zo'n 13 jaar terug kennis maakte met mijn familie, hij zat echt :O op het feestje). Alle gehoorapparaatjes gaan af, die werken toch niet in zo'n groot gezelschap dus dan zit het zooitje ongeregeld tegen elkaar te roepen en om de haverklap wordt er 'Huhhh??!?!?! wat?!?!' gezegd laughcry
Echt enorm gezellig! Toen mijn oma nog leefde was het helemaal feest, die kon echt allerlei gebaren verzinnen en verstond sowieso praktisch niks meer dus dat grappig.
Als jij de naam Floor graag wilt of de avatar mag het hoor, ik zoek wel wat nieuws Wink
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Bericht  Lindsya ma 30 jul 2012 - 8:24

Mijn vriendin haar dochtertje is doof geboren. Mijn vriendin heeft al een aantal gebarentaal curcussen gevolgd, gericht op leeftijd van het kind. De eerste curcus was thuis en al de vervolg curcussen volg ze nu in Rotterdam. De kleine snapte gebaren al vrij snel maar zelf doet ze nu een paar maanden gebaren. Ze gaat ook naar een speciale school en toen is ze de gebaren zelf gaan doen. Ik leer het nu van mijn vriendin mee omdat ik regelmatig op de kleine pas en het is erg leerzaam.
Lindsya
Lindsya
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1640
Punten : 1683

Bericht  PapillonRose ma 30 jul 2012 - 19:18

Chococupcake: Ik ben 'pas' begonnen met 10 maanden. Volgens de cursusleidster mag je dan binnen 2 weken tot 2 maanden het eerste gebaar terug verwachten. Na een maand of 4 begon ik minder consequent te gebaren, want ik had het idee dat het niet aansloeg. En inmiddels gaat het communiceren toch al steeds beter, ook zonder gebaren.

Floor: Nog even vergeten te zeggen, maar ook hier hebben we Lotte en Max. Het boek over boerderijdieren en de dvd erbij. Maar ze hebben nog meer. Erg leuk voor de kinderen, A. is gek op de dvd over de dieren.
PapillonRose
PapillonRose
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5661
Punten : 6473
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Floor ma 30 jul 2012 - 19:26

Het kindje heeft zelf ook de dvd's van Lotte en Max gekregen vanuit de gezinsbegeleiding.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Bericht  May ma 30 jul 2012 - 20:30

Op mijn werk gebruiken we de gebaren van de weerklank om de gesproken taal te ondersteunen. Onze kinderen kunnen wel horen, maar een aantal kunnen niet praten. Dus die communiceren alleen met de gebaren van de weerklank en via de non-verbale communicatie.
Wij krijgen de cursussen gewoon via het werk, maar er zijn vast ook wel cursussen te vinden die voor iedereen toegankelijk is.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Floor ma 30 jul 2012 - 20:46

Het kindje kan ook wel wat horen maar 'ze' zijn bang dat het te weinig is, dat het kindje straks achter loopt dus vandaar dat er nu al is ingegrepen, om te kiezen voor een speciaal kdv.
Ik ga me er rustig verder in verdiepen, iedereen bedankt voor alle adviezen.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud