Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Camerakenners

+2
Marin
Susan
6 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Camerakenners Empty Camerakenners

Bericht  Gast zo 29 jul 2012 - 20:50

Wie wilt mij als rookie leuke (makkelijk te leren) tips geven smile

Voor onze vakantie mag ik de spiegelreflex camera van mijn schoonmoeder lenen. Een Nikon D5100 met een extra lens. (vraag me niet wat voor een haha, dat zal ik nog even uitzoeken laughcry ).

Nu vind ik het geweldig als foto's een vage achtergrond hebben en de persoon of bezienswaardigheid in beeld mooi scherp is en dat je bewegende objecten goed kunt fotograferen. Bijv. springen en dat de persoon er toch stil opstaat.

Nu verwacht ik geen wonderen van mijzelf maar ik vind het wel erg leuk om gewoon eens wat dingen te proberen. Wat zijn nog meer leuke foto effecten die je kunt creeren op het moment van het maken van de foto?

Of hebben jullie nog goede tips voor bijv. compositie of een manier van foto's schieten dat het er netjes opstaat?

Alle tips zijn welkom en dan ga ik vanmiddag lekker zitten testen Very Happy

Dankje! Yes

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Camerakenners Empty Re: Camerakenners

Bericht  Gast zo 29 jul 2012 - 22:16

Punk'd.... als ik jou was zou ik gewoon beginnen om op de groen stand te fotograferen. En je eerst eens te gaan concentreren op bepaalde composities. Dan hoef je je namelijk niet niet te concentreren op iso, sluiterstijden en diafragma. Na je composities kan je je dan eens rustig gaan inlezen over wat Iso, Sluiterstijden en diafragma met je foto's doen.

Gast
Gast

Bericht  Susan zo 29 jul 2012 - 22:20

Ik heb het boek Fotograferen met een Nikon D5100 van Dré de Man, misschien kun je dat aanschaffen of lenen bij de bibliotheek, het is een erg prettig boek.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Marin zo 29 jul 2012 - 22:26

Ho sorry nog vergeten te reageren...
(Zag 't topic al zo veel eerder)

In principe eens met Zomersproetjes. Maar als je toch echt iets wilt leren over dat soort technieken, even simpel gezegd:

De wazigheid die je bedoelt is de scherptediepte. Je krijgt een onderwerp mooi scherp en de achtergrond mooi wazig door een groot diafragma te kiezen. Het diafragma is de opening in de lens waardoor het licht gaat. Hoe groter de opening, hoe kleiner het nummer om de maat aan te geven:

Camerakenners Aperture_scale

Ter illustratie: f/2.8 is een heel groot diafragma, f/22 heel klein.

Om de achtergrond mooi onscherp te krijgen moet je een zo groot mogelijk diafragma instellen, dus het liefst f/1.8 of f/2.8
Grote kans dat de lens die jij leent dat niet heeft, dat zijn echt goede lenzen namelijk, maar dan is f/4.0 of f/5.6 het grootste.

Door je camera op de setting Av te zetten (in dat draaiwieltje met al die opties van P, M, Av, Tv en automatisch en misschien nog wel meer) zet ie de diafragma keuze vast. Kies met behulp van de knoppen (draaien, ofzo, geen idee hoe dat werkt op een Nikon) voor een goed diafragma (f/5.6 of lager dus, liefst lager) en stel scherp op het onderwerp. Daarmee krijg je de beste scherptediepte zoals je wilt.

Hopelijk lukt dat. Mocht het niet lukken en er zit een Portretstand op die camera, wil dat ook nog wel eens werken. Die doet dit zo'n beetje automatisch.

Snelle bewegende objecten scherp krijgen is nog wel iets lastiger, maar daar kan je de sluitertijd heel hoog voor zetten (in de Tv stand, en dan een 1000e van een seconde of sneller, afhankelijk ook van hoeveel licht je hebt). Of de Sport stand aan zetten, die doet dit automatisch.

Dit is heel simpel gezegd even de twee werkingen waar je wat mee kunt doen. Natuurlijk heeft het ook een samenhang en relatie tot elkaar, maar dat wordt allemaal wel heel ingewikkeld.

Hopelijk kom je er een beetje uit.

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Bericht  Gast zo 29 jul 2012 - 23:40

@ Marin, haha bedankt voor je uitleg! Hier kan ik zeker wat mee. Ik ga straks ook even wat dingen aan mijn schoonmoeder vragen. Die heeft zelf ook een fotocursus gehad dus die kan mij ook wel wegwijs geven met de camera. Mijn vriend vind trouwens nog steeds dat ik hem niet mee moet nemen. Hij vind het maar een gesjouw. Daardoor twijfel ik nog wel een beetje. Maar het lijkt me zo leuk om op zo'n mooie plek lekker dingen uit te proberen.

@ zomersproetje. Helemaal mee eens hoor. Maar wilde deze twee functies graag gebruiken op vakantie en ik ga woensdag al.. Heb dus geen tijd meer om rustig te gaan proberen.

@ Susan, bedankt voor de tip! Dat is wel iets voor na de vakantie om in te beginnen. Ik wilde eerder al wat hobby fotografie gaan doen, maar het schoot er steeds bij in. (Vind het wel nog steeds leuk om met mijn eigen goedkope cameraatje te schieten, maar zo jammer dat er bijna geen functies op zitten).

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 0:09

In dat geval zou ik zeker deze camera nu mee nemen en dan ervaar je snel genoeg of je het gedoe vindt om 'm mee te nemen of dat het wel mee valt. Dat moet je echt zelf ervaren door te proberen. Dan is dit een goede test om te kijken of je het echt leuk vindt en of je er mee door wilt. Dat merk je niet in een uurtje, dus een vakantie is daar perfect voor. Ik ben heel benieuwd naar je foto's! (En alvast heel veel plezier op vakantie als ik je niet meer spreeek!!)
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 0:44

Marin schreef:In dat geval zou ik zeker deze camera nu mee nemen en dan ervaar je snel genoeg of je het gedoe vindt om 'm mee te nemen of dat het wel mee valt. Dat moet je echt zelf ervaren door te proberen. Dan is dit een goede test om te kijken of je het echt leuk vindt en of je er mee door wilt. Dat merk je niet in een uurtje, dus een vakantie is daar perfect voor. Ik ben heel benieuwd naar je foto's! (En alvast heel veel plezier op vakantie als ik je niet meer spreeek!!)

Dankjee! haha

Je hebt me overtuigd. Ik neem hem gewoon mee! Ik wilde dat al de hele tijd en ik kreeg het aangeboden. En ik vind het zelf leuk om lekker uit te proberen. Mijn vriend hoeft die hele camera niet te gebruiken. En als ik hem een dagje niet mee wilt nemen berg ik hem gewoon goed op in het appartement. smile

Mag hij eigenlijk mee als handbagage? Of moet hij dan in de tas van de handbagage passen? Zou het veilig genoeg zijn om hem in mijn koffer te stoppen? Lijkt me niet.. Word al zenuwachtig bij de gedachte.. confused

Gast
Gast

Bericht  Monte ma 30 jul 2012 - 0:49

Punk'd schreef:
Marin schreef:In dat geval zou ik zeker deze camera nu mee nemen en dan ervaar je snel genoeg of je het gedoe vindt om 'm mee te nemen of dat het wel mee valt. Dat moet je echt zelf ervaren door te proberen. Dan is dit een goede test om te kijken of je het echt leuk vindt en of je er mee door wilt. Dat merk je niet in een uurtje, dus een vakantie is daar perfect voor. Ik ben heel benieuwd naar je foto's! (En alvast heel veel plezier op vakantie als ik je niet meer spreeek!!)

Dankjee! haha

Je hebt me overtuigd. Ik neem hem gewoon mee! Ik wilde dat al de hele tijd en ik kreeg het aangeboden. En ik vind het zelf leuk om lekker uit te proberen. Mijn vriend hoeft die hele camera niet te gebruiken. En als ik hem een dagje niet mee wilt nemen berg ik hem gewoon goed op in het appartement. smile

Mag hij eigenlijk mee als handbagage? Of moet hij dan in de tas van de handbagage passen? Zou het veilig genoeg zijn om hem in mijn koffer te stoppen? Lijkt me niet.. Word al zenuwachtig bij de gedachte.. confused
Je moet dan even naar de handbagageregels van de luchtvaartmaatschappij kijken, maar bij mij (klm) was het 1 groot stuk handbagage en nog een extra accessoire stuk(kleine handtas of cameratas). In je koffer zou ik nooit doen, daar worden serieus dingen uit gestolen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 0:51

Ik neem m ALTIJD mee als handbagage. No way dat ik m'n camera alleen in de koffer laat, veel te bang dat m'n koffer kwijt raakt. Maar ik had m'n oude camera altijd gewoon los in m'n tas. Voor deze camera heb ik een echte cameratas die ik dan als handbagage zou gebruiken. Maar als er geen klein tasje om de camera heen zit, kan je 'm ook in een theedoek wikkelen ofzo, dan is het toch nog wat veiliger.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 0:57

haha nee dat dacht ik al. Ik zou dat ook echt niet durven! (helemaal omdat het mijn camera niet is!)

Ze heeft er een camera tas bij, maar die past echt niet in mijn handbagage. Ik ga even de regels opzoeken. Volgens mij loopt Alitalia wel redelijk gelijk aan KLM. Die zitten in hetzelfde flightgebeuren. (weet even niet hoe dat heet Wink )

Gast
Gast

Bericht  Snoopy ma 30 jul 2012 - 1:26

Om even van je topic gebruik te maken.

Waar gebruik je de P stand het beste voor?
Tv is dus voor sluitertijd zlf instllen en de rest gaat dan automatisch.
Av dus voor diafragma en M moet je alles zelf doen toch?
Ik ben vast aan het oefenen met de dSLR van m'n werk, voor als ik er zel 1 heb.
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Aantal berichten : 1207
Punten : 1320
Registratiedatum : 06-12-10

Bericht  Jerry ma 30 jul 2012 - 1:38

Marin, het kost enige moed om dit te doen, maar ik wat je zegt over diafragma, klopt volgens mij niet

Het is toch zo, dat niet het gat, maar hetgene dat het gat groter en kleiner maakt (dus het bewegende deel om het gat heen, het zwarte op de afbeeldingen), het diafragma is? En dat dus een klein diafragma betekent dat het gat groot is en een groot diafragma, dat het gat klein is?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 1:44

Jerry schreef:Marin, het kost enige moed om dit te doen, maar ik wat je zegt over diafragma, klopt volgens mij niet

Het is toch zo, dat niet het gat, maar hetgene dat het gat groter en kleiner maakt (dus het bewegende deel om het gat heen, het zwarte op de afbeeldingen), het diafragma is? En dat dus een klein diafragma betekent dat het gat groot is en een groot diafragma, dat het gat klein is?

Euh ja dat is zo, die flapjes die over elkaar heen gaan is het diafragma zelf, niet het lege gat natuurlijk.
Dat met klein en groot haal ik altijd door elkaar, ik weet nooit hoe men wat noemt. f/2.8 is in elk geval een erg laag diafragma maar een grote opening en f/22 is een erg hoog diafragma met een kleine opening, maar welke nou 'groot' en welke 'klein' genoemd wordt, weet ik nooit. Ik noem het zelf altijd gewoon 'naar boven en naar beneden gooien' om verwarring te voorkomen. Zolang ik zelf maar weet met welk diafragma je wat bereikt, vind ik dat prima.

Snoopy, de P stand regelt in principe alles zelf, dus net als bij automatisch, maar je kunt dit ook handmatig dan ook aanpassen, zowel de sluitertijd als het diafragma (en alle andere dingen zoals witbalans, iso etc ook). Dit is dus ideaal in situaties waarin je snel moet reageren, zoals in een stad, waarbij je geen tijd hebt om alles op M eerst handmatig in te stellen. Je kunt dan dus snel reageren en gewoon klikken omdat hij zelf snel alles uitrekent zodat het klopt (juiste sluitertijd bij juiste diafragma), maar binnen een paar seconden ook alles snel aanpassen mocht je toch net een lager diafragma of hogere sluitertijd willen bijv. Ik gebruik die stand erg veel (bijna altijd op P of Av), ik fotografeer zelden op M, alleen 's nachts met lange sluitertijden.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 1:48

haha ik heb het net opgezocht aan de hand van foto's! (beelddenker he Wink )

Daar hadden ze een voorbeeld:

F/4 Camerakenners 4658c

F/16 Camerakenners 4658b

Dus hoe lager dat getal hoe waziger. Dan begrijp ik het toch?

Gast
Gast

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 2:00

Punk'd schreef:

Dus hoe lager dat getal hoe waziger. Dan begrijp ik het toch?

Ja eigenlijk is dat het essentieelste wat je moet onthouden. Nou is dat niet geschikt voor elke foto hoor, maar voor portretten bijv wel, en voor dit soort foto's waar een duidelijke lijn in zit.

Op Italiaanse marktjes doet dat het bijv altijd goed, en in Siena zelf ook Wink

Camerakenners 40097_10150244430430156_195959_n

Camerakenners 38471_10150244138135156_5110646_n

Camerakenners 37837_10150244143980156_5073742_n

In Italie begon ik daar voor 't eerst ook echt mee te spelen, dus heb goede herinneringen daar aan haha. En oefenen met een camera is echt leuk!
God wat ben ik jaloers dat je lekker naar Toscane gaat, ik hou daar van!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jerry ma 30 jul 2012 - 2:04

ja: alles scherp = hoog getal, weinig scherp (alleen vooraan) laag getal :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 2:09

Jerry schreef:ja: alles scherp = hoog getal, weinig scherp (alleen vooraan) laag getal :P

Alleen vooraan gaat natuurlijk niet altijd op, dat is afhankelijk van waar je scherp stelt.
Ik zou de precieze techniek idd niet al te moeilijk maken als je nog niet echt bekend bent met fotografie.

Belangrijkste: Zoek voor jezelf goed uit hoe je de camera moet bedienen. Hier kan ik je niet bij helpen want ik ken de camera niet.
De techniek is verder altijd hetzelfde.

Onthoud die paar basis dingen en dan kom je met oefenen al een heel eind. Met zo'n open diafragma laat je ook veel meer licht binnen in de camera, dus opletten dat ze niet te overbelicht zijn. En vergeet niet het diafragma terug te schroeven naar een gemiddelde wanneer je gewoon overzichtsfoto's wilt maken, anders is niet alles scherp.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Jerry ma 30 jul 2012 - 2:12

Marin schreef:
Jerry schreef:ja: alles scherp = hoog getal, weinig scherp (alleen vooraan) laag getal :P

Alleen vooraan gaat natuurlijk niet altijd op, dat is afhankelijk van waar je scherp stelt.
Ik zou de precieze techniek idd niet al te moeilijk maken als je nog niet echt bekend bent met fotografie.

Belangrijkste: Zoek voor jezelf goed uit hoe je de camera moet bedienen. Hier kan ik je niet bij helpen want ik ken de camera niet.
De techniek is verder altijd hetzelfde.

Onthoud die paar basis dingen en dan kom je met oefenen al een heel eind. Met zo'n open diafragma laat je ook veel meer licht binnen in de camera, dus opletten dat ze niet te overbelicht zijn. En vergeet niet het diafragma terug te schroeven naar een gemiddelde wanneer je gewoon overzichtsfoto's wilt maken, anders is niet alles scherp.

Nee I know, maar anders kan ik het niet onthouden :P
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 2:32

Haha ja het heeft ook echt zo lang geduurd voordat ik 't snapte. Ik ben zo slecht met cijfers, dus dan met dat hoog en laag en groot en klein in combi met die cijfers haal ik 't ook altijd door elkaar. Nu sinds een jaartje of twee weet ik het eindelijk hoe het werkt en hoe ik het zelf moet doen, dus nu kan ik 't eindelijk onthouden.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Elysia ma 30 jul 2012 - 4:44

Ja dat heeft bij mij ook heel erg lang geduurd Marin, vond dat hele diafragma toch altijd maar lastig, omdat er inderdaad over hoog en laag en groot en klein word gesproken en ik haalde het heel erg door elkaar altijd.

Leuk dat je je erin aan het verdiepen bent Punk'd, ik waarschuw wel : het is verslavend en ik denk dat je straks zelf ook een spiegelreflex wilt hierna haha.
Ik vond het zelf altijd wel leuk, heb jaren geleden een Canon EOS 300D overgekocht van een vriend van me, maar me toen nooit echt erin verdiept (gevolg : allemaal bewogen slechte foto's omdat ik toch altijd persé in manual wilde schieten). Op een gegeven moment lag dat ding te verstoffen omdat hij behoorlijk verouderd was en ik me zelfs haast schaamde om ermee op stap te gaan haha.

Zo'n 2 maanden terug een 550D van mijn vriend gekregen, en ben echt helemaal verslaafd aan het fotograferen nu.
Ik sleep dat ding overal mee, ik ben echt uren en uren aan het lezen in boeken, op websites, en foto's van anderen aan het bekijken.
Alleen al op het internet valt zoveel te leren.
Mijn tip is dus lekker veel googlen, er zijn veel goede sites die de basis technieken best op een simpele manier uitleggen, en daarnaast misschien eens bij de bieb een boek huren (ik heb er momenteel 7 liggen hier, ik loop misschien iets te hard van stapel).
Er valt zoveel te leren dat het soms wat overweldigend kan zijn, maar wat er al werd gezegd, als je het diafragma en ISO een beetje onder de knie hebt dan kom je al behoorlijk ver.
Als je dan in AV schiet kan er vrij weinig mis gaan.

Ik schiet zelf liever niet in AV, behalve in situaties dat je inderdaad geen tijd hebt om alles manual in te gaan stellen.
Nadeel vind ik dat je echt goed op moet letten wat voor sluitertijd hij gebruikt, als je uit de hand schiet dan.
Elysia
Elysia
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 100
Punten : 100
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Snoopy ma 30 jul 2012 - 6:46

Thanks voor de uitleg, dan zat ik dus gewoon goed, p gebruik ik als ik de iso verander als het schemerig is en flitsen lelijk is.
Had trouwens laatst dat ik de iso laag wilde hebben, maar na 200 kwam iets van 0/10 en daarna 0/6 of zo, snapte ieder geval niet wat het betekende en ben maar bij 200 gebleven. Maar mijn eigen toestel heb ik gewoon 64, 100, 200 etc.
Weet iemand hoe dat zit?
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 6:51

Hoe lager de ISO, hoe meer licht je nodig hebt. Op hele lichte locaties, kun je als het echt zonnig is wel ISO 200 gebruiken, of ISO 100.. Maar binnen zal je toch zeker ISO 400 of hoger nodig hebben.
Dus hoe lager je ISO hoe meer licht je nodig hebt om de foto goed te laten slagen. Dat uit zich dan in een langere sluitertijd (dus wat jij zegt), of een diafragma wat veel licht door laat. Vaak zelfs een combi van beiden. Niet zo gek dus dat je moeite had met de foto's, want ISO 200 is heel erg laag.

Bij mij staat ie standaard op ISO 400 en ik wissel wanneer nodig (in extreem licht of donkere situaties).

Let wel: Hoe hoger de ISO, hoe meer ruis. Dus als je 'm op 1600 zet, heb je misschien binnen wel een goede foto, omdat je de sluitertijd niet zo lang hoeft te zetten (immers, hogere ISO, dus kortere sluitertijd nodig), maar daardoor kan je de foto wel erg verpesten doordat ie erg veel ruis heeft.

Iets om uit te proberen dus, welke situatie geschikt is waarvoor.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Snoopy ma 30 jul 2012 - 7:08

Ik weet waar de iso voor is, maar ging mij om de getallen. Ik had juist veel te veel licht.
In plaats van 64, 100, 200, 400 etc, had deze camera 0/10, 0/6, 200, 400 etc

Overigens weet ik niet meer zker wat die eerste twee getallen nou waren, maar was dus niet standaard en weet dus niet precies wat ze betekenen .

Overigens dacht ik dat ze met iso 400 al snel korrelig worden, of valt dat wel mee als je meer megepixels hebt?
Snoopy
Snoopy
Prater
Prater

Bericht  Marin ma 30 jul 2012 - 7:13

Huh oh, die range ken ik dan inderdaad niet.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast ma 30 jul 2012 - 7:15

@ Marin: Goed bezig hier ;-D

@ Snoopy: Nee, met 400 ISO zal je opname niet korrelig worden.

Als je foto inderdaad te licht is, en je hebt je iso goed staan. Dan zou ik de sluiterstijd naar boven toe brengen. B.v. 1000.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: