Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

vijver

3 plaatsers

Ga naar beneden

vijver Empty vijver

Bericht  Curious do 14 jun 2012 - 9:57

Wie heeft er een vijver in de tuin? Hoe groot is de vijver, wat voor planten heb je er in? En zwemmen er ook vissen rond?
Ik zou graag foto's zien!

En wie heeft de vijver zelf aangelegd en heeft er nog tips?
Morgen beginnen we met de aanleg van onze vijver. Gaan de vijver met vijverfolie maken en dus niet met zo'n voorgevormde bak. Ik ben benieuwd!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11

Terug naar boven Ga naar beneden

vijver Empty Re: vijver

Bericht  Gast do 14 jun 2012 - 18:18

Ik lees even mee in dit topic. Wij zijn ook bezig met de vijver. Mijn vriend wil hem ook zelf aanleggen (koivijver). Het gat is al gegraven, een aantal spullen zijn besteld. Onze vijver wordt trouwens 6x3m.

Gast
Gast

Bericht  Gast do 14 jun 2012 - 21:02

Curious, als je vragen hebt ofzo kan je wel een PM sturen. Ik zal vragen of m`n man je vragen dan beantwoord smile Hij werkt in een tuincentrum en zijn afdeling is gereedschap/meststoffen/vijverafdeling. Het enige wat ik weet is dat als je er planten en vissen in hebt dat je er ook een filter in moet hebben anders wordt je water vies. Maar hier kan je een watermeting laten doen als je water groen wordt ofzo en dan weet J wat er mis is met je water/vijver en wat je ertegen kan doen.

Gast
Gast

Bericht  Tania do 14 jun 2012 - 21:09

Wij hebben de vijver dit jaar weggehaald omdat ik het niet veilig vind voor de kinderen. Maar we hadden zo'n voorgevormde bak, de grootste die ze hier bij het tuincentrum hadden. We hadden geen vissen erin maar er zaten salamadertjes en kikkers in. Stond heel gezellig.

Welke plantjes erin zaten weet ik niet, die kocht mijn man altijd.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  sanne-84 do 14 jun 2012 - 21:37

Wij hebben er 1. Is een meter breed, 4lang en 2 meter diep, behoorlijk grootvdus.
Hebben hem zelf gemaakt (Nouja man dan). Hebben er geen planten in, wel veel vissen. Hebben er ook wel veel problemen mee gehad, tijden dat er veel vissen in een paar dagen tijd dood gingen (en daar was m'n man dan wel kapot van, zuur geld). Hebben ook al verschillende filters gehad. Nu gaat t alweer een hele tijd goed, maa gaan em dit jaar wel dichtgooien. Vind t wel iets hebben, maar tramalant dat we ermee hebben gehad. En hadden er best grote vissen in. Wel typisch, had int begin 1vis gekregen van een vriendin, en die heeft alles overleefd (was geen echte koi, en de rest wel). Hebben er ook enkele keer een steur ingehad

Ons pap en mam hebben er ook 1 en daar zijn de vissen redelijk tam, dat is ook leuk om te zien
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast vr 15 jun 2012 - 8:59

Mijn vader heeft zolang ik me kan herinneren een vijver. Slechts sinds een paar jaar heeft hij een koivijver. Deze is, even uit mijn hoofd, vijf meter lang en ongeveer 1 meter, of anderhalf, breed. Hij maakt gebruik van één grote pomp, weinig zuurstofplanten (na wat ik kan zien) en volgens mij heeft het laatste ervoor gezorgd dat hij het water niet hoeft te voorzien van heel duur strooigebeuren, om het water helder te houden.

De vijver is verder afgedekt. Dit ter bescherming van zijn lieve visjes. De reigers lusten deze dikkerds wel. Very Happy Mijn vader houdt heel erg van koi's en zijn duurste is 150 euro. In tegenstelling tot de ex-vriend van mijn nicht is mijn vader niet echt een liefhebber. Want deze heeft vissen van minstens 600 euro in zijn vijver.

Ik ga toevallig morgen bij hem langs, voor verjaardag, en dan kan ik wel even vragen wat hij allemaal gebruikt. Zijn water is echt heel erg helder. En de vissen, zelfs ik vind het mooi.

Al vond ik, qua ontwerp, zijn eerste vijver het mooiste. Toen had hij één met rondingen. En een brugje er overheen. Heel mooi, maar door de vele plantjes, kreeg hij het water niet helder.

Gast
Gast

Bericht  Gast vr 15 jun 2012 - 9:06

wij hebben straks, als we verhuisd zijn, een grote natuurvijver. De vijver is ongeveer 20 meter lang en 13 meter breed. Is helemaal natuurlijk ontstaan, nadat we het gat uit hebben laten graven door een loonbedrijf. We hebben er wel zelf een aantal vissen in gegooid, wat er precies in zit weet ik niet. Planten en kikkers zijn er vanzelf in gekomen.

Gast
Gast

Bericht  Curious vr 15 jun 2012 - 9:56

Onze vijver wordt ongeveer 2,5 meter bij 4 meter. We beginnen morgen met de aanleg, hebben vandaag al vijverfolie etc. gekocht.
We hebben ons laten 'inspireren' (dat is overdreven maar goed..) door het vijverboek van Ada Hofman. Zij is blijkbaar nogal bekend in de vijverwereld.
We gaan de vijver met drie of vier niveau's maken:
- 15 cm
-30 cm
-45 cm
-80/100 cm
Dieper werd afgeraden, minder diep dan 80 cm ook aangezien we graag vissen willen. We hoeven overigens geen dure koi's, maar gewoon wat visjes lijkt ons wel leuk.

Ik hoor verschillende van jullie over het dichtgooien van de vijver ivm kindjes, wij lieten ons er in eerste instantie ook van weerhouden door de kinderwens, maar aangezien deze op langere termijn in gezet nu toch voor een vijver gekozen. Maar ik vraag me af, hebben jullie ook andere 'opties' overwogen om de vijver kindvriendelijk te maken?

Wat betreft een filter, dat willen we even gaan zien. Ada Hofman heeft een soort van ' formule ' met verhoudingen tussen water en plant waardoor een optimaal biologisch klimaat zou ontstaan, een filter zou dan niet nodig hoeven te zijn. Een pomp om water niet stil te laten staan wel, dus daar gaan we nog wel even naar kijken. Een fonteintje vind ik geloof ik niet echt iets, maar een 'kabbelend' watertje vind ik wel leuk.

Mijn ouders hebben zelf ook hun vijver geinspireerd op het boek van Ada, ik ben benieuwd of het ons ook lukt! Zie het best als uitdaging!

@lily, als ik vragen heb, dan pm ik je! Bedankt voor het aanbod!
@ rejoy, woww zo'n grote vijver!! Ik ben jaloers!! Die vijver is nog groter als onze tuin, haha! Heb je een foto? En gebruiken jullie die vijver als zwemvijver?
@ Maura, zou je je vader eens willen vragen wat hij er voor doet zn vijver zo mooi te hebben? Misschien kun je een foto maken?
@Sanne-84, wat grappig dat juist die ene vis alles overleefde! Waarom hebben jullie geen planten? En heb je ook een foto?
@tania, hoe kwamen de salamandertjes in jullie vijver, hebben jullie die er zelf ingezet of?

Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Bericht  Tania vr 15 jun 2012 - 10:14

De salamanders kwamen er vanzelf in.

Wij hebben wel andere opties overwogen dan dichtgooien. Maar ik wil echt geen risico nemen, ik heb een heeel ondernemend jongetje in huis en het is echt onvermijdelijk dat hij wel is even een minuutje alleen in de tuin is. Met dat idee vond ik geen enkele andere optie veilig genoeg.

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Curious vr 15 jun 2012 - 10:19

Wat leuk dat die beestjes er vanzelf in kwamen, hoop dat dat hier ook gebeurd:)

Groot gelijk wat betreft geen risico nemen hoor, waarschijnlijk denk ik er tegen die tijd ook zo over. Weet eigenlijk ook niet welke opties er nog meer echt zijn om ongelukken te voorkomen, weet jij dat?
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Bericht  Tania vr 15 jun 2012 - 10:21

Wij hebben gedacht aan een hek eromheen maar dan moest het hek wel hoog worden wilde hij er niet overheen kunnen klimmen en dat vonden we dan wel weer raar staan in de tuin. Betonijzer erover heen leggen hebben we ook aan gedacht maar dat vonden we niet mooi en ik zag m'n zoontje al proberen eroverheen proberen te gaan lopen laughcry

Tania
Ratel
Ratel

Bericht  Curious vr 15 jun 2012 - 10:31

Dat laatste is ook hartstikke gevaarlijk want als je kind, of jijzelf dan valt, kan je jezelf vaak niet meer overeind krijgen als je dan vast komt te zitten in het betongaas (wat heel gauw gebeurd!).

Zo'n hek is idd niet zo mooi, maar opzich een optie voor een aantal jaar als je echt vijverfan bent, ik zag ook foto's van mensen die dat hadden en die er clematis omheen hadden laten groeien, dat was dan nog wel mooi.
Curious
Curious
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast vr 15 jun 2012 - 20:49

Je grootte valt een beetje weg op deze foto, maar dan heb je een idee:

vijver Huis018

Langs het weggetje wat links te zien is op de foto komt een houten hek met blokjesgaas aan de achterkant, zodat onze kinderen+hond straks niet zonder ons bij de vijver kunnen komen. Aan de andere kant van het weggetje zit de rest van de tuin waar ze dan wel kunnen komen. Wij zwemmen er niet in (zou op zich wel kunnen), maar in de zomer vaart mijn broertje er wel eens op met een rubberen bootje en in de winter kunnen we erop schaatsen. Ons water is grondwater en de helderheid wisselt, is afhankelijk van het weer. Flora en fauna (is op een paar visjes na) helemaal natuurlijk ontstaan. Ik heb geen idee wat er nu precies allemaal in zit, maar kikkers, krekels, eendjes en af en toe een reiger ( Evil or Very Mad ) sowieso aan dieren. Planten moet je me niet vragen, dat zou ik echt niet weten!

Gast
Gast

Bericht  Gast za 16 jun 2012 - 10:27

Alles weg smile

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud