energieverbruik
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
energieverbruik
Wij wonen sinds september in ons nieuwe huis en ik verbaas me enorm over de hoeveelheid aan energiekosten/verbruik.
Onze tellers staan nu als volgt na 9 maanden (nieuwbouw, dus we begonnen op 0)
electriciteit dagteller: 1750 kwh
nachtteller: 2750 kwh
Gas: 2150 m3
Op jaarbasis (als ik doortel, zoals het nu gemiddeld is) komen we dus uit op electriciteitverbuik van bijna 6000kwh en gasverbruik van 2900 m3. Als ik even google kom ik uit op dat dit het gemiddeld energieverbruik is van een vrijstaande woning met 6 personen!!!!
We wonen hier maar met twee personen en een hond. Hebben overal spaarlampen (sommige zelfs LED) en energiezuinige apparaten (allemaal A en heel soms B energielabel). We koken electrisch, niet eens op gas (hebben wel een gashaard, en die is wel echt gasslurpend).
Wel hebben we een grote twee-onder-een-kapper. Ons gehele huis in onderkelderd, en in de kelder en begane grond hebben we vloerverwarming als hoofdverwarming. De vloerverwarming op de begane grond heeft de hele winter aangestaan, in de kelder hebben we hem alleen een week of 2 aangehad om hem 'uit te proberen'.
Het huis is super geisoleerd, we hebben op de bovenverdiepingen geen verwarming aan gehad (buiten de badkamer om) omdat het gewoon heel goed te doen was.
Wij gaan echt zuinig om met energie...
Hoe kan het uberhaupt dat we zulk enorm energieverbruik hebben??
Wat voor energieverbruik hebben jullie op jaarbasis? En hoe wonen jullie/ hoe is jullie situatie?
Onze tellers staan nu als volgt na 9 maanden (nieuwbouw, dus we begonnen op 0)
electriciteit dagteller: 1750 kwh
nachtteller: 2750 kwh
Gas: 2150 m3
Op jaarbasis (als ik doortel, zoals het nu gemiddeld is) komen we dus uit op electriciteitverbuik van bijna 6000kwh en gasverbruik van 2900 m3. Als ik even google kom ik uit op dat dit het gemiddeld energieverbruik is van een vrijstaande woning met 6 personen!!!!
We wonen hier maar met twee personen en een hond. Hebben overal spaarlampen (sommige zelfs LED) en energiezuinige apparaten (allemaal A en heel soms B energielabel). We koken electrisch, niet eens op gas (hebben wel een gashaard, en die is wel echt gasslurpend).
Wel hebben we een grote twee-onder-een-kapper. Ons gehele huis in onderkelderd, en in de kelder en begane grond hebben we vloerverwarming als hoofdverwarming. De vloerverwarming op de begane grond heeft de hele winter aangestaan, in de kelder hebben we hem alleen een week of 2 aangehad om hem 'uit te proberen'.
Het huis is super geisoleerd, we hebben op de bovenverdiepingen geen verwarming aan gehad (buiten de badkamer om) omdat het gewoon heel goed te doen was.
Wij gaan echt zuinig om met energie...
Hoe kan het uberhaupt dat we zulk enorm energieverbruik hebben??
Wat voor energieverbruik hebben jullie op jaarbasis? En hoe wonen jullie/ hoe is jullie situatie?
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Re: energieverbruik
Ik woon in een nieuwbouw tussenwoning sinds ca. pinksteren 2009, dus net 3 jaar. Ik woon alleen en ben niet al te vaak thuis, heb geen droger en heb mijn verwarming in de winter vrij laag staan (ca. 18.5 in de avond, overdag 16,5 en in het weekend rond de 19,5 graad) Ik heb net op mijn teller gekeken en dagstand is ca. 1946, nacht/weekend: 2439 en gas 3001. Nu gebruik ik denk ik best wel weinig.
rapa nui- Kletskop
- Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10
Hmmm, dat is een heel stuk minder.
Ik heb net eens wat zitten googlen, blijkbaar is electrisch koken toch duurder als op gas koken. En vloerverwarming kost ook nog wel wat extra.
In ons vorige appartement hadden wij echt super lage energiekosten (600m3 gas en 1300kwh electriciteit per jaar). Ook met zn tweeen en hond.
Nu woonde we daar wel echt erg klein, zeker vergeleken met nu. Maar dat is dan ook het enige wat veranderd is. Dus de verwarmingskosten zijn hoger. Waskosten zijn gelijk gebleven (we wassen ongeveer 4x per week, hebben geen droger), evenals kosten van keukenapparatuur (alleen nu energiezuinigere apparatuur gekocht, maar nog wel de oude vriezer extra erbij).
We hebben wel een nieuwe, grotere tv (maar wel lcd nu, tegenover zo'n grote beeldbuis toen).
Ook hebben we een warmte-terug-win-ventilatie systeem, maar dat zou 130 euro aan verwarmingskosten per jaar moeten schelen en is dus alleen positief(volgens consumentenbond).
Je zou toch haast denken dat er iets niet klopt...
Ik heb net eens wat zitten googlen, blijkbaar is electrisch koken toch duurder als op gas koken. En vloerverwarming kost ook nog wel wat extra.
In ons vorige appartement hadden wij echt super lage energiekosten (600m3 gas en 1300kwh electriciteit per jaar). Ook met zn tweeen en hond.
Nu woonde we daar wel echt erg klein, zeker vergeleken met nu. Maar dat is dan ook het enige wat veranderd is. Dus de verwarmingskosten zijn hoger. Waskosten zijn gelijk gebleven (we wassen ongeveer 4x per week, hebben geen droger), evenals kosten van keukenapparatuur (alleen nu energiezuinigere apparatuur gekocht, maar nog wel de oude vriezer extra erbij).
We hebben wel een nieuwe, grotere tv (maar wel lcd nu, tegenover zo'n grote beeldbuis toen).
Ook hebben we een warmte-terug-win-ventilatie systeem, maar dat zou 130 euro aan verwarmingskosten per jaar moeten schelen en is dus alleen positief(volgens consumentenbond).
Je zou toch haast denken dat er iets niet klopt...
Curious- Kletskop
Weet je zeker dat de meter op 0 stond? Voor de oplevering van ons huis heeft de verwarming een tijd op 25 gestaan om de vocht oid uit het huis te krijgen. De week van oplevering is er toen iemand langs geweest om de beginstand op te nemen.
Caroow- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7607
Punten : 8208
Registratiedatum : 19-11-10
Zo dat is wel erg veel! Wij gebruikten vorig jaar, in een super slecht geïsoleerd huis, boven enkel glas, een vriend die graag lang douched, totaal geen zuinige wasmachine, maar géén droger of vaatwasser;
Electriciteit: 2600KwH
Gas : 1500m3
Misschien kan je je meters eens laten controleren?
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Caroow schreef:Weet je zeker dat de meter op 0 stond? Voor de oplevering van ons huis heeft de verwarming een tijd op 25 gestaan om de vocht oid uit het huis te krijgen. De week van oplevering is er toen iemand langs geweest om de beginstand op te nemen.
Ja weet ik zeker, want we hebben zelf gebouwd en ik was er bij toen de meters geplaatst werden.
Curious- Kletskop
AngelNyn schreef:Zo dat is wel erg veel! Wij gebruikten vorig jaar, in een super slecht geïsoleerd huis, boven enkel glas, een vriend die graag lang douched, totaal geen zuinige wasmachine, maar géén droger of vaatwasser;
Ja, dat is misschien een idee. Wij hebben digitale electriciteits meters, zou daar echt iets mis mee kunnen zijn? Ik ga zo eens bellen met de electricien denk ik..
Curious- Kletskop
Lijkt mij ook erg veel! Ik heb ter vergelijking even voor je gekeken wat wij in het eerste volledige jaar verbruikten in ons nieuwe huis en dat was 4700 kwh. Weliswaar hebben wij een tussenwoning, maar wel nieuwbouw met 120 m2 oppervlakte én belangrijker: wij hebben geen gas en geen cv, maar doen alles elektrisch met vloerverwarming- en koeling, inductiekoken, warmtepomp, wtw, mechanisch ventilatiesysteem etc. Jullie zouden dan toch wel een stukje lager moeten zitten. Ik zou als ik jou was dan ook inderdaad de meters eens na laten kijken en je apparaten doormeten (energiemeter hebben ze bijvoorbeeld bij de Kijkshop).
Lilou- Fluisteraar
- Aantal berichten : 178
Punten : 200
Registratiedatum : 23-11-10
Ik heb even met de electricien gebeld en die gaf me nog als herinnering mee dat we in het begin dat we hier wonen bijna een maand gebruik hebben gemaakt van een bouwdroger. Ik heb even opgezocht wat die verbruiken, maar waarschijnlijk is dat wel rond de 1000 a 1500 Kwh geweest.
Daarnaast vroeg hij nog of we vaak de spotjes aan hadden, en zij hij dat die stiekem ook veel verbruiken (zijn 50watt blijkbaar per stuk, ik dacht dat het led waren, maar blijkbaar alleen buiten). Die hebben we gemiddeld ook een stuk of 10 aanstaan in de avond (is toch 500watt= 5 kwh per uur). Ipv die spotjes ga ik nu denk ik de gewone lamp wat vaker aan doen, daar zitten spaarlampen in.
Hij gaf me als tip om eens op te schrijven waar de tellers nu op staan, en waar ze over een maand op staan, om zo eens te kijken hoeveel we nu verbruiken. Omdat hij denkt dat er vooral in het begin (toen er nog vaak bouwvakkers aan het werk waren) heel wat verbruikt is aan energie. Mocht het verbruik dan nog steeds erg hoog liggen, kunnen we de meters laten doormeten. Al geeft hij aan in al die jaren dat hij electricien is nog nooit mee gemaakt te hebben dat het op deze manier niet klopt. Wel dat de meters het helemaal niet doen.
Daarnaast vroeg hij nog of we vaak de spotjes aan hadden, en zij hij dat die stiekem ook veel verbruiken (zijn 50watt blijkbaar per stuk, ik dacht dat het led waren, maar blijkbaar alleen buiten). Die hebben we gemiddeld ook een stuk of 10 aanstaan in de avond (is toch 500watt= 5 kwh per uur). Ipv die spotjes ga ik nu denk ik de gewone lamp wat vaker aan doen, daar zitten spaarlampen in.
Hij gaf me als tip om eens op te schrijven waar de tellers nu op staan, en waar ze over een maand op staan, om zo eens te kijken hoeveel we nu verbruiken. Omdat hij denkt dat er vooral in het begin (toen er nog vaak bouwvakkers aan het werk waren) heel wat verbruikt is aan energie. Mocht het verbruik dan nog steeds erg hoog liggen, kunnen we de meters laten doormeten. Al geeft hij aan in al die jaren dat hij electricien is nog nooit mee gemaakt te hebben dat het op deze manier niet klopt. Wel dat de meters het helemaal niet doen.
Curious- Kletskop
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: