Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Hyperlactatie

+4
Twellie
joyce0606
PiP
ekjir@M
8 plaatsers

Ga naar beneden

Hyperlactatie Empty Hyperlactatie

Bericht  ekjir@M di 8 mei 2012 - 8:47

Bij mijn zoontje bleek ik extreme hyperlactatie te hebben waardoor ik alles af heb moeten kolven omdat zoon gewoon van de borst werd gespoeld. Ik had met gemak 2 liter voeding per dag en dan kolfde ik alleen de druk maar af en 1x per dag moesten m'n borsten helemaal leeg gekolfd worden om een borst ontsteking te voorkomen. Dat alles heeft niet geholpen en na de 4e borstontsteking in 3 maanden tijd ben ik gestopt met kolven en heb ik de pil gehad om het te stoppen.

Tijdens de zwangerschap van m'n dochter heeft de verloskundige me doorgestuurd naar een lactatiekundige om tijdens m'n zwangerschap al een plan op te stellen om deze keer een hyperlactatie te voorkomen. Het plan was om van begin af aan in blokken van 4 uur te voeden en de borst zo min mogelijk te stimuleren. Alleen aanleggen als ze echt honger heeft en geen druk af kolven oid om een overproductie te voorkomen.

Het heeft alleen allemaal niet geholpen... Na 3 dagen had ik al een dreigende borstonsteking en verloskundige, lactatiekundige en kraamhulp hadden nog niet eerder meegemaakt dat een moeder die de borstvoeding zo weinig stimuleerd zoveel voeding had. Na het leegkolven was de opbrengst 280cc per borst. Dochter groeide er ook niet op want ze kreeg alleen de waterige melk.

Van de lactatiekundige heb ik uiteindelijk het advies gekregen om saliethee te gaan drinken. Normaal gesproken remt dit zo hard dat 1 kop thee de hele productie stil kan leggen maar ik heb 3 koppen op 1 dag nodig gehad om de productie normaal te krijgen. Echter begint de volgende dag de ellende weer opnieuw en voorlopig blijf ik op een 'onderhouds dosis' saliethee van 1 kop per dag. Gelukkig lekken m'n borsten nu niet meer en is de thee niet echt vies maar zodra ik ergens ook maar een kind hoor huilen slaat mijn lijf op hol...

Zijn er meer mama's met hyperlactatie en wat doen jullie er aan?

ekjir@M
Prater
Prater

Aantal berichten : 790
Punten : 872
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Hyperlactatie Empty Re: Hyperlactatie

Bericht  PiP di 8 mei 2012 - 8:53

Niet echt een reactie waar je wat aan hebt, maar dit klinkt wel heel heftig!

Ik had juist het tegenover gestelde Sad

PiP
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4010
Punten : 4499
Registratiedatum : 29-11-10

Bericht  joyce0606 di 8 mei 2012 - 9:01

Wouw heftig zeg! ik wou dat je wat aan mij kon geven, ik loop half uur/ 3 kwartier op niet eens 1 voeding te persen!

lijkt mij erg vervelend!
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  ekjir@M di 8 mei 2012 - 9:09

Het is ook heel heftig. Ik heb er ook best verdriet van gehad dat het nu weer zo moet gaan. Gelukkig is het nu een paar dagen redelijk onder controle maar zodra ik een kind hoor huilen (maakt niet uit of het m´n eigen kinderen zijn of die van een ander) dan loop ik al weer vol.

Ik heb ook serieus na zitten denken om te doneren aan de moedermelkbank van het VU maar ze komen het bij ons niet halen en ik moet er dan zelf een uur voor rijden...

ekjir@M
Prater
Prater

Bericht  Twellie di 8 mei 2012 - 9:28

Ik heb nog nooit van die saliethee gehoord en het is me ook niet aangeraden door de lactatiekundige die ik in het ziekenhuis heb gesproken. (Had ik dat maar geweten dat dat zo goed remt).

Bij mij hielp het goed toen de voedingen omlaag gingen tot vier per dag, toen had ik nog wel stuwing en een paar keer bijna een borstontsteking, maar niet meer zo erg dan voorheen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Bericht  Parisienne di 8 mei 2012 - 9:49

Misschien niet wat je wilt horen, maar dit was de reden dat ik (naast heel veel pijn) gestopt ben met BV. Achteraf gezien heb ik daar spijt van, want saliethee bijv. had ik ook wel willen proberen. Ik heb nu voor mijn gevoel te snel opgegeven. Ik hoop dus dat jij nog verder door wilt/kunt zetten, maar heb verder geen tips helaas.
Parisienne
Parisienne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6727
Punten : 7477
Registratiedatum : 27-11-10

Bericht  Rouge di 8 mei 2012 - 9:55

Jeetje wat een verhaal, teveel melk hebben is echt geen pretje. Ik heb ook heel veel melk, en ben ook al na een paar dagen begonnen met blokvoeden, helaas toch ook weer een borstontsteking gekregen gisteren en ben er goed ziek van. Nu weer aan de antibiotica. Gelukkig heb ik het niet zo erg als jij.
Rouge
Rouge
Prater
Prater

Aantal berichten : 902
Punten : 1033
Registratiedatum : 12-12-10

Bericht  Teddyaapje di 8 mei 2012 - 10:49

Wow dat klinkt als een behóórlijke hyperlactatie! Ik had er ook last van maar niet zo erg als jij. De eerste weken had ik ook last van regelmatig doorweekte truitjes (die je letterlijk kon uitwringen), terwijl ik om de 3u kolfde en 2 zoogkompressen per kant gebruikte. Ik denk dat t na een week of 4, 5 minder werd.

Fijn dat de saliethee helpt en dat die te drinken is.

Ik weet niet of je je kindje ook nog aanlegd, maar dat zou ik wel doen. Ik weet niet hoe snel zo'n kleintjes t verleren maar ik denk dat er wel een kans is dat je bv reguleert en t zou jammer zijn als je dan zou moeten blijven kolven omdat je kindje zelf niet meer kán drinken. Zou dit wel even overleggen met de LK trouwens!

Sterkte en succes ermee!
Teddyaapje
Teddyaapje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3458
Punten : 3924
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  ekjir@M di 8 mei 2012 - 11:16

Teddyaapje schreef:Wow dat klinkt als een behóórlijke hyperlactatie! Ik had er ook last van maar niet zo erg als jij. De eerste weken had ik ook last van regelmatig doorweekte truitjes (die je letterlijk kon uitwringen), terwijl ik om de 3u kolfde en 2 zoogkompressen per kant gebruikte. Ik denk dat t na een week of 4, 5 minder werd.

Fijn dat de saliethee helpt en dat die te drinken is.

Ik weet niet of je je kindje ook nog aanlegd, maar dat zou ik wel doen. Ik weet niet hoe snel zo'n kleintjes t verleren maar ik denk dat er wel een kans is dat je bv reguleert en t zou jammer zijn als je dan zou moeten blijven kolven omdat je kindje zelf niet meer kán drinken. Zou dit wel even overleggen met de LK trouwens!

Sterkte en succes ermee!

Ik leg haar nog steeds aan met een tepelhoedje omdat ze anders alles stuk trekt en zich steeds verslikt

@parisienne dat is ook de reden dat ik er de vorige keer mee gestopt ben. Daarom heb ik nu extra begeleiding gekregen. De vk vond dat er nog een hoop boosheid bij mij was omdat het vorige keer niet gelukt is. Daarom heb ik ook een andere vk (in opleiding voor lactatiekundige) gehad bij de bevalling en kraamweek die betere begeleiding kan geven.

ekjir@M
Prater
Prater

Bericht  Wennes di 8 mei 2012 - 19:03

Misschien heeft Laurientje wel een tip voor je, ik weet dat zij ook veel melk heeft/had.
Wennes
Wennes
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Gast di 8 mei 2012 - 22:10

Ik heb ook erge overproductie, maar niet zo erg als jij. Het leek even wat beter te gaan, maar sinds een paar dagen heb ik weer flinke stuwing. Tips heb ik niet voor je, ik ga die saliethee eens proberen.

Wat jammer zeg, dat die moedermelkbank alleen in omgeving Rotterdam en Amsterdam ophaalt. Da's voor mij ook niet naast de deur. Anders had ik daar ook wel overtollige melk aan willen doneren.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 mei 2012 - 0:50

Ik doe er weinig aan. Ik heb het ook alle 3 de keren heel extreem gehad, met bortontstekingen als gevolg.

Verder alleen laten drinken, niks kolven, tenzij ik weer een ontsteking had, dan kolfde ik 1x alles goed leeg.

Lekken deden mijn borsten tot zeker 9 maanden, en zelfs nu doen ze dat af en toe nog, heb ook nog steeds stuwing elke keer. Zoogcompressen heb ik nu eindelijk niet meer nodig, dus kan 's nachts nu ook zonder bh slapen.

Het is vervelend, maar mijn persoonlijke ervaring is dat het op een gegeven moment wel wat beter op peil komt, maar dat heeft hier zeker wel 3 maanden geduurd.

Ik heb bij de oudste 2 ook al vaak te horen gekregen dat ik voor 2 voeding had, en dat is ook wel gebleken, ik voed ze moeiteloos beide, heb nooit hoeven bijvoeden, en zelfs dan heb ik nog teveel.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 9 mei 2012 - 0:53

ekjir@M schreef:Het is ook heel heftig. Ik heb er ook best verdriet van gehad dat het nu weer zo moet gaan. Gelukkig is het nu een paar dagen redelijk onder controle maar zodra ik een kind hoor huilen (maakt niet uit of het m´n eigen kinderen zijn of die van een ander) dan loop ik al weer vol.

Ik heb ook serieus na zitten denken om te doneren aan de moedermelkbank van het VU maar ze komen het bij ons niet halen en ik moet er dan zelf een uur voor rijden...

+ dat je het dan blijft stimuleren. Het wordt echt op den duur wel minder, maar dat kan dus een tijd duren.

Hoelang heb je de oudste gevoedt?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

Permissies van dit forum: