Hartruisje
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hartruisje
Vanmorgen moesten we voor het eerst met Z. naar het cb. De cb arts heeft een ruisje gehoord bij zijn hartje. Vanmiddag moeten we naar de kinderarts. Heeft iemand hier ervaring mee? (ik zelf wel maar als ik daar aan denk dan word ik helemaal niet goed.) Zou het ook gewoon iets onschuldigs kunnen zijn?
Gast- Gast
Re: Hartruisje
Ja, het kan zeker onschuldig zijn. Of een foute interpretatie van het CB, dus fijn dat ze je doorsturen naar de kinderarts.
Gast- Gast
Ja, wij met beide kinderen.
Meestal is het iets onschuldigs. Heel erg veel kinderen hebben dit omdat de spier nog niet gesloten is en dat gebeurd dan meestal wel het eerste jaar.
H. heeft twee gaatjes tussen de hartkamers en de laatste keer was dit nog niet gesloten terwijl ze dit wel verwacht hadden.
Hierdoor werkt haar linkerhartklep niet zoals zou moeten. Deze moet te hard werken om al het bloed weg te krijgen.
Het is niet ernstig in de zin van dat ze geopereerd moet worden maar ze houden haar wel goed in de gaten.
Ook is bij de laatste controle gebleken dat er een versnelling in de vertakkingen zit.
A. heeft ook een gaatje maar is minder groot dan bij H. maar ook hem houden ze voorlopig in de gaten.
H. heeft er tot nu toe weinig tot geen last van en A. ook niet. We moeten gewoon bepaalde dingen in de gaten houden en ze mogen later niet gaan diepzee duiken.
Meestal is het iets onschuldigs. Heel erg veel kinderen hebben dit omdat de spier nog niet gesloten is en dat gebeurd dan meestal wel het eerste jaar.
H. heeft twee gaatjes tussen de hartkamers en de laatste keer was dit nog niet gesloten terwijl ze dit wel verwacht hadden.
Hierdoor werkt haar linkerhartklep niet zoals zou moeten. Deze moet te hard werken om al het bloed weg te krijgen.
Het is niet ernstig in de zin van dat ze geopereerd moet worden maar ze houden haar wel goed in de gaten.
Ook is bij de laatste controle gebleken dat er een versnelling in de vertakkingen zit.
A. heeft ook een gaatje maar is minder groot dan bij H. maar ook hem houden ze voorlopig in de gaten.
H. heeft er tot nu toe weinig tot geen last van en A. ook niet. We moeten gewoon bepaalde dingen in de gaten houden en ze mogen later niet gaan diepzee duiken.
Laatst aangepast door TBIB op ma 30 apr 2012 - 23:42; in totaal 1 keer bewerkt
Gast- Gast
Mijn nichtje heeft het ook ghad. Ze hebben haar toen een paar dagen aan monitoren etc gelegd en toen bleek het toch goed te zijn. Het hoeft dus niet altijd slecht te zijn hoor.
Puggle- Ratel
- Aantal berichten : 4580
Punten : 4745
Registratiedatum : 23-01-12
Mijn jongste heeft een ruis. De cardioloog gaf aan dat bijna 80% van de mensen dit hebben en het in de meeste gevallen onschuldig blijkt te zijn. Toch is het altijd goed het even na te laten kijken.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10
ikzelf heb dit ook gehad, ik moest geloof ik elk jaar/half jaar op controle in het ziekenhuis en dan kreeg ik van die plakkers op. Na een aantal jaren is het gewoon goedgekomen.
Gast- Gast
Ik ken meerdere kindjes die dit gehad hebben. Bij de meesten was het gewoon niets, in het 'ernstigste' geval was het een klein gaatje in het hart dat later vanzelf is dicht gegroeid.
Kan me voorstellen dat dit wel enorm schrikken is voor jullie , gelukkig vanmiddag al naar de kinderarts.
Kan me voorstellen dat dit wel enorm schrikken is voor jullie , gelukkig vanmiddag al naar de kinderarts.
Twellie- Ratel
- Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12
Kan me voorstellen dat je enorm geschrokken bent en je meteen alle doemscenario's in je hoofd haalt.
Maar het hoeft echt niet altijd wat te betekenen. Sterkte en succes vanmiddag
Maar het hoeft echt niet altijd wat te betekenen. Sterkte en succes vanmiddag
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
Bah, snap dat je geschrokken bent zeg! Zelf geen ervaring mee maar hopelijk is het iets onschuldigs
Monnie- Prater
- Aantal berichten : 1350
Punten : 1416
Registratiedatum : 18-11-10
De kinderarts denkt dat er een klein gaatje in zijn hart zit. Hij lijkt er geen last van te hebben want hij is mooi roze, niet kortademig etc. We moeten vrijdag terug komen voor een extra controle en dinsdag krijgt hij een hartecho. Ze zei nog wel dat we rekening moeten houden met andere dingen omdat ze van de buitenkant natuurlijk niks kunnen zien en dat dit soort dingen zich vaak pas na 6 weken openbaren. Ben me helemaal rot geschrokken en heb al de ergste dingen gedacht. Dan gaat de komende week wel heel lang duren vrees ik..
Gast- Gast
yvonne schreef:De kinderarts denkt dat er een klein gaatje in zijn hart zit. Hij lijkt er geen last van te hebben want hij is mooi roze, niet kortademig etc. We moeten vrijdag terug komen voor een extra controle en dinsdag krijgt hij een hartecho. Ze zei nog wel dat we rekening moeten houden met andere dingen omdat ze van de buitenkant natuurlijk niks kunnen zien en dat dit soort dingen zich vaak pas na 6 weken openbaren. Ben me helemaal rot geschrokken en heb al de ergste dingen gedacht. Dan gaat de komende week wel heel lang duren vrees ik..
Ik herken het heel erg goed.
Bij H. hoorde ze het op het CB ook tijdens de eerste controle. Iedereen riep meteen: Ooooh, maak je geen zorgen want dat heeft bijna elke baby. Dus toen waren wij best gerust gesteld. Maar goed, toen bleek het toch wel iets anders te zijn en de eerste cardioloog heeft het ons toen ook nog wat ernstiger voor doen komen dan de tweede keer bleek. Gelukkig!
Maar je schrikt je inderdaad lam. H. zag overigens ook gewoon mooi van kleur en was ook niet kortademig ofzo.
Heeft ze ook nooit gehad. Dus het kan ook iets ernstigers zijn dan "alleen maar het gaatje dat zoveel baby's hebben" maar dat hoeft dan nog niet meteen te betekenen dat er geopereerd moet worden ofzo.
Gast- Gast
Moet er wel iets aan gedaan worden bij H. als het niet dicht groeit?
Bij onze eerste zoon zeiden ze ook: ach dat zal wel een gaatje zijn etc. Dat bleek heel erg ernstig te zijn. Ik ben dus nog niet gerustgesteld maar dat jij dit vertelt doet me toch 'goed' op de een of andere manier.
Het stomme is ook dat dit dezelfde arts was als bij onze eerste zoon en toen hoorde de huisarts s'middags ook niks en vandaag ook niet. Ben echt een beetje van slag..
Bij onze eerste zoon zeiden ze ook: ach dat zal wel een gaatje zijn etc. Dat bleek heel erg ernstig te zijn. Ik ben dus nog niet gerustgesteld maar dat jij dit vertelt doet me toch 'goed' op de een of andere manier.
Het stomme is ook dat dit dezelfde arts was als bij onze eerste zoon en toen hoorde de huisarts s'middags ook niks en vandaag ook niet. Ben echt een beetje van slag..
Gast- Gast
...
Ben al een paar keer opnieuw begonnen met typen, maar weet niets zinnigs te zeggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je een héél lange week tegemoet gaat en dat je al aan de ergste dingen gedacht hebt. Het hoeft allemaal niets te betekenen, maar daar koop jij op dit moment helemaal niks voor. Ik ga echt voor jullie duimen dat dit allemaal met een sisser af zal lopen.
Ben al een paar keer opnieuw begonnen met typen, maar weet niets zinnigs te zeggen. Ik kan me heel goed voorstellen dat je een héél lange week tegemoet gaat en dat je al aan de ergste dingen gedacht hebt. Het hoeft allemaal niets te betekenen, maar daar koop jij op dit moment helemaal niks voor. Ik ga echt voor jullie duimen dat dit allemaal met een sisser af zal lopen.
Jasmine- Ratel
- Aantal berichten : 3497
Punten : 3635
Registratiedatum : 30-05-11
yvonne schreef:Moet er wel iets aan gedaan worden bij H. als het niet dicht groeit?
Nee, ze willen er alleen iets aan doen als ze er last van krijgt.
De gaatjes zijn t.o.v. de eerste controle's wel kleiner geworden maar niet t.o.v. de laatste twee controle's.
Als je dit al een keer eerder mee gemaakt hebt kan ik me voorstellen dat je helemaal in de rats zit.
(zeker als het dezelfde arts is, dan komt alles weer helemaal terug natuurlijk!)
Je bent dus ook langs de huisarts geweest en die hoorde niks??
Bij H. horen ze het meteen en schieten ze ook allemaal direct in de stress. Pas als wij zeggen wat er aan de hand is zie je ze ontspannen
Ik hoop dat de week heel snel voorbij gaat.
En ik duim dat het niks ernstigs is
Gast- Gast
Gelukkig heeft ze er dan geen last van. Wel toevallig dat je beide kinderen een gaatje hebben.
Mijn eerste zoon had ook een linkerhartklep die niet goed werkte. Daardoor was zijn linkerkant veel kleiner dan de rechterkant.
De huisarts hoorde vanmiddag helemaal geen ruisje. Hij vond het ook niet nodig om naar de kinderarts te gaan dus we zijn maar gewoon zelf gegaan. Dat vonden ze niet erg en daar waren ze blij om.
Misschien heel overdreven maar ik heb nu het idee dat ik nu nog van alles met hem moet gaan doen omdat het nu nog kan.. Ik heb ff een schop nodig geloof ik..
Mijn eerste zoon had ook een linkerhartklep die niet goed werkte. Daardoor was zijn linkerkant veel kleiner dan de rechterkant.
De huisarts hoorde vanmiddag helemaal geen ruisje. Hij vond het ook niet nodig om naar de kinderarts te gaan dus we zijn maar gewoon zelf gegaan. Dat vonden ze niet erg en daar waren ze blij om.
Misschien heel overdreven maar ik heb nu het idee dat ik nu nog van alles met hem moet gaan doen omdat het nu nog kan.. Ik heb ff een schop nodig geloof ik..
Gast- Gast
Huh? En die huisarts kent de geschiedenis met jullie eerste zoon??
Groot gelijk dat je zelf gebeld hebt. Dit is niks om het op zijn beloop te laten.
Bij H. stroomt er teveel bloed van de rechter naar de linkerkamer vanwege die gaatjes.
Daardoor moet die linker klep harder werken.
Bij A. heb ik extra echo's gehad maar daar was nog niks op te zien.
Bij H. hebben ze het toen ook niet gezien tijdens de 20wk echo.
Ik denk dat het een heel natuurlijk gevoel is wat je nu hebt.
De angst voor herhaling. Maar gelukkig komt het vaker voor dat het niks of mminder ernstig is dan het tegenovergestelde.
En daar moet je nu toch maar een beetje van proberen uit te gaan. Hoe moeilijk dat ook is.
Groot gelijk dat je zelf gebeld hebt. Dit is niks om het op zijn beloop te laten.
Bij H. stroomt er teveel bloed van de rechter naar de linkerkamer vanwege die gaatjes.
Daardoor moet die linker klep harder werken.
Bij A. heb ik extra echo's gehad maar daar was nog niks op te zien.
Bij H. hebben ze het toen ook niet gezien tijdens de 20wk echo.
Ik denk dat het een heel natuurlijk gevoel is wat je nu hebt.
De angst voor herhaling. Maar gelukkig komt het vaker voor dat het niks of mminder ernstig is dan het tegenovergestelde.
En daar moet je nu toch maar een beetje van proberen uit te gaan. Hoe moeilijk dat ook is.
Gast- Gast
Misschien heeft het al ergens gestaan, maar ik vroeg me af hoe de echo gegaan is en wat er uit gekomen is?
Gast- Gast
Had het in een ander topic al neergezet vandaar dat ik het hier niet meer had neergezet.
Het ruisje komt omdat het bloed te snel door de longslagader stroomt. En ze zag dat het klepje waar het bloed doorheen stroomt een beetje afwijkend eruit ziet. Op zich niks ernstigs en levendsbedreigend maar ze wou toch nog met de cardiologen in Groningen overleggen. Misschien moet hij er aan geopereerd worden of het moet alleen maar in de gaten gehouden worden. Waarschijnlijk moeten we een keer naar Groningen om Z. te laten zien.Dat kon ze niet zeggen.
Woensdag is ze naar Groningen geweest om te overleggen met de cardioloog die onze eerste zoon ook heeft behandeld en ze wou de beelden van zijn hartecho vergelijken met die van Z. Ze zou afgelopen donderdag bellen maar dat heeft ze niet gedaan en toen ik vrijdag belde was ze er niet. Ben wel benieuwd wat ze zeggen maandag.
Ze vond het wel heel vervelend dat de cb arts mij zo ongerust had gemaakt. Dat was echt niet nodig geweest en dat had ze me ook duidelijk moeten maken vond de cardioloog.
Het ruisje komt omdat het bloed te snel door de longslagader stroomt. En ze zag dat het klepje waar het bloed doorheen stroomt een beetje afwijkend eruit ziet. Op zich niks ernstigs en levendsbedreigend maar ze wou toch nog met de cardiologen in Groningen overleggen. Misschien moet hij er aan geopereerd worden of het moet alleen maar in de gaten gehouden worden. Waarschijnlijk moeten we een keer naar Groningen om Z. te laten zien.Dat kon ze niet zeggen.
Woensdag is ze naar Groningen geweest om te overleggen met de cardioloog die onze eerste zoon ook heeft behandeld en ze wou de beelden van zijn hartecho vergelijken met die van Z. Ze zou afgelopen donderdag bellen maar dat heeft ze niet gedaan en toen ik vrijdag belde was ze er niet. Ben wel benieuwd wat ze zeggen maandag.
Ze vond het wel heel vervelend dat de cb arts mij zo ongerust had gemaakt. Dat was echt niet nodig geweest en dat had ze me ook duidelijk moeten maken vond de cardioloog.
Gast- Gast
Gelukkig dat het zo niks ernstigs is!
Wel weer even spannend wat ze nog gehoord heeft in het overleg.
Ben je nu wat geruster?
Wel weer even spannend wat ze nog gehoord heeft in het overleg.
Ben je nu wat geruster?
Gast- Gast
Ik ben nu wel geruster ja. Het is gelukkig niet iets waar ze niks aan kunnen doen mocht het nodig zijn. Ik ben wel een stuk sneller in paniek heb ik de laatste dagen gemerkt. Z. is zo verkouden en ademt soms wat raar. Heb van de week van ellende en schrik de huisartsenpost gebeld terwijl er (achteraf gezien) niks anders dan een verkoudheid aan d hand is. Hoop dat ik toch nog weer wat relaxter word.
Gast- Gast
Dat hadden wij in het begin met H ook.
Dan viel er een schaduw net over haar heen en dacht ik dat ze tijdens de fles blauw aanliep....
Dat zal straks wel wat minder worden maar ik merk dat ik haar bij sommige dingen toch wel in de gaten houd.
Als ze bijvoorbeeld erg actief is, dat ze niet overmatig zweet ofzo.
Heeft ze gezegd wanneer je weer met Z. terug moet komen?
Dan viel er een schaduw net over haar heen en dacht ik dat ze tijdens de fles blauw aanliep....
Dat zal straks wel wat minder worden maar ik merk dat ik haar bij sommige dingen toch wel in de gaten houd.
Als ze bijvoorbeeld erg actief is, dat ze niet overmatig zweet ofzo.
Heeft ze gezegd wanneer je weer met Z. terug moet komen?
Gast- Gast
Nee, daar zou ze afgelopen donderdag over bellen. Denk dat ze maandag wel belt en anders loop ik er gewoon ff langs.(moeten toch in het ziekenhuis zijn maandag) Wil graag weten waar ik aan toe ben.
Merk je wel eens iets aan H.?
Merk je wel eens iets aan H.?
Gast- Gast
Ja, dat zou ik dan ook doen ja.
Nee, nooit. Alleen mijn schoonmoeder heeft ooit gezien dat ze blauw aangelopen zou zijn.
Maar dat vertelde ze pas 4 of 5 dagen later dus wat daar van waar is....
Wij hebben nog nooit iets gezien of gemerkt waat aan zou geven dat ze er last van heeft.
Hopelijk is dat bij jullie ook zo.
Nee, nooit. Alleen mijn schoonmoeder heeft ooit gezien dat ze blauw aangelopen zou zijn.
Maar dat vertelde ze pas 4 of 5 dagen later dus wat daar van waar is....
Wij hebben nog nooit iets gezien of gemerkt waat aan zou geven dat ze er last van heeft.
Hopelijk is dat bij jullie ook zo.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: