Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer

+2
nina
Monte
6 plaatsers

Ga naar beneden

Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer Empty Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 5:15

Is er iemand met ervaring met deze studie? Mijn vriend overweegt deze te starten maar er is zo weinig informatie te vinden buiten de verkooppraatjes om.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer Empty Re: Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 5:19

Verkooppraatjes?

Gast
Gast

Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer Empty Re: Lerarenopleiding 2e graad Maatschappijleer

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 5:31

De informatie die scholen zelf geven om maar zoveel mogelijk studenten te trekken door alleen de positieve, makkelijke en leuke dingen te benoemen.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 8:51

Ik overweeg hem ook verkort te gaan doen. Wel vind ik dat ze er heeeeeel diep op ingaan terwijl je die kennis nooit nodig hebt. Daar loop ik nu met Nederlands ook heel erg tegenaan.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 8:57

Ik heb ook overwogen om 'm te gaan doen, maar ik wil het liefst eerst een vaste aanstelling bij de stichting waar ik nu zit.
Vond maatschappijleer altijd een interessant vak en de opleiding zal ongetwijfeld een stuk minder leuk vinden, zeker als ik de post voor mij lees..!

Gast
Gast

Bericht  Monte za 14 apr 2012 - 9:12

Ik zou sowieso eens afvragen of je echt leraar wilt wordt(je vriend dan) of dat het leuk lijkt. Want ik vind het best zwaar en niet alleen leuk en makkelijk baantje(wat sommigen wel vaak denken). Daarnaast zou ik kijken hoeveel vacatures er staan voor leraar maatschappijleer. Aangezien leerlingen dit vaak niet vanaf de 1e of 2e al krijgen en een school niet zo veel leraren maatschappijleer in dienst heeft, misschien zelfs wel een van de vakken waar de minste leraren voor zijn. Dus daar zou ik zeker naar kijken,want het is vreselijk als je het hebt gedaan en er blijken geen banen te zijn.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  nina za 14 apr 2012 - 9:21

Monte schreef:Ik zou sowieso eens afvragen of je echt leraar wilt wordt(je vriend dan) of dat het leuk lijkt. Want ik vind het best zwaar en niet alleen leuk en makkelijk baantje(wat sommigen wel vaak denken). Daarnaast zou ik kijken hoeveel vacatures er staan voor leraar maatschappijleer. Aangezien leerlingen dit vaak niet vanaf de 1e of 2e al krijgen en een school niet zo veel leraren maatschappijleer in dienst heeft, misschien zelfs wel een van de vakken waar de minste leraren voor zijn. Dus daar zou ik zeker naar kijken,want het is vreselijk als je het hebt gedaan en er blijken geen banen te zijn.
+1
Ben het eigenlijk wel met alle bovenstaande reacties eens.
Bij Engels moet ik ook een veeeeeeeeeeeel hoger niveau hebben dan een tweede graads docent (of zelfs een eerste graads nodig heeft)
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2588
Punten : 2966

Bericht  Gast za 14 apr 2012 - 10:33

Hij loopt al ruim vijf jaar met het idee rond dus ik neem aan dat hij er wel goed over heeft nagedacht of dit het vak is wat hij nog jaren wil gaan uitoefenen. De tip van vacatures zoeken vind ik wel een goede, al kan het over vier jaar weer anders zijn wat betreft het aanbod natuurlijk. Helaas komt het op het moment veel voor dat er na een studie geen passende baan te vinden is, dat zal niet alleen bij deze studie zijn. Het blijft afwachten. In elk geval bedankt voor de tips tot nu toe.

Gast
Gast

Bericht  nina za 14 apr 2012 - 11:59

Megara schreef:Hij loopt al ruim vijf jaar met het idee rond dus ik neem aan dat hij er wel goed over heeft nagedacht of dit het vak is wat hij nog jaren wil gaan uitoefenen. De tip van vacatures zoeken vind ik wel een goede, al kan het over vier jaar weer anders zijn wat betreft het aanbod natuurlijk. Helaas komt het op het moment veel voor dat er na een studie geen passende baan te vinden is, dat zal niet alleen bij deze studie zijn. Het blijft afwachten. In elk geval bedankt voor de tips tot nu toe.
Als ie er 5 jaar overnadenkt dan zal die wel zeker zijn van het vak idd.
Maar het leraar zijn is heel wat anders. Sommige mensen willen t onderwijs in omdat ze zo van hun vak houden, maar bij leraar zijn komt zoveel meer kijken en is je vak vaak niet eens belangrijk. Meer of je een klik hebt met pubers.
Heeft je vriend dat?
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  Dennenappel za 14 apr 2012 - 22:14

Ervaring heb ik niet, maar ik ken iemand die de opleiding heeft gedaan. Helaas is er geen werk in te vinden voor haar in de regio. Leraren van andere vakken mogen her vak ook geven en dit wordt veelvuldig gedaan om uren te vullen.
Ze is nu maar een andere studie (wel als leerkracht) gaan volgen, in de hoop dat ze dan wel kan werken in haar sector.
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Bericht  Gast zo 15 apr 2012 - 0:23

Dennenappel, dat hoor ik inderdaad vaker. Zeker in combinatie met Geschiedenis.
Zo blijkt het nog best lastig om een studie te vinden waar je zelf lol in hebt maar waar je ook wat mee kan.

Gast
Gast

Bericht  SuperGrover zo 15 apr 2012 - 0:36

Tweedegraads is toch voor de onderbouw? Maar die hebben toch geen maatschappijleer? En duurt die opleiding 4 jaar? Ik kan met mijn opleiding in een minor een tweedegraads lesbevoegdheid halen voor maatschappijleer, maar niemand doet dat, omdat het vak niet wordt gegeven in de onderbouw. Op mijn oude school was er trouwens ook geen docent maatschappijleer, de docenten geschiedenis deden dat erbij of onze unitleiders.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  nina zo 15 apr 2012 - 1:12

SuperGrover schreef:Tweedegraads is toch voor de onderbouw? Maar die hebben toch geen maatschappijleer? En duurt die opleiding 4 jaar? Ik kan met mijn opleiding in een minor een tweedegraads lesbevoegdheid halen voor maatschappijleer, maar niemand doet dat, omdat het vak niet wordt gegeven in de onderbouw. Op mijn oude school was er trouwens ook geen docent maatschappijleer, de docenten geschiedenis deden dat erbij of onze unitleiders.
Dan ben je wel slecht geïnformeerd eigenlijk. Als je die minor namelijk wel doet en je haalt dus je tweede graads dan mag je lesgeven in het gehele vmbo (dus 1e t/m 4e klas) en onderbouw havo/vwo dus klas 1,2,3.
Eerste graads leraren mogen lesgeven in de bovenbouw van havo/vwo/gymnasium.

En dit is natuurlijk mits je een vak hebt die alle klassen hebben. Maatschappijleer is daardoor inderdaad wel beperkt.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  blondje1313 zo 15 apr 2012 - 1:28

Maatschappijleer is inderdaad een vak wat maar aan een beperkt aantal klassen gegeven wordt, meestal alleen in het (voor)examenjaar. Dus vaak (als ze er al zijn) kleine vacatures. Bij mij op school wordt het gegeven door mensen die ook geschiedenis geven, maar kan best zijn dat ze een dubbele bevoegdheid hebben.
Ik vind het een heel interessant vak, maar omdat het een verplicht vak is maar geen op zichzelfstaand examenvak is het wel moeilijk om de leerlingen te motiveren (want die zien er lang niet altijd het nut van in).

Wat spreekt je vriend aan, het docentschap of het vakgebied maatschappijleer?

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  SuperGrover zo 15 apr 2012 - 4:11

nina schreef:
SuperGrover schreef:Tweedegraads is toch voor de onderbouw? Maar die hebben toch geen maatschappijleer? En duurt die opleiding 4 jaar? Ik kan met mijn opleiding in een minor een tweedegraads lesbevoegdheid halen voor maatschappijleer, maar niemand doet dat, omdat het vak niet wordt gegeven in de onderbouw. Op mijn oude school was er trouwens ook geen docent maatschappijleer, de docenten geschiedenis deden dat erbij of onze unitleiders.
Dan ben je wel slecht geïnformeerd eigenlijk. Als je die minor namelijk wel doet en je haalt dus je tweede graads dan mag je lesgeven in het gehele vmbo (dus 1e t/m 4e klas) en onderbouw havo/vwo dus klas 1,2,3.

En dit is natuurlijk mits je een vak hebt die alle klassen hebben. Maatschappijleer is daardoor inderdaad wel beperkt.

Ik heb me er ook nauwelijks in verdiept, aangezien ik geen behoefte voel om lerares te worden. Ik weet niet hoe het op VMBO zit, ik weet alleen dat je in klas 1, 2 en 3 havo/vwo geen maatschappijleer krijgt. En ik weet dat dat al mijn studiegenoten een reden is om die minor niet te doen.
SuperGrover
SuperGrover
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4489
Punten : 4741
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Monte zo 15 apr 2012 - 4:40

SuperGrover schreef:
nina schreef:

Ik heb me er ook nauwelijks in verdiept, aangezien ik geen behoefte voel om lerares te worden. Ik weet niet hoe het op VMBO zit, ik weet alleen dat je in klas 1, 2 en 3 havo/vwo geen maatschappijleer krijgt. En ik weet dat dat al mijn studiegenoten een reden is om die minor niet te doen.
Je mag dus inderdaad maar alleen het vmbo doen en die krijgen alleen in de laatste klassen maatschappijleer. Tegenwoordig wordt er op sommige scholen in de onderbouw wel het ''nieuwe'' vak mens en maatschappij gegeven, maar dan nog zijn er zelden vacatures voor boven de 0,5fte. En als die er al zijn vragen ze toch 1e graad.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Cheesegirl zo 15 apr 2012 - 4:49

Mijn vriend is vorig schooljaar begonnen met de deze opleiding, maar is naar 3 maanden gestopt. Hij vond het erg tegenvallen; de stof was erg taai en het was veel theorie. Misschien kan je vriend is een dagje (of meer) meedraaien bij de opleiding?
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  nina zo 15 apr 2012 - 5:04

SuperGrover schreef:
nina schreef:

Ik begrijp het. Ik heb het vroeger in de derde klas havo wel gehad. Maar weet eigenlijk niet hoe het is op de school waar ik werk.
Ik geef gelukkig Engels, dat hebben alle leerlingen van de hele school. Op zich doet dat niet echt ter zake maar wil hiermee aangeven dat de baangarantie erg verschillend is per vak.
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 15 apr 2012 - 5:05

Carola589 schreef:Mijn vriend is vorig schooljaar begonnen met de deze opleiding, maar is naar 3 maanden gestopt. Hij vond het erg tegenvallen; de stof was erg taai en het was veel theorie. Misschien kan je vriend is een dagje (of meer) meedraaien bij de opleiding?

Jammer dat het zo tegenviel. Ja, wellicht is het wel iets voor hem om mee te lopen.
Toch zo te lezen niet echt een studie met veel kansen. Al trekt de groep vmbo'ers hem wel het meest.
Hij ziet het wel als een uitdaging om juist die groep enthousiast te krijgen voor het vak en om de stof ook daar door te krijgen.

Gast
Gast

Bericht  Cheesegirl zo 15 apr 2012 - 8:16

Megara schreef:
Carola589 schreef:Mijn vriend is vorig schooljaar begonnen met de deze opleiding, maar is naar 3 maanden gestopt. Hij vond het erg tegenvallen; de stof was erg taai en het was veel theorie. Misschien kan je vriend is een dagje (of meer) meedraaien bij de opleiding?

Jammer dat het zo tegenviel. Ja, wellicht is het wel iets voor hem om mee te lopen.
Toch zo te lezen niet echt een studie met veel kansen. Al trekt de groep vmbo'ers hem wel het meest.
Hij ziet het wel als een uitdaging om juist die groep enthousiast te krijgen voor het vak en om de stof ook daar door te krijgen.
Ik denk persoonlijk dat dat laatste wat je zegt heel moeilijk wordt. Die doelgroep is niet zo enthousiast voor zulke theoretische vakken, waardoor het best pittig is. Als je dan leraar wilt worden en graag vmbo'ers les wilt geven, zou ik voor een praktischer vak kiezen.
Cheesegirl
Cheesegirl
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3080
Punten : 3536
Registratiedatum : 15-12-10

Bericht  nina zo 15 apr 2012 - 8:31

Carola589 schreef:Ik denk persoonlijk dat dat laatste wat je zegt heel moeilijk wordt. Die doelgroep is niet zo enthousiast voor zulke theoretische vakken, waardoor het best pittig is. Als je dan leraar wilt worden en graag vmbo'ers les wilt geven, zou ik voor een praktischer vak kiezen.
Maar toch zijn er genoeg leraren die het kunnen. En er zullen toch altijd leraren Duits, Frans (of een ander 'saai' vak) moeten blijven.
('saai' tussen aanhalingstekens omdat het natuurlijk erg persoonlijk is)
nina
nina
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast zo 15 apr 2012 - 9:24

Carola589 schreef:Ik denk persoonlijk dat dat laatste wat je zegt heel moeilijk wordt. Die doelgroep is niet zo enthousiast voor zulke theoretische vakken, waardoor het best pittig is. Als je dan leraar wilt worden en graag vmbo'ers les wilt geven, zou ik voor een praktischer vak kiezen.

En daar zit juist de uitdaging. Als iedereen denkt dat het te pittig is dan wil het wel lukken met het lerarentekort de komende jaren. Ik denk dat je juist een heel mooi doel er aan hebt om ook zulke vakken onder de aandacht te brengen bij die groep.

Gast
Gast

Bericht  Monte zo 15 apr 2012 - 9:29

Megara schreef:

En daar zit juist de uitdaging. Als iedereen denkt dat het te pittig is dan wil het wel lukken met het lerarentekort de komende jaren. Ik denk dat je juist een heel mooi doel er aan hebt om ook zulke vakken onder de aandacht te brengen bij die groep.
Hier zou ik maar eens goed naar kijken. 5-6 jaar geleden werd tegen mij gezegd dat als ik klaar was de banen voor het oprapen zouden liggen. Nu na 6 jaar kan ik niet zeggen dat dat zo is, in mijn vak zijn nog steeds niet superveel banen. Dus daar zou ik zeker niet alles van geloven, zeker niet met zo'n ''moeilijk'' en ''klein'' vak.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Gast ma 16 apr 2012 - 4:23

Ook weer zo.

Hij is nu aan het kijken naar een studie Geschiedenis en dan daarna nog een master voor een eerstegraads Maatschappijleer of wat de opties dan ook mogen zijn. Dat gaat wellicht iets meer kansen bieden.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: