"Het is je gegund!"
+11
Blond
Pompoen
Pandora
MADDIE
Susan
Caroow
Monte
ellibre
Urban Naked
Rapunzel
Bazinga
15 plaatsers
Pagina 2 van 2
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Re: "Het is je gegund!"
Ik gun iedereen alles. Overigens gebruik ik het nooit.Youandi schreef:Ik gebruik 'Het is je gegund' alleen in situaties waarbij iemand pasgeleden grote tegenslagen te verwerken heeft gehad.
Dit spreek ik alleen in uitzonderlijke situaties uit. Bijvoorbeeld een collega van me, die al 5 jaar probeert zwanger te worden en na de zoveelste ivf-poging lijkt het haar nu eindelijk te lukken.
Wanneer ik het wél irritant vind, is als mensen het te pas en te onpas roepen. Kom op zeg, alsof je iedereen altijd alles gunt
Gast- Gast
Ja, ik zeg het wel eens tegen iemand die gewoon iets heel vervelends heeft meegemaakt en dat er dan eindelijk iets positiefs komt.
Dan gun je het iemand soms net ff wat meer...
Dan gun je het iemand soms net ff wat meer...
SleepingBeauty- Kletskop
- Aantal berichten : 1855
Punten : 2407
Registratiedatum : 28-11-10
Ik gun niet iedereen alles. Daar ben ik eerlijk in.
Maar laat me wel even een voorbeeld geven: een stel op mijn werk heeft 4 kinderen die ze ontzettend slecht verzorgen. De kinderen zijn heel treurig, huilen snel, zijn angstig en zien er slecht uit. Nu krijgt die moeder wéér een kind.... Nou, nee, ik gun het ze dan eerder dat mevrouw géén kinderen meer kan krijgen for the sake of haar andere kinderen.
Maar laat me wel even een voorbeeld geven: een stel op mijn werk heeft 4 kinderen die ze ontzettend slecht verzorgen. De kinderen zijn heel treurig, huilen snel, zijn angstig en zien er slecht uit. Nu krijgt die moeder wéér een kind.... Nou, nee, ik gun het ze dan eerder dat mevrouw géén kinderen meer kan krijgen for the sake of haar andere kinderen.
Gast- Gast
Ik vind dat net zo'n opmerking als 'Als het maar gezond is'. En als het niet gezond is dan? Stouw je het dan maar weer terug ofzo?
Gast- Gast
Ik snap niet wat hier nou verkeerd aan is, het is toch juist vriendelijk om zoiets te zeggen/ te horen te krijgen?
Jeanette- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10
+1Jeanette schreef:Ik snap niet wat hier nou verkeerd aan is, het is toch juist vriendelijk om zoiets te zeggen/ te horen te krijgen?
Sweety- Ratel
- Aantal berichten : 4013
Punten : 4489
Registratiedatum : 19-11-10
Vind ik ook.Sweety schreef:+1Jeanette schreef:Ik snap niet wat hier nou verkeerd aan is, het is toch juist vriendelijk om zoiets te zeggen/ te horen te krijgen?
Gast- Gast
Wat moet je ontzettend zuur en wantrouwend zijn om zelfs achter een goedbedoelde uitspraak waarmee mensen aangeven dat ze iets fijn voor je vinden, een nare boodschap te zoeken.
Gast- Gast
Eucalypta schreef:Wat moet je ontzettend zuur en wantrouwend zijn om zelfs achter een goedbedoelde uitspraak waarmee mensen aangeven dat ze iets fijn voor je vinden, een nare boodschap te zoeken.
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht, tenzij je mij ook een zuur wijf vindt. ;-) Ik heb zelf niets met dit zinnetje, maar wel eens gehoord natuurlijk en kan het prima in context plaatsen en zoals ik Jop ken, maakt zij er ook geen big deal van. Het zou niet mijn eigen woordkeuze zijn, omdat het idd lijkt alsof je van heel ver hebt moeten komen. Maar nogmaals, ik begrijp wel dat het goed is bedoeld en waardeer het daarom ook wel als iemand dat tegen me zegt. Het is puur dat ik geen feeling heb met de 'uitdrukking' an sich.
Gast- Gast
Nour schreef:Eucalypta schreef:Wat moet je ontzettend zuur en wantrouwend zijn om zelfs achter een goedbedoelde uitspraak waarmee mensen aangeven dat ze iets fijn voor je vinden, een nare boodschap te zoeken.
Dit vind ik wel een beetje kort door de bocht, tenzij je mij ook een zuur wijf vindt. ;-) Ik heb zelf niets met dit zinnetje, maar wel eens gehoord natuurlijk en kan het prima in context plaatsen en zoals ik Jop ken, maakt zij er ook geen big deal van. Het zou niet mijn eigen woordkeuze zijn, omdat het idd lijkt alsof je van heel ver hebt moeten komen. Maar nogmaals, ik begrijp wel dat het goed is bedoeld en waardeer het daarom ook wel als iemand dat tegen me zegt. Het is puur dat ik geen feeling heb met de 'uitdrukking' an sich.
Nee, ik heb er ook niets mee. Maar dat heb ik ook niet met het eeuwige 'geniet ervan'. Maar hé, mensen bedoelen het goed.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Ik vind dat net zo'n opmerking als 'Als het maar gezond is'. En als het niet gezond is dan? Stouw je het dan maar weer terug ofzo?
Zo zie ik die opmerking zelf niet. Dat wordt meestal gezegd als men vraagt of ze een jongetje of meisje zouden willen, toch? En dan antwoord men dat ze het belangrijker vinden dat hun kindje gezond is, dan of het een jongetje of meisje zou zijn.
Gast- Gast
Carrie schreef:Jolicious schreef:Ik vind dat net zo'n opmerking als 'Als het maar gezond is'. En als het niet gezond is dan? Stouw je het dan maar weer terug ofzo?
Zo zie ik die opmerking zelf niet. Dat wordt meestal gezegd als men vraagt of ze een jongetje of meisje zouden willen, toch? En dan antwoord men dat ze het belangrijker vinden dat hun kindje gezond is, dan of het een jongetje of meisje zou zijn.
Ik sluit me in deze bij Carrie aan. Een gezond kindje wensen is niet omdat er anders minder van het kindje wordt gehouden, maar puur vanwege de omstandigheid dat een ongezonder kindje vaak veel spanningen, stress en zorgen meebrengt voor de ouders en eventueel ook voor het kindje zelf. Dat is hoe ik het opvat...
Gast- Gast
Ik vat het niet zo op zoals jullie 'm opvatten. Maar dat zal wel aan de omstandigheden liggen.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Ik vat het niet zo op zoals jullie 'm opvatten. Maar dat zal wel aan de omstandigheden liggen.
Ik denk dat je te ver doordenkt over eigenlijk een onschuldige opmerking, omdat je er wellicht gevoeliger voor bent door je eigen situatie. Kan dat?
Gast- Gast
Carrie schreef:Jolicious schreef:Ik vat het niet zo op zoals jullie 'm opvatten. Maar dat zal wel aan de omstandigheden liggen.
Ik denk dat je te ver doordenkt over eigenlijk een onschuldige opmerking, omdat je er wellicht gevoeliger voor bent door je eigen situatie. Kan dat?
Ik denk het. Maar ik denk dat zo'n opmerking niet meer zo onschuldig voelt als je in een dergelijke situatie zit. Ik snap wel dat mensen het goed bedoelen, ik erger me er alleen wel aan.
Gast- Gast
Jolicious schreef:Carrie schreef:Jolicious schreef:Ik vat het niet zo op zoals jullie 'm opvatten. Maar dat zal wel aan de omstandigheden liggen.
Ik denk het. Maar ik denk dat zo'n opmerking niet meer zo onschuldig voelt als je in een dergelijke situatie zit. Ik snap wel dat mensen het goed bedoelen, ik erger me er alleen wel aan.
Ja, ik snap 'm
Gast- Gast
Carrie schreef:
Ik denk dat het voor heel veel mensen een opmerking is die vervelend aankomt, ik vraag me af of je dat dan bij al die mensen kunt leggen of dat je misschien kunt bedenken dat juist omdat het voor mensen die al in een extra kwetsbare positie zitten zo naar is om te horen, het misschien toch niet zo'n onschuldige opmerking is als het lijkt.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Iedereen die serieus in dit topic gaat reageren moet het boek "taal is is zeg maar echt mijn ding" van Paulien Cornelisse maar eens lezen. Het is niet zo dat we het mensen zwaar aanrekenen dat ze zoiets zeggen, maar meer dat we de opmerking kritisch bekijken zodat mensen meer gaan nadenken over wat ze nu eigenlijk zeggen. Ik vind het in elk geval leuk om daarbij stil te staan. :-)
Rapunzel- Prater
- Aantal berichten : 657
Punten : 732
Registratiedatum : 17-11-10
Rapunzel schreef:Wat ik trouwens ook stom vind is dat mensen soms zeggen: dat nemen ze me mooi niet meer af! Net of iemand anders het zou willen afnemen als het mogelijk was... Of dat je bang bent dat anderen je iets niet gunnen.
Ik vind dat je deze tekst niet zo letterlijk moet opvatten. ik zie het meer als een persoon bv in hem/haar ogen een dusdanige grote stap heeft genomen waar vooraf veel twijfel over is geweest. In de zin van:' yes ben blij dat ik het gedaan heb, dat pakken ze niet meer van mij af.'
Gast- Gast
Susan schreef:Carrie schreef:
Ik denk dat het voor heel veel mensen een opmerking is die vervelend aankomt, ik vraag me af of je dat dan bij al die mensen kunt leggen of dat je misschien kunt bedenken dat juist omdat het voor mensen die al in een extra kwetsbare positie zitten zo naar is om te horen, het misschien toch niet zo'n onschuldige opmerking is als het lijkt.
Ja misschien wel, maar voor dat Jolicious er op wees had ik hem echt nog nooit zo bekeken. Ik zie het echt als een onschuldige opmerking. Juist omdat ik (gelukkig) geen nare dingen heb meegemaakt op dat gebied. En zo zullen er vast meer mensen zijn.
Gast- Gast
Pagina 2 van 2 • 1, 2
Pagina 2 van 2
Permissies van dit forum: