Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Lactulose

+5
Fiwen
Dora
Floor
mauwmauw
Novalee
9 plaatsers

Ga naar beneden

Lactulose Empty Lactulose

Bericht  Novalee do 23 feb 2012 - 9:14

Is dat op recept of kun je dat zo bij de apotheek halen? En hoe werkt dat? Geef je dat op een vast moment of op het moment dat je kindje probeert te poepen en het lukt niet?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  mauwmauw do 23 feb 2012 - 9:16

Wij hebben het toen op recept van de ha gekregen voor V,maar werkte niet echt.Wat de apotheek hier zei was dat kleine kindjes dit helemaal nog niet opkunnen nemen.Wat en hoe weet ik niet,de ha schreef het voor.
mauwmauw
mauwmauw
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2142
Punten : 2722
Registratiedatum : 24-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 9:16

Durf niet te zeggen of je het wel of niet op recept kan krijgen.

Wij gaven het als ze echt moeite had met poepen, 3 a 5 ml in een spuitje (heerljk stroperig en zoet). Dan poepte ze bijna direct. De darmen kunnen er niet lui van worden, dus je mag het gebruiken wanneer je het nodig acht.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Floor do 23 feb 2012 - 9:53

wij gebruiken het ook. eerst werkte het slecht, toen gaven we het door de fles. een andere arts zei dat we het smorgens op nuchtere maag voor de fles moesten geven( dus niet meer erin) en dat werkt wel.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Dora do 23 feb 2012 - 9:55

Wij hebben toen A. verstopt zat bij de apotheek zetpilletjes gehaald zodat ze kon poepen, weet alleen niet meer hoe het heet.

Dit is zo te verkrijgen zonder recept. Misschien ook een idee?
Dora
Dora
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1997
Punten : 2121
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : In het Brabantse land

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Novalee do 23 feb 2012 - 9:58

Hmm, dan ga ik morgen wel even langs de apotheek om het te vragen. N. heeft namelijk niet meer genoeg aan de maximale hoeveelheid FV, maar de bijvoeding gaat nog erg langzaam o.a. vanwege haar (kans op) allergieën. Morgen ga ik sowieso een afspraak maken bij een diëtiste, maar ik kreeg vandaag op het CB het advies om in elk geval 2 flessen met rijstebloem te geven. Nu gaf ik al 1x per dag iets rijstebloem maar ik heb het idee dat ze daar al last van heeft.

Bedankt voor de reacties!
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Fiwen do 23 feb 2012 - 9:59

Wij gebruiken ook lactusole voor J. en bij haar werkt het goed. Zonder recept kun je het zowel bij de apotheek als bij de drogist kopen. Als je het wel op recept krijgt moet je vaak ook zelf betalen heb ik begrepen.

Succes ermee.
Fiwen
Fiwen
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1947
Punten : 1992
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 10:50

D. krijgt vaker lactulose wegens terugkerende verstoppingen. Hier komt het dan pas na een aantal dagen op gang, ze is wel een stuk ouder (ruim twee).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Thunder do 23 feb 2012 - 10:55

Toen S. een baby was heb ik ook lactulose gebruikt. Bij hem werkte het averechts plus dat er enorm veel suiker in zit.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 21:01

Rataplan schreef:Toen S. een baby was heb ik ook lactulose gebruikt. Bij hem werkte het averechts plus dat er enorm veel suiker in zit.
Hier ook, je moet er erg mee oppassen want de darmen kunnen er dus wel lui van worden én het kan zorgen voor grote verstoppingen. Jens is hiervan vreselijk verstopt geweest, zo zielig. Ik weet nog dat ik hem de fles aan het geven was en dat ik vond dat hij zo'n opgeblazen buikje had. Toen ik erop drukte, drukte ik zowaar lucht uit zijn buikje (scheetjes dus). Toen heb ik van de kinderarts een poedertje voorgeschreven gekregen omdat hij van top tot teen verstopt zat. Dat zorgde ervoor dat hij enkele uren na het krijgen van dat poeder 4 luiers achter elkaar volpoepte en zichtbaar opgelucht was. Daarom zeg ik, ben heel voorzichtig met lactulose.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Kat1980 do 23 feb 2012 - 21:03

Ik heb voor T lactulose gebruikt, had ik op doktersrecept gekregen. Maar hier werkte het niet goed en je mag het inderdaad niet te lang gebruiken. Wij hebben nu vorlax junior en dat werkt hier wel en kan ook geen kwaad als je het langer gebruikt.
Kat1980
Kat1980
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1662
Punten : 2005
Registratiedatum : 19-11-10
Woonplaats : Flevoland

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Floor do 23 feb 2012 - 21:05

Ik vind ook wel dat je er heel voorzichtig mee moet zijn, wij bouwen het aantal ml weer af nu, hopelijk kan hij daarna weer normaal poepen (we stoppen vandaag ook met de andere medicatie waar hij verstopt van raakt).
Hier werkt lactulose overigens nooit meteen, als ik zeker weet dat hij nog kan poepen (bijv. net gepoept heeft, werkt het ongeveer een halve dag of dag later), zit hij nog verstopt dan werkt het niet, de verstopping gaat er niet van weg.
Floor
Floor
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5168
Punten : 5754
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 21:06

Kat1980 schreef:Ik heb voor T lactulose gebruikt, had ik op doktersrecept gekregen. Maar hier werkte het niet goed en je mag het inderdaad niet te lang gebruiken. Wij hebben nu vorlax junior en dat werkt hier wel en kan ook geen kwaad als je het langer gebruikt.
Ja, die hebben wij dus inderdaad ook gekregen voor Jens Forlax junior. Dat werkt echt als een tierelier, wij hebben het moeten gebruiken totdat Jens 1 jaar oud was. Vanaf dat moment dacht ik wel eens 'poepte ie maar eens wat minder' Wink

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Novalee do 23 feb 2012 - 21:38

Bedankt voor de reacties! Ik kijk het dan nog maar even aan of ze er echt veel last van krijgt, de apotheek is ook op zaterdag open dus dan kan ik altijd nog langsgaan. Het zou sowieso maar van korte duur zijn, normaal gesproken heeft ze geen moeite met poepen. N. was veel te weinig aangekomen (80 gram in 3 weken) en valt nu qua lengte/gewicht verhouding buiten/onder de curve. Vanwege haar eczeem en vermoedde KMA moeten we voorzichtig zijn met bijvoeding. Ik ga nu sowieso een afspraak maken bij een diëtiste voor begeleiding bij de bijvoeding. Maar tot we daar langs kunnen kreeg ik op het CB het advies om sowieso 2 flessen met rijstebloem te doen en eventueel ook nog een beetje door haar fruit en groente. Maar dat lijkt me wel erg veel rijstebloem voor haar darmpjes.

Kan de suiker in de lactulose echt kwaad voor haar maag/darmen of is dat meer omdat het veel extra energie is?
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 21:40

novalee, je zegt dat jullie voorzichtig moeten zijn met bijvoeding, maar rijstebloem is ook gewoon bijvoeding hè! En in rijstebloem zit weinig tot geen voedingswaarde, dus voor het aankomen hoef je het ook niet te doen, júist niet lijkt me, want rijstebloem ligt als een blok op de maag en wordt langzamer verteerd, waardoor ze minder voedingen gaat vragen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Novalee do 23 feb 2012 - 21:57

Rejoy, ze drinkt al haar flessen tot op de laatste druppel leeg en heeft daar niet genoeg aan dus dat ze minder gaat drinken ben ik niet zo bang voor. Rijstebloem is idd ook bijvoeding maar ze is nu 7 maanden dus dat mag ze wel hebben en volgens de arts is het vrij neutraal en ze had eigenlijk nog nooit meegemaakt dat een kindje daar op reageerde. Op het CB wisten ze het ook niet goed, want normaal zou het advies brood (met boter) zijn, maar daar zitten weer gluten en tarwe in en vaak ook melk. Ik ben zelf ook niet zo fan van rijstebloem, voornamelijk vanwege het verstoppen maar het is nu voornamelijk als tijdelijk oplossing tot we bij de diëtiste zijn geweest en beter weten hoe of wat. Maar ik moet nu iets want ze heeft gewoon echt honger, vooral 's nachts.
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  loesje do 23 feb 2012 - 22:02

alex heeft het op recept gehad als baby via de huisarts omdat hij toen dacht dat a een verstopping had nou alex heeft het uit gekrijst en na een paar dagen zijn we er mee gestopt vond het zo zielig!later bleek dat het een liesbreuk was en geen verstopping
loesje
loesje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2485
Punten : 2932
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : achterhoek

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 22:36

Heb je al geprobeert om 10-20cc extra water in de fles te doen. Meer vocht zodat de ontlastig soepel wordt/blijft en het dus makkelijker lukt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gast do 23 feb 2012 - 22:42

Je hebt ook rijstembloem van bambix, daar zitten weer verzels in volgens mij. Maar van rijstembloem kunnen ze zeker verstopt raken. Ik weet niet hoeveel je er in doet, maar ik zou dat eens halveren en dan 10-20cc water meer in de fles doen. Kijken of dat helpt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Novalee vr 24 feb 2012 - 1:25

Lieskuh, ik doe er sowieso niet zoveel in. Eerst maar 1 maatschepje van de voeding, nu 2 à 3. Op het pak staat 2 of 3 eetlepels en dat is meer. Eerst maar eens zien hoe het zo lukt. Vannacht heeft ze in elk geval van 23:00 tot 6:45 doorgeslapen voor het eerst in 2 weken. Vanochtend heeft ze ook, zonder al te veel moeite, gepoept dus so far, so good! Very Happy
Novalee
Novalee
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2405
Punten : 2611
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  joyce0606 vr 24 feb 2012 - 7:25

Ik gebruik het voor K lactulose op recept van de dokter, je kan het vrij kopen bij de apotheek maar ik vindt hetfijn dat de arts weet wat K krijgt. Ik geef hem 2,5 sochtend en 2,5 savond elke dag omdat ik de voeding maxmaal moet indikken.
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Lactulose Empty Re: Lactulose

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum