eieren tot vandaag houdbaar
+10
Muis
Dennenappel
litllejoy
tuttebel
Angela_1986
silly-one
Monte
TukTuk
Lotus
duckie
14 plaatsers
Pagina 1 van 1
eieren tot vandaag houdbaar
ik heb hier nog een paar eieren staan die tot vandaag houdbaar zijn... als ik ze kook en in de koelkast bewaar zouden ze dan nog een dag of wat goed zijn?? vandaag kan ik ze niet bij het eten gebruiken namelijk en morgen evt wel op brood eten
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Re: eieren tot vandaag houdbaar
Als je ze morgenochtend op brood is dan kun je ze wel ongekookt nog 1 nachtje houden hoor. Een ei is echt niet ineens om 0:00 vanacht groen beschimmeld
Ik zou ze dan wel gewoon morgen opeten!
Koken en bewaren lijkt mij viezen brr, krijg je zo eier lucht.
Ik zou ze dan wel gewoon morgen opeten!
Koken en bewaren lijkt mij viezen brr, krijg je zo eier lucht.
Gast- Gast
blijken er nog 6 in te zitten, is wel beetje veel van t goeie hahaha morgen maar even zien wat ik er van maak
duckie- Ratel
- Aantal berichten : 3208
Punten : 4635
Registratiedatum : 06-12-10
Je kunt eieren in de koelkast ook rauw nog wel wat langer bewaren hoor. Doe ik ook regelmatig en ik heb er vooralsnog nooit iets aan over gehouden.
Lotus- Ratel
- Aantal berichten : 6901
Punten : 7188
Registratiedatum : 19-11-10
Heb je geen kat? Die houden vaak ook van eieren
Maar denk inderdaad dat ze nog wel een dag of 2 houdbaar blijven.
Maar denk inderdaad dat ze nog wel een dag of 2 houdbaar blijven.
TukTuk- Ratel
- Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10
Ik zou ze wel even koken. Doen wij hier altijd en echt geen eierlucht hoor. Dan kun je ze gerust nog een paar daagjes bewaren.
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Ik let eigenlijk nooit echt op de datum. Als ze wat ouder zijn kook of bak ik ze wel altijd. alleen verse eieren gebruik in in recepten als ze rauw zijn.
Verder kan je een ei in een pan of beker doen met een hoop water. Als ze gaan drijven zijn ze niet goed meer, zinken ze gewoon dan kan je ze nog gewoon eten.
Verder kan je een ei in een pan of beker doen met een hoop water. Als ze gaan drijven zijn ze niet goed meer, zinken ze gewoon dan kan je ze nog gewoon eten.
silly-one- Ratel
- Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Ik zou er eiersalade van maken! Die kun je in de koelkast ook nog wel 'n paar dagen bewaren.
Angela_1986- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 7754
Punten : 7884
Registratiedatum : 05-12-10
Ik zou voor de zekerheid gewoon even kijken of ze gaan drijven in water of niet. Als ze drijven zijn ze bedorven
tuttebel- Fluisteraar
- Aantal berichten : 345
Punten : 352
Registratiedatum : 03-01-12
tuttebel schreef:Ik zou voor de zekerheid gewoon even kijken of ze gaan drijven in water of niet. Als ze drijven zijn ze bedorven
+1, zo doe ik het ook. Op deze manier kun je nog best lang je eieren bewaren.
litllejoy- Prater
- Aantal berichten : 1346
Punten : 1476
Registratiedatum : 02-08-11
Hier net zo, ze zijn zo veel langer nog houdbaar dan de datum.silly-one schreef:Ik let eigenlijk nooit echt op de datum.
Dennenappel- Kletskop
- Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10
silly-one schreef:Ik let eigenlijk nooit echt op de datum. Als ze wat ouder zijn kook of bak ik ze wel altijd. alleen verse eieren gebruik in in recepten als ze rauw zijn.
Dat is een goede tip, die kende ik nog niet!
Muis- Prater
- Aantal berichten : 787
Punten : 854
Registratiedatum : 14-11-11
Dennenappel schreef:Hier net zo, ze zijn zo veel langer nog houdbaar dan de datum.silly-one schreef:Ik let eigenlijk nooit echt op de datum.
Dit doe ik ook
Aziraphale- Ratel
- Aantal berichten : 4221
Punten : 4456
Registratiedatum : 19-11-10
Waar bewaar je de eieren?
Eieren bewaar je het beste koel en beschermd tegen licht en vocht. Aangezien niet veel huizen meer kelders of andere koele ruimten bezitten, is de koelkast de beste plaats. Belangrijkste reden hiervoor is dat eventueel aanwezige salmonellabacteriën zich niet vermenigvuldigen. In de kartonnen doos waarin je ze koopt zijn ze ook nog beschermd tegen licht en vocht. Leg eieren niet te dicht bij andere producten die een sterke geur afgeven, zoals b.v. vis. De schil van een ei is poreus en ze nemen snel geuren op waardoor de smaak wordt aangetast.
Hoe lang kan je eieren bewaren?
Op de doos van de eieren die je in de supermarkt koopt staat een THT (tenminste houdbaar tot) datum. Deze datum is 28 dagen later dan de dag dat de eieren gelegd zijn. Een ei is trouwens pas op zijn best na een kleine week. Als het te vers is is het maar moeilijk te pellen. Om eieren rauw te gebruiken kunnen ze wel beter zo vers mogelijk zijn.
Hoe bewaar je eieren?
Leg de eieren met de punt naar beneden. De dooier blijft zo het best op zijn plaats en de luchtkamer, die aan de brede, bolle kant hoort, wordt zo niet samengedrukt.
Testen op versheid
Drijven
Leg een ei in water met zout (100 g zout op 1 liter water). Hoe meer de bolle kant boven komt drijven hoe ouder het ei is. Blijft het ei helemaal drijven dan heeft het zijn beste tijd gehad. Dit komt omdat als een ei ouder wordt er lucht uit het ei door de poreuze schil ontsnapt. Hierdoor ontstaat een luchtkamer in het ei, waardoor het blijft drijven.
Schudden
Om dezelfde reden kun je als je met ei schudt voelen of het ei binnenin beweegt. Als je niks voelt is het ei vers.
Breken
Breek een ei boven een diep bord. Bij een vers ei zal het eiwit stevig zijn en bijna niet uitlopen. De dooier is bol en rond en stevig.
Voor gebruik
Voor je eieren gaat gebruiken in gebak is het het beste ze eerst op kamertemperatuur te laten komen. Deeg wordt dan soepeler. Ook als je eieren wilt komen is de kans op breuk kleiner als je het eerst op kamertemperatuur laat komen. Je kan natuurlijk ook een gaatje in het ei prikken.
Bewaren van gekookte eieren
Een gekookt ei kun je veel minder lang bewaren dan soms gedacht wordt. Bewaar het maximaal 5-7 dagen in de koelkast.
Bewaren van eiwitten en eidooiers
Volgens het Voedingscentrum kun je gescheiden eiwitten en eidooiers nog 2 dagen in de koelkast bewaren. In de diepvries kan de dooier nog 3 maanden bewaard worden en eiwit nog 6 maanden.
Eieren bewaar je het beste koel en beschermd tegen licht en vocht. Aangezien niet veel huizen meer kelders of andere koele ruimten bezitten, is de koelkast de beste plaats. Belangrijkste reden hiervoor is dat eventueel aanwezige salmonellabacteriën zich niet vermenigvuldigen. In de kartonnen doos waarin je ze koopt zijn ze ook nog beschermd tegen licht en vocht. Leg eieren niet te dicht bij andere producten die een sterke geur afgeven, zoals b.v. vis. De schil van een ei is poreus en ze nemen snel geuren op waardoor de smaak wordt aangetast.
Hoe lang kan je eieren bewaren?
Op de doos van de eieren die je in de supermarkt koopt staat een THT (tenminste houdbaar tot) datum. Deze datum is 28 dagen later dan de dag dat de eieren gelegd zijn. Een ei is trouwens pas op zijn best na een kleine week. Als het te vers is is het maar moeilijk te pellen. Om eieren rauw te gebruiken kunnen ze wel beter zo vers mogelijk zijn.
Hoe bewaar je eieren?
Leg de eieren met de punt naar beneden. De dooier blijft zo het best op zijn plaats en de luchtkamer, die aan de brede, bolle kant hoort, wordt zo niet samengedrukt.
Testen op versheid
Drijven
Leg een ei in water met zout (100 g zout op 1 liter water). Hoe meer de bolle kant boven komt drijven hoe ouder het ei is. Blijft het ei helemaal drijven dan heeft het zijn beste tijd gehad. Dit komt omdat als een ei ouder wordt er lucht uit het ei door de poreuze schil ontsnapt. Hierdoor ontstaat een luchtkamer in het ei, waardoor het blijft drijven.
Schudden
Om dezelfde reden kun je als je met ei schudt voelen of het ei binnenin beweegt. Als je niks voelt is het ei vers.
Breken
Breek een ei boven een diep bord. Bij een vers ei zal het eiwit stevig zijn en bijna niet uitlopen. De dooier is bol en rond en stevig.
Voor gebruik
Voor je eieren gaat gebruiken in gebak is het het beste ze eerst op kamertemperatuur te laten komen. Deeg wordt dan soepeler. Ook als je eieren wilt komen is de kans op breuk kleiner als je het eerst op kamertemperatuur laat komen. Je kan natuurlijk ook een gaatje in het ei prikken.
Bewaren van gekookte eieren
Een gekookt ei kun je veel minder lang bewaren dan soms gedacht wordt. Bewaar het maximaal 5-7 dagen in de koelkast.
Bewaren van eiwitten en eidooiers
Volgens het Voedingscentrum kun je gescheiden eiwitten en eidooiers nog 2 dagen in de koelkast bewaren. In de diepvries kan de dooier nog 3 maanden bewaard worden en eiwit nog 6 maanden.
Catwoman79- Prater
- Aantal berichten : 1007
Punten : 1051
Die kende ik ook nog niet, goede tip inderdaad!Muis schreef:silly-one schreef:Ik let eigenlijk nooit echt op de datum. Als ze wat ouder zijn kook of bak ik ze wel altijd. alleen verse eieren gebruik in in recepten als ze rauw zijn.
Dat is een goede tip, die kende ik nog niet!
Snoes- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 11739
Punten : 12120
Aziraphale schreef:Dennenappel schreef:Hier net zo, ze zijn zo veel langer nog houdbaar dan de datum.silly-one schreef:Ik let eigenlijk nooit echt op de datum.
Dit doe ik ook
Ik eet eieren soms wel 3 weken over de datum, zorg dan wel altijd dat ik ze niet rauw meer eet maar goed kook of bak. Nog nooit ziek geweest.
Curious- Kletskop
- Aantal berichten : 1541
Punten : 1742
Registratiedatum : 24-02-11
Soortgelijke onderwerpen
» Eieren kopen bij de boer
» Gevulde eieren
» eieren schilderen
» Verstoppen jullie eieren?
» Gevulde eieren hoelang bewaren?
» Gevulde eieren
» eieren schilderen