Financieren aanbouw
+3
mama van Mila
Muurvlindertje
sanne-84
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Financieren aanbouw
Voor de aanbouwers onder ons:
Hoe hebben jullie dit gefinancierd? 2e hypotheek, hypotheekverhoging (of is da heyzelfde?) Persoonlijke lening, mss gespaard?
Wij willen dit waarschijnlijk met lenimg doen, maar weet nie zeker of dit t verstandigst is
Hoe hebben jullie dit gefinancierd? 2e hypotheek, hypotheekverhoging (of is da heyzelfde?) Persoonlijke lening, mss gespaard?
Wij willen dit waarschijnlijk met lenimg doen, maar weet nie zeker of dit t verstandigst is
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Financieren aanbouw
sanne-84 schreef:Voor de aanbouwers onder ons:
Lening raad ik je af. Ik zou de hypotheek verhogen of een tweede hypotheek nemen.
Muurvlindertje- Prater
- Aantal berichten : 659
Punten : 769
Registratiedatum : 01-09-11
sparen...
Als je geen geld hebt, kun je het ook niet uitgeven. Lening nooit doen, je betaalt veel te veel rente.
Als je geen geld hebt, kun je het ook niet uitgeven. Lening nooit doen, je betaalt veel te veel rente.
mama van Mila- Fluisteraar
- Aantal berichten : 130
Punten : 176
Registratiedatum : 10-01-11
40000euro sparen doe je niet even.. helaas
Een verhoging van hypotheek zou.nie kunnen, pmdat er geen overwaarde op t huis zou zitten. En deze persoonlijke lening klonk wel redelijk (paar hpnderd euro in de maand terubetalen gesurende 12 jaar) viel me niet tegen dacht ik eigenlijk..
Een verhoging van hypotheek zou.nie kunnen, pmdat er geen overwaarde op t huis zou zitten. En deze persoonlijke lening klonk wel redelijk (paar hpnderd euro in de maand terubetalen gesurende 12 jaar) viel me niet tegen dacht ik eigenlijk..
sanne-84- Ratel
- Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10
sanne-84 schreef:40000euro sparen doe je niet even.. helaas
Gast- Gast
Charlie schreef:sanne-84 schreef:40000euro sparen doe je niet even.. helaas
Nou idd! +1!!! Je bent gek als je dat doet, als je 40.000 euro leent, betaal je minimaal 45.000 euro terug. of meer.....
mama van Mila- Fluisteraar
- Aantal berichten : 130
Punten : 176
Registratiedatum : 10-01-11
Ik zou idd geen persoonlijke lening gaan nemen.
Indien het om een aanbouw gaat dan eerder met hypotheek verhoging of eigen geld. Gaat dit niet dan zou dat betekenen dat het gewoon niet door gaat.
Indien het om een aanbouw gaat dan eerder met hypotheek verhoging of eigen geld. Gaat dit niet dan zou dat betekenen dat het gewoon niet door gaat.
Stuiterbal- Kletskop
- Aantal berichten : 2942
Punten : 3259
Registratiedatum : 14-12-11
Muurvlindertje schreef:sanne-84 schreef:Voor de aanbouwers onder ons:
Lening raad ik je af. Ik zou de hypotheek verhogen of een tweede hypotheek nemen.
Hmm... Alsof een hypotheekverhogen of een tweede hypotheek geen leningen zijn?
Ik zou die €40.000 niet gaan lenen (op welke manier dan ook), zeker niet omdat het een heel hoog bedrag is waar je de komende 12 jaar dan nog een paar honderd euro per maand voor zou moeten betalen. Op de korte termijn haal je dit er niet uit, op de lange termijn misschien, maar mensen kunnen uit elkaar gaan binnen nu en 12 jaar en dan zit je met de gebakken peren, hetzelfde als er iets verandert in jullie financiele situatie (kinderen, werkloos, arbeidsongeschikt etc). Dat risico zou ik ook niet nemen.
Ik neem aan dat je dit geld nodig hebt voor meerdere 'projecten'? (nieuwe keuken, badkamer, inloopkast, cv, dubbele beglazing etc)? Kun je de kosten misschien opsplitsen en steeds dat bedrag sparen en dat dan uitgeven? Dus eerst sparen voor een nieuwe keuken, die dan kopen als je genoeg gespaard hebt en vervolgens 'opnieuw' beginnen met sparen voor bv de badkamer? Dan zit je misschien niet gelijk tegen een bedrag van €40.000 aan te hikken die je moet sparen, maar tegen een paar duizend euro.
Gaat het echt enkel om bv een aanbouw, die doe je minder snel in stukjes en volgens mij is dat ook niet handig, dan zou ik alsnog de kosten splitsen en daar apart voor gaan sparen. Dan kun je afstrepen dat jullie dan gespaard hebben voor de bakstenen, dan voor het cement, dan voor het arbeidsloon (bij wijze van, ik ben geen aannemer). Over een jaar of 2 zou ik dan gaan kijken of jullie er nu nog zo over denken als nu (misschien wil je dan die aanbouw niet meer, zijn jullie niet meer samen, zijn er andere prioriteiten) of dat jullie dan bv afspreken dat als je €30.000 gespaard hebt dat je dan opnieuw gaat kijken naar financieringsmogelijkheden voor het stukje dat jullie dan nog niet gespaard hebben. Maar dan tegen veel lagere maandlasten of iig een veel kortere looptijd!
Supertalentje- Kletskop
- Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11
Ik zou persoonlijk in de huidige financieel onzekere tijden geen lening van een dergelijk bedrag afsluiten. Een paar honderd euro per maand is toch een flinke hap uit ieders budget en wie weet hoe het budget er over de jaren heen uit gaat zien? Zoals al gezegd, wellicht loopt je relatie stuk of verlies je je baan zou je het dan nog kunnen bekostigen? Daarnaast moet je er helaas op rekenen dat dergelijke investeringen in onroerend goed de komende jaren geen waardevermeerdering zullen opleveren, de waarde van onroerend goed is op dit moment alles behalve stabiel maar zeker niet positief te noemen. En tot slot, straks wil je over een jaar of 4 verhuizen en zit je nog met een lening in je maag voor een aanbouw aan een huis waar je niet meer woont.... Geen doemdenken, volgens mij realistische motieven om over na te denken en mee te nemen in overwegingen. Sparen, langzaam maar meer zekerheid en als het verhogen van de hypotheek niet gaat lukken dan zou ik sowieso de verbouwing nog niet uitvoeren.
piene1983- Prater
- Aantal berichten : 573
Punten : 651
Registratiedatum : 10-07-11
mama van Mila schreef:sparen...
+1
het is ook nog de vraag of jullie de uitbouw echt nodig hebben, of het gewoon heel graag willen omdat het mooier is.
Lenen zou ik nooit doen. En jeetje een paar honderd per maand terug betalen gedurende 12 jaar!! dat is echt lang en veel het is zo ie zo al 277 exclusief de rente, Heb geen idee hoeveel de rente is, maar dat komt er dan nog bij!
Aagje!- Kletskop
- Aantal berichten : 1539
Punten : 1735
Registratiedatum : 09-04-11
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: