Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

kolfvragen!

+4
Fearie
Thunder
Darius
joyce0606
8 plaatsers

Ga naar beneden

kolfvragen!  Empty kolfvragen!

Bericht  joyce0606 wo 23 nov 2011 - 22:49

even een paar vragen aan de (ex)kolfmama's

ik heb op google een beetje gezocht, maar krijg wel verschillende antwoorden, dus ik ben benieuwd hoe dat hier is.

- wanneer zijn jullie begonnen met kolven?
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen ?

misschien heel dom van mij maar hoe kan je nou kolven en ook nog volledig bv geven? kom je dan geen melk tekort, of ga je juist dan niet meer melk aanmaken dan nodig is?

kortom hoe begin je dus een voorraad te maken? voordat je aanlegt, nadat je aanlegt, ik snap er niets van smile

verder had ik nog een vraag over de hoeveelheid, hoe weet je nou hoeveel je nodig heb? straks gaat de kleine naar de oppas, maar hoeveel drinkt hij dan, of zijn daar schema's voor? want hij mag toch zoveel bv als hij wilt?!

thanks voor de antwoorden!
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2710
Punten : 2902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

kolfvragen!  Empty Re: kolfvragen!

Bericht  Gast wo 23 nov 2011 - 23:08

joyce0606 schreef:even een paar vragen aan de (ex)kolfmama's

ik heb op google een beetje gezocht, maar krijg wel verschillende antwoorden, dus ik ben benieuwd hoe dat hier is.

- wanneer zijn jullie begonnen met kolven? vanaf het moment dat hij geboren was
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen ? jace is na 2 weken gaan drinken uit de fles, al kon dat niet eerder vanwege zijn vroeggeboorte

misschien heel dom van mij maar hoe kan je nou kolven en ook nog volledig bv geven? kom je dan geen melk tekort, of ga je juist dan niet meer melk aanmaken dan nodig is? volgens mij maakt je lichaam dat gene aan wat je nodig hebt. na 1 uur zijn je borsten wee ''vol''. vaak bieden moeders eerst de borst aan en kolven deze nadien leeg i.p.v. een extra moment in te lassen om te kolven.

kortom hoe begin je dus een voorraad te maken? voordat je aanlegt, nadat je aanlegt, ik snap er niets van smile

verder had ik nog een vraag over de hoeveelheid, hoe weet je nou hoeveel je nodig heb? straks gaat de kleine naar de oppas, maar hoeveel drinkt hij dan, of zijn daar schema's voor? want hij mag toch zoveel bv als hij wilt?! je kijkt denk ik naar je kindje zelf.. wij hadden vanuit het ZH een hoeveelheid mee gekregen, maar als snel gingen zijn flessen leeg en was hij niet te vrede meer dus toen zijn we gaan ophogen... nu gaan we langzaam naar 6 flessen toe en zit er ook meer in de fles.. ik heb trouwens wel even nagevraagd wat een moeder geeft waarvan de kleine fv krijgt om toch een beetje een maat aan te kunnen houden

Gast
Gast

Bericht  Darius wo 23 nov 2011 - 23:19

joyce0606 schreef:
- wanneer zijn jullie begonnen met kolven?
Toen Laurens en Pepijn een week of drie oud waren, om een voorraad aan te leggen. Pepijn kreeg dan rond een uur of 7 zijn 'eerste' voeding en ik ging dan rond 9 uur kolven en kolfde meestal zo'n 100 cc, en dat ging de vriezer in. Pepijn kwam dan weer rond 11 uur.
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen ?
Bij Laurens na twee weken omdat ik een middag weg moest. Bij Pepijn na drie weken ongeveer. Om te wennen is 20 cc in een flesje echt genoeg hoor!!
misschien heel dom van mij maar hoe kan je nou kolven en ook nog volledig bv geven? kom je dan geen melk tekort, of ga je juist dan niet meer melk aanmaken dan nodig is?

Je melk is gewoon nooit op! De meeste moeders kolven in de ochtend een extra voeding af, omdat ze dan gewoon genoeg melk hebben. Hoe vaker je kolft of aanlegt, des te meer melk je borsten maken.

verder had ik nog een vraag over de hoeveelheid, hoe weet je nou hoeveel je nodig heb? straks gaat de kleine naar de oppas, maar hoeveel drinkt hij dan, of zijn daar schema's voor? want hij mag toch zoveel bv als hij wilt?!
Daar is een rekensommetje voor: gewicht X 150 : aantal voedingen per dag. Dat is zo ongeveer een richtlijn. Je kunt altijd genoeg melk meegeven en daar in de vriezer leggen. De opvang kan dan steeds datgene verwarmen wat ze nodig hebben.

Darius
Darius
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10

Bericht  Thunder do 24 nov 2011 - 0:35

joyce0606 schreef:

- wanneer zijn jullie begonnen met kolven? In de kraamweek al ivm enorme stuwing.
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen ? Na een week of 6 dacht ik.

misschien heel dom van mij maar hoe kan je nou kolven en ook nog volledig bv geven? kom je dan geen melk tekort, of ga je juist dan niet meer melk aanmaken dan nodig is? Ik kolfde vaak net voor het voeden zodat de ergste druk eraf was en nadien kolfde ik ze leeg. Tijdens regeldagen kolfde ik tussendoor ook vaak 2x extra. Om een voorraadje te krijgen zul meer melk moeten aanmaken.

kortom hoe begin je dus een voorraad te maken? voordat je aanlegt, nadat je aanlegt. Ik maakte een voorraad door voor het aanleggen te kolven, na het aanleggen te kolven en soms extra tussendoor te kolven.

verder had ik nog een vraag over de hoeveelheid, hoe weet je nou hoeveel je nodig heb? straks gaat de kleine naar de oppas, maar hoeveel drinkt hij dan, of zijn daar schema's voor? want hij mag toch zoveel bv als hij wilt?! Ik voedde op verzoek en wist dus niet hoeveel ze dronken. Ik hield 150cc per voeding aan en ik gaf 200cc extra aan voeding mee zodat dat eventueel aangevuld kon worden als ze te kort kwamen. Dit was toen ze nog zo klein waren en is altijd goed gegaan.

Thunder
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2924
Punten : 3096

Bericht  Fearie do 24 nov 2011 - 1:01

- wanneer zijn jullie begonnen met kolven? Meteen na de geboorte om de bv op gang te laten komen, na iedere voeding heb ik 5-3-2 min gekolft tot het goed op gang was.
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen ? Zodra er genoeg kwam gaf mijn vriend de laatste fles 's avonds, dat was volgens mij met een week al.

Ik gaf eerst om de 3 uur bv, ene borst volledig en andere toetje (5 min), die kolfde ik dan nog verder af. Na een maand ging ik naar 4 uur tussen de voedingen en dan kolfde ik 2 uur na de voeding, 2 uur later weer live voeding. Dan is er weer genoeg bv aangemaakt.

Na het aanleggen kolfde ik dus nog, dat spaarde ik van een dag op en ging in de vriezer.

Dat bepaalde ik aan de hand van z'n flesje 's avonds, ik vulde hem gewoon af met wat ie zou hebben gekregen als hij flesvoeding zou hebben gehad en dan iets meer. Als hij het opdronk en voldaan was, wist ik hoeveel hij dronk. Er waren dus keren dat er wat bv werd weggegooid, maar zo heb je wel duidelijk hoeveel hij drinkt.

[b]

Fearie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3708
Punten : 4239

Bericht  Happydobby do 24 nov 2011 - 1:08

- wanneer zijn jullie begonnen met kolven?2 dagen na de bevalling
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen ?ik moest van de kinderarts flesjes gaan geven zodat hij zeker 40 cc per voeding iedere 3 uur binnenkreeg

misschien heel dom van mij maar hoe kan je nou kolven en ook nog volledig bv geven? kom je dan geen melk tekort, of ga je juist dan niet meer melk aanmaken dan nodig is? ik heb ruim 2 maanden alle voedingen gekolfd, daardoor een voorraad aangelegd, ik kolfde ook wel eens een uur na het voeden maar dan kwam er niet zoveel uit. nu kolf ik alleen als ik niet live kan voeden.

Dat lukte mij dus niet, maar je kan na iedere voeding kolven of iedere morgen, dan maak je de meeste melk aan

Gewoon proberen, en dan zien hoeveel je kindje nodig heeft om tevreden te zijn.

Happydobby
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6175
Punten : 6320
Registratiedatum : 17-11-10

Bericht  joyce0606 do 24 nov 2011 - 6:57

kun je gewoon van één dag opsparen, en dus in één flesje doen? of moet het zo snel mogelijk de vriezer in?

ik heb vandaag even een handkolf gekocht. ik wil voor de voeding eventjes kolven om de ergste druk ervan af te halen zodat de kleine zich ook niet zo snel verslikt.

ik ben alleen bang als ik hem nu een flesje aanbied. bijv. alleen s'avonds een flesje en voorderest live. dat hij die verwarring krijgt...en ik wil het nog niet verpesten...pff vindt het zo moeilijk waar ik goed aan doe...
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Bericht  Flip Fluitketel do 24 nov 2011 - 8:02

- wanneer zijn jullie begonnen met kolven? Anderhalve dag na de bevalling
- wanneer zijn jullie gekolfde voeding gaan geven in flesje om vast te wennen? Anderhalve dag na de de bevalling. Ze kreeg toen bijvoeding via de fles omdat ze niet goed aanlegde aan de borst en ze veel aan het afvallen was. Ben vanaf dat moment full-time gaan kolven

verder had ik nog een vraag over de hoeveelheid, hoe weet je nou hoeveel je nodig heb? straks gaat de kleine naar de oppas, maar hoeveel drinkt hij dan, of zijn daar schema's voor? want hij mag toch zoveel bv als hij wilt?! Zoals eerder door iemand gezegd is daar een sommetje voor gewicht x 150: door aantal voedingen. En verder is het verschillend per kindje hoeveel hij/zij drinkt. Op den duur merk je dat wel.

Flip Fluitketel
Flip Fluitketel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2969
Punten : 3067

Bericht  Pussycat do 24 nov 2011 - 8:11

joyce0606 schreef:kun je gewoon van één dag opsparen, en dus in één flesje doen? of moet het zo snel mogelijk de vriezer in? Ik zou alle beetjes apart in een bakje/flesje doen en aan het einde van de dag alles bij elkaar gieten zodat het dezelfde temperatuur heeft als je het bij elkaar doet.

ik ben alleen bang als ik hem nu een flesje aanbied. bijv. alleen s'avonds een flesje en voorderest live. dat hij die verwarring krijgt...en ik wil het nog niet verpesten...pff vindt het zo moeilijk waar ik goed aan doe...Denk niet dat je dan verwarring krijgt hoor. Zolang je ook nog de borst erbij blijft geven is er niks aan de hand.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Bericht  Gast do 24 nov 2011 - 8:36

Ik was vooral een borstvoedingsmama en niet zozeer een kolfmama, maar af en toe kolfde ik wel. Volgens mij ben ik er de eerste dag na de geboorte al mee begonnen (als ik het me goed herinner).

Ik ben zo snel mogelijk ook begonnen met flesjes geven, na drie maanden kan het héél erg moeilijk zijn om een kindje ook aan de fles te krijgen.

Ik probeerde zo min mogelijk voorraad aan te leggen, ik had al een gigantische overproduktie en ik wilde niet nog meer stimuleren. Als ik al kolfde deed ik het volgens mij na de laatste voeding van de dag om voorraad aan te leggen.

Gast
Gast

Bericht  joyce0606 do 24 nov 2011 - 9:26

Ik heb net even gekolft mijn rechterborst, omdat deze aardig vol zat en ik even de ergste druk eraf wilde halen voor de kleine zodat hij zich misschien niet verslikt. Binnen 5 minuten zat er zonder dat ik het door had 40cc in!! :shock:
joyce0606
joyce0606
Kletskop
Kletskop

Bericht  blondje1313 do 24 nov 2011 - 9:41

Je moet de gekolfde melk tussendoor niet op kamertemperatuur bewaren maar in de koelkast. En de vers gekolfde melk eerst apart in de koelkast zetten en dan later bij elkaar gieten.

blondje1313
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2484
Punten : 2628
Registratiedatum : 30-11-10

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Terug naar boven