Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Jouw naam op Internet

+10
silly-one
Rush
Zininzon
rapa nui
Fayebella
Susan
Sarah1985
May
Supertalentje
mzcharlotte
14 plaatsers

Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Jouw naam op Internet

Bericht  mzcharlotte ma 21 nov 2011 - 10:18

Ik heb mijzelf even gegoogled en nu kwam hoog in de lijst een stamboeksite tevoorschijn. Mijn volledige naam staat daarop, alsmede die van mijn moeder, mijn vader (bovendien alszijnde gehuwd), mijn familie aan moeders kant. Zelfs staat de doodsoorzaak van mijn opa en oom online. Over mijn familie valt niets te raden over.

Ik voel me hier echt niet prettig bij, naast dat ik het als pijnlijk ervaar. Mag dat zomaar, zonder toestemming? Op een bepaalde manier voelt het privacy-schending achtig.

Ik heb overigens wel een contact-formulier ingevuld dat ik het dus niet prettig vind en heb nog geen antwoord gekregen.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Supertalentje ma 21 nov 2011 - 10:27

Ik weet echt niet of dit mag of niet, maar ik zou dit ook niet prettig vinden, of de andere 500 googlehits moeten van jou zelf komen... :P

Supertalentje
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2549
Punten : 2727
Registratiedatum : 12-05-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  May ma 21 nov 2011 - 10:28

Mijn stamboom van mijn moeders kant van de familie staat ook online. Ik heb er eigenlijk geen problemen mee. Overigens staat er bij ons geen doodsoorzaak alleen wanneer een persoon is overleden en waar.
Ik weet overigens niet of het zomaar mag.
May
May
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4093
Punten : 4169
Registratiedatum : 22-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Sarah1985 ma 21 nov 2011 - 10:30

ik zocht ook eens en vond zo mijn hele adres en alle gegevens van mij. Dat had een loterij gedaan waar ik eens aan mee deed. Je moest toen een briefje invullen. En hun hebben die gegevens toen op internet gezet van alle mensen. Ik heb ze toen gemaild en vrij snel hadden ze het verwijdert
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Susan ma 21 nov 2011 - 10:31

Ik weet eigenlijk niet of het mag. Ik kom wel vaker van die stambomen tegen als ik iemand google, soms ook met privacygevoelige informatie erop, ik neem aan dat die stamboom is geplaatst door iemand die ook deel uitmaakt van die familie, maar ik heb geen idee of diegene verplicht is om aan iedereen die op die stamboom staat toestemming te vragen.

Ik zou proberen te achterhalen wie die stamboom erop heeft gezet en vragen of diegene dat deel van de site zou willen beveiligen met een wachtwoord. Ik denk dat als Google het gaat verwijderen, de kans bestaat dat diegene het er gewoon opnieuw opzet.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Fayebella ma 21 nov 2011 - 10:34

Ik heb een naamgenoot (voor + achternaam hetzelfde geschreven) die in een heel ander deel van Nederland woont en een stuk actiever is. Dus als ik mijzelf google, dan komt er 1 hit op de 1ste pagina over een artikel dat ik voor mijn opleiding heb geschreven en dan pas weer op pagina 2 of 3 wat te vinden over mij.

Of jouw stamboom zomaar online gezet mag worden, weet ik niet of dat mag.
Fayebella
Fayebella
Prater
Prater

Aantal berichten : 863
Punten : 902
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  rapa nui ma 21 nov 2011 - 10:35

Ik was ook wel benieuwd en vond dit op deze site http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/persoonsgegevens/ :

Stamboom-onderzoek
Steeds meer mensen, waaronder ook de auteur van dit artikel, publiceren hun stamboom op Internet. De Wet Bescherming Persoonsgegevens maakt een uitzondering voor verwerking van persoonsgegevens voor uitsluitend persoonlijke doeleinden. Het verzamelen van materiaal ten behoeve van een stamboom, en het maken van de stamboom zelf mag dus zonder toestemming van de personen die erin staan gebeuren. Echter, op het moment dat de stamboom wordt gepubliceerd, bijvoorbeeld op Internet, is er niet langer sprake van "persoonlijke doeleinden". De bovengenoemde regels gelden dan.

Echter, de WBP gaat formeel gesproken over gegevens die herleidbaar zijn tot natuurlijke personen. Volgens de wet is een overledene geen natuurlijk persoon (meer). Derhalve is de WBP niet van toepassing op overleden personen. Houd er echter wel rekening mee dat bijvoorbeeld de partner of kinderen van de overledene gemakkelijk te achterhalen zijn wanneer er voldoende informatie over de overledene zelf wordt gepubliceerd. Daarmee vormt die informatie een persoonsgegeven van die partner of kinderen. De WBP kan dus soms toch van toepassing zijn.

rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  mzcharlotte ma 21 nov 2011 - 10:37

Volgens mij mag het niet onder de WBP (Wet Bescherming Persoonsgegevens). Voor overledenen is een uitzonderingspositie omdat zij niet langer een "natuurlijk persoon" zijn. Stambomen mogen alleen gemaakt worden voor persoonlijke doeleinden; publicatie (via bijvoorbeeld internet) mag niet zonder toestemming van de betrokkenen.

Ik denk dat ik mag eisen dat mijn gegevens gecensureerd worden.


Laatst aangepast door mzcharlotte op ma 21 nov 2011 - 10:39; in totaal 1 keer bewerkt
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  mzcharlotte ma 21 nov 2011 - 10:38

rapa nui schreef:Ik was ook wel benieuwd en vond dit op deze site http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/persoonsgegevens/ :

Die zat ik ook net te lezen. nerd
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Zininzon ma 21 nov 2011 - 10:40

Ik heb een vrij bekende naam. De eerste 30 pagina's op Google gaan niet over mij.
Als je op mijn naam + woonplaats zoekt, vind je veel, waaronder mijn adres en telefoonnummer. Dit komt doordat ik secretaris ben van een vereniging.. Nog nooit problemen door gehad gelukkig
Zininzon
Zininzon
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3783
Punten : 4138
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  mzcharlotte ma 21 nov 2011 - 10:45

Mijn geboortedatum staat er dan net niet (openbaar) bij - in eerste instantie. Dan moet je inloggen en ik kan zo snel geen login-aanmaak functie ontdekken. Maar als je dan via de menubalk gaat zoeken bij verjaardagen, kun je er met geduld achterkomen wanneer ik jarig ben.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Gast ma 21 nov 2011 - 10:46

Er is nog een meisje met mijn naam (dat wist ik niet) en alles wat ik kan vinden, is zij! Ik heb alles afgeschermd staan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Rush ma 21 nov 2011 - 20:43

Er is ook een stamboom van onze familie en hoe vaak we die site al gemaild hebben, alles blijft er verkeerd op staan.

Mijn tante is in die stamboom de dochter van m`n vader en zodoende mijn zus, maar er staat wel dat ze overleden is. Als je zulke persoonlijke info op internet zet, doe het dan ook goed.

Het is pijnlijk om zulke grote fouten te lezen, maar nog erger dat het gewoon niet aangepast wordt als je mailt. M`n opa heeft ook al 3/4 keer gemaild.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  silly-one ma 21 nov 2011 - 20:45

Ik weet dat ik ergens met een stamboom op internet sta. Verder heb ik alles van mijn tennistoernooien met naam en achternaam op internet staan. Tja, het is zo en het is nu niet echt informatie waar ik wakker van kan liggen.

silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Serena ma 21 nov 2011 - 21:20

Er is van mij familie ook een stamboom, als je naar de persoon die dat heeft gemaakt mailt, past hij het ook gewoon aan. In die stamboom staan trouwens alleen van de overleden personen een datum erbij verder niet. Heb er verder ook geen problemen mee dat dat erop staat.
Over mij op internet is trouwens niet veel te vinden, omdat ik ook een naamgenoot heb die heel actief is.
Serena
Serena
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1653
Punten : 1694
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Pompoen ma 21 nov 2011 - 23:08

Als ik op mijn voor en achternaam google krijg ik als eerste hit mijn eigen website, wat natuurlijk ook de bedoeling is! Verder kun je mijn accounts van facebook, linkedin etc. vinden en een heleboel dingen over publicaties die ik gedaan heb. Mijn etsyprofiel, mijn kaarten op kaartje2go.
Dus eigenlijk ben ik wel tevreden, op de eerste drie pagina's zijn veel 'zakelijke' dingen te vinden en steeds minder persoonlijke dingen.
Pompoen
Pompoen
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 7964
Punten : 8456
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Gast di 22 nov 2011 - 1:30

Ik heb mijn volledige naam gegoogled, meteen bij de 1e hit is het al raak, dan kom ik op de website van mijn ouders uit. Verder komen er heel veel genealogische websites naar voren van naamgenoten die lang geleden hebben geleefd (overigens geen familie). Tussendoor wel wat links die naar bijv. Facebook e.d. leiden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Jelin di 22 nov 2011 - 1:48

Als ik mijn volledig naam google. Kom ik op facebook terecht. Voor de rest is er niets over mij te vinden.

Jelin
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1856
Punten : 1892
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Jeanette di 22 nov 2011 - 3:19

Mijn hyves komt als eerste tevoorschijn bij Google. Hoe krijg ik dit weg?!
Jeanette
Jeanette
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 11268
Punten : 12424
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Rush di 22 nov 2011 - 3:24

Jeanette schreef:Mijn hyves komt als eerste tevoorschijn bij Google. Hoe krijg ik dit weg?!
Zorgen dat je Hyves niet vindbaar is, bij de instellingen.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  mzcharlotte di 22 nov 2011 - 5:39

Ik heb inmiddels een mailtje terug. Het blijkt dat de zwager van mijn oom deze stamboom heeft opgezet en de informatie via via van mijn moeder heeft gekregen. Hij heeft inmiddels alleen de voorletters van mij, mijn broertje en zusje met onze achternaam erin staan. Ik ben er blij mee.
mzcharlotte
mzcharlotte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4211
Punten : 4519
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Jouw naam op Internet Empty Re: Jouw naam op Internet

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum