Bloemkoolsausje
+3
Monte
kwak
Jilke
7 plaatsers
Pagina 1 van 1
Bloemkoolsausje
Vroeger maakte mijn moeder bij de bloemkool altijd een enorm lekker bloemkool sausje, een witte romige. Komt in de verste verte niet bij de smaken van de sausjes uit pakjes die te koop zijn.
Alleen hoe ze het dan maakte...ik weet het dus niet meer.
Hoe maken jullie bloemkoolsaus? Iemand een idee welke ik bedoel?
Alleen hoe ze het dan maakte...ik weet het dus niet meer.
Hoe maken jullie bloemkoolsaus? Iemand een idee welke ik bedoel?
Jilke- Prater
- Aantal berichten : 1052
Punten : 1540
Registratiedatum : 26-11-10
Re: Bloemkoolsausje
is dat niet dan met bloem, boter, melk zo iets? Volgens mij maakte mijn moeder deze ook. Maar zelf eet ik weinig bloemkool en als ik sausje doe doe ik uit zo'n zakje.
Gast- Gast
geen idee wat je bedoelt, ik ken alleen die groentesausjes maar dat bedoel je vast niet.
wij eten altijd bij de bloemkool satesaus, erg lekker!
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
Dat zou het wel eens kunnen zijn idd theedoosje. Ik zal eens kijken bij sausjes met die ingredienten
Jilke- Prater
Volgens mij is dat een bechamelsaus
Monte- Ratel
- Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
dat is gewoon een maizena papje denk ik. doet mijn moeder ook, dat is iets ouderwets!
Pien- Ratel
- Aantal berichten : 5687
Punten : 6861
Registratiedatum : 20-11-10
Pien schreef:dat is gewoon een maizena papje denk ik. doet mijn moeder ook, dat is iets ouderwets!
Ja dat kan ook ja hahah
Gast- Gast
Ja ouderwets was het wel ja, het smaakte ook heel raar, vergeleken met de groentesausjes die je nu kunt kopen. Was niets uit pakje tenminste.
Weet jij hoe ze het maakt Pien?
Weet jij hoe ze het maakt Pien?
Jilke- Prater
Zal eens ff mjn moeder vragen. Zal zo ff plaatsen als ik het weet.
edit: mam deed het met boter, bloem en melk.
edit: mam deed het met boter, bloem en melk.
Gast- Gast
Ik maak het (volgens moeders recept) met boter, bloem, water waar de bloemkool in heeft gekookt en nootmuskaat.
Boter smelten, bloem erbij tot het een balletje is, vocht erbij tot je het de goede dikte vindt en naar smaak nootmuskaat toevoegen
Boter smelten, bloem erbij tot het een balletje is, vocht erbij tot je het de goede dikte vindt en naar smaak nootmuskaat toevoegen
Gast- Gast
Ik maak hem ook altijd met een zakje. Maar ik gebruik zakjes waarmee ik melksaus kan maken. Bij die saus doe ik peper
Ik denk dat ik die saus ook wel echt vers kan maken maar tot op heden heb ik dat (nog) nooit geprobeerd.
Ik denk dat ik die saus ook wel echt vers kan maken maar tot op heden heb ik dat (nog) nooit geprobeerd.
Raindrop- Ratel
- Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
kwak schreef:geen idee wat je bedoelt, ik ken alleen die groentesausjes maar dat bedoel je vast niet.
dat is dat sausje waar ik het over had toen we samen op de knieën jullie vloer zaten te scrobben.
Maak je inderdaad door boter in een pan te smelten, daar kookvocht van de bloemkool bij te doen, bloem erbij waardoor het bindt, dan melk om het weer wit te krijgen, wat zout en nootmuskaat toe voegen en het sausje is klaar.
Gast- Gast
Jaa, wat Rejoy zegt, dat is zo'n lekker sausje! Het is alleen een heel gedoe met stap-voor-stap binden, ik kan het ook niet. Maar mijn oma wel en ik ben altijd erg blij als ze dat voor me kookt .
Gast- Gast
Ik maak het altijd met maizena!
Mida4you- Ratel
- Aantal berichten : 4902
Punten : 5740
Registratiedatum : 27-12-10
kwak schreef:
Iew dat lijkt me echt smerig haha
Ik eet eigenlijk nooit een sausje bij m'n groente. Wel eens ooit een kaassausje gehad bij de bloemkool en dat was opzich ook wel lekker voor 'n keer
Gast- Gast
Neem 25 gram boter, laat het smelten. Let goed op dat het niet bruin wordt! Als het volledig gesmolten is voeg je 25 gram bloem toe. Als het goed is wordt het een papje. Voeg hieraan de melk toe (beetje lauw) en maak er een glad geheel van. Zet het vuur hoger tot dat de saus dikker word. Voor een kaassausje kun je eventueel nog geraspte kaas toevoegen. Op smaak maken met peper en zout!
Gast- Gast
Razz_ schreef:kwak schreef:
Iew dat lijkt me echt smerig haha
Ik eet eigenlijk nooit een sausje bij m'n groente. Wel eens ooit een kaassausje gehad bij de bloemkool en dat was opzich ook wel lekker voor 'n keer
je moet het eens proberen!
mijn man wou er eerst ook echt niet aan beginnnen maar ook hij is nu verkocht aan bloemkool met sate!
kwak- Ratel
- Aantal berichten : 3550
Punten : 4042
Registratiedatum : 02-06-11
Pien schreef:dat is gewoon een maizena papje denk ik. doet mijn moeder ook, dat is iets ouderwets!
Zo doet mijn moeder het ook nog, mij is het nog niet gelukt dus heb het maar opgegeven!
Makamba- Kletskop
- Aantal berichten : 2959
Punten : 3334
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: