Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

+6
Printje
Kabouter
Monte
Sarah1985
Atelier Madame
silly-one
10 plaatsers

Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  silly-one wo 28 sep 2011 - 3:44

Wie weet wat je rechten zijn als het geld wat je heb overgemaakt op een verkeerde rekening terecht is gekomen.?

Even kort het verhaal ik zou geld overmaken naar een vriendin. Haar rekening nummer gekregen en daar het geld naar toe overgemaakt. Tenminste dat dacht is totdat ze vraagt of ik het wel heb gedaan. Ik was verbaast, maar toch even gekeken. Wat blijkt dat het geld is afgeschreven naar een andere persoon ( dezelfde achternaam), maar het nummer is totaal niet gelijk. Om het nog gekker te maken van de 9 getallen zijn er 3 gelijk, en die staan dan op dezelfde plaats. De achternaam is ook gelijk, maar de voorletters zijn totaal verschillend.

Ik ben de volgende dag gelijk naar de bank gegaan om verhaal te halen en die zeggen dat het niet hun schuld is, want ik raar vind want als het nummer verkeerd was ingevoerd had ik het terug op mijn rekening moeten krijgen ( wat hun die dag ook bevestigd hebben). Nu heb ik dus een klacht in gediend en het komt er op neer dat ik maar moet hopen dat de andere mensen het geld netjes terug storten. Gebeurd dit niet ben ik het geld kwijt ( 60,-). Ik vind het eigenlijk heel raar dat ik dan gewoon dat geld kwijt ben, terwijl ik toch echt niet zo een fout gemaakt kan hebben.

Ik heb nu een brief dat alles voor 21 oktober bekeken wordt, maar ik wil toch wel weten wat mijn rechten zijn als ik het geld niet terug krijg.

Natuurlijk kan ik het nummer verkeerd ingevoerd hebben, maar om nu 6 van de 9 getallen verkeerd te hebben, zo blind ben ik toch ook weer niet. Vanaf nu maak ik een print screen voordat ik ga verzenden, maar ik vertrouw het eigenlijk niet meer om mijn zaken via internetbankieren te doen.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Atelier Madame wo 28 sep 2011 - 4:11

Ik vind het raar dat ee zomaar zes cijfers verkeerd zijn gegaan, dat kan gewoon niet. TOT op zekere hoogte heb je eigen verantwoordelijkheid, maar het kan altijd verkeerd gaan natuurlijk. Kan je met naam + woonplaats het telefoonnummer van die persoon niet achterhalen ? Dan zou je mss het zo kunnen proberen terug te krijgen. Of maak 1 cent over met het verzoek het geld terug te storten.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Sarah1985 wo 28 sep 2011 - 4:30

ik had dat laatst ook moest avero betalen maar klikte per ongeluk op aegon. En kwam daar veel later pas achter. Ik had betaald met een acceptgiro dus betalingskenmerk kwam ook niet eens overeen. Maar bij de bank zeiden ze gewoon dat ik pech had. Heb toen avero gebeld en die heeft het uitgezocht en werd mijn rekening daar verwerkt. Dus wat je rechten zijn geen idee. Bij onze bank doen ze heel moeilijk over zulke dingen
Sarah1985
Sarah1985
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3933
Punten : 4449
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 4:31

Maar controleer jij op het laatst het rekening nummer niet dan?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Monte wo 28 sep 2011 - 4:35

Pippa schreef:Maar controleer jij op het laatst het rekening nummer niet dan?
+1 ik druk altijd op ''naar verzendlijst'' en dan controleer ik naam en rekeningnummer nog eens(en nog wel een paar keer :P ) en dan pas druk ik op verzenden. Als hij eenmaal in de verzendlijst staat kan er geen fout meer in komen maar kun jij hem zelf nog wel annuleren(als er daarvoor een fout is gemaakt). Zo kan het volgens mij nooit fout gaan.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  silly-one wo 28 sep 2011 - 4:40

Ik heb het zeker 4 keer gecontroleerd en iedere keer klopte het gewoon. En 6 getallen verkeerd is in mijn ogen gewoon te veel. En ik kan mij echt wel voorstellen dat ik 6 getallen verkeerd wel had gezien. De klacht ligt nu bij de bank want ze vonden het wel raar, maar ze doen er eigenlijk niet echt veel mee.

De rekening waar het naar is overgeboekt is van een onbekende persoon en de bank gaat mij niet hun gegevens geven, want dan hebben we weer te maken met de privacy. Waarschijnlijk heeft de bank nu een brief gestuurd met het verzoek tot terugstorten, maar ja dan is het nog wel de vraag of ze het doen.


silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 5:00

silly-one schreef:Ik heb het zeker 4 keer gecontroleerd en iedere keer klopte het gewoon. En 6 getallen verkeerd is in mijn ogen gewoon te veel. En ik kan mij echt wel voorstellen dat ik 6 getallen verkeerd wel had gezien. De klacht ligt nu bij de bank want ze vonden het wel raar, maar ze doen er eigenlijk niet echt veel mee.

De rekening waar het naar is overgeboekt is van een onbekende persoon en de bank gaat mij niet hun gegevens geven, want dan hebben we weer te maken met de privacy. Waarschijnlijk heeft de bank nu een brief gestuurd met het verzoek tot terugstorten, maar ja dan is het nog wel de vraag of ze het doen.



Als die mensen het niet terugstorten, dan krijg jij wel hun gegevens na 6 weken ofzo.

Alleen kun je daar dan niet zo bijster veel mee...

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Kabouter wo 28 sep 2011 - 5:04

Ik heb zo eens (veel) geld ontvangen wat niet voor mij was. Heb toen op een gegeven moment een telefoontje van de bank gekregen of ik het terug wilde overmaken naar ze. Dus dat kan jou bank dan toch ook doen?
Kabouter
Kabouter
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2031
Punten : 2123
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  silly-one wo 28 sep 2011 - 5:05

Ik weet dus niet wat ze gaan doen. Ik heb zaterdag het verteld en er is een klacht neergelegd maar ze hebben mij niet verteld wat de gang van zaken nu is. Alleen dat ik binnen 8 dagen een brief zou krijgen. En daarin staat dat ik voor de 21ste weer bericht krijg.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 6:57

Ik bleek deze week ook een verkeerde overboeking te hebben gedaan. Net de ING gebeld. Zij konden niks voor mij doen. Gelukkig stond er een naam bij de overboeking die ook te vinden was in de telefoongids. Ik heb net gebeld en als het goed is wordt het geld overgemaakt. De man klonk wel heel aardig en kon er wel om lachen. Ik hoop dat ik morgen mijn geld weer heb.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Monte wo 28 sep 2011 - 8:15

Ostara schreef:Ik bleek deze week ook een verkeerde overboeking te hebben gedaan. Net de ING gebeld. Zij konden niks voor mij doen. Gelukkig stond er een naam bij de overboeking die ook te vinden was in de telefoongids. Ik heb net gebeld en als het goed is wordt het geld overgemaakt. De man klonk wel heel aardig en kon er wel om lachen. Ik hoop dat ik morgen mijn geld weer heb.
Ja zo zou ik het ook proberen. Er staat bij de overboeking voorletters, achternaam en woonplaats(?), die kun je inderdaad opzoeken in het telefoonboek. Het valt te proberen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Printje wo 28 sep 2011 - 8:23

Wat raar zeg, bij ons komt wanneer de ten naamstelling niet klopt het in rode letters te staan, of je toch wilt doorgaan met de transactie.

Het is idd wel zo dat je nu maar moet hopen dat die andere mensen dat geld terugstorten, het is idd je eigen verantwoordelijkheid dat het nummer en de naam klopt.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 8:42

Dat is zo ontzettend vreemd, want banken controleren al jaren niet meer op de tenaamstelling. Enkel nog op het rekeningnummer. Lijkt haast dat er daar wat mis is gegaan. Al is het ook vreemd om zoveel cijfers verkeerd te hebben.

Het enige wat ik weet van overboeken is dat het, als het door jezelf is overgeboekt, zeer moeilijk is om terug te krijgen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Inge wo 28 sep 2011 - 8:49

Heb je ING?
Wat dan zou het kunnen zijn dat ing automatisch het banknummer aangepast heeft op achternaam, dan geven ze bovenaan in het rood aan gegevens kloppen niet en dan kan je het aanpassen. of zoiets in ieder geval (weet even niet precies meer hoe dat gaat)

Kan je diegene niet vinden in het telefoonboek en dan opbellen?
Inge
Inge
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5374
Punten : 6086
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 8:54

Ow, inderdaad. De ING is de enige die het nog steeds doet? Dat was in het verleden iig wel zo.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  CarpeDiem wo 28 sep 2011 - 9:02

Ik vind het inderdaad heel erg vreemd.
Ik ben ooit via MP opgelicht voor 180 euro en heb via de bank nooit mijn geld terug kunnen krijgen, vind ik ook erg raar, want zij kunnen zo met de politie bekijken wie de oplichter is..
CarpeDiem
CarpeDiem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 1298
Registratiedatum : 20-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  CarpeDiem wo 28 sep 2011 - 9:02

Maar natuurlijk erop hopen dat degene die de 60,00 gekregen heeft, ze eerlijk en netjes terugstort naar je!
CarpeDiem
CarpeDiem
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 275
Punten : 1298
Registratiedatum : 20-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Printje wo 28 sep 2011 - 9:26

Maura schreef:Dat is zo ontzettend vreemd, want banken controleren al jaren niet meer op de tenaamstelling. Enkel nog op het rekeningnummer. Lijkt haast dat er daar wat mis is gegaan. Al is het ook vreemd om zoveel cijfers verkeerd te hebben.

Het enige wat ik weet van overboeken is dat het, als het door jezelf is overgeboekt, zeer moeilijk is om terug te krijgen.

dat klopt niet, ik ben bij ING en die doet dat wel, iedere keer als het niet klopt verschijnt de juiste tenaamstelling inhet rood.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  JustMeDaan wo 28 sep 2011 - 10:05

Inderdaad, ik internetbankier ook bij de ING en die controleren wel de tenaamstelling. Komt er in het rood boven te staan.

JustMeDaan
Prater
Prater

Aantal berichten : 834
Punten : 872
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast wo 28 sep 2011 - 10:06

De ontvanger heeft iig geen recht op het geld. Wettelijk heb je een onverschuldigde betaling verricht. Op die grond kun je het bij ze opeisen. Hopelijk dat het zonder veel gedonder goed komt!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast do 29 sep 2011 - 5:31

Ik heb gelukkig mijn geld weer terug!!! Ben blij dat het zo makkelijk ging.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast do 29 sep 2011 - 5:32

Ostara schreef:Ik heb gelukkig mijn geld weer terug!!! Ben blij dat het zo makkelijk ging.

Fijn dat het bij jou iig voor elkaar is. cheers

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  silly-one do 29 sep 2011 - 6:51

Ik zit bij de ABN. Ik wacht nu nog op reactie en meer kan ik helaas niet doen.

Wel lekker voor jou Ostara dat het geregeld is. Helaas heb ik alleen een veel voorkomende achternaam met een hoop letters, maar geen woonplaats.
silly-one
silly-one
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3937
Punten : 4097
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : N.ijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Juul do 29 sep 2011 - 7:35

Printje schreef:
Maura schreef:Dat is zo ontzettend vreemd, want banken controleren al jaren niet meer op de tenaamstelling. Enkel nog op het rekeningnummer. Lijkt haast dat er daar wat mis is gegaan. Al is het ook vreemd om zoveel cijfers verkeerd te hebben.

Het enige wat ik weet van overboeken is dat het, als het door jezelf is overgeboekt, zeer moeilijk is om terug te krijgen.

dat klopt niet, ik ben bij ING en die doet dat wel, iedere keer als het niet klopt verschijnt de juiste tenaamstelling inhet rood.

Ik zit ook bij de ING, alleen geeft de site bij mij alleen de juiste tenaamstelling als het ook een rekening van de ING betreft, niet bij een rekeningnumnmer van een andere bank.
Juul
Juul
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 456
Punten : 485
Registratiedatum : 02-02-11
Woonplaats : Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gast do 29 sep 2011 - 7:46

Juul schreef:
Printje schreef:
Maura schreef:Dat is zo ontzettend vreemd, want banken controleren al jaren niet meer op de tenaamstelling. Enkel nog op het rekeningnummer. Lijkt haast dat er daar wat mis is gegaan. Al is het ook vreemd om zoveel cijfers verkeerd te hebben.

Het enige wat ik weet van overboeken is dat het, als het door jezelf is overgeboekt, zeer moeilijk is om terug te krijgen.

dat klopt niet, ik ben bij ING en die doet dat wel, iedere keer als het niet klopt verschijnt de juiste tenaamstelling inhet rood.

Ik zit ook bij de ING, alleen geeft de site bij mij alleen de juiste tenaamstelling als het ook een rekening van de ING betreft, niet bij een rekeningnumnmer van een andere bank.

Inderdaad.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren) Empty Re: Rechten bij verkeerde overboeking ( internetbankieren)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum