Een burenprobleem
+2
Niekske
Penny Blossom
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Een burenprobleem
Wij (mijn vriend en ik) hebben een probleem met een deel van onze buren. We lopen een beetje vast met hoe we dit het beste kunnen aanpakken.
Wij wonen in een appartementencomplex van zes appartementen. Op iedere verdieping 2 appartementen. Wij wonen op de tweede verdieping dus we hebben zowel boven als onderburen. Het appartement is oud en zeer gehorig. Alles wat in de hal gebeurd hoor ik en ook alles van de boven- en benedenburen. Maar goed, hier kan ik mij bij neerleggen. Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt.
Wij wonen nu in een wijk die niet echt een goede naam heeft. Er wonen hier veel mensen uit een lagere sociale klasse en daar gedragen ze zich ook naar. Mijn vriend en ik komen beide uit een ander milieu en hebben andere normen en waarden dan wij, blijkbaar. Allereerst dit:
Onze hal, waar we beneden binnenkomen is niet groot. Namelijk hij is twee trappen breed en een deur lengte lang. De deur zit in het midden van de lange zijde. Onze onderburen en bovenburen hebben kinderen. Nu hebben de onderburen de buggy aan de ene zijde van de deur gezet. Dat wil zeggen, als ik de trap op wil lopen en de kinderwagen staat lomp kom ik er amper langs (ben niet de dunste). Aan de andere kant van de deur staat de duo-kinderwagen van de bovenbuurvrouw. Dat wil zeggen, als ik mijn fiets uit de kelder wil pakken kan ik er gewoon niet langs. Dan moet ik de kinderwagen of inklappen of wegzetten. Nu willen we de buren hierop aanspreken want dit is zeer vervelend. Echter, reageren ze altijd zeer associaal. Aankaarten bij de huurbaas heeft geen zin, die is lui en doet helemaal niets (ander verhaal weer). Dus heeft iemand tips hoe ik dit subtiel kan aanpakken?
Onze onderburen zijn echt vies! Althans naar hoe ik ertegenaan kijk. Als we op het balkon zitten zien we bij de onderburen allemaal troep op hun balkon en er overeen (op het dak van een onderliggend winkelpand). En het is echt troep: Vuilniszakken, oude banken, kledingstukken, speelgoed, maar allemaal vies van regen e.d.) Maar het stinkt ook. Zoals vandaag schijnt het zonnetje erop en ik ruik het gewoon. Walgelijk! Echter, aanspreken heeft hierin ook geen zin. Ten eerste wat moet ik zeggen? Blijkbaar hebben zij er geen last van want zij zitten er gewoon naast buiten. En ten tweede heb ik geen zin om uitgescholden te worden o.i.d. of als zeikerd uitgemaakt te worden.
Dit zijn enkele voorbeelden, kan een boekwerk schrijven. Sorry, voor het lange verhaal. Maar herkent iemand dit? En wat heb je toen gedaan? Hebben jullie tips voor mij?
Wij wonen in een appartementencomplex van zes appartementen. Op iedere verdieping 2 appartementen. Wij wonen op de tweede verdieping dus we hebben zowel boven als onderburen. Het appartement is oud en zeer gehorig. Alles wat in de hal gebeurd hoor ik en ook alles van de boven- en benedenburen. Maar goed, hier kan ik mij bij neerleggen. Als iedereen een beetje rekening met elkaar houdt.
Wij wonen nu in een wijk die niet echt een goede naam heeft. Er wonen hier veel mensen uit een lagere sociale klasse en daar gedragen ze zich ook naar. Mijn vriend en ik komen beide uit een ander milieu en hebben andere normen en waarden dan wij, blijkbaar. Allereerst dit:
Onze hal, waar we beneden binnenkomen is niet groot. Namelijk hij is twee trappen breed en een deur lengte lang. De deur zit in het midden van de lange zijde. Onze onderburen en bovenburen hebben kinderen. Nu hebben de onderburen de buggy aan de ene zijde van de deur gezet. Dat wil zeggen, als ik de trap op wil lopen en de kinderwagen staat lomp kom ik er amper langs (ben niet de dunste). Aan de andere kant van de deur staat de duo-kinderwagen van de bovenbuurvrouw. Dat wil zeggen, als ik mijn fiets uit de kelder wil pakken kan ik er gewoon niet langs. Dan moet ik de kinderwagen of inklappen of wegzetten. Nu willen we de buren hierop aanspreken want dit is zeer vervelend. Echter, reageren ze altijd zeer associaal. Aankaarten bij de huurbaas heeft geen zin, die is lui en doet helemaal niets (ander verhaal weer). Dus heeft iemand tips hoe ik dit subtiel kan aanpakken?
Onze onderburen zijn echt vies! Althans naar hoe ik ertegenaan kijk. Als we op het balkon zitten zien we bij de onderburen allemaal troep op hun balkon en er overeen (op het dak van een onderliggend winkelpand). En het is echt troep: Vuilniszakken, oude banken, kledingstukken, speelgoed, maar allemaal vies van regen e.d.) Maar het stinkt ook. Zoals vandaag schijnt het zonnetje erop en ik ruik het gewoon. Walgelijk! Echter, aanspreken heeft hierin ook geen zin. Ten eerste wat moet ik zeggen? Blijkbaar hebben zij er geen last van want zij zitten er gewoon naast buiten. En ten tweede heb ik geen zin om uitgescholden te worden o.i.d. of als zeikerd uitgemaakt te worden.
Dit zijn enkele voorbeelden, kan een boekwerk schrijven. Sorry, voor het lange verhaal. Maar herkent iemand dit? En wat heb je toen gedaan? Hebben jullie tips voor mij?
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Een burenprobleem
Uit je verhaal maak ik op dat er al vaker een aanvaring is geweest tussen jou en je buren? Moeilijke situatie, je zou gewoon op een beleefde manier je buren moeten kunnen zeggen dat je een paar dingen graag anders zou zien. Misschien kun je zelf meteen een oplossing aandragen? Zoals een andere plek voor de kinderwagen bijvoorbeeld.
Hoe is de huidige verhouding met je buren verder? Als die toch al slecht is en je huurbaas niks wil doen, kun je het hogerop zoeken. Via juridischloket.nl kun je gratis juridisch advies aanvragen over kwesties, zij kunnen je dan ook adviseren hoe je zoiets moet aanpakken. Maar dat komt de relatie met je buren niet ten goede, dus het is een beetje wat jij wil in die situatie.
Hoe is de huidige verhouding met je buren verder? Als die toch al slecht is en je huurbaas niks wil doen, kun je het hogerop zoeken. Via juridischloket.nl kun je gratis juridisch advies aanvragen over kwesties, zij kunnen je dan ook adviseren hoe je zoiets moet aanpakken. Maar dat komt de relatie met je buren niet ten goede, dus het is een beetje wat jij wil in die situatie.
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Nou, opzicht zeggen de buren en ik wel hoi en doei. En we nemen pakketjes van elkaar aan, maar het is niet dat we de deur plat lopen bij elkaar. Echter, iedere keer als iets niet gaat zoals zij dat willen (en dan niet m.b.t. ons) gaan ze schreeuwen, gooien met de deuren, schelden etc. Laatst vroeg mij vriend netjes aan de onderburen of hun muziek wat zachter kon (we hoorden onze tv niet eens meer). Toen was het meteen heel aanvallend van hoezo. Mijn vriend uitgelegd.. Maar de muziek ging niet zachter.
Eerder stonden we er niet 'alleen' voor. Toen hadden we naaste buren die het met ons 'eens' waren. Maar zij zijn ondertussen verhuisd. Nu zijn er nieuwe buren maar daar krijgen we nauwelijks hoogte van.
Ik vind inderdaad het juridisch loket nog te ver gaan. We wille hier nog graag een jaar zo prettig mogelijk blijven wonen. Zodra we er mensen bij gaan halen zal dat niet in ons voordeel werken, denk ik zo.
Met onze huurbaas zijn we nu wel trouwens met de huurcommisie bezig.. maar dat terzijde.
Eerder stonden we er niet 'alleen' voor. Toen hadden we naaste buren die het met ons 'eens' waren. Maar zij zijn ondertussen verhuisd. Nu zijn er nieuwe buren maar daar krijgen we nauwelijks hoogte van.
Ik vind inderdaad het juridisch loket nog te ver gaan. We wille hier nog graag een jaar zo prettig mogelijk blijven wonen. Zodra we er mensen bij gaan halen zal dat niet in ons voordeel werken, denk ik zo.
Met onze huurbaas zijn we nu wel trouwens met de huurcommisie bezig.. maar dat terzijde.
Penny Blossom- Prater
Niekske schreef:Uit je verhaal maak ik op dat er al vaker een aanvaring is geweest tussen jou en je buren? Moeilijke situatie, je zou gewoon op een beleefde manier je buren moeten kunnen zeggen dat je een paar dingen graag anders zou zien. Misschien kun je zelf meteen een oplossing aandragen? Zoals een andere plek voor de kinderwagen bijvoorbeeld.
Nou dit gaat niet volgens de bovenbuurvrouw, dat hebben we namelijk al geprobeerd. Maar ze is alleenstaande moeder van 3 (kleine) kinderen. En het is voor haar te lastig om de duowagen in de kelder te zetten. Oké, had ik toen. Daar kan ik enigszins inkomen. Toen zij ik dat het al heel veel zou schelen als ze hem in zou klappen (wat wel mogelijk is) maar dat doet ze gewoon niet. Nu zetten we de duobak beneden als we de fiets moeten hebben, maar eigenlijk is het gekkenwerk!
Laatst aangepast door BlackRabbit op di 27 sep 2011 - 2:43; in totaal 1 keer bewerkt
Penny Blossom- Prater
Ik weet niet of je een auto hebt en misschien iemand kent waarvan je een aanhanger of busje kan lenen/huren? Dan zeg je tegen die buren met al die rotzooi: 'Goh, ik heb op datum X een aanhanger/busje tot mijn beschikking, zal ik je helpen met het wegbrengen van als dat grofvuil in je tuin/balkon?'
Waarschijnlijk hebben ze het zelf zo op laten lopen met al die troep, dat ze zich er geen raad meer mee weten.
Het is wel jammer dat je niet terug kan vallen op je huurbaas, juist in deze gevallen zou hij wel actie moeten ondernemen. Kan je niet een brief in de centrale hal hangen dat buggy's voortaan alleen nog ingeklapt in de centrale hal mogen staan. Dan zet je er gewoon de naam van de huurbaas onder, misschien werkt het.
Waarschijnlijk hebben ze het zelf zo op laten lopen met al die troep, dat ze zich er geen raad meer mee weten.
Het is wel jammer dat je niet terug kan vallen op je huurbaas, juist in deze gevallen zou hij wel actie moeten ondernemen. Kan je niet een brief in de centrale hal hangen dat buggy's voortaan alleen nog ingeklapt in de centrale hal mogen staan. Dan zet je er gewoon de naam van de huurbaas onder, misschien werkt het.
Kaat- Fluisteraar
- Aantal berichten : 290
Punten : 312
Karin schreef:Ik weet niet of je een auto hebt en misschien iemand kent waarvan je een aanhanger of busje kan lenen/huren? Dan zeg je tegen die buren met al die rotzooi: 'Goh, ik heb op datum X een aanhanger/busje tot mijn beschikking, zal ik je helpen met het wegbrengen van als dat grofvuil in je tuin/balkon?'
Ze hebben zelf een busje tot hun beschikking
Dat kan wel, maar dat geloven ze nooit. Meer omdat de huurbaas zich nergens om bekommerd. Dus laat staan om buggy's in de centrale hal. Het staat wel in het huurcontract overigens... Maar ja, als ik daarmee aan kom zetten in de centrale hal weten ze sowieso het van mij/ons afkomstig is en gok ik dat ze helemaal niet blij zijn.
Penny Blossom- Prater
Er staat dus in het huurcontract dat er geen kinderwagens in de centrale hal mogen staan? Dan zou ik het toch nog eens aankaarten, heel beleefd en rustig blijven en uitleggen dat jullie er gewoon last van hebben. Idem voor de buren met de troep...
Als je er met je buren niet uitkomt en de huisbaas wil niet ingrijpen, is er misschien toch een vorm van bemiddeling nodig. Je kan het juridisch loket ook daar wel over mailen denk ik. Zij geven je trouwens alleen advies, zij gaan geen dingen voor je regelen. Je kan ze dus sowieso mailen, je buren zullen daar verder nooit iets van te weten komen.
Als je er met je buren niet uitkomt en de huisbaas wil niet ingrijpen, is er misschien toch een vorm van bemiddeling nodig. Je kan het juridisch loket ook daar wel over mailen denk ik. Zij geven je trouwens alleen advies, zij gaan geen dingen voor je regelen. Je kan ze dus sowieso mailen, je buren zullen daar verder nooit iets van te weten komen.
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Oke, misschien moet ik het juridisch loket dan eens mailen. Inderdaad, misschien hebben ze nog handige adviezen.
Penny Blossom- Prater
En zelf de kinderwagen inklappen?
Ik zat trouwens wel te denken, als jullie hal zo vol staat. Is dat niet dat het niet mag ivm brandveiligheid? Misschien dat je daar nog iets mee kan.
Over de vuilniszakken, ik denk dat je daar weinig mee kan. Dat is niet jullie grond natuurlijk. Je zou eens uitgebreid kunnen sprayen met wc-verfrisser ofzo. Misschien vinden ze dat ongenaam en kun je er alleen wat aan doen als ze die vuilniszakken wegbrengen
Ik zat trouwens wel te denken, als jullie hal zo vol staat. Is dat niet dat het niet mag ivm brandveiligheid? Misschien dat je daar nog iets mee kan.
Over de vuilniszakken, ik denk dat je daar weinig mee kan. Dat is niet jullie grond natuurlijk. Je zou eens uitgebreid kunnen sprayen met wc-verfrisser ofzo. Misschien vinden ze dat ongenaam en kun je er alleen wat aan doen als ze die vuilniszakken wegbrengen
girli- Ratel
- Aantal berichten : 4192
Punten : 4619
Registratiedatum : 13-01-11
Er ligt ook troep op het dak van het winkelpand...kun je daar niet binnenlopen en het daar aangeven of hun bellen/emailen of zo over die troep dan?
Gast- Gast
Hoe is het nu heb je er al wat aan kunnen doen??
Minx- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Nee, nog niets aan gedaan...
We willen eerst de uitslag van de huurcommissie afwachten. Misschien worden de 'problemen' dan iets dragelijker. We hopen daarvan deze maand een bericht te krijgen dus..
Ik houd jullie op de hoogte!
We willen eerst de uitslag van de huurcommissie afwachten. Misschien worden de 'problemen' dan iets dragelijker. We hopen daarvan deze maand een bericht te krijgen dus..
Ik houd jullie op de hoogte!
Penny Blossom- Prater
Ik heb ongeveer in de zelfde situatie gezeten en na vele malen mijn geduld bewaard te hebben kon het niet goedschiks dus dan maar kwaadschiks, ik ben echt een simpele ziel wat dat aangaand en dan interesseert het me niet meer hoe anderen over mij denken. De fiets van mijn buurman stond altijd voor mijn ingang en na 10x vragen zette ie zijn fiets niet ergens anders (of gewoon in de schuur) omdat ie te lui was, dus heb ik zijn fiets OP de schuur gelegd, sindsdien heeft ie de boodschap ontvangen. Ook gooiden mijn bovenburen vanuit hun raam oud brood in mijn tuin, ook na veel te vaak vragen of ze het niet op hun eigen balkon konden leggen heb ik op een gegeven moment het brood weer terug gegooid door hun raam (was wel ff mikken trouwens haha).
Tja, jij heb hier niks aan. Maar netjes blijven heeft niet altijd zin dus.
Tja, jij heb hier niks aan. Maar netjes blijven heeft niet altijd zin dus.
Vanilla Queen- Prater
- Aantal berichten : 502
Punten : 543
Registratiedatum : 17-11-10
Hebben jullie niet een Vereniging van Eigenaren ofzo? Die lossen bij ons de klachten op. Maar wat vervelend zeg!
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: