Brief JGZ ogentest
2 plaatsers
Pagina 1 van 1
Brief JGZ ogentest
Ik kreeg zojuist een brief van de Jeugdgezondheidszorg, waarin dit stond:
Naar aanleiding van een eerder contact met de JGZ ontvangen u en uw kind mbt gezichtsvermogen/ogen een uitnodiging voor het spreekuur van de JGZ.
Het is van belang dat u als ouder bij het onderzoek aanwezig bent.
En dan de datum en dat het een kwartier duurt.
Is dit nu gewoon standaard, of is dit een vervolg op de laatste ogentest op het cb met 4 jaar (landolt C), dat er misschien toch iets niet goed was? Weet iemand dit, of meer moeders van 4-jarigen dit gekregen?
Ik wilde ze even bellen, maar ze zijn pas morgenvroeg te bereiken, dus even zo.
Naar aanleiding van een eerder contact met de JGZ ontvangen u en uw kind mbt gezichtsvermogen/ogen een uitnodiging voor het spreekuur van de JGZ.
Het is van belang dat u als ouder bij het onderzoek aanwezig bent.
En dan de datum en dat het een kwartier duurt.
Is dit nu gewoon standaard, of is dit een vervolg op de laatste ogentest op het cb met 4 jaar (landolt C), dat er misschien toch iets niet goed was? Weet iemand dit, of meer moeders van 4-jarigen dit gekregen?
Ik wilde ze even bellen, maar ze zijn pas morgenvroeg te bereiken, dus even zo.
Gast- Gast
Re: Brief JGZ ogentest
Ik denk inderdaad dat hij/zij op het CB nog net goed zat en dat ze het extra in de gaten willen houden.
Ugly Betty- Kletskop
- Aantal berichten : 1681
Punten : 1762
Registratiedatum : 17-11-10
Ik ben benieuwd dan, omdat ze zeiden dat ze helemaal goed zat, op een gegeven moment zag ze het niet meer, maar dat was volgens de verpleegkundige juist goed, omdat ze precies op die afstand stond...
Ik bel morgen wel even voor de zekerheid, maak me toch een klein beetje zorgen.
Niet dat het een enorme ramp is, maar dan heb ik liever duidelijkheid.
Ik bel morgen wel even voor de zekerheid, maak me toch een klein beetje zorgen.
Niet dat het een enorme ramp is, maar dan heb ik liever duidelijkheid.
Gast- Gast
ProudMama schreef:Had je nog gebeld?
Ja.
Het is dus wel echt voor haar bedoeld. Planburo kon niet in het dossier kijken, maar ze kon wel zien dat ze even nog een keer getest moest worden nav de vorige ogentest. Ze zei nog: Dat is toch wel met u besproken?
Nee dus, alles was helemaam prima toen volgens de verpleegkundige, dus heel raar dat we nu na bijna een half jaar ineens terug moeten.
De verpleegkundige die nu de test gaat afnemen neemt nog contact met me op voor uitleg, want ik vind dit wel een beetje een vreemde gang van zaken.
Ik ga er sowieso wel heen, maar ik wil dus wel de uitleg eerst horen. Zoiets hadden ze toen ook meteen kunnen zeggen, want nu maak ik me toch een beetje druk, ookal is het geen ernstig iets.
Gast- Gast
Ben er al achter....
De laatste keer had ik al aangegeven dat ik wat twijfel over het kleuren herkennen en benoemen, daar heeft ze best moeite mee. Alleen als je vraagt wat is groen bijv, dan wijst ze iets groens aan, met een beetje geluk. Maar dat heeft ze dan nog heel vaak fout.
Als je vraagt: Welke kleur is dit?
Dan weet ze het eigenlijk nooit.
Vrijdag toen ik belde waarom ik die oproep kreeg, schoot me dat ineens te binnen. Net belde de verpleegkundige, en die bevestigde dat, het gaat idd om de kleuren. Ze wordt even getest.
Ik ben dus erg benieuwd wat daar uit gaat komen. Opzich hoeft ze het nog niet te kunnen, maar ik merk dat ons zoontje al verder is wat dat betreft, en kleurenblindheid komt eigenlijk niet voor bij meisjes, dus dan zal het toch niet helemaal ok zijn.
We zullen zien.
De laatste keer had ik al aangegeven dat ik wat twijfel over het kleuren herkennen en benoemen, daar heeft ze best moeite mee. Alleen als je vraagt wat is groen bijv, dan wijst ze iets groens aan, met een beetje geluk. Maar dat heeft ze dan nog heel vaak fout.
Als je vraagt: Welke kleur is dit?
Dan weet ze het eigenlijk nooit.
Vrijdag toen ik belde waarom ik die oproep kreeg, schoot me dat ineens te binnen. Net belde de verpleegkundige, en die bevestigde dat, het gaat idd om de kleuren. Ze wordt even getest.
Ik ben dus erg benieuwd wat daar uit gaat komen. Opzich hoeft ze het nog niet te kunnen, maar ik merk dat ons zoontje al verder is wat dat betreft, en kleurenblindheid komt eigenlijk niet voor bij meisjes, dus dan zal het toch niet helemaal ok zijn.
We zullen zien.
Gast- Gast
O, dan vind ik het wel weer netjes van het CB dat je nog even langs moet komen.
dit is even misschien wat kort door de bocht hoor, maar bij mijn studie tot remedial teacher heb ik ook les gehad over dyslexie. 1 van de signalen wat kan wijzen op mogelijke dyslexie, is het niet of moeilijk automatiseren van kleuren. Maarrr, wat ik al zei, het is 1 onderdeel en dit is even heeeel kort door de bocht, maar wel ff ter info.
dit is even misschien wat kort door de bocht hoor, maar bij mijn studie tot remedial teacher heb ik ook les gehad over dyslexie. 1 van de signalen wat kan wijzen op mogelijke dyslexie, is het niet of moeilijk automatiseren van kleuren. Maarrr, wat ik al zei, het is 1 onderdeel en dit is even heeeel kort door de bocht, maar wel ff ter info.
Darius- Ratel
- Aantal berichten : 3635
Punten : 4012
Registratiedatum : 22-11-10
Darius schreef:O, dan vind ik het wel weer netjes van het CB dat je nog even langs moet komen.
Dank je voor de info. Ik ben wel benieuwd wat er nu uitkomt. Opzich hoeven ze het nog niet te kunnen nu volgens het cb, maar ze is er wel laat mee, en er zit ook geen vooruitgang in heb ik het idee. De ene keer gaat het heel goed, en de andere keer komt er niks uit.
Soms heb ik het idee dat ze het er om doet, maar aan andere keer kan ze je dan weer heel onzeker aankijken, dus wat het nou is?
Komt dat je ook bekend voor? De ene keer wel redelijk doen, en de andere keer alles fout hebben?
Heb je misschien tips hoe ik nog meer zou kunnen oefenen?
Gast- Gast
Kleuren zijn net als letters. Wij hebben besloten dat 'rood' 'rood' genoemd wordt, en dat een 'b' een 'b' genoemd wordt. En dat moet je maar net zien te automatiseren. Kinderen met dyslexie hebben juist moeite met dat automatiseren. Het 'helpt' om hier gewoon spelenderwijs mee te oefenen, en om hier nog een associatie mee te maken, dus niet alleen het hebben over 'geel' en 'blauw' maar bijvoorbeeld de 'gele' koektrommel, de 'blauwe' auto e.d. Dus wel even in de gaten houden. Ik begrijp wel dat ze jou onzeker kan aankijken, het maakt ook onzeker. Als je nou over een half jaar nog geen vooruitgang ziet, dan zou ik het even op school aankaarten, zij weten wel wat je hiermee verder moet.
Darius- Ratel
Op school weten ze er ook van, heb het tenminste wel doorgegeven, maar of dat nog overkomt? Ze heeft helaas door ziekte van de vaste juf echt heel vaak een andere juf, dus hoop dat ze dat ook een beetje overdragen, maar ik vrees van niet.
Ik wacht deze test wel even af, ben benieuwd hoe ze dat gaan testen.
Ze kan ook nog niet volledig tot 10 tellen, dat is ook heel vreemd, 4,5,6,7,8 noemt ze zo op. Maar bij 1,2,3 gaat het vaak al fout, dan vergeet ze altijd de 4 en de 5.
Ik ga me maar proberen niet te druk te maken, misschien is er wel niks aan de hand. We wachten maar af!
Ik wacht deze test wel even af, ben benieuwd hoe ze dat gaan testen.
Ze kan ook nog niet volledig tot 10 tellen, dat is ook heel vreemd, 4,5,6,7,8 noemt ze zo op. Maar bij 1,2,3 gaat het vaak al fout, dan vergeet ze altijd de 4 en de 5.
Ik ga me maar proberen niet te druk te maken, misschien is er wel niks aan de hand. We wachten maar af!
Gast- Gast
Ze is toch net begonnen op school? Dan zou ik het even in de gaten houden, maar als het niet veranderd zou ik in december wel even aan de bel trekken!
Darius- Ratel
Darius schreef:Ze is toch net begonnen op school? Dan zou ik het even in de gaten houden, maar als het niet veranderd zou ik in december wel even aan de bel trekken!
Ze is net 3 weken geleden begonnen ja. Ik kijk ook wel even wat de test uitwijst. Dan kunnen we altijd nog verder zien.
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: