Huurcommissie
+2
Susan
Penny Blossom
6 plaatsers
Pagina 1 van 1
Huurcommissie
Dinsdag a.s. komt de huurcommissie een onderzoek doen bij ons thuis. Wij hebben hier een verzoek voor ingediend omdat de huurbaas weigert de gebreken op te knappen. Daarnaast vinden wij ook dat we teveel huur betalen.
Heeft hier iemand eerder een onderzoek van de huurcommissie gehad?
Wat onderzoeken ze precies? Ik weet dat ze de maten van de ruimtes opmeten en naar de gebreken kijken.
Alvast bedankt!
Heeft hier iemand eerder een onderzoek van de huurcommissie gehad?
Wat onderzoeken ze precies? Ik weet dat ze de maten van de ruimtes opmeten en naar de gebreken kijken.
Alvast bedankt!
Penny Blossom- Prater
- Aantal berichten : 864
Punten : 1034
Registratiedatum : 18-11-10
Re: Huurcommissie
Ze zullen wel een puntentelling gaan uitvoeren, en dan brengen ze een bindend advies uit, waar de verhuurder zich ook aan dient te houden. Als je er korter dan 6 maanden woont zul je het teveel aan huur met terugwerkende kracht ontvangen, anders niet, dan betaal je gewoon maandelijks minder.
Gast- Gast
Is het altijd mogelijk om huurverlaging te krijgen? Ik heb ooit een contract van een particuliere verhuurder ondertekend waarin stond dat ik niet zou proberen huurverlaging te krijgen, ik weet achteraf niet of dat rechtsgeldig was, maar op zich vond ik het ergens wel logisch, ik had bewust gekozen voor particuliere huur met de voordelen die daarbij horen (geen wachttijd, mooie locatie) en dus ook met de nadelen (relatief hoge huur).
Maar goed, ik weet dus niet hoe dat in deze situatie zit.
Maar goed, ik weet dus niet hoe dat in deze situatie zit.
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Nee, dat soort bepalingen zijn helemaal niet rechtsgeldig. Verhuurders proberen het altijd hoor, dat soort trucjes, er zijn immers mensen die er wel intrappen.
Als er uit de puntentelling blijkt dat je huur te hoog is, kun je huurverlaging krijgen. Dit betreffen dan wel woningen ONDER de huurtoeslaggrens. Of het particulier is, maakt dan niet uit. Bij woningen boven de huurtoeslaggrens moet je naar de kantonrechter om de huurprijs te laten toetsen op redelijkheid.
Als er uit de puntentelling blijkt dat je huur te hoog is, kun je huurverlaging krijgen. Dit betreffen dan wel woningen ONDER de huurtoeslaggrens. Of het particulier is, maakt dan niet uit. Bij woningen boven de huurtoeslaggrens moet je naar de kantonrechter om de huurprijs te laten toetsen op redelijkheid.
Gast- Gast
@ Leaf: Dat laatste weet ik niet zeker of dat klopt. Wij betalen namelijk ook meer dan de huurtoeslaggrens. En toch komt de huurcommissie.
Penny Blossom- Prater
Ik werk bij D.irect W.onen...En naar wat ik geleerd heb uit mijn module huurrecht kan de huurcommissie dan alleen komen als je er korter dan 6 maanden woont...
Gast- Gast
Ik heb in mijn vorige woning ook de HC langs laten komen; volgens mij kan dit idd alleen als je er korter dan zes maanden woont. Ze hebben van alles opgemeten en naar de voorzieningen in de buurt gekeken enzo en ook de servicekosten bekeken. Uiteindelijk moest ik op een zitting verschijnen en een tijd later kreeg ik de uitslag, waar ik erg blij mee was: er ging 134 euro per maand van mn huur af, met terugwerkende kracht!
Bliss- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 9918
Punten : 10545
Registratiedatum : 17-11-10
_Leaf_ schreef:Ik werk bij D.irect W.onen...En naar wat ik geleerd heb uit mijn module huurrecht kan de huurcommissie dan alleen komen als je er korter dan 6 maanden woont...
Ik zal het vanmiddag wel even vragen aan de beste man. Wij wonen er namelijk ook al ruim anderhalfjaar. Misschien heeft het er ook mee te maken dat we de servicekosten laten splitsen? Die zitten nu in de All-in prijs. En we betalen maar een paar euro boven de huurtoeslaggrens.
Penny Blossom- Prater
Oooh je hebt een all-in prijs? Vandaar!
Niks vragen aan je huurbaas, lekker de Huurcommissie laten komen...Je hebt mazzellll!! Lees dit maar eens:
Sommige verhuurders denken dat ze onder de servicekosten overzichten uit kunnen komen door een zogenaamde all-in huurprijs af te spreken. Echter komen zij dan bedrogen uit. Indien de huurder naar de huurcommissie gaat en deze verzoekt om een uitspraak, zal de verhuurder in de meeste gevallen ver terug moeten in huurprijs. De huurcommissie zal de kale huurprijs dan bepalen op maximaal 55% van de maximaal redelijke huurprijs en de servicekosten op 25% van de maximaal redelijke huurprijs. Wij raden verhuurders dan ook ten zeerste af een all in-prijs te overeen te komen.
Voorbeeld:
Bijvoorbeeld:
Huur volgens huurovereenkomst Daadwerkelijke waarde Na tussenkomst huurcommissie
Kale huur € 502,= Kale huur € 276,=
Service kosten € 200,= Servicekosten € 126,=
All-in huur € 702 Totaal huur € 702,= Totale huur € 402,=
Daarom accepteren wij NOOIT dat verhuurders een All-In prijs willen....
Edit: Als ik dit plaats, verspringt de tabel...grrrr! Hopelijk is het met kleurtjes toch nog een beetje duidelijk...
Niks vragen aan je huurbaas, lekker de Huurcommissie laten komen...Je hebt mazzellll!! Lees dit maar eens:
Sommige verhuurders denken dat ze onder de servicekosten overzichten uit kunnen komen door een zogenaamde all-in huurprijs af te spreken. Echter komen zij dan bedrogen uit. Indien de huurder naar de huurcommissie gaat en deze verzoekt om een uitspraak, zal de verhuurder in de meeste gevallen ver terug moeten in huurprijs. De huurcommissie zal de kale huurprijs dan bepalen op maximaal 55% van de maximaal redelijke huurprijs en de servicekosten op 25% van de maximaal redelijke huurprijs. Wij raden verhuurders dan ook ten zeerste af een all in-prijs te overeen te komen.
Voorbeeld:
Bijvoorbeeld:
Huur volgens huurovereenkomst Daadwerkelijke waarde Na tussenkomst huurcommissie
Kale huur € 502,= Kale huur € 276,=
Service kosten € 200,= Servicekosten € 126,=
All-in huur € 702 Totaal huur € 702,= Totale huur € 402,=
Daarom accepteren wij NOOIT dat verhuurders een All-In prijs willen....
Edit: Als ik dit plaats, verspringt de tabel...grrrr! Hopelijk is het met kleurtjes toch nog een beetje duidelijk...
Gast- Gast
Oeh! Nou spannend! Ik hoop wel dat we er flink op vooruit gaan eigenlijk! We wonen in een appartement met veel gebreken (stankoverlast toilet, vocht (in de vorm van schimmel) etc..) en we betalen gewoon heel veel. En iedere keer als we bij de huurbaas aankloppen zegt ie dat hij iemand stuurt. Die persoon is aannemer, maar wil niets doen in het huis omdat de huurbaas niet betaald. En zo verder....
Maar ik hou jullie op de hoogte!
Maar ik hou jullie op de hoogte!
Penny Blossom- Prater
Ik ben wel nieuwsgierig wat er nu uitgekomen is!
Niekske- Kletskop
- Aantal berichten : 2053
Punten : 2605
Ohh ja, helemaal vergeten!
Nou, eigenlijk is er nog niets uitgekomen. Ze gaan intern (binnen de huurcommissie) de huurprijs splitsen. De beste man heeft naar alle gebreken gekeken en alle ruimtes opgemeten (voor het puntensysteem). En op z'n vroegst is over twee maanden het rapport klaar. Dan volgt er een hoorzitting waar wij bij mogen zijn en evt. mondeling dingen mogen toelichten. En dan volgt er een uitspraak.
Dus al met al... wachten, wachten en nog meer wachten.
Nou, eigenlijk is er nog niets uitgekomen. Ze gaan intern (binnen de huurcommissie) de huurprijs splitsen. De beste man heeft naar alle gebreken gekeken en alle ruimtes opgemeten (voor het puntensysteem). En op z'n vroegst is over twee maanden het rapport klaar. Dan volgt er een hoorzitting waar wij bij mogen zijn en evt. mondeling dingen mogen toelichten. En dan volgt er een uitspraak.
Dus al met al... wachten, wachten en nog meer wachten.
Penny Blossom- Prater
Ik zal dit eens even uppen:
Van de week het onderzoeksrapport ontvangen. 17 november is er een hoorzitting met uitspraak.
Alleen nu snap ik iets niet.
In het rapport staat dat ons appartement 122 punten krijgt. Daarvoor mag maximaal €558,05 voor worden gevraagd. Officieel moeten wij €658,58 betalen. Nu lijkt het mij dat de huurprijs sowieso naar beneden wordt bijgesteld, aangezien het appartement het niet waard is.
Verderop in de brief staat onder het kopje: 1. kwaliteit va.n woonruimte en redelijk huurprijs:
Minimaal redelijk (55% van maximaal) €306,93.
Wat betekend dat laatste bedrag? Iemand die dat weet?
Van de week het onderzoeksrapport ontvangen. 17 november is er een hoorzitting met uitspraak.
Alleen nu snap ik iets niet.
In het rapport staat dat ons appartement 122 punten krijgt. Daarvoor mag maximaal €558,05 voor worden gevraagd. Officieel moeten wij €658,58 betalen. Nu lijkt het mij dat de huurprijs sowieso naar beneden wordt bijgesteld, aangezien het appartement het niet waard is.
Verderop in de brief staat onder het kopje: 1. kwaliteit va.n woonruimte en redelijk huurprijs:
Minimaal redelijk (55% van maximaal) €306,93.
Wat betekend dat laatste bedrag? Iemand die dat weet?
Penny Blossom- Prater
Als het gaat om All in huur, dan wordt het bedrag van 306 euro je nieuwe huurprijs, dat is dus het laatste bedrag wat er staat, je nieuwe huurprijs. Die 500 euro nog wat is de maximaal redelijke prijs voor de woning, en die 306 euro is wat de huurcommissie vind dat je moet gaan betalen.
Gast- Gast
Aha, thanks!
Ja, wij hebben een all-in huurprijs. Dus bij die 306 euro komen nog wel de servicekosten? Wij hebben namelijk twee verzoeken bij de huurcommisie ingediend.
1. het splitsen van de all-in prijs
2. huurverlaging in verband met gebreken.
Ja, wij hebben een all-in huurprijs. Dus bij die 306 euro komen nog wel de servicekosten? Wij hebben namelijk twee verzoeken bij de huurcommisie ingediend.
1. het splitsen van de all-in prijs
2. huurverlaging in verband met gebreken.
Penny Blossom- Prater
Dat durf ik zo niet te zeggen, ik denk dat het gewoon de gehele huurprijs is...
Gast- Gast
Vandaag de uitspraak binnen gekregen.
Onze nieuwe huurprijs is per 01-06-2011: 306,93 + 76,73 servicekosten = 383.66
Maar, omdat er gebreken zijn wordt de huurprijs tijdelijk verlaagd tot: 223,22 euro + 76.73 = 299.95
Totdat de gebreken zijn verholpen.
Het enige wat er nu nog kan gebeuren is dat de verhuurder het niet eens is met deze uitspraak, en hij naar de rechter stapt.
Onze nieuwe huurprijs is per 01-06-2011: 306,93 + 76,73 servicekosten = 383.66
Maar, omdat er gebreken zijn wordt de huurprijs tijdelijk verlaagd tot: 223,22 euro + 76.73 = 299.95
Totdat de gebreken zijn verholpen.
Het enige wat er nu nog kan gebeuren is dat de verhuurder het niet eens is met deze uitspraak, en hij naar de rechter stapt.
Penny Blossom- Prater
De rechter zal de huurprijs toetsen op redelijkheid en billijkheid en zal het rapport van de huurcommissie in ogenschouw nemen. Hij zal niet veel anders beslissen hoor, de verhuurder is gewoon een domme lul geweest door een All-in huurprijs te hanteren.
Gast- Gast
Ohh mooi!
Penny Blossom- Prater
Wat lekker dat de huurprijs gehalveerd wordt nu! Ik hoop alleen nu niet dat hij jullie zal gaan 'zieken' of toch proberen jullie er zsm uit te krijgen hoor je ook vaak...
Moonlight- Prater
- Aantal berichten : 723
Punten : 818
Registratiedatum : 03-12-10
Hoeveel huur is er nu af voor jullie, aardig wat als je boven de max huurtoeslaggrens zit toch?
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, als je zoals je profiel aangeeft, in A.rnhem woont, of je één van de grote verhuurders hebt (heb er zelf 4 gehad daar).
Ik ben eigenlijk wel benieuwd, als je zoals je profiel aangeeft, in A.rnhem woont, of je één van de grote verhuurders hebt (heb er zelf 4 gehad daar).
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
Grotere verhuurders hanteren écht geen all-in huurprijs, dat is zo ongeveer les 1 als je gaat verhuren, om dat dus nooit te doen.
Ik gok dus op een onervaren huurbaas.
Ik gok dus op een onervaren huurbaas.
Gast- Gast
Ik huurde wel all-in, op 1 na. Maar ik heb het wel over 6-10 jaar geleden.
Coco- Ratel
- Aantal berichten : 3245
Punten : 3561
Registratiedatum : 21-06-11
€658,58, als ik het goed begrepen heb op pagina 1, was hun oude huursom.Nois schreef:Hoeveel huur is er nu af voor jullie, aardig wat als je boven de max huurtoeslaggrens zit toch?
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: