Hoe werkt een oude gaskachel?
3 plaatsers
Pagina 1 van 1
Hoe werkt een oude gaskachel?
Heeft iemand enig idee hoe een gaskachel werkt?
Ik woon in een bakhuisje en wil graag de gaskachel wat aan hebben.
Nu heb ik geen idee hoe dat moet, ik heb al van alles geprobeerd.
Er zit een draaiknop op met een stand van 1 t/m 6, er zit een drukknop op met een vlammetje en een drukknop met een soort flitsje. Geen idee hoe ik hem aan moet krijgen, misschien doet hij het ook wel niet.
Ik woon in een bakhuisje en wil graag de gaskachel wat aan hebben.
Nu heb ik geen idee hoe dat moet, ik heb al van alles geprobeerd.
Er zit een draaiknop op met een stand van 1 t/m 6, er zit een drukknop op met een vlammetje en een drukknop met een soort flitsje. Geen idee hoe ik hem aan moet krijgen, misschien doet hij het ook wel niet.
PluDan- Kletskop
- Aantal berichten : 1506
Punten : 1718
Registratiedatum : 14-12-10
Re: Hoe werkt een oude gaskachel?
Volgens mij had ik eerder ook zo'n kachel.
Eerst moet je de gaskraan bij de kachel opendraaien.
Dan heb je een knop om het gas in de buis te laten stromen, het bliksemschichtje is een vlammetje geven zodat het gaat branden. Ow en zet je kachel op 1 oid.
Eerst moet je de gaskraan bij de kachel opendraaien.
Dan heb je een knop om het gas in de buis te laten stromen, het bliksemschichtje is een vlammetje geven zodat het gaat branden. Ow en zet je kachel op 1 oid.
Gast- Gast
Welke knop is dan om het gas in de buis te laten stromen?
Zo'n omschakel knop?
Zo'n omschakel knop?
PluDan- Kletskop
volgens mij moet je de knop met 't vlammetje ingedrukt houden en dan die met 't flitsje indrukken (eerst wel de gastoevoer opendraaien ). Het kan zijn dat je heel vaak achter elkaar op de flitsknop moet drukken (geeft een soort 'knallend' geluid) Als je dan een vlammetje (de waakvlam) krijgt, moet je de vlam-knop nog even ingedrukt houden, want dan moet de thermokoppel (beveiligingsdingetje in de kachel) warm worden. Als die warm is (zo na 'n minuut) kun je de vlam-knop loslaten en blijft de waakvlam branden (zoniet, overnieuw doen en langer vasthouden, zodat de thermokoppel goed warm wordt). Als de waakvlam eenmaal brandt, kun je aan de draaiknop de kachel op een bepaalde stand zetten...
Jerry- Ratel
- Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10
PluDan schreef:Welke knop is dan om het gas in de buis te laten stromen?
Zo'n omschakel knop?
\
Zo-een?
Volgens mij moest je die met de ronde stip ingedrukt houden, en dan op de vonkknop drukken (rode schicht).
Gast- Gast
Het aansteken ging makkelijker door de gashaard op 1 te zetten ipv op waakvlam (voor 1), daarbij kan je ook beter zien of hij aan is!
Maar er is meestal achter de haard zelf een klein kraantje te vinden, zodat er niet een constante stroom van gas naar de haard is... (was bij ons in ieder geval).
Maar er is meestal achter de haard zelf een klein kraantje te vinden, zodat er niet een constante stroom van gas naar de haard is... (was bij ons in ieder geval).
Gast- Gast
ik zie dr al zitten met dr laptop naast de kachel
Ben benieuwd of je 't voor elkaar krijgt;)
Jerry- Ratel
Jerry schreef:ik zie dr al zitten met dr laptop naast de kachel
Ha, jouw uitleg is best duidelijk! Ik ben te loom om op goede manier zinnen te typen
Hopelijk lukt het, beetje warmte is niet verkeerd! Anders onder de dekens!
(eerste keer lukte mij ook niet hoor)
Gast- Gast
Ben nu toch wel benieuwd of 't gelukt is (en of het niet-posten niet de oorzaak is van een gasexplosie, koolmonoxidevergiftiging of bevriezing )
Jerry- Ratel
Jerry schreef:Ben nu toch wel benieuwd of 't gelukt is (en of het niet-posten niet de oorzaak is van een gasexplosie, koolmonoxidevergiftiging of bevriezing )
Whahaha ik moest werken dus nog niet gelezen.
Er is nog geen gasexplosie ontstaan , maar het wil ook nog niet lukken.
Misschien moet ik geduld hebben en het een paar keer proberen, of meer dan een paar keer omdat hij misschien al wel een hele tijd niet aan is geweest. Ik weet het ook niet. Maar zo op het plaatje, zo ziet het er ongeveer uit ja.
PluDan- Kletskop
de uitleg staat hierboven aan, het kan wel even duren voordatie aan is omdat dus een tijdje uit heeft gestaan. (mij lukte het ook nooit moest altijd wachten tot m`n man thuis was of het aan de huisbaas vragen )
Gast- Gast
Ik heb ook zo'n gaskachel gehad in ons oude appartementje, kreeg dat ook nooit voor elkaar..
en inderdaad netjes wachten tot vriendlief erwas
en inderdaad netjes wachten tot vriendlief erwas
Joli86- Prater
- Aantal berichten : 1384
Punten : 1463
Registratiedatum : 06-12-10
kom op vrouwen! :o
Jerry- Ratel