Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Verbod op rituele slacht

5 plaatsers

Ga naar beneden

Verbod op rituele slacht Empty Verbod op rituele slacht

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 3:45

DEN HAAG – De Tweede Kamer heeft dinsdag het wetsvoorstel van de Partij voor de Dieren om het onverdoofd ritueel slachten te verbieden aangenomen.
Een ruime meerderheid van 116 tegen 30 stemde voor het wetsvoorstel. Bij de hoofdelijke stemming bleken de fracties van PvdA en PVV verdeeld. Bij de sociaaldemocraten stemden Metin Celik, Angelien Eijsink en Tanja Jadnanansing tegen, bij de PVV Wim Kortenoeven.

Vorige week al bereikte een meerderheid van de partijen een compromis. D66, VVD, PvdA en GroenLinks dienden een amendement in dat ruimte laat voor koosjer- en halalslachters om een uitzondering te bedingen indien dit aantoonbaar niet voor meer dierenleed zorgt.

In de praktijk betekent dit volgens Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren weldegelijk een verbod, omdat er momenteel geen alternatieve slachtmethoden zijn die aan deze eis voldoen.

Het verbod op onverdoofde rituele slachtmethoden zorgde afgelopen tijd voor grote onrust bij joodse en islamitische organisaties. Zij zagen het verbod als een beperking van de vrijheid van godsdienst.

Met name de Partij van de Arbeid worstelde met het standpunt. Vorige week stemde een meerderheid bij een partijraad tegen het wetsvoorstel.

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

Verbod op rituele slacht Empty Re: Verbod op rituele slacht

Bericht  Monte di 28 jun 2011 - 3:49

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken......... scratch
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4853
Punten : 5410
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Antibes di 28 jun 2011 - 3:54

Volgens mij was het hele punt van die rituele slachting in de tijd van de Bijbel/Koran toch juist OM de dieren zo pijnloos mogelijk om zeep te helpen? Nou, nu zijn er betere alternatieven.. =)

Ik ben voor vrijheid van godsdienst, maar letterlijk de boekjes naleven ben ik al minder fan van, zeker niet ten koste van dierenwelzijn.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Monte di 28 jun 2011 - 3:56

Antibes schreef:Volgens mij was het hele punt van die rituele slachting in de tijd van de Bijbel/Koran toch juist OM de dieren zo pijnloos mogelijk om zeep te helpen? Nou, nu zijn er betere alternatieven.. =)

Ik ben voor vrijheid van godsdienst, maar letterlijk de boekjes naleven ben ik al minder fan van, zeker niet ten koste van dierenwelzijn.
Nee ok, maar de onderzoeken zijn zo tegenstrijdig, ga dat dan eerst uitzoeken. Want het schijnt echt niet veel langer te duren voor de beestjes dood zijn en de belangen van godsdienstvrijheid zijn zo hoog voor die mensen. Denken ze nu echt dat Joden en Islamieten nu wel hun vlees gaan eten dat verdoofd wordt? Nee ze gaan nu alles uit Duitsland en België halen waar het wel mag, dat is toch niet het probleem oplossen.
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Lenthe di 28 jun 2011 - 4:02

Ik vind het goed dat het wetsvoorstel is aangenomen. Dieren moet je goed behandelen, dus ook bij het slachten. Godsdienst vind ik daarbij minder zwaar wegen.
Lenthe
Lenthe
Prater
Prater

Aantal berichten : 1163
Punten : 1282

Bericht  Monte di 28 jun 2011 - 4:04

Lenthe schreef:Ik vind het goed dat het wetsvoorstel is aangenomen. Dieren moet je goed behandelen, dus ook bij het slachten. Godsdienst vind ik daarbij minder zwaar wegen.
Maar wie kan met zekerheid zeggen dat dieren ook meer last hebben van onverdoofd slachten?
Monte
Monte
Ratel
Ratel

Bericht  Atelier Madame di 28 jun 2011 - 4:19

Monte schreef:
Lenthe schreef:Ik vind het goed dat het wetsvoorstel is aangenomen. Dieren moet je goed behandelen, dus ook bij het slachten. Godsdienst vind ik daarbij minder zwaar wegen.
Maar wie kan met zekerheid zeggen dat dieren ook meer last hebben van onverdoofd slachten?
Dat is en blijft gissen. Veel heeft ook met stress te maken. Veel ritueel slachten gebeurt dmv een pin op de kop met heel veel luchtdruk, ze zijn dan ook verdoofd, daarna wordt de keel doorgesneden.. dat vind Ik bijv veel vriendelijker dan dat ze gelijk de keel doorsnijden.. En sowieso dieren moeten elkaar niet zien als ze verdoofd worden.

Hoe dan ook Ik vind dierenwelzijn belangrijker dan godsdienstvrijheid, dan worden ze toch lekker vegetarisch? Stomme geloof gezeur altijd
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 4:23

Ik vind dit een goede zaak. Alleen vind ik niet dat ze hier nu mee bezig moeten zijn. Er zijn andere, belangrijkere zaken volgens mij.

Gast
Gast

Bericht  Gast di 28 jun 2011 - 4:44

Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. Dieren in het wild verdoven elkaar ook niet eerst voordat ze doodgemaakt worden..

Maar goed. Ik ben voor een zo pijnloos mogelijke dood, maar ik weet niet of ik dat met verdovingsmiddelen wil, want dat komt dan ook weer in je stukje vlees terecht.

Gast
Gast

Bericht  Sorella di 28 jun 2011 - 5:55

Eens met Lenthe en Atelier Madame.
Sorella
Sorella
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1955
Punten : 2035