Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Net zelf hars gemaakt..!

4 plaatsers

Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Jerry zo 5 dec 2010 - 2:55

Een poosje geleden zag ik op youtube een filmpje over iemand die zelf hars maakte om haar benen te harsen.
Ik dacht 'dat kan ik ook' en heb 't net gedaan. Het staat nu af te koelen, maar ik heb net een klein beetje op 'n lepel laten afkoelen en een stukje been geprobeerd en 't lijkt te werken!

Voor de meiden die 't ook willen proberen:

- 1 kopje suiker (basterd of gewone, maakt volgens mij niet zoveel uit, ik heb basterdsuiker gedaan)
- 1/4 kopje water
- 1/4 kopje citroensap (geen geconcentreerde uit zo'n citroentje, maar gewoon uit 'n flesje, of uit 'n verse citroen of course)

Langzaam in een pannetje op laten warmen tot het gaat koken. Dan komen er heel veel bellen die zich 'opstapelen' (als je 't zacht draait, zakken ze weer in).
Langzaam verandert de kleur van gelig naar wat donkerder geel/goud en blijven de bellen komen, ook als je 't zacht draait. Dan moet je 'n beetje op een lepel doen en dit af laten koelen. Als het dan als 'toffee' bij elkaar blijft, moet je proberen of het dik genoeg is, door een stukje huid te proberen te harsen. In tegenstelling tot harsstrips, moet je dit met de haargroei-richting meedoen. Het bolletje tegen de haargroeirichting in'smeren' (waarbij het ook aan je vingers blijft plakken) en dan snel terugtrekken et voilá!

Ik zal laten weten hoe het in grotere mate gaat (als alles is afgekoeld)
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Jerry zo 5 dec 2010 - 3:57

jeeej, het werkt!
Krijg er wel een beetje lamme vingers van (best stug spul om uit te smeren), maar het is een supergoede vervanger voor de harsstrips, veel goedkoper!!

Iemand die 't ook weleens gedaan heeft of gaat proberen?
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Romee zo 5 dec 2010 - 4:02

Aah dat wil ik ook al een hele tijd eens proberen! Maar ik heb dus allleen zo'n plastic geel flesje citroensap.. Dat werkt dus niet denk jij?
Romee
Romee
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 78
Punten : 82
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Beachgirl zo 5 dec 2010 - 5:21

Heb het 2 weken terug gemaakt maar nog niet gebruikt. Het is veels te plakkerig. Dus weet niet echt wat ik fout heb gedaan....

Wilde het op de "bal methode" gebruiken, maar omdat het zo plakt kan ik er al geeneens een balletje van maken.

Weet iemand wat ik fout heb gedaan?
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Jerry zo 5 dec 2010 - 7:22

@ Romee: ik heb verschillende recepten op internet gezocht en ergens heb ik gelezen dat je dat niet moet gebruiken... Weet niet wat er gebeurt als je dat wel doet.. Maar heb ook ergens een recept gelezen waarin je in plaats van citroensap ook azijn kon gebruiken...

@ Mimpie: ik denk dat je het te kort gekookt hebt, waardoor het niet genoeg is ingedikt.
Dat van mij is, als het helemaal is afgekoeld, best hard (kan er nog net een deukje in drukken, maar moeilijk een stukje aftrekken), als ik het dan even op de verwarming zet, wordt het iets zachter en hanteerbaarder.
Je kan proberen het prutje nog een keer te koken..!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Beachgirl zo 5 dec 2010 - 7:39

Jerry schreef:@ Mimpie: ik denk dat je het te kort gekookt hebt, waardoor het niet genoeg is ingedikt.
Dat van mij is, als het helemaal is afgekoeld, best hard (kan er nog net een deukje in drukken, maar moeilijk een stukje aftrekken), als ik het dan even op de verwarming zet, wordt het iets zachter en hanteerbaarder.
Je kan proberen het prutje nog een keer te koken..!


Dat is het gekke, het is bij mij ook gewoon goed hard geworden, en kan er ook maar net een deuk in duwen.

Ga het denk ik nog maar een keertje in de pan gooien.

Zou het ook kunnen dat ik er te weinig water bij heb gedaan? Dat het daardoor zo plakt?
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Jerry zo 5 dec 2010 - 7:58

Het blijft wel erg aan m'n vingers plakken... Maar kan er wel min of meer een balletje van maken (maar wel moeilijker als 't warmer wordt...)
Kan me niet voorstellen dat 't plakkerig wordt van te weinig water... Welke verhoudingen heb jij gebruikt dan?
Ben benieuwd of 't bij je lukt!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Beachgirl zo 5 dec 2010 - 10:39

Jerry schreef:Het blijft wel erg aan m'n vingers plakken... Maar kan er wel min of meer een balletje van maken (maar wel moeilijker als 't warmer wordt...)
Kan me niet voorstellen dat 't plakkerig wordt van te weinig water... Welke verhoudingen heb jij gebruikt dan?
Ben benieuwd of 't bij je lukt!

Dezelfde verhoudingen als jij, 1 kopje suiker, 1/4 water en 1/4 citroensap
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  minoessepoes ma 6 dec 2010 - 2:39

Dus eigenlijk komt het er op neer dat jullie karamel op jullie benen smeren!
Als het niet lukt dan is de verhouding suiker/water waarschijnlijk niet goed, tenminste dat is zo als je karamel wil maken om op te eten, als je alleen suiker laat smelten en dat koelt af dan word dat gigantisch hard. Dus de vraag is hoe groot is het kopje suiker wat je gebruikt en hoe groot is je eetlepel!
minoessepoes
minoessepoes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3814
Punten : 3868
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Gast ma 6 dec 2010 - 2:47

Probeer eens met een botermesje uit te smeren.. over je been.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Jerry ma 6 dec 2010 - 6:55

minoessepoes schreef:Dus eigenlijk komt het er op neer dat jullie karamel op jullie benen smeren!
Als het niet lukt dan is de verhouding suiker/water waarschijnlijk niet goed, tenminste dat is zo als je karamel wil maken om op te eten, als je alleen suiker laat smelten en dat koelt af dan word dat gigantisch hard. Dus de vraag is hoe groot is het kopje suiker wat je gebruikt en hoe groot is je eetlepel!

Maakt niet uit hoe groot je kopje is, zodra je maar een kwart van dát kopje voor 't water en 't citroensap gebruikt! (En ja, ik heb 't kopje vol water gedaan, dat gewogen en gedeeld door 4:P)


CKC schreef:Probeer eens met een botermesje uit te smeren.. over je been.

Bij mij is 't daar veels te stug voor...

Mimpie, ben benieuwd of je 't opnieuw geprobeerd hebt..!
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Beachgirl ma 6 dec 2010 - 7:41

Jerry schreef:
minoessepoes schreef:Dus eigenlijk komt het er op neer dat jullie karamel op jullie benen smeren!
Als het niet lukt dan is de verhouding suiker/water waarschijnlijk niet goed, tenminste dat is zo als je karamel wil maken om op te eten, als je alleen suiker laat smelten en dat koelt af dan word dat gigantisch hard. Dus de vraag is hoe groot is het kopje suiker wat je gebruikt en hoe groot is je eetlepel!

Maakt niet uit hoe groot je kopje is, zodra je maar een kwart van dát kopje voor 't water en 't citroensap gebruikt! (En ja, ik heb 't kopje vol water gedaan, dat gewogen en gedeeld door 4:P)


CKC schreef:Probeer eens met een botermesje uit te smeren.. over je been.

Bij mij is 't daar veels te stug voor...

Mimpie, ben benieuwd of je 't opnieuw geprobeerd hebt..!

Nee nog niet, had even geen zin in een vieze steelpan haha, misschien vanavond even proberen.

Als het gelukt is laat ik het hier weten.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Beachgirl ma 6 dec 2010 - 10:07

Oke heb het opnieuw in een pannetje gedaan, en weer verwarmd. Heb het eventjes door laten koken, en nu staat het weer in de koelkast. Het is iets donkerder dan de vorige keer, toen was het heel lichtgeel, en nu is het meer honingkleur dus ik hoop dat het nu wel werkt!
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Net zelf hars gemaakt..! Empty Re: Net zelf hars gemaakt..!

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum