Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Basisschool uitkiezen

+3
Lejow
Choco*
Roos
7 plaatsers

Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Basisschool uitkiezen

Bericht  Roos di 27 aug 2013 - 0:34

Heb even jullie hulp nodig. Binnenkort hebben we een gesprek gepland staan op 2 (openbare en katholieke) basisscholen voor onze zoon. Vind het retespannend en heb geen idee waar te beginnen...

Waar let je op bij het kiezen?
Welke vragen stel je allemaal?

Beide scholen zijn klein, waardoor alle klassen combinatieklassen zijn.
Hebben jullie hier ervaring mee? Spreekt mij namelijk niet zo aan.

Roos
Prater
Prater

Aantal berichten : 860
Punten : 931
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Choco* di 27 aug 2013 - 0:47

Ik vind het ook erg lastig. Lang was hier de keuze tussen of de dorpsschool, wat een onderwijstype is dat me helemaal niet aanspreekt, of een school buiten het dorp. De dorpsschool heeft voor mij als voordeel veel vriendjes en vriendinnetjes in de buurt, maar de scholen buiten het dorp waar ik naar wil gaan kijken (vrije school en democratische school) zijn regioscholen dus kans dat daar ook best wel wat kindjes uit ons dorp naar toe gaan. Wat voor mij vooral belangrijk is, is dat de onderwijsvorm ons aanspreekt en bij dochter past, en de sfeer op school. Maar wij hebben nog even, er zijn gelukkig geen wachtlijsten hier smile

Wbt combinatieklassen, daar zou ik zelf weinig moeite mee hebben. Zelf heb ik op een school gezeten met combinatieklassen en dat heb ik nooit als vervelend ervaren. Vaak worden de klassen dan gedurende de dag/week ook regelmatig opgesplitst zodat er aandacht kan zijn voor groepsspecifieke zaken.
Choco*
Choco*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 10-08-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Lejow di 27 aug 2013 - 0:53

Ik zou zeggen, gebruik sowieso de zoekfunctie even, want er zijn al een hele hoop topics.

Ik zou kijken naar  hoe de school je aanspreekt als je er binnenkomt. Je moet gelijk een gevoel van welkom hebben vind ik.
En ga eens kijken onder schooltijd, dan zie je de school in werking. Ook altijd wel prettig.

Vanuit de onderwijsinspectie krijgt een school altijd een predicaat. Dit gaat van zeer zwak, tot zeer goed.
Laat je niet afschrikken als de school zeer zwak aangeschreven staat.
Het kan in het verleden dan wel zo geweest zijn, maar als school zijnde doe je er heeeeel lang over om daar vanaf te komen, terwijl het onderwijs wellicht allang weer verbeterd is (en dat lijkt me wel, want een zwakke school blijven wil je niet).


Dit zijn eigenlijk mijn twee belangrijkste punten, de methodes die ze gebruiken dat maakt me dan niet zo veel uit. Evenals de protocollen, vaak kan alles heel mooi op papier staan, maar in het dagelijkse gebeuren gaat het toch vaak anders.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Flower_L di 27 aug 2013 - 2:05

wij hebben laatst een rondleiding gehad in een school hier in de buurt. Had er een fijn gevoel bij, al twijfel ik nog erg over de grootte (450 leerlingen...vind ik persoonlijk best veel).

Vooraf hebben we even met de directrice van de onderbouw gepraat, vooral tussen de regels door 'lezen' (in dit geval dus luisteren). Ik vond de persoon in kwestie niet erg sterk overkomen, was een kant en klaar verkooppraatje, en ook op de vragen die wij stelden had ze erg voorspelbare antwoorden klaar. Haar eigen insteek was er niet, puur vanuit 'de school'.

Flower_L
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5580
Punten : 6653
Registratiedatum : 25-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Parel di 27 aug 2013 - 2:08

Wij hebben puur gekeken naar het aanbod hier in de buurt, daar waren twee christelijke basisscholen en een openbare. Op de openbare zitten een boel bekenden, wij zijn daar op gesprek geweest en hebben een rondleiding gehad, toen ons dat allemaal beviel en het gewoon goed aansloot op onze normen en waarden, hebben we haar ingeschreven.
Parel
Parel
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5670
Punten : 6029
Registratiedatum : 13-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Filoria di 27 aug 2013 - 3:33

Choco, even benieuwd: wat is een democratische school?
Filoria
Filoria
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4523
Punten : 4758
Registratiedatum : 15-01-11
Woonplaats : 't Gooi

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Shopaholic di 27 aug 2013 - 4:49

Waar let je op bij het kiezen? We hebben gekozen voor een school wat op loopafstand zit van ons huis. En toen kwamen er een aantal uit. Punt 2 was de vorm van de school.

Welke vragen stel je allemaal? We hebben niet echt vragen gesteld, want we kregen een rondleiding. Tevens is de basisschool waar de meiden heen gaan mijn oude basisschool alleen is de vorm wat veranderd, maar dit sprak ons gelijk al aan.
Shopaholic
Shopaholic
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1501
Punten : 1491
Registratiedatum : 04-12-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Choco* di 27 aug 2013 - 5:49

Filoria schreef:Choco, even benieuwd: wat is een democratische school?
Op een democratische school besluiten leerlingen zelf wat ze doen en wat ze wanneer leren.
http://infini.nu/wordpress/democratisch-onderwijs/
Choco*
Choco*
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 41
Punten : 47
Registratiedatum : 10-08-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Basisschool uitkiezen Empty Re: Basisschool uitkiezen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum