Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen

2 plaatsers

Ga naar beneden

Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen Empty Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen

Bericht  JM ma 19 aug 2013 - 6:46

Wie helpt mij met een vraag over de aangifte Inkomstenbelasting? (Vraag het maar even hier want bij de Belastingtelefoon wordt de verbinding gewoon verbroken.)

Situatie is als volgt:

- januari 2012 samen een huis gekocht (nieuwbouwproject)
- mei 2013 getrouwd en er samen in gaan wonen (daarvoor beiden nog thuiswonend)

We zijn nu met de aangifte over 2012 bezig. In 2012 is (volgens mij) nog geen fiscaal partnerschap van toepassing dus je kunt ook niet samen aangifte doen.
Ik 2012 zijn er wel aftrekbare hypotheekrente en financieringskosten betaald.

Bij wie kunnen we deze kosten nu in mindering bregen? Bij 1 persoon naar eigen keus of beiden 50/50, of maakt het niets uit?

En als je het bij 1 persoon doet, wat vul je dan in bij de vraag 'Bent u de enige eigenaar van de woning?'

JM
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 16
Punten : 28
Registratiedatum : 17-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen Empty Re: Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen

Bericht  Ayla di 20 aug 2013 - 9:00

Jullie zijn wel fiscaal partner. Ik weet niet hoe ik moet kopiëren-plakken op de tablet maar als je samen een huis hebt ben je fiscaal partner.

Edit; is te vinden op de site vd belastingdienst. Dus jullie zijn in 2012 ook al fiscaal partner
Ayla
Ayla
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2246
Punten : 2359
Registratiedatum : 27-09-11
Woonplaats : Nijmegen

Terug naar boven Ga naar beneden

Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen Empty Re: Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen

Bericht  JM di 20 aug 2013 - 21:23

Ik kan het niet vinden op de site.... 

Bij de aangifte staat dat je fiscaal partner bent als je samen een eigen woning hebt en daarin samen woont. Maar dat wonen is dus pas een jaar later van toepassing.

JM
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 16
Punten : 28
Registratiedatum : 17-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen Empty Re: Inkomstenbelasting/huis kopen en pas een jaar later trouwen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum