Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

De tostifabriek

+12
Rovine
loura
Sea of Trees
mouette
Raindrop
rapa nui
Highway
ijsjemeisje
Artemis
Maple
Manderijn
Surya
16 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

De tostifabriek Empty De tostifabriek

Bericht  Surya za 17 aug 2013 - 9:35

Wat vinden jullie hiervan? www.detostifabriek.nl
Surya
Surya
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 282
Punten : 282
Registratiedatum : 29-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Manderijn za 17 aug 2013 - 9:37

Wie zijn Wim en Max?

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Maple za 17 aug 2013 - 9:37

Oh, hier word ik spontaan vegetariër van.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Artemis za 17 aug 2013 - 9:38

Kennelijk vind jij er iets van : )


Ik vind er niet zoveel van. We eten vrijwel allemaal vlees. Dit is hoe vlees op je tafel komt, alleen dan in betere omstandigheden dan het meeste vlees.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Manderijn za 17 aug 2013 - 9:39

Ooooh, Wim en Max zijn geen bekende varkens, dacht al, heb ik wat gemist?

Tsjah, ergens zal het best eens goed zijn om te zien wat er allemaal aan vooraf gaat, maar ik zou dat niet opzoeken midden in een stad denk ik.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Artemis za 17 aug 2013 - 9:42

Ach, ik ga op zich ook met mijn kinderen kijken in een kaasmakerij, of een groentetuin om ze te laten zien waar alles vandaan komt. Dat hebben we deze vakantie allemaal gedaan. Dus ik zie hier niet veel geks in. Als ik een schaap in de wei zie staan roep ik ook ' hé shoarma!' En krijgen ze uitleg. En als we kippenpoten eten staan we de volgende dag ook in de kinderboerderij te kijken wat we nou precies gegeten hebben. Op schoolreisje zag mijn dochter haar eerste kalkoen, haar eerste spontane reactie ' oh mam, die zijn lekker hè?' Laughing
 Een forellenkwekerij hebben ze ook al gezien, met aan het eind een toastje met forel, en aan het begin mochten ze een forel aaien... Laughing


Laatst aangepast door Artemis op za 17 aug 2013 - 9:43; in totaal 2 keer bewerkt
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  ijsjemeisje za 17 aug 2013 - 9:42

Wat ik er van vind?
Weer een eye opener!
Ik eet al niet veel vlees!
Als ik zelf een beest moest slachten voor vlees at ik het niet!
Misschien wat egoïstisch van mij!
Vind het stom om het zo bij een evenement te betrekken!
Maarja hoeveel mensen eten wel niet een broodje hamburger of Hawaï op een evenement!
Dus dan is dit ook niet zo gek!


Laatst aangepast door ijsjemeisje op za 17 aug 2013 - 9:44; in totaal 2 keer bewerkt
ijsjemeisje
ijsjemeisje
Prater
Prater

Aantal berichten : 747
Punten : 849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Highway za 17 aug 2013 - 9:43

Ik vind het een leuk idee, zo word je je bewust van het hele proces voordat er een tosti op je bord ligt.

Heb nu wel zin in een tosti smile
Highway
Highway
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3316
Punten : 3494
Registratiedatum : 17-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  rapa nui za 17 aug 2013 - 9:44

Op zich wel een goed iets, dat scholen eea konden bekijken. Veel stadskinderen zullen amper een idee hebben wat er aan een plakje ham vooraf gaat. Hebben ze dat slachten nu ook live gedaan? Dat zou ik zelf niet hoeven te zien. Maar dat uitbenen door een slager zou ik geen probleem mee hebben. En ik zou er ook niet spontaan vegetariër van worden, dat vind ik wat onzinnig, ik neem toch aan dat je als volwassene wel weet wat er aan je plakje ham vooraf gaat. Alleen loop je met zo iets de kans dat het een soort knuffelvarkens zijn geworden en dat iedereen het dan weer zielig gaat vinden dat ze geslacht moeten worden.
rapa nui
rapa nui
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2402
Punten : 2690
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Manderijn za 17 aug 2013 - 9:45

Artemis schreef:Ach, ik ga op zich ook met mijn kinderen kijken in een kaasmakerij, of een groentetuin om ze te laten zien waar alles vandaan komt. Dat hebben we deze vakantie allemaal gedaan. Dus ik zie hier niet veel geks in. Als ik een schaap in de wei zie staan roep ik ook ' hé shoarma!' En krijgen ze uitleg. En als we kippenpoten eten staan we de volgende dag ook in de kind boerderij te kijken wat we nou precies gegeten hebben. Op schoolreisje zag mijn dochter haar eerste kalkoen, haar eerste spontane reactie ' oh mam, die zijn lekker hè?' Laughing
 Een forellenkwekerij hebben ze ook al gezien, met aan het eind een toastje met forel, en aan het begin mochten ze een forel aaien... Laughing

Niks mis mee toch?
Maar om ze te laten zien hoe dit proces werkt, wacht ik wel even tot ze ouder zijn smile 
Groenten zien groeien is nog wat vriendelijker zeg maar.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Artemis za 17 aug 2013 - 9:49

Manderijn schreef:
Artemis schreef:Ach, ik ga op zich ook met mijn kinderen kijken in een kaasmakerij, of een groentetuin om ze te laten zien waar alles vandaan komt. Dat hebben we deze vakantie allemaal gedaan. Dus ik zie hier niet veel geks in. Als ik een schaap in de wei zie staan roep ik ook ' hé shoarma!' En krijgen ze uitleg. En als we kippenpoten eten staan we de volgende dag ook in de kind boerderij te kijken wat we nou precies gegeten hebben. Op schoolreisje zag mijn dochter haar eerste kalkoen, haar eerste spontane reactie ' oh mam, die zijn lekker hè?' Laughing
 Een forellenkwekerij hebben ze ook al gezien, met aan het eind een toastje met forel, en aan het begin mochten ze een forel aaien... Laughing
Niks mis mee toch?
Maar om ze te laten zien hoe dit proces werkt, wacht ik wel even tot ze ouder zijn smile 
Groenten zien groeien is nog wat vriendelijker zeg maar.
ik zou het slachten nou niet direct laten zien, de rest wel. Maar dat heb ik ook vanaf peuter af aan gedaan eigenlijk, uitleggen waar eieren vandaan komen, wat vlees precies is en waar dat vandaan komt, en dat van die kippen in de kinderboerderij hebben we ook echt gedaan, kijken welke pootjes we nu eigenlijk aten. Zoon was toen 3 denk ik. Maar dat gaat spelenderwijs, al dacht hij eerst nog dat de kip dan op 1 been verder kon lopen. Dat ook maar uitgelegd...

Vorige week tijdens een barbecue met lamsvlees ook, ze schrikken niet van het idee dat ze een babyschaap eten eigenlijk.
Artemis
Artemis
Prater
Prater

Aantal berichten : 697
Punten : 715
Registratiedatum : 27-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Manderijn za 17 aug 2013 - 9:58

Wij hebben laatst een uitje naar de boerderij gehad.. Die oogjes bij die melkrobot. Yes 
Ze wisten best dat melk uit een koe komt, maar als ze dat dan kunnen zien, dan is het nog echter.
Schoonmoeder heeft kippen, dus daar rapen ze de eieren inderdaad, en zo kun je ze zoveel leren. Leuk is dat he.
Voor de rest zijn het geen geweldige vlees eters, en dan is de interesse er ook niet zo.

Manderijn
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1838
Punten : 1945
Registratiedatum : 06-11-12
Woonplaats : Friesland

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Raindrop za 17 aug 2013 - 10:15

Het slachten hebben ze niet live gedaan al kon je het wel volgen via Twitter, dacht ik.
Ik snap trouwens wel dat ze willen laten zien waar vlees vandaan komt maar toch vind ik het misselijkmakend. Dieren (zoals kippen, varkens, koeien etc.) worden gezien als product en niet als levende wezens die ook willen leven.
Bij die Tostifabriek hebben de dieren het ook goed gehad maar hier laten ze niks van de massaproductie zien. En dat veel mensen de slacht zelf niet willen zien, dat hoort toch ook ook bij het proces.. Al denk ik dat veel mensen dan geen vlees meer willen eten. Op het live volgen via Twitter kwamen er heftige reacties op de slacht.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Surya za 17 aug 2013 - 12:03

Artemis schreef:Kennelijk vind jij er iets van : )


Ik vind er niet zoveel van. We eten vrijwel allemaal vlees. Dit is hoe vlees op je tafel komt, alleen dan in betere omstandigheden dan het meeste vlees.
Ik weet niet zo goed wat ik er van vind. Aan de ene kant vind ik het heel verdrietig en eigenlijk not done. Maar aan. De andere kant denk ik dat het goed is dat men ziet waar het plakje ham op hun tosti vandaan komt. Dat de varkens nu een naam hebben en een gezicht doet er dan niet zoveel toe. Er gaan immers, ik weet niet hoeveel, varkens naar de slacht  zonder dat er iemand bij stil staat.
Surya
Surya
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 282
Punten : 282
Registratiedatum : 29-05-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  mouette za 17 aug 2013 - 19:34

Mooi project. Leuk dat ze zo'n massaproduct als tosti's terug brengen naar de kleinschaligheid van een veldje graan, twee varkens en een paar koeien. Ik snap die plotselinge weekhartigheid van mensen nooit zo met dit soort dingen. Je plakje ham uit de super komt toch van eenzelfde (maar met veel minder liefde en aandacht verzorgd) varken?

Er is een paar jaar terug ook een documentaire gemaakt over dit onderwerp: het goddelijk varken. Ik weet niet of het nog terug te kijken is, maar het is zeer de moeite waard!

mouette
mouette
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 311
Punten : 315
Registratiedatum : 31-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Sea of Trees za 17 aug 2013 - 19:38

Ik vind het een raar iets,  vreemd wat mensen allemaal doen onder de naam 'kunst'. Het wordt steeds gekker.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  loura za 17 aug 2013 - 21:00

Niks mis mee, laat mensen maar eens bewust worden hoe het stukje vlees in de supermarkt komt. Mensen denken naar mijn idee echt veel te makkelijk of denken helemaal niet na waar het eten vandaan komt op je bord. En voornamelijk met vlees en vis. Als mensen wat meer bewust worden maken we met zijn allen ook bewustere keuzes met ons voedsel.
loura
loura
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3534
Punten : 3738
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Rovine za 17 aug 2013 - 21:21

Alweer zo'n uitgemolken provoceerprojectje. Ik mag hopen dat ze dit niet doen van subsidiegeld.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Maple za 17 aug 2013 - 21:44

Het is niet om te provoceren, nu ik de site beter gelezen heb. Ik vind het initiatief niet slecht, maar ik hoef het zelf niet zonodig te zien. Ik weet hoe m'n vlees op m'n bord beland en het staat me een beetje tegen dat die twee varkens nu een dood in de spotlights tegemoet gaan.
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Urban Naked za 17 aug 2013 - 21:48

Sea of Trees schreef:Ik vind het een raar iets,  vreemd wat mensen allemaal doen onder de naam 'kunst'. Het wordt steeds gekker.
Vind jij dit kunst dan? Volgens mij is dit een educatief project. Met als doel mensen iets leren over een vrij specifiek onderwerp. En ik geloof dat ze daar redelijk goed in slagen als ik het zo bekijk. Wat vind jij nou precies zo gek dan?
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Sea of Trees za 17 aug 2013 - 21:53

Urban Naked schreef:
Sea of Trees schreef:Ik vind het een raar iets,  vreemd wat mensen allemaal doen onder de naam 'kunst'. Het wordt steeds gekker.
Vind jij dit kunst dan? Volgens mij is dit een educatief project. Met als doel mensen iets leren over een vrij specifiek onderwerp. En ik geloof dat ze daar redelijk goed in slagen als ik het zo bekijk. Wat vind jij nou precies zo gek dan?
Volgens hen zelf is dit kunst. Een kunstproject. Het idee staat me enorm tegen, net als wat Maple zegt, dat die varkens nu dood de spotlight in gaan....ik vind het raar en provocerend, waarom weet ik zelf ook nog niet precies.
Sea of Trees
Sea of Trees
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1988
Punten : 1977
Registratiedatum : 02-01-13

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Urban Naked za 17 aug 2013 - 22:05

Oh, dat zie ik niet op de site staan, ik vind het ook meer educatie.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Antibes za 17 aug 2013 - 22:33

ijsjemeisje schreef:Wat ik er van vind?
Weer een eye opener!
Ik eet al niet veel vlees!
Als ik zelf een beest moest slachten voor vlees at ik het niet!
Misschien wat egoïstisch van mij!
Vind het stom om het zo bij een evenement te betrekken!
Maarja hoeveel mensen eten wel niet een broodje hamburger of Hawaï op een evenement!
Dus dan is dit ook niet zo gek!
Wat schrijf jij ontzettend irritant!
Dat wilde ik even zeggen!
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  June za 17 aug 2013 - 22:35

Antibes schreef:
ijsjemeisje schreef:Wat ik er van vind?
Weer een eye opener!
Ik eet al niet veel vlees!
Als ik zelf een beest moest slachten voor vlees at ik het niet!
Misschien wat egoïstisch van mij!
Vind het stom om het zo bij een evenement te betrekken!
Maarja hoeveel mensen eten wel niet een broodje hamburger of Hawaï op een evenement!
Dus dan is dit ook niet zo gek!
Wat schrijf jij ontzettend irritant!
Dat wilde ik even zeggen!
Dat vind ik ook!
Erg irritant!
En verder ben ik het eens met loura!
June
June
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1976
Punten : 2040
Registratiedatum : 04-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Urban Naked za 17 aug 2013 - 22:39

Ik denk dat ijsjemeisje een uitroepteken met een mensenpak aan is.
Urban Naked
Urban Naked
Prater
Prater

Aantal berichten : 1101
Punten : 1125
Registratiedatum : 29-02-12
Woonplaats : Amsterdam

Terug naar boven Ga naar beneden

De tostifabriek Empty Re: De tostifabriek

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven


 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum