Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

+16
M@niek
Atelier Madame
GeKKiE
SarahKey
Printje
Razz
Ella
Sophiee
Pineco
Annie24
xxjojootjexx
TukTuk
Tania
Maple
Blond
Reeza
20 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Reeza za 10 aug 2013 - 23:55

Ik ga volgende maand mijn appartement te koop zetten, behoorlijk spannend.. Mijn vriend en ik gaan ons inschrijven voor een nieuwbouwwoning die rond kerst 2014 opgeleverd gaat worden. Als het doorgaat, want eind van de maand sluit de inschrijving en horen we daar pas meer over, maar verhuizen willen we sowieso.
Nu is het probleem dat mocht die nieuwbouwwoning doorgaan en mijn huis nog niet verkocht zijn, we met dubbele woonlasten zitten.
We zijn inmiddels bij de bank geweest dus we weten wat we kunnen betalen en hebben alles uitgerekend. Mochten we met dubbele woonlasten komen te zitten dan houden we per maand rond de €1200 over om van te leven. Het lijkt mij genoeg, maar is het ook echt zo? Alle kosten zoals hypotheek, g/w/l, belastingen, verzekeringen, telefoon en benzine zijn er al af. Ik ben een beetje angstig om straks in een programma als 'uitstel van executie' oid te belanden, bij wijze van..
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Maple za 10 aug 2013 - 23:59

Dat lijkt me zat om van te leven!
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Blond za 10 aug 2013 - 23:59

Spannend! Geen ervaring, maar heb je al met de bank besproken of je eventueel je flat zou mogen verhuren (op basis van de leegstandswet)?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Tania zo 11 aug 2013 - 0:01

Als jullie een redelijk vast/zeker inkomen hebben dan zou het in jullie geval wel aandurven.

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  TukTuk zo 11 aug 2013 - 0:01

Er zijn mensen die nog niet eens de helft over houden om van te leven, zonder dubbele woonlasten. :P Lijkt me dus dat het genoeg zou moeten zijn.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Reeza zo 11 aug 2013 - 0:04

@ Blond: Ja dat mag, alleen krijg ik dan geen HRA meer en dan zou ik mijn appartement voor €700 of meer moeten verhuren om er een beetje iets aan te verdienen. Het zou een optie zijn, maar liever niet, ook ivm vreemde mensen in huis die misschien niet alles even netjes laten..

@ Tania: We hebben allebei een vast contract, werken beide al jaren bij onze huidige werkgever. Zekerheid heb je nooit, maar meer zekerheid dan dit kunnen we niet krijgen denk ik smile
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  xxjojootjexx zo 11 aug 2013 - 0:06

Je krijgt sowieso geen hra op 2 woningen.

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Reeza zo 11 aug 2013 - 0:18

xxjojootjexx schreef:Je krijgt sowieso geen hra op 2 woningen.
Wel smile Dat is een speciale regeling die ingevoerd is, google maar.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Annie24 zo 11 aug 2013 - 0:24

Als je zoveel overhoud gewoon doen.

Wij zitten met hetzelfde. Nieuwe woning gekocht in december 2012 en meteen onze oude woning te koop gezet. De nieuwe woning zou opgeleverd worden in maart 2014, maar dat wordt nu november 2013 (dus daar moet je ook nog rekening mee houden laughcry )
Helaas is ons oude huis nog niet verkocht, maar a.s. woensdag komt er weer iemand kijken :cheering: 

Wij houden bij lange na niet over wat bij jullie het geval is,maar hebben toch de stap gemaakt. Dan maar wat minder kleding kopen, niet meer buiten de deur eten enzo.

Hypotheekrente aftrek krijg je 3 jaar dubbel, maar daarna niet meer. Dat scheelt dus iig 3 jaar in je maandelijkse kosten. Voor informatie daarover kan je op de site van de belastingdienst kijken of informeren bij je tussenpersoon als je daar evt gebruik van gaat maken. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je eigenlijk alleen maar je tv/internet op kan zeggen van je oude woning en dat verder daar ook alles door blijft lopen, bv gas/water/licht (kan wel iets naar beneden, maar opzeggen gaat niet), gemeentelijke heffingen, verzekeringen, onderhoud e.d. Het is dus niet alleen je hypotheek wat je dubbel hebt.
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  xxjojootjexx zo 11 aug 2013 - 0:42

Ik zie het, excuses;)

xxjojootjexx
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2298
Punten : 2387
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Maple zo 11 aug 2013 - 0:57

Maar... Wat als je huis nou eerder verkocht wordt dan dat jullie nieuwe woning opgeleverd is, wat dan? Of wonen jullie nu nog niet samen en heeft je vriend een huurwoning?
Maple
Maple
Prater
Prater

Aantal berichten : 975
Punten : 987
Registratiedatum : 22-07-13
Woonplaats : Groene Hart

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Reeza zo 11 aug 2013 - 1:02

Maple schreef:Maar... Wat als je huis nou eerder verkocht wordt dan dat jullie nieuwe woning opgeleverd is, wat dan? Of wonen jullie nu nog niet samen en heeft je vriend een huurwoning?
Hebben we ook over nagedacht smile Dan gaan we huren in de vrije sector, we hebben dan keuze uit twee woonplaatsen (oude en nieuwe woonplaats) en er zijn genoeg huurwoningen te vinden daar.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Pineco zo 11 aug 2013 - 1:19

Ik zou dubbele woonlasten in principe nooit overwegen en het risico te groot vinden, maar in jouw geval denk ik dat het zeker te doen moet zijn en zou ik me er niet heel veel zorgen over maken. Succes met jullie beslissing!
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Sophiee zo 11 aug 2013 - 2:03

Ik denk dat het in jullie geval zeker te den is. Maar de vraag is of je het ook wil? Heb je wel zin om in die onzekerheid te zitten als het huis dan nog niet verkocht is? Wat als het nog jaren duurt voor het huis verkocht wordt en je al die tijd met twee huizen zit? Dat levert ook extra stress op.
Sophiee
Sophiee
Prater
Prater

Aantal berichten : 921
Punten : 927
Registratiedatum : 13-10-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Ella zo 11 aug 2013 - 2:26

Ik zou de gok dan wagen. Lijkt me genoeg om van te leven
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Reeza zo 11 aug 2013 - 2:35

Sophiee schreef:Ik denk dat het in jullie geval zeker te den is. Maar de vraag is of je het ook wil? Heb je wel zin om in die onzekerheid te zitten als het huis dan nog niet verkocht is? Wat als het nog jaren duurt voor het huis verkocht wordt en je al die tijd met twee huizen zit? Dat levert ook extra stress op.
Klopt. Dat is voor ons ook een groot nadeel. Maar we zijn zo verliefd op dit nieuwe huis geworden (het is gewoon helemaal perfect, precies de buurt waar we willen wonen en het is zó mooi) dat we de gok opzich wel willen nemen. Maar het blijft een lastige keuze. We willen wel proberen in het contract op te laten nemen dat als het oude huis binnen x maanden niet is verkocht we de koop dan kunnen ontbinden. Maar ik weet niet of dat gaat lukken.
Reeza
Reeza
Prater
Prater

Aantal berichten : 1062
Punten : 1180
Registratiedatum : 21-06-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Razz zo 11 aug 2013 - 2:39

Als ik dat bedrag per maand zou overhouden waren we hier al lang verhuisd! Ik zou het dus zeker doen. smile 

Razz
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1811
Punten : 1890
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Printje zo 11 aug 2013 - 3:13

Ik zou het risico niet gaan lopen. Ik zou eerst gaan verkopen en dan pas iets nieuws zoeken vooral in deze tijd.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  SarahKey zo 11 aug 2013 - 3:22

Printje schreef:Ik zou het risico niet gaan lopen. Ik zou eerst gaan verkopen en dan pas iets nieuws zoeken vooral in deze tijd.
Ik zou het risico ook niet lopen, vooral niet omdat een vast contract qua werk tegenwoordig ook niets meer zegt en je zo op straat kan staan.
Als het dan ook nog jaren kan duren voordat je je woning verkocht krijgt. Het kan meevallen maar ook vreselijk tegenvallen.
SarahKey
SarahKey
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6386
Punten : 6502
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Noord-Holland

http://www.hobbymirror.blogspot.com

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  GeKKiE zo 11 aug 2013 - 5:19

Je zou even kunnen informeren naar de overbruggingsgarantie bij het nieuwbouwproject.
Dat hebben wij bij ons nieuwe huis.

http://www.overbruggingsgarantie.nl/
GeKKiE
GeKKiE
Prater
Prater

Aantal berichten : 801
Punten : 840
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Haarlem

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Atelier Madame zo 11 aug 2013 - 5:32

Ik zou het doen, financieel kan het makkelijk en je hebt nog 1,5 jaar de tijd.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  M@niek zo 11 aug 2013 - 5:58

Ja is wel een lastige keuze! 1200 euro om van te leven vind ik erg veel, zeker als je dubbele kosten hebt. Ook ga je naar dat bedrag immers gewoon leven (je moet wel).

Mij lijkt de onzekerheid alleen niks of je het verkocht krijgt. Hoe zit het met de verkoop in de straat? Staan er veel woningen te koop? worden ze makkelijk verkocht?
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Printje zo 11 aug 2013 - 7:00

SarahKey schreef:
Printje schreef:Ik zou het risico niet gaan lopen. Ik zou eerst gaan verkopen en dan pas iets nieuws zoeken vooral in deze tijd.
Ik zou het risico ook niet lopen, vooral niet omdat een vast contract qua werk tegenwoordig ook niets meer zegt en je zo op straat kan staan.
Als het dan ook nog jaren kan duren voordat je je woning verkocht krijgt. Het kan meevallen maar ook vreselijk tegenvallen.
Precies, vrienden van ons dachten het ook even te doen... Ze hadden wel veel pech maar zij werd ondanks een vast contract toch ontslagen en het duurde ruim twee jaar eer ze de woning verkocht hadden, terwijl ze dus al een nieuwe woning hadden gekocht. Het was even op te brengen twee woningen maar het werd steeds moeilijker omdat er toch ook vaak onvoorziene dingen zijn.
Printje
Printje
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 14725
Punten : 16058
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Annie24 zo 11 aug 2013 - 8:18

Oja...nog iets wat je misschien in je overweging mee kan nemen: het bedrag aan spaargeld dat er op je rekening staat. Dit bepaald ook met hoeveel restschuld je je woning kan verkopen, want dat is wel iets waar je rekening mee moet houden in deze tijd. Of niet natuurlijk want misschien heb je je woning al in de guldentijd gekocht smile 
Annie24
Annie24
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4225
Punten : 4676
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Marin ma 12 aug 2013 - 0:51

Even een vraagje wat hier ook wel in past:

Als je pas gaat verhuizen nadat je je huis verkocht hebt (om dus dubbele lasten te omzeilen), kan je dan zelf bepalen hoe snel je uit je huis gaat? Dan wil de nieuwe koper toch ook z.s.m. er in? Want stel dat je wacht tot je je huis verkocht hebt, en je moet daarna nog zelf een huis kopen, is dat dan niet zonde omdat je dan halsoverkop een nieuw huis moet gaan kopen, terwijl het misschien niet je droomhuis is en maar iets koopt omdat het op dat moment beschikbaar is?

Als dubbele lasten haalbaar en draagbaar voor jullie zijn en je hoeft daardoor dit perfecte nieuwe huis niet te laten lopen, zou ik het dan wel overwegen, Reeza. Ook omdat ik dan dus misschien bang zou zijn dat op het moment dat je oude huis wél verkocht is, je niet meer zoiets perfects kun kopen. Dat is dan toch zonde? Of werkt het zo niet?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?  Empty Re: Dubbele woonlasten, doen of te groot risico?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum