Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

+16
Sayuri
Ella
Purpleflower
Silke
red rose
Slakje
Tania
Petteflet
chipa
Kalishi
Twellie
Sanne
snoezel
Pineco
Engelse Drop
Linda
20 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Linda vr 19 jul 2013 - 3:22

Net een rot gesprek op m'n werk gehad.
M'n leidinggevende (die nu ook opeens m'n leidinggevende niet meer schijnt te zijn) vond dat kolven maar vreemd. Daar had hij geen ervaring mee. Ik moest maar op de afdeling op zoek gaan naar een vrouw die ook gekolfd heeft en vragen hoe zij dat heeft gedaan. Of op het toilet gaan kolven. Toen ik zei dat dat niet echt hygiënisch was zei hij dat het invalidetoilet (als dat er is) beter is.
Hij had er ook geen boodschap aan dat een werkgever bepaalde verplichtingen heeft ten aanzien van een kolvende werkneemster.
Wat een gedoe zeg... Echt klote!

Wat moet ik nou?
Ik ga volgende week sowieso even langs om te kijken en met m'n nieuwe leidinggevende te praten. Ze zijn tijdens mijn verlof met de afdelingen verhuist naar een nieuwe locatie, dus ik ben daar nog nooit geweest.

Echt vervelend dit. M'n contract staat op het spel, maar ik wil ook gewoon borstvoeding blijven geven. Maar ten kostte van wat?


Laatst aangepast door Linda op vr 9 aug 2013 - 0:04; in totaal 1 keer bewerkt

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Engelse Drop vr 19 jul 2013 - 3:26

Laat hem dit lezen:

Werkneemsters in Nederland: kolfrecht
De wet voor werkneemsters
Artikel 4.3.8. Voedingsrecht uit de Arbeidstijdenwet (2007)

Een vrouwelijke werknemer die een borstkind voedt heeft, indien zij de werkgever hiervan in kennis heeft gesteld, gedurende de eerste negen levensmaanden van dat kind het recht de arbeid te onderbreken ten einde in de nodige rust en afzondering haar kind te zogen dan wel de moedermelk te kolven. De werkgever biedt haar daartoe de gelegenheid en stelt, waar nodig, een geschikte af te sluiten besloten ruimte ter beschikking.
De onderbrekingen, bedoeld in het eerste lid, vinden plaats zo vaak en zo lang als nodig is doch bedragen gezamenlijk ten hoogste een vierde van de arbeidstijd per dienst. De vaststelling van het tijdstip en de duur van de onderbrekingen vindt plaats door de betrokken vrouwelijke werknemer na overleg met de werkgever.
De duur van de onderbrekingen, bedoeld in dit artikel, gelden voor de toepassing van deze wet en de daarop berustende bepalingen als arbeidstijd, waarover de vrouwelijke werknemer haar aanspraak op het naar tijdruimte vastgesteld loon behoudt.
Elk beding waarbij ten nadele van de vrouwelijke werknemer wordt afgeweken van dit artikel, is nietig.
De rechten van de werkneemster
Je hebt de eerste negen levensmaanden van je kind het recht om te voeden en/of te kolven op je werk. In de praktijk zal het vaak zo uitgelegd worden dat je, op je werk doorbetaald kunt blijven kolven, tot de tienmaandenverjaardag van je kind. Feitelijk kolf je dan een maand langer doorbetaald dan wettelijk geregeld is.
Je mag de beschikbare tijd ook gebruiken om naar je kindje toe te gaan om hem te voeden.
Je mag tot een kwart van je werktijd gebruiken om te voeden en/of te kolven Je hebt daarnaast ook recht op je normale pauzes.
Je wordt door je werkgever normaal uitbetaald, dus ook voor de tijd die je kolft of voedt.
Je werkgever moet zorgen voor een ruimte die goed verwarmd, hygiënisch en afsluitbaar is, zodat jij comfortabel kunt voeden en/of kolven. Een toilet is geen geschikte ruimte.
Indien er geen geschikte ruimte beschikbaar is, moet je werkgever je de kans geven om thuis te voeden of kolven. Natuurlijk mag je ook als er wel een geschikte ruimte is naar huis om te voeden of kolven.
Je hoeft tot zes maanden na de bevalling geen overwerk te doen of nachtdiensten te draaien.
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Pineco vr 19 jul 2013 - 3:29

Wat een gedoe weer Linda, vervelend hoor! Je staat volledig in je recht, maar het zou natuurlijk fijner zijn als je werkgever begripvoller is... Hoe is het trouwens laatst met je verlof gegaan, had je nu om verlenging gevraagd of uiteindelijk toch niet? Kan me voorstellen dat je er, ondanks dat je contract op de tocht staat, even helemaal klaar mee bent. Sterkte en een knuffel voor jou hug
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Linda vr 19 jul 2013 - 3:36

Nee, ik heb niet om verlenging gevraagd, het leek me niet verstandig. Ik heb wel gevraagd of ik 1 dag in de week ouderschapsverlof op mag nemen, dat geeft me iets meer ruimte en rust. Maar hij was daar ook niet enthousiast over en hij gaat er ook überhaupt niet meer over.

Ik weet het wel, ik heb recht op zoveel. Maar in deze positie voelt het niet fijn om iets af te dwingen door met mijn rechten te gaan zwaaien.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Pineco vr 19 jul 2013 - 3:41

Nee, daar zou ik in jouw situatie ook heel huiverig voor zijn hoor! Maar om nu om deze reden te stoppen met borstvoeding en dan straks misschien alsnog je contract te verliezen, lijkt me ook niet echt een optie. Ik zou eerst eens afwachten hoe je nieuwe leidinggevende is (of ken je hem/haar al?), wellicht kun je het bij hem/haar beter bespreekbaar maken.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Engelse Drop vr 19 jul 2013 - 3:57

Wat een vervelende sfeer is er toch in veel bedrijven. Het lijkt wel alsof alle medemenselijkheid is wegbezuinigd Neutral Ik begrijp wel dat zoveel mensen tegen een burn-out aanlopen op deze manier.
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  snoezel vr 19 jul 2013 - 4:07

Jeetje, wat vervelend Sad 

Ik zou het even laten, als dit toch je leidinggevende niet meer is en het volgende week met je nieuwe leidinggevende opnieuw overleggen.
Ik heb toentertijd wel de cao uitgeprint, omdat ik gewoon een leidinggevende had die ECHT van niks wist. Verder je meedenkend opstellen. Soms is er inderdaad ook geen ruimte om te kolven en dan is het al prettig als er meegedacht wordt over een plek. Op mijn huidige werk zou er ook echt geen plek zijn om te kolven, dus dat zou dan waarschijnlijk bv op het gehandicaptetoilet/badkamer bij mijn groep zijn, evt met een kamerscherm ofzo om het toch een beetje je eigen plek te maken... Je kan zoveel "rechten" hebben, maar goed, er zullen weinig bedrijven zijn die een "kolfkamer" ofzo hebben... 

Ik zou inderdaad niet op je achterste aanvallende poten staan. Mensen benaderen je vaak hoe jij je ook opstelt. Dit houdt niet in dat je niet bij je standpunt kan blijven, jij wil gewoon graag kolven! Maar je kan wel laten merken dat je snapt dat het voor hen ook nieuw en lastig is.
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Engelse Drop vr 19 jul 2013 - 4:25

Ik vind toch dat je je daar als werkgever in moet verdiepen. Ik bedoel, je hebt te maken met mensen, en mensen krijgen nu eenmaal kinderen en daar horen zaken bij, die je netjes moet regelen. Ik vind het echt zo slecht hè? Kan er echt boos om worden. Alsof je het allemaal voor je lol doet, ofzo Neutral 
Engelse Drop
Engelse Drop
Prater
Prater

Aantal berichten : 595
Punten : 621
Registratiedatum : 29-06-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  snoezel vr 19 jul 2013 - 5:27

Ja klopt, ik kan me daar ook druk om maken hoor. 
Ik werkte toen ik zwanger was toentertijd 4 dagen in de week, was op dinsdag vrij. Was precies de verloskundigepraktijk op dinsdag dicht voor afspraken... Tja, dus ik legde mijn leidinggevende dat voor en die vond dan maar dat ik vrije dagen daarvoor moest nemen! Niks flexibel (ik was gewoon bereid andere dagen te werken en te ruilen ofzo), maar toen ik dat over me heen kreeg dacht ik echt- wat??? Dan gaan ook mijn poten uitstaan hoor...
Toen serieus de cao uitgeprint, belangrijke deel geel aangestreept... Erop geschreven "ter info". 

Ben normaal heel beschaafd en meedenkend, maar probeer me geen vrije dagen door mijn neus te boren...  angel
snoezel
snoezel
Prater
Prater

Aantal berichten : 831
Punten : 885
Registratiedatum : 01-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Gast vr 19 jul 2013 - 5:38

Maar waar kolf je nu dan? Midden op de afdeling?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Linda vr 19 jul 2013 - 5:39

Carrie schreef:Maar waar kolf je nu dan? Midden op de afdeling?

Ik ben nog vrij. Begin over 2 weken weer met werken.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Gast vr 19 jul 2013 - 5:43

Linda schreef:
Carrie schreef:Maar waar kolf je nu dan? Midden op de afdeling?

Ik ben nog vrij. Begin over 2 weken weer met werken.
Ah zo! Het lijkt mij dat je daar gewoon recht op hebt, kolven in een afgesloten ruimte.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Sanne vr 19 jul 2013 - 7:55

Is er zelf een plek die je kunt bedenken als kolfruimte? Een mooie perfecte kolfruimte is natuurlijk leuk, maar wellicht is er gewoon ergens een klein kamertje over waar je zou kunnen kolven. Je hebt eigenlijk alleen elektriciteit nodig, toch? Misschien, als je zelf een plek voorstelt, gaat je werkgever daar wel mee akkoord. Ik zou het in ieder geval met je nieuwe leidinggevende bespreken. Vergeet niet dat de ene leidinggevende een ontzettende hork kan zijn, terwijl de andere misschien juist trots op je is (omdat zijn vrouw ook borstvoeding heeft gegeven). Je weet niet wie je treft. En als je je dan meedenkend opstelt, kun je samen vast wel een plekje bedenken dat niet op het toilet is. Niet opgeven hoor, vertel je leidinggevende maar hoe belangrijk borstvoeding is voor je zoontje. Hopelijk komt het dan in orde.

Ik kan me echt voorstellen dat dit naar is. Je hebt de rechten wel, maar daar moet ook wat mee gedaan worden en als werknemer in tijdelijke dienst is het een stuk moeilijker om op je strepen te gaan staan.

Sanne
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3628
Punten : 3755
Registratiedatum : 19-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Twellie vr 19 jul 2013 - 10:53

Lastig is dat, he? Op mijn werk kan het ook gewoon niet, behalve op de toilet. En de bedrijfscultuur is ook nog eens niet zo dat je 'zomaar' op een vast tijdstip even niet aanspreekbaar / bereikbaar kunt zijn. Dan kun je nog allerlei rechten hebben, maar als je het idee hebt dat het wel eens vervelende consequenties zou kunnen hebben dan ligt het niet zo zwart-wit. Ik had sowieso veel last van borstontstekingen maar ik denk dat de onmogelijkheid op door te blijven voeden op mijn werk er ook wel een (klein) beetje in heeft meegespeeld dat ik er beide keren voor het half jaar mee ben gestopt.  

Hopelijk is er bij jou op het werk nog een middenweg te vinden.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Linda vr 19 jul 2013 - 22:13

Ze zijn tijdens mijn verlof naar een andere locatie gegaan, dus daar ben ik nog nooit geweest. Ik kan daarom zelf ook geen plek bedenken. Ik ga donderdag even langs om te kijken.
Ik wil hierdoor echt de borstvoeding niet laten verpesten, maar ik merk nu al dat dit gedoe me een hoop stress op levert. Heb er vannacht zelf wakker van gelegen (niet zo zeer alleen van het kolven, er waren nog meer minder leuke dingen die aan bod kwamen).

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Kalishi vr 19 jul 2013 - 23:18

Oh balen Linda. Ja je hebt er recht op alleen in de praktijk pakt dat niet altijd zo uit. Vervelend. Ik hoop dat de nieuwe lokatie je een beter alternatief bied.
Kalishi
Kalishi
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 355
Punten : 377
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  chipa za 20 jul 2013 - 0:40

Hè wat naar zeg. Zo akelig als een leidinggevende zo reageert. Snap best dat ze er niet op zitten te wachten, maar dat hoort er nu eenmaal bij. Misschien dat je nieuwe leidinggevende wel wat ruimdenkender is. 

Ik heb nu ook een tijdelijk contract. Wordt omgezet naar vast op 1 maart of niet.....
Durf dus ook pas na 1 maart en dus na m'n verlof te beginnen over ouderschapsverlof ed.
Heel naar dat je daar rekening mee moet houden.
chipa
chipa
Prater
Prater

Aantal berichten : 1332
Punten : 1665
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Linda do 25 jul 2013 - 2:35

Ik up hem even.

Vandaag op m'n nieuwe werklocatie wezen kijken en met m'n nieuwe leidinggevende gekletst. Op een gegeven moment vroeg hij of ik verder nog iets nodig had. Een kolfruimte dus. laughcry Die vraag overviel hem.
Maar hij gaat de mogelijkheden onderzoeken. Het is een heel groot pand met allerlei verschillende bedrijven, dus er zal toch vast wel ergens een plekje zijn om te kolven. Op mijn verdieping niet, maar ik ga er van uit dat het ergens anders wel kan.
Dus op zich een goed gesprek. Nog even genieten nu en vanaf 6 augustus mag ik weer aan de bak.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Petteflet do 25 jul 2013 - 2:44

Dat is in ieder geval al een positiever bericht dan je eerste post. Ik hoop dat het alsnog, zonder verder gezeur, wordt geregeld en jij gewoon kan kolven in een aparte ruimte.
Petteflet
Petteflet
Prater
Prater

Aantal berichten : 594
Punten : 638
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Tania do 25 jul 2013 - 3:03

Als er geen ruimte is kun je dan niet thuis kolven of is dat te ver weg?

Tania
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6860
Punten : 7503
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Linda do 25 jul 2013 - 3:05

Tania schreef:Als er geen ruimte is kun je dan niet thuis kolven of is dat te ver weg?

Nee dat gaat helaas niet. Het is 5 kwartier enkele reis, dus dat is echt onmogelijk.

Linda
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7118
Punten : 7577
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Pineco do 25 jul 2013 - 3:20

Fijn dat je een beter gevoel over hebt gehouden aan het gesprek met je nieuwe leidinggevende! Geniet inderdaad nog maar even van je verlof, je hebt aangegeven dat je wilt (en gaat) kolven, dus er zal vast een oplossing voor worden gevonden.
Pineco
Pineco
Prater
Prater

Aantal berichten : 1232
Punten : 1252
Registratiedatum : 25-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Slakje do 25 jul 2013 - 3:53

Fijn dat hij naar oplossing gaat zoeken, Linda! Ik hoop dat er dan een kolfruimte ter beschikking is en dat je met een gerust hart kunt gaan werken.
Slakje
Slakje
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3355
Punten : 3671
Registratiedatum : 10-03-12
Woonplaats : Mechelen

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  red rose do 25 jul 2013 - 6:48

Dat klinkt al stukken beter. Ik hoop dat er een fijne ruimte ter beschikking komt.
red rose
red rose
Prater
Prater

Aantal berichten : 536
Punten : 587
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Silke do 25 jul 2013 - 8:06

Fijn dat je leidinggevende mee wil denken. Bij mij was het eerst ook lastig, maar uiteindelijk heb ik meer dan een jaar kunnen kolven in het kantoor van de directeur. Hopelijk komt er voor jou ook een goede oplossing.
Silke
Silke
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 277
Punten : 273
Registratiedatum : 23-02-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-) Empty Re: Werk doet moeilijk over kolven: foto! ;-)

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum