Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Veel buikkramp door koolhydraten?

+4
Punk'd
Poubelle
Reva
Blond
8 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 22:29

Ik heb de afgelopen weken echt ineens elke dag veel buikkramp, inclusief met veel naar de wc gaan. Ik moest sowieso al wel elke ochtend naar de wc, maar nu echt meerdere keren de hele dag door, met veel kramp. (sorry niet heel smakelijk). Nou is het enige wat ik kan bedenken, dat ik de laatste tijd weer wat meer koolhydraten eet. Eigenlijk heb ik dit sinds ik dat zware brood heb gebakken, geloof ik, en ik eet tegenwoordig weer iets vaker (volkoren/donker) brood overdag. Niet elke dag, maar in het weekend bijvoorbeeld. En zoals gisteren zelfgebakken koekjes. Dus dat is wel wat veranderd aan m'n eetpatroon, want ik heb een jaar lang bijna geen koolhydraten gegeten (iig amper brood en 's avonds bij het diner ook amper koolhydraten). Maar kan dat zo'n grote invloed hebben? Zou je ontlasting dan ook juist niet dikker moeten worden, van al die vezels? Ik wil heel rustig m'n eetpatroon wel weer aanpassen naar wat meer koolhydraten, maar als het met zoveel buikpijn gepaard gaat, liever niet.

Iemand die dit herkend? Kan het hierdoor komen? Of ergens anders door?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Minx zo 12 mei 2013 - 22:33

Ja ik herken het, ik eet op het moment geen gewoon brood alleen spelt-zuurdesem. En daarnaast geen melk (wel kaas en yoghurt) en geraffineerde suikers. Alleen met die combi heb ik er geen last van. Zou dus heel goed kunnen zijn dat het iets is in het brood en niet specifiek de koolhydraten.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 22:47

Hmm, ik wil dit topic wel gebruiken, omdat mijn verhaal er een beetje op lijkt.

Ik heb altijd al gevoelige darmen enzo, maar nu heb ik al een week of drie regelmatig gekke, onverwachte krampen. En vervolgens soms ineens *bah* (diarree) of juist dat de boel verstopt zit. Ook ben ik vaak 's avonds misselijk en heb ik het gevoel dat ik volgestouwd zit. Ik eet niet heel gek of anders dan normaal ofzo, maar m'n darmen zijn helemaal van de kaart. Natuurlijk ben ik meteen bang dat ik kanker heb ofzo, maar het kan ook best iets anders zijn. Veel buikkramp door koolhydraten? 394967 Ik heb alleen geen flauw idee wat, omdat ik dus niets geks doe. Maar iets moet toch een trigger zijn dat het zo plotseling ontstaat, dit rare darmengedrag? Question

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 22:56

Dat mag hoor, Rood Wink

Ik kan je alleen niet helpen want ik heb zelf al geen idee of dit nou door m'n eetpatroon komt of niet :P

Zijn het geen vlinders? (sorry, flauw, hoewel ik één keer echt letterlijk ziek ben geweest van de liefde, echt krom van de pijn op de bank lag).



Minx, vervelend dat jij er ook last van hebt. Hoe ben je er achter gekomen wat helpt? Op basis van eliminatie?
Ik eet 's ochtends altijd yoghurt, dus om zuivel ook te laten staan lijkt me wel lastig, wat eet ik dan als ontbijt?
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:01

Nee, vlinders die zorgen dat je niet kunt eten, zijn al verdwenen. Misschien nog een staartje, dat zou kunnen? Maar KAN DAT??? Nooit van gehoord.

Bij jou zie je echt een aanpassing van je eetpatroon en dat je darmen dus de afgelopen tijd iets anders gewend zijn – iets afgewend zijn, wellicht. Mijn moeder begon pas ook idd over tarwe, dat ik dat eet, maar dat het niet goed is. En ik moet kappen met suikers en zuivel, maar ik vind dat zo moe-hoe-hoeilijk. Veel buikkramp door koolhydraten? 1371890812

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:03

"Een gevoelige maag of darmen ontstaan vaak bij emoties, spanning of stress."

Hm, dat kan wel kloppen.

"Darmkrampen ontstaan vaak na voeding die gasvorming veroorzaakt, zoals
kolen, bonen, noten, uien, knoflook en pittig gekruid eten."

Iets voor jou, Marin?

"Bij krampende buikpijn (door de hele buik) met braken en diarree is vaak sprak van voedselvergiftiging." Daar ga ik op zoeken, ook al moet ik niet overgeven. Het is gewoon anders dan normaal. Snap 'r niks van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Blond zo 12 mei 2013 - 23:04

Ik kreeg juist heel erg last van mijn darmen toen ik behoorlijk ging minderen met koolhydraten (toen met het 17 dagen dieet). Ik raakte helemaal verstopt en kon soms 5 a 6 dagen niet naar het toilet.
Het zou dus heel goed kunnen, ieder lichaam reageert er weer anders op. Hoeveel brood en koolhydraatrijk(er) eten eet je nu per dag?
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 23:07

Rood schreef: pittig gekruid eten."

Iets voor jou, Marin?

Dat doe ik echt bijna dagelijks.. Ik eet bijna elke avond wel pittig. Maar dat is niet ineens veranderd ofzo. Ik weet intussen precies waar ik gassy van word, daar kan ik de klok op gelijk zetten. Maar da´s toch anders dan buikkramp, vind ik.

Ik denk niet dat vlinders het echte probleem zijn, maar het kan wel (net zoals zenuwen zeg maar).
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:07

O HELLUP:

Prikkelbare darmsyndroom
Pijn vaak wisselend op verschillende plekken in de buik, met wisselende klachten van verstopping of diarree.

Voedselovergevoeligheid
Bijvoorbeeld voor gluten in tarwe. Buikpijn met diarree en winderigheid. Soms met moeheid en gewichtsverlies.
Chronische darminfecties: ziekte van Crohn en colitis ulcerosa
Geven allebei buikpijn op wisselende plekken in de buik. Vaak diarree met slijm en bloed erbij.

Darmkanker
Kan buikpijn geven op allerlei
plaatsen in de buik. Bijhorende klachten zijn vermageren, eetlustverlies
en bloed bij de ontlasting.


Dat laatste! Ik heb eetlustverlies! Oké, niet zo erg, want ik kan nog steeds zó een pot B&J's op.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:08

Blond schreef:Ik kreeg juist heel erg last van mijn darmen toen ik behoorlijk ging minderen met koolhydraten (toen met het 17 dagen dieet). Ik raakte helemaal verstopt en kon soms 5 a 6 dagen niet naar het toilet.
JA! Dat heb ik dus ook! Als ik stop met brood, zoals bv. als ik het buitenland ben, word ik heel gassig en verstopt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:10

Marin schreef:Ik weet intussen precies waar ik gassy van word, daar kan ik de klok op gelijk zetten. Maar da´s toch anders dan buikkramp, vind ik.
Ja, dat is zo. Heb jij ook soms zó erg krampen dat je gewoon heet uitslaat?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 23:10

Blond schreef: Hoeveel brood en koolhydraatrijk(er) eten eet je nu per dag?

Ja dan is het misschien inderdaad die overgang.

Voorheen at ik eigenlijk nooit brood.

Ontbijt was bakje vruchtenyoghurt
Lunch: Drie crackers (dus wel koolhydraten) met slank beleg, soms eitje, soms rauwkost
Diner: Twee a drie soorten groenten met vlees/vis in allerlei combinaties, en enkele keer iets van pasta er bij, maar zelden.

Momenteel is het op 'normale' dagen hetzelfde, maar in het weekend eet ik wat vaker twee boterhammen als ontbijt of lunch. En nu 't weer lekkerder weer wordt, weer wat meer uiteten enzo, dus laatst hamburger enzo. Tja da's niet echt gezond natuurlijk.

Oh ja en we hadden laatst gebarbecued. Heel verstandig zonder al dat stokbrood, maar men, al dat vlees was ook niet echt goed verteerbaar man. Dagen last van gehad!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 23:13

Rood schreef:
Marin schreef:Ik weet intussen precies waar ik gassy van word, daar kan ik de klok op gelijk zetten. Maar da´s toch anders dan buikkramp, vind ik.
Ja, dat is zo. Heb jij ook soms zó erg krampen dat je gewoon heet uitslaat?

Pff man, heet, zweten, draaierig, polsen onder de koude kraan houden in het gootsteentje..

Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Blond zo 12 mei 2013 - 23:15

Met eten en hoe je lichaam erop reageert is natuurlijk per persoon zoo verschillend. Van koolhydraatarm eten word ik ook gewoon cranky, ik vind brood gewoon veel te lekker om niet meer te eten. Net als aardappels, pasta, rijst, etc. Ik eet het wel gewoon, maar dan een kleinere portie.
Blond
Blond
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 9101
Punten : 9422
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Minx zo 12 mei 2013 - 23:17

Marin schreef:
Minx, vervelend dat jij er ook last van hebt. Hoe ben je er achter gekomen wat helpt? Op basis van eliminatie?
Ik eet 's ochtends altijd yoghurt, dus om zuivel ook te laten staan lijkt me wel lastig, wat eet ik dan als ontbijt?

ja puur door uitproberen zo reageer ik bijvoorbeeld wel op brood en niet op brinta. Yoghurt wil maar niet elke dag

brinta met rijstmelk (en kokos)
yoghurt met muesli blauwe bessen en frambozen
smoothie van rijstmelk blauwe bessen bramen en muesli
smoothie van rijstmelk aardbei banaan muesli
2 speltbroodjes
smoothie van rijstmelk muesli peer frambozen en cranberry's

Ik ben natuurlijk weer helemaal op 0 begonnen na mijn shakes en dat maakt het wel makkelijker. Door de shakes kon ik echt op 0 beginnen zeg maar en dan langzaam iets toevoegen. Merk het ook heel snel als ik ergens op reageer. Van de week had ik bv een puntje chocotaart en wat verkeerde stukjes brood. Dat is echt twee dagen last. Gister een kaas-mais broodje want die zijn zo lekker maar ja dat is wel 's avonds last en ontlastig in dan ook gelijk anders. Heb het op zich redelijk onder controle nu maar ja het blijft moeilijk. Helemaal omdat ik wel voldoende binnen wil krijgen en ook nog eens zo min mogelijk vlees wil eten. Vervelende combi maar het is niet anders.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 23:18

Ja haha in het begin miste ik de pasta ook echt zo! Nu eet ik heel af en toe een beetje volkorenpasta er bij en dan is het zo lekker :P Maar ik zit wel sneller vol merk ik.

Nou ja, ik blijf het maar langzaam opbouwen denk ik. Ik heb toevallig net een zuurdesem starter gemaakt, dus ik kan eind deze week eens zuurdesembrood bakken als dat lukt. Kijken of dat beter valt.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 23:20

Minx: Oh ja Brinta is ook wel een goede! Dat vind ik ook wel lekker. Ook om door smoothies te gooien.

Ja, jij bent echt helemaal opnieuw begonnen na je shakes. Dan is het ook niet zo gek dat je lichaam even een klap krijgt. Ze zeggen niet voor niets dat je dat langzaam op moet bouwen. Lastig ook dat je weinig vlees wilt eten.
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:23

Marin schreef:Pff man, heet, zweten, draaierig, polsen onder de koude kraan houden in het gootsteentje..
I know!!! Veel buikkramp door koolhydraten? 699888

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Minx zo 12 mei 2013 - 23:24

Ik had dit voor de shakes ook al Sad alleen kon ik er dus niet echt achter komen wat naast melk en suiker mijn andere trigger was voor buikpijn. Ik wist namelijk dat er nog iets moest zijn. Daar ben ik nu gelukkig achter.

Vlees eet ik op zich nog wel maar lang niet meer elke dag. 1 a 2 keer in de week een klein stukje zeg maar. Qua opbouw gaat het eigenlijk heel goed. Blijf afvallen dus betekend wel dat mijn lichaam die kcal gewoon aan kan.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Reva zo 12 mei 2013 - 23:25

Sowieso houd je blijvende 'schade' aan je darmen van shaken, dus wellicht blijven jouw darmen gevoelig Minx.

Reva
Prater
Prater

Aantal berichten : 618
Punten : 610
Registratiedatum : 19-03-13

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Poubelle zo 12 mei 2013 - 23:26

Ik heb er ook enorm last van, volgens m'n huisarts is het 'gewoon' PDS.
Ik laat de zuivel nu sinds 2 weken staan en ik merk echt verschil. Niet meer zo'n opgeblazen buik, niet meer gassy.
In plaats van gewone melk en yoghurt drink en eet ik sojamelk en sojayoghurt. De smaak is even wennen maar ik merkte bijna meteen verschil.
Al reageer ik nog steeds sterk op veel gekruid eten.


Laatst aangepast door Poubelle op ma 20 mei 2013 - 21:05; in totaal 1 keer bewerkt
Poubelle
Poubelle
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3390
Punten : 3725
Registratiedatum : 27-04-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Minx zo 12 mei 2013 - 23:27

Reva schreef:Sowieso houd je blijvende 'schade' aan je darmen van shaken, dus wellicht blijven jouw darmen gevoelig Minx.

Dat waren ze al, heb het nu juist beter onder controle.... is gekomen na mijn galblaasoperatie heeft dus niets met het shaken te maken.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Marin zo 12 mei 2013 - 23:29

Poubelle schreef:
In plaats van gewone melk en yoghurt drink en eet ik sojamelk en sojayoghurt. De smaak is even wennen maar ik merkte bijna meteen verschil.

Ik vind sojamelk echt zo lekker! Ik ga dat ook weer eens halen. Sojayoghurt vind ik alleen niet echt boeiend en te duur, dan heb ik liever gewoon normale magere yoghurt.

Wel super goed dat je zo'n verschil merkt!
Marin
Marin
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 20018
Punten : 21336
Registratiedatum : 08-07-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast zo 12 mei 2013 - 23:34

Ik krijg ook last van mijn darmen als ik teveel koolhydraten eet dus zou goed kunnen! Ik krijg dan eerst echt moeilijk borrelende darmen en daarna diarree. Dus zou goed daar door kunnen komen Marin!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gast ma 13 mei 2013 - 2:13

Rood kan goed dat je moeder gelijk heeft over dat tarwe. En jij heb toch al heel lang last van gevoellige darmen? Probeer dan eens (kom ik weer) ZUURDESEMBROOD te eten eigenwijze drol. Vult ook nog lekker je hebt er dus minder van nodig, dus wordt je buik misschien ook nog wat platter!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Veel buikkramp door koolhydraten? Empty Re: Veel buikkramp door koolhydraten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum