Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Auto kopen, waar op letten?

+7
Elliot
Toet
Spring
M@niek
ExpressoB
Xanna
Rush
11 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Elliot wo 7 nov 2012 - 22:54

Ik ga vanmiddag bij een auto kijken die via Marktplaats te koop staat. Het is een auto die bij een particulier te koop staat. Een auto uit 2001, 71.000 km op de teller. Via PM wil ik wel even de MP-link doorsturen voor de geinteresseerden.

Waar moet ik nou echt op letten als ik die auto vanmiddag zie?

Ik neem sowieso mijn zwager mee, die wel enig verstand heeft van auto's. En mijn vriend (we gaan de auto samen kopen), maar die heeft nog minder verstand van auto's dan ik! Auto kopen, waar op letten? 827601
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Rush wo 7 nov 2012 - 22:58

-Een koude motor Wink. Wanneer een auto 'koud' niet lekker loopt, gaat men er vaak voor de proefrit even mee te rijden. De auto is dan 'warm', de motor loopt beter en dan valt het de toekomstige koper niet op dat hij bijv. niet lekker start o.i.d.
-het starten even goed gas geven en kijken of er geen vreemd gekleurde rookpluimen uit de uitlaat komen.
-Roest
-Doet alles het, bijv de centrale deurvergrendeling, elektrische ramen, airco als die erin zit, kachel (ook wel handig met dit weer)
-APK gekeurd en tot wanneer? Papieren van de laatste APK keuring geven aan of er APK punten zijn die 'bijna' versleten zijn en die kan je dan dus voor de volgende APK verwachten.
-Onderhoudsboekje?
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  M@niek wo 7 nov 2012 - 23:13

Grote/kleine beurt. Distributieriem al vervangen of wanneer moet deze vervangen worden.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Xanna wo 7 nov 2012 - 23:59

Kijk ook even op de site van het RDW of de auto eventueel als gestolen geregistreerd staat en wat de datum van de laatste tenaamstelling is. Check ook of het chassisnummer overeenkomt met het kentekenbewijs.

Naast de dingen die hier boven door anderen genoemd zijn, zou ik ook even kijken naar het profiel op de banden, dan weet je ook of je daar op korte termijn kosten van kan verwachten (en dus mee kan nemen in je onderhandelingen).

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  ExpressoB do 8 nov 2012 - 0:26

Een proefrit waarbij je het beste een aantal dingen kunt checken. Zoals de acceleratie, de ligging op de weg bij 50, 80 en 120 km, de vering, de remmen.
Bij een 2dehands auto is het slim om een uitgebreide proefrit te maken. Stop tijdens de proefrit ergens, zodat je op je gemak de auto kunt checken op kleine deukjes, missende dingen als een krik etc.

Tips voor het controleren van schade: Als de naden aan weerszijden van de motorkap niet even breed zijn, ligt de motorkap scheef. Dit duidt er op dat de auto schade heeft gehad. Hetzelfde geldt voor de naden aan weerszijden van de achterklep. Als de achterklep aan beide zijden niet op gelijke hoogte sluit, duidt dit ook op schade.

Een auto kan op verschillende plaatsen lekkage hebben. Voordat u tot aankoop over gaat kunt u aan de hand van de volgende tips achterhalen of de auto lekkage heeft:

Als er op de radiateur (meestal groene) uitslag zit, betekent dit lekkage. Dergelijke lekkage kan leiden tot motorschade
Als de motor zelf vettig is, hangen er vaak oliedruppels onder of aan het motorblok. Dit betekent dat de motor olie lekt. Als de motor opvallend schoon is, kijk dan vooral na de proefrit nog een keer
Haal de mat uit de kofferbak en controleer het laagste punt van de auto op vochtigheid. Vocht duidt op waterlekkage. Hetzelfde kunt u doen bij de voetenruimte voorin
U kunt controleren of de uitlaat doorgeroest en lek is door de motor stationair te laten lopen. Vervolgens houdt u uw voet dicht tegen de uitlaat. Als u halverwege of voor een sissend geluid hoort, is de uitlaat lek. Na zo'n 2 minuten stationair draaien, geeft u flink gas. Als een dikke blauwe walm uit de uitlaat verschijnt, duidt dit op olieverbruik met kans op motorschade door een te laag oliepeil en een sneller slijtende katalysator.

Slijtage
De slijtage van auto-onderdelen kunt u zelf op verschillende plekken controleren:

Controleer het aangrijpingspunt van de koppeling. Als u de koppeling hoog moet laten opkomen alvorens de auto in beweging komt kan er sprake zijn van een versleten koppeling
Als u de portieren op- en neerwaarts kunt bewegen, zijn de scharnieren versleten
Druk een paar keer stevig op de hoeken van de auto. Na loslaten, moet de auto na maximaal twee keer veren stilstaan. Als dit niet het geval is, zijn de schokdempers versleten
Als het profiel van de banden 2 millimeter of minder is, zijn de banden versleten. U kunt het profiel meten aan de hand van een profieldieptemeter of gewoonweg met uw sleutel. Net als autoruiten en lak, vallen banden niet onder de garantie. Vergeet ook niet het profiel van de band van het reservewiel te controleren.

Kilometerstand
Om de juiste kilometerhistorie te controleren kunt u de aanbieder vragen of de auto beschikt over een Nationale Auto Pas (NAP), de enige onafhankelijke instantie bij wie de kilometerhistorie van een auto op zoveel mogelijk momenten wordt vastgelegd. U herkent een occasion met een logisch verklaarbaar bevonden kilometerstand door NAP na controle aan het NAP Weblabel achter de kilometerstand in de occasionadvertentie op AutoTrack.nl. Heeft de auto geen NAP en een relatief lage kilometerstand ten opzichte van het bouwjaar, controleer dan of het stuur, de pookknop en de pedaal rubbers afgesleten zijn. Als dit het geval is kan er geknoeid zijn met de kilometerstand.

Check altijd:
Voor de koop: het kentekenbewijs in combinatie met het voertuig
Voor de koop: het onderhoudsboekje van de auto en het APK rapport
Na de koop: bij de aflevering of de auto nog hetzelfde is.
ExpressoB
ExpressoB
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8264
Punten : 8549
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Elliot do 8 nov 2012 - 0:51

Wauw bedankt voor alle tips! Ik ga ze allemaal even uitprinten om straks mee te nemen. Ik hoop zo dat het gewoon een goede auto is, hij is zo mooi! I love you Haha ik klink echt als een suf meisje; ik kijk alleen maar naar het model en de kleur.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  M@niek do 8 nov 2012 - 0:53

wat voor een auto heb je op het oog?
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Elliot do 8 nov 2012 - 1:02

Een donkergrijze peugeot 206. Enige nadeel dat ik zo even kan zien is dat het een 3 deurs is en ik had liever een 5 deurs gehad.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  M@niek do 8 nov 2012 - 1:07

nice...ik heb ook een peugeot 206. Ik vind 3 deurs wel iets sportiever ogen. Achteraf had ik ook graag een 5 deurs gehad maar dat meer omdat het nu soms lastig is om f.elice in de auto te tillen.
M@niek
M@niek
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3385
Punten : 3607
Registratiedatum : 17-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Spring do 8 nov 2012 - 2:02

De BODEM!!

Vergeet dit aub niet.
Ook bij een auto van 2001.

Succes!
Spring
Spring
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1592
Punten : 1959
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Toet do 8 nov 2012 - 2:08

Buiten alles wat al genoemd is heb ik ook nog wel een tip. Probeer er achter te komen hoeveel de huidige eigenaar er mee gereden heeft en hoeveel jij er mee gaat rijden. En dan bedoel ik vooral of hij bijvoorbeeld veel korte of lange afstanden heeft gereden en hoe jij er mee gaat rijden. Misschien een beetje een wazig verhaal maar ik heb al tot twee keer toe een auto gekocht van iemand die in de stad woonde (en dus vooral korte afstanden reed) terwijl ik gelijk meer dan 50 kilometer per dag met de auto ging rijden, dat heeft me veel gekost in het begin. Er gaat dan vanalles kapot omdat de auto dat niet gewend is.
Toet
Toet
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8740
Punten : 9873
Registratiedatum : 23-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Xanna do 8 nov 2012 - 5:59

En, ben je al geweest? Was het wat?

Xanna
Prater
Prater

Aantal berichten : 504
Punten : 556
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Elliot do 8 nov 2012 - 11:08

Ja we zijn geweest. We hebben eerst de auto van buiten bekeken, geen schade of roest. Toen in de auto, alles zag er netjes uit en alles werkte ook. Nog even een proefritje gemaakt en de motor liep als een zonnetje. Voor de zekerheid nog onderhoudsboekjes gecheckt en auto had net een grote beurt gehad, inclusief vervanging distributieriem en banden rondom. Enige minpunt is dat de APK in januari afloopt. We willen hem zaterdag ophalen en kopen onder voorbehoud van keuring. Een vriend van me werkt bij de Kwikfit en hij wil hem zaterdag wel keuren, als alles goed is dan hebben we een nieuwe auto! Very Happy
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Zora do 8 nov 2012 - 19:07

Leuk! 206'jes zijn awesome!
Zora
Zora
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4087
Punten : 4289
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Elliot za 10 nov 2012 - 2:59

Even pronken:

Auto kopen, waar op letten? 6659C089-53C8-4024-A1E3-92B83ABE6FEA-1617-0000019D80DE9391_zpsc74bf164
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Rush za 10 nov 2012 - 3:34

:cheering: :cheering:
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Gast za 10 nov 2012 - 9:57

Super leuk! Gefeliciteerd!

Hoeveel heb je er voor betaald als ik vragen mag?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  mezzoforte za 10 nov 2012 - 21:06

Leuke auto hoor smile
mezzoforte
mezzoforte
Prater
Prater

Aantal berichten : 970
Punten : 1016
Registratiedatum : 03-02-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Gast do 29 nov 2012 - 2:35

Even dit topic uppen. Ik ben ook aan het kijken voor een auto, maar ik vind het echt heel erg moeilijk. En mijn budget is ook redelijk beperkt. En nu twijfel ik wat beter is; oudere auto met minder km of een nieuwere auto met meer km. En is het het waard om veel meer te betalen voor een nieuwer model? Ik heb echt geen verstand van auto's en vind t zo moeilijk om te kiezen!

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  madam do 29 nov 2012 - 2:57

Gefeliciteerd Caroline, is de koop inmiddels ook helemaal rond?

Ik lees ook even mee. Ik wil zo graag een auto(tje).
Maar helaas niet veel budget om aan uit te geven.
En ben dan zo bang om een miskoop te doen, dat je dan achteraf heel
veel kosten hebt aan onderhoud voor de auto.

madam
madam
Prater
Prater

Aantal berichten : 539
Punten : 568
Registratiedatum : 18-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Atelier Madame do 29 nov 2012 - 3:18

Het is vaak ook de manier waarme er mee gereden is. Een oude die gebruikt is voor korte stukjes ineens elke dag voor de snelweg gebruiken is niet goed. Een auto moet ook kunnen wennen.

Qua leeftijd ligt er ook aan de roest, kilometers en wat er bij dat merk gebruikelijk is. Over het algemeen zou ik eerder voor een iets nieuwere gaan dat oud met weinig km. Hij is immers wel al die jaren onder invloed van weer geweest.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Rush do 29 nov 2012 - 3:18

En dan is er nog de vraag, wat is oud? Wink De ene vind een auto uit 2000 al oud en de ander 1 uit 1993.
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Atelier Madame do 29 nov 2012 - 3:28

Ik vind een auto vanaf 15 jaar echt oud.
Maar dat komt vooral omdat er 19xx in het jaarta staat dat voelt altijd al ouder voor mijn gevoel.

Maar bijv een auto uit 2005 is ook al 8 jaar oud. Maar ja wat is nou echt oud voor een auto?

@rush jij hebt best verstand van auto's toch? Wat is een zuinige benzine, klein model, die je tweedehands uit +- 2006/2007 kunt kopen qua beste kwaliteit? Mijn vriend neigt naar Opel of Volkswagen maar die zijn zoveel duurder dan een 206 je ofzo.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Rush do 29 nov 2012 - 3:31

Atelier Madame schreef:

@rush jij hebt best verstand van auto's toch? Wat is een zuinige benzine, klein model, die je tweedehands uit +- 2006/2007 kunt kopen qua beste kwaliteit? Mijn vriend neigt naar Opel of Volkswagen maar die zijn zoveel duurder dan een 206 je ofzo.
Mee eens, met de mening van je vriend. Je kan ook nog kijken naar Seat Ibiza's, weer een stukje goedkoper dan Volkswagen.

Maargoed, ze zijn wel duur als je zoekt uit 2006/2007.

Ik heb zelf helemaal niets met Franse auto`s, dus ik heb sowieso voorkeur voor bovenstaande. Laughing
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Gast do 29 nov 2012 - 3:34

Ik kijk een beetje naar auto's van 1999 en nieuwer. Maar dan heb ik bijvoorbeeld keuze uit een VW Polo 5-deurs uit 1999 met 100.000 km of een Seat Ibiza 3-deurs uit 2002 met 95.000 km. Vrij vergelijkbaar naar mijn idee, maar die Seat is een stuk duurder (1/3 meer) dan de VW.
En dan snap ik het dus al niet meer Auto kopen, waar op letten? 827601 Maakt die 3 jaar dan het verschil? Want anders lijkt die VW me beter omdat het voor mij een betrouwbaarder merk is en 5-deurs. Maar ja, ik heb er dus echt geen verstand van.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Auto kopen, waar op letten? Empty Re: Auto kopen, waar op letten?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum