Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Goede mensen, slechte mensen?

+5
Twellie
Antibes
Sterre
strawberry
Elliot
9 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 21:46

Het valt me in verschillende topics, ook in die over pesten de laatste tijd, dat veel mensen anderen zien als slecht 'ah joh, dát is een pester' of 'dát is een vreemdganger' of voor mijn part gooi je het op de oorlog, wie er toen goed was en toen fout, of een ouder die weleens een tik uitdeelt aan zijn kind, niet pedagogisch, maar gewoon omdat hij/zij het zat is.

Hun éigen gedrag daarentegen is heel anders. Er worden voorbeelden genoemd van 'ik heb ook weleens een rotopmerking gemaakt, maar dat is geen pesten hoor.' Of 'ik heb ook weleens iemand buitengesloten, maar dat is geen pesten hoor'.Of andersom 'mijn man zou zoiets nooit doen'. Of 'als ik verliefd wordt, dan maak ik góede keuzes' of 'ik zou mijn kind nóóit slaan, dat is een teken van onmacht en je moet jezelf beheersen'.

Ik vind dat wel opvallend. Er is dus bij een aantal mensen een beeld dat er érgens op de wereld mensen rondlopen die duidelijk wél pesters zijn. Of vreemdgangers, of noem maar iets anders op qua gedrag wat niet al te positief wordt beoordeeld.

Volgens mij is dat onzin. Volgens mij is elk mens in staat tot goede en slechte dingen. Iedereen heeft daarin zijn eigen zwakke punten denk ik. Een volkomen normaal en aardig mens kan tóch vreemdgaan/pesten/fout zijn in de oorlog/agressief worden, wat mij betreft. Volgens mij zijn de zaken niet zo zwart wit. Juist die énkele opmerking die niet als pesten wordt gezien, en dat door 10 mensen op een dag, die dat óók niet als pesten zien, dát maakt dat het pesten wordt. Juist iemand buitensluiten omdat hij irritant gedrag vertoont, en dat dan wel duidelijk en eerlijk zeggen dát wordt ervaren als pestgedrag. En mocht iemand verliefd worden en vreemdgaan, of het met een getrouwde man doen, dan zijn er ook opeens 100 redenen waarom het wél logisch is in die situatie, er zit áltijd een verhaal achter.

Ik vraag me toch af waar dat vandaan komt, dat beeld dat er dus kennelijk slechte mensen zijn die dat soort dingen doen. Maar wij allemaal samen, nee, wij zijn lief, pesten niet, gaan niet vreemd, hebben de juiste politieke denkbeelden, voeden onze kinderen liefdevol op en zijn daarin het toonbeeld van zelfbeheersing, onze relaties zijn altijd harmonieus en roddelen daar doen we allemáál niet aan. Hoe komt dat toch? Is het zo lastig te erkennen dat ook JIJ slechte kanten hebt en in staat bent tot slecht gedrag? Of denken mensen hier echt dat ze dat soort dingen nooit zouden doen? En alleen ándere mensen wel?

Beetje wazig verhaal misschien, maar ik probeer het toch maar op te schrijven, vind het wel een interessant punt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Elliot di 6 nov 2012 - 21:49

Ik snap wel wat je bedoelt. Ik ben zelf ook wel eens vreemd gegaan, maar zie mezelf niet als vreemdganger. Ik heb zelf ook wel eens kinderen buitengesloten toen ik op de basisschool zat, maar zie mezelf niet als pester. Maar, de meiden die mij op de middelbare school buitensloten vind ik wel pestkoppen. Terwijl zij waarschijnlijk zelf vinden dat het niet echt pesten was.

Ik denk dat mensen van nature altijd hun eigen gedrag goed proberen te praten, dat is iets menselijks.
Elliot
Elliot
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4451
Punten : 4945
Registratiedatum : 19-07-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  strawberry di 6 nov 2012 - 21:50

Ik denk dat iedereen zijn goede en slechte kanten heeft. Ik zal ook niet zeggen dat ik nooit is zou doen of nooit iets heb gedaan.

Ik denk dat mensen meer moeite hebben met hun slechte eigenschappen tonen als hun goede eigenschappen.
strawberry
strawberry
Prater
Prater

Aantal berichten : 527
Punten : 670
Registratiedatum : 19-08-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 21:53

Ik snap je punt, en enerzijds ben ik het met je eens, maar anderzijds ook niet. Ik durf er eerlijk gezegd niet stellig een uitspraak over te doen. Wel vind ik verschil zitten tussen pesten/mishandeling en vreemdgaan. Ik kan eigenlijk niet over alle dingen samen zeggen dat er goede of slechte mensen zijn. Wel geloof ik oprecht dat er rotte appels en veel betere mensen zijn. Er zijn gewoon mensen die waarschijnlijk zelf gevoeliger zijn en daar empathisch ook anders mee omgaan en niet zo snel gemeen zijn tegen anderen. Terwijl andere sterkere mensen sommige van die dingen niet eens gemeen vinden. Ik schaar mezelf wel onder zo'n gevoeliger persoon eigenlijk, ik kan ontzettend ongelukkig worden van waar mensen toe in staat zijn. Ik geloof best dat ik in extreme situaties tot idiote dingen in staat zal zijn, genoeg psychologische onderzoeken die die kant van de mens laten zien. Maar ik geloof wel van mezelf dat ik onder normale omstandigheden een goed mens ben. En ik vind dát dus ook het verschil. Of je onder normale omstandigheden al iemand bent die stiekem haar zelfbeeld van een ander af laat hangen of mensen regelmatig kwetst/target, of niet. Alleen denk ik dat juist die "slechte mensen" een stukje zelfreflectie missen ook, dus dat ze dat 1) van zichzelf niet zullen zien en 2) als ze het zien, het niet zullen toegeven. En ik denk dat er gradaties van slechtheid zijn.


Eigenlijk ben ik niet helemaal tevreden met deze post, maar ik heb geen tijd om nu langer na te denken. Ik kom vanavond hier nog even terug, vind het ook een interessant punt.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 21:56

Ik snap je punt Antibes.

Maar ik denk echt dat alle mensen tot slechte dingen in staat zijn. Afhankelijk van hoe ze op dat moment in hun leven in hun vel zitten, welke factoren er in de omgeving spelen, en hun persoonlijkheid. Ik geloof pertinent niet in slechte mensen geloof ik. Of je moet het hebben over echte psychopaten, die zou ik misschien wel kunnen kwalificeren als slecht, want als je geen gewetensontwikkeling hebt ben je verder ook niet erg prettig in de omgang in de meeste gevallen (en die zijn ook een regelrechte hel om mee te werken Laughing)

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 21:58

Eucalypta schreef:'ik zou mijn kind nóóit slaan, dat is een teken van onmacht en je moet jezelf beheersen'.

Ik durf bijna met zekerheid te zeggen dat ik aan mijn kind geen tik uitdeel. Ik zou me vreselijk slecht voelen als ik dat zou doen. Wat andere ouders doen, dat moeten ze zelf weten, daar oordeel ik niet over (mits het geen kindermishandeling wordt) maar ik probeer altijd naar andere manieren te zoeken dan een tik geven.

Misschien praat ik over tig jaar wel anders hoor, maar ik krijg nu al zowat pijn in m'n hart als ik eraan denk dat ik mijn zoon ooit zou slaan.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 21:59

Eucalypta schreef:Ik snap je punt Antibes.

Maar ik denk echt dat alle mensen tot slechte dingen in staat zijn. Afhankelijk van hoe ze op dat moment in hun leven in hun vel zitten, welke factoren er in de omgeving spelen, en hun persoonlijkheid. Ik geloof pertinent niet in slechte mensen geloof ik. Of je moet het hebben over echte psychopaten, die zou ik misschien wel kunnen kwalificeren als slecht, want als je geen gewetensontwikkeling hebt ben je verder ook niet erg prettig in de omgang in de meeste gevallen (en die zijn ook een regelrechte hel om mee te werken Laughing)

Dat ben ik met je eens hoor. Wat betreft het "alle mensen tot slechte dingen in staat zijn" en ook je punt over echte psychopaten. Hoewel je dat ook juist weer kunt omdraaien, omdat ze die totale gewetensontwikkeling missen, zijn ze eigenlijk weer niet toerekeningsvatbaar en zich niet bewust van wat ze anderen aandoen en is dat dan slecht?

Ik classificeer het slechtere/beter mensen dan ook meer onder wat je zélf al doet zonder extreme prikkeling van buiten. Prima als je niet lekker in je vel zit of onzeker bent, maar dan heb je goede mensen die daar zelf mee dealen/eerlijk over zijn/aan werken of wat dan ook, maar het niet botvieren op anderen. En je hebt mensen die over de gevoelens van anderen heen walsen om zichzelf beter te voelen. Die laatste vind ik dan dus slechtere mensen. Maar goed, ik vind dat veel mensen té emotioneel/oerinstincterig zijn en daardoor de fel/aggressief/star en dat dat ook wel pestgedrag in de hand werkt. Ik ben me bewust van het feit dat ik een extreme nadenken ben in al mijn handelingen.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:00

Hm, ik heb van al die dingen gezegd dat ik ze nooit zou doen, en ik denk dat ik ze bijna allemaal wel gedaan heb. Ik heb mijn kind ook weleens een tik gegeven (om me daarna inderdaad zwaar ellendig te voelen), ik ben ook weleens naar tegen iemand geweest denk ik, als kind. Ik zeg niet meer zo snel dat ik dingen níet zou doen. Ik wíl ze niet doen en ik neem me dat voor, dat uiteraard.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 22:02

[quote="Eucalypta" Volgens mij zijn de zaken niet zo zwart wit. Juist die énkele opmerking die niet als pesten wordt gezien, en dat door 10 mensen op een dag, die dat óók niet als pesten zien, dát maakt dat het pesten wordt. Juist iemand buitensluiten omdat hij irritant gedrag vertoont, en dat dan wel duidelijk en eerlijk zeggen dát wordt ervaren als pestgedrag.[/quote]

Hier wil ik los nog even op reageren. Ik denk dat je je een beetje op een hellend vlak bevindt en het doortrekt naar de andere kant. Want nee, het is niet zwart/wit, maar het is ook niet zo grijs als jij het schetst natuurlijk. Ik denk dat het wel donkergrijs is eigenlijk. Want onder normale omstandigheden (op het werk of in een schoolklas) dan krijg je normaal gesproken er ook wel iets van mee als die persoon door vele anderen ook rotopmerkingen krijgt. Ik geloof niet dat pestsers nooit doorhebben dat die persoon bij anderen ook doelwit is. En sowieso vind ik het wel pestgedrag als je je met die negatieve emoties opp één persoon richt. En DAT vind ik dus wel bewust pesten (die twee dingen).
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:03

Antibes schreef:
Eucalypta schreef:Ik snap je punt Antibes.

Maar ik denk echt dat alle mensen tot slechte dingen in staat zijn. Afhankelijk van hoe ze op dat moment in hun leven in hun vel zitten, welke factoren er in de omgeving spelen, en hun persoonlijkheid. Ik geloof pertinent niet in slechte mensen geloof ik. Of je moet het hebben over echte psychopaten, die zou ik misschien wel kunnen kwalificeren als slecht, want als je geen gewetensontwikkeling hebt ben je verder ook niet erg prettig in de omgang in de meeste gevallen (en die zijn ook een regelrechte hel om mee te werken Laughing)

Dat ben ik met je eens hoor. Wat betreft het "alle mensen tot slechte dingen in staat zijn" en ook je punt over echte psychopaten. Hoewel je dat ook juist weer kunt omdraaien, omdat ze die totale gewetensontwikkeling missen, zijn ze eigenlijk weer niet toerekeningsvatbaar en zich niet bewust van wat ze anderen aandoen en is dat dan slecht?

Ik classificeer het slechtere/beter mensen dan ook meer onder wat je zélf al doet zonder extreme prikkeling van buiten. Prima als je niet lekker in je vel zit of onzeker bent, maar dan heb je goede mensen die daar zelf mee dealen/eerlijk over zijn/aan werken of wat dan ook, maar het niet botvieren op anderen. En je hebt mensen die over de gevoelens van anderen heen walsen om zichzelf beter te voelen. Die laatste vind ik dan dus slechtere mensen. Maar goed, ik vind dat veel mensen té emotioneel/oerinstincterig zijn en daardoor de fel/aggressief/star en dat dat ook wel pestgedrag in de hand werkt. Ik ben me bewust van het feit dat ik een extreme nadenken ben in al mijn handelingen.

Tja, dat eerste is ook precies mijn punt: het is een stoornis, dus daarmee niet aan te rekenen, maar in gedrag vertonen die mensen alles wat 'slecht' is. En het laatste wat je zegt: dat is erg bij jezelf afgerekend 'als iedereen zou doen als ik, dan was er geen probleem'. Ik denk op mijn beurt 'als mensen nou eens wat minder gevoelig zouden zijn voor dingen die anderen doen of zeggen dan was er geen probleem' (niet echt, maar bij wijze van spreken). Snap je? Jij doet hier precies wat ik benoem in mijn openingspost, je eigen gedrag als 'goed' zien en de rest als 'minder goed'. smile Waarmee je weinig begrip hebt voor de verschillen tussen mensen smile Ik benoem het iets zwart witter dan ik het bedoel, om het punt duidelijk te maken.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:05

Antibes schreef:[quote="Eucalypta" Volgens mij zijn de zaken niet zo zwart wit. Juist die énkele opmerking die niet als pesten wordt gezien, en dat door 10 mensen op een dag, die dat óók niet als pesten zien, dát maakt dat het pesten wordt. Juist iemand buitensluiten omdat hij irritant gedrag vertoont, en dat dan wel duidelijk en eerlijk zeggen dát wordt ervaren als pestgedrag.

Hier wil ik los nog even op reageren. Ik denk dat je je een beetje op een hellend vlak bevindt en het doortrekt naar de andere kant. Want nee, het is niet zwart/wit, maar het is ook niet zo grijs als jij het schetst natuurlijk. Ik denk dat het wel donkergrijs is eigenlijk. Want onder normale omstandigheden (op het werk of in een schoolklas) dan krijg je normaal gesproken er ook wel iets van mee als die persoon door vele anderen ook rotopmerkingen krijgt. Ik geloof niet dat pestsers nooit doorhebben dat die persoon bij anderen ook doelwit is. En sowieso vind ik het wel pestgedrag als je je met die negatieve emoties opp één persoon richt. En DAT vind ik dus wel bewust pesten (die twee dingen). [/quote]

Ik geloof niet dat ze het nooit doorhebben. Ik denk dat er vast wel in zo'n groep 1 of 2 mensen zijn die dat bewust doen. (vaak ook weer met alle oorzaken van dien), maar ik denk dat de overgrote meerderheid zo hard bezig is zichzelf staande te houden dat ze bijzonder weinig oog hebben voor wat een ander overkomt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:06

Ja ik ben het met je eens.

Wil ik meteen aan toevoegen dat mij toevallig in deze context het volgende is opgevallen, wel moeilijk uit te leggen.

Je hebt een bepaald soort mens dat pretendéért ont-zet-tend tolerant te zijn...beetje de artistiekerige mensen, die de zin van het leven in de 'diepere lagen' zoeken. Vaak mensen die met muziek bezig zijn of kunst.

Juist deze mensen zitten ontzettend af te geven op het 'gewone burgerlijke volk', hebben geen goed woord voor ze over en voelen zich echt verheven.

Dan vraag ik me af, wie is er nu niet tolerant?

Helaas betreft dit ook vrienden van me, die mij nu ineens een saaie doos schijnen te vinden nu ik moeder ben en 'blijkbaar' geen tijd meer heb voor elk weekend feestjes of musiceren. Sad

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Sterre di 6 nov 2012 - 22:09

Eens met Antibes.

Ik heb toen ik 16 was een keer een andere jongen gezoend dan mijn vriendje, en ik heb ooit samen met vriendinnen de vriendschap met een ander meisje verbroken toen we 14 waren. Nu ik daar op terug kijk kan ik heel goed invoelen dat het niet netjes was of hard moet zijn geweest. Maar maakt me dit tot een pester, vreemdganger, slecht persoon?

Op de basisschool ben ik zelf gepest, en dat wel op een bewuste manier (slaan met een springtouw, uitschelden, buitensluiten). Hoewel ik daar heel erg lang last van heb gehad en misschien zelfs nog weleens heb, kan ik inmiddels begrijpen waarom mijn grootste pestkop zo was. Zij was ook ongelukkig op die school, had haar uiterlijk niet mee en was (op een vorige school) zelf gepest etc. Geen rancune. Dan ben ik nog eerder kwaad op meiden die met haar meeliepen en ondertussen één op één naar mij de schijnheil uithingen. Maar ook daar kan ik inkomen, kinderachtig gedrag hoort bij een basisschoolleeftijd.

Zelf kijk ik niet zo zwart/wit naar de wereld en probeer mensen niet te snel te veroordelen. Ook probeer ik eerlijk naar mezelf te kijken. Psychologie leert ons dat dat moeilijk is en je inderdaad geneigd bent om eigen gedrag milder te beoordelen dan dat van anderen.

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 22:10

Charlie schreef:Ja ik ben het met je eens.

Wil ik meteen aan toevoegen dat mij toevallig in deze context het volgende is opgevallen, wel moeilijk uit te leggen.

Je hebt een bepaald soort mens dat pretendéért ont-zet-tend tolerant te zijn...beetje de artistiekerige mensen, die de zin van het leven in de 'diepere lagen' zoeken. Vaak mensen die met muziek bezig zijn of kunst.

Juist deze mensen zitten ontzettend af te geven op het 'gewone burgerlijke volk', hebben geen goed woord voor ze over en voelen zich echt verheven.

Dan vraag ik me af, wie is er nu niet tolerant?

Helaas betreft dit ook vrienden van me, die mij nu ineens een saaie doos schijnen te vinden nu ik moeder ben en 'blijkbaar' geen tijd meer heb voor elk weekend feestjes of musiceren. Sad

Haha, dat is mij ook wel eens opgevallen ja.. "Ik ben zooooo ontzettend tolerant mbt. de mensen die net als ik vrijgevochten en alternatief zijn", maar die dan totaal niet tolerant zijn voor het gros van de samenleving en daar een ontzettend sterk oordeel over hebben. Doet me ook denken aan de middelbare school, daar hadden we een groep "alto's". Die liepen in vreemde kleren, geverfde haren, spikes door hun lippen/neus/oren. Dat idee, prima. Maar dat vond ik ook altijd zo fascinerend. Ze stootten zich af van de groep, omdat ze geen kuddedieren waren, maar gingen dan toch hun eigen groepje vormen. Maar goed, dat is ook menselijk natuurlijk, groepsgedrag. Maar vond het wel altijd interessant.

Enneh, jij bent helemaal geen saaie doos.. hug


Laatst aangepast door Antibes op di 6 nov 2012 - 22:11; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:10

Oh check, ja, die laatste. Ik heb nogal wat vrienden onder dat soort volk, en ik erger me soms vreselijk dood aan hoe daar gepraat wordt over 'het gepeupel'. Maar goed, ik maak me zelf ook wel schuldig aan dat soort dingen vermoed ik, als het gaat om thuisblijfmoederend SBS6 publiek met winniethepoobabykamers, flesvoeding en fruithappen met 2 maanden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 22:12

Eucalypta schreef:Oh check, ja, die laatste. Ik heb nogal wat vrienden onder dat soort volk, en ik erger me soms vreselijk dood aan hoe daar gepraat wordt over 'het gepeupel'. Maar goed, ik maak me zelf ook wel schuldig aan dat soort dingen vermoed ik, als het gaat om thuisblijfmoederend SBS6 publiek met winniethepoobabykamers, flesvoeding en fruithappen met 2 maanden.

Ik ook wel hoor, denk dat dat ook vrij normaal is. Denk alleen dat er een verschil zit tussen dat denken, dat zo nu en dan zeggen of dat uitgebreid verkondigen en daarnaar handelen/op die groep afgeven.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:13

Eucalypta schreef:Oh check, ja, die laatste. Ik heb nogal wat vrienden onder dat soort volk, en ik erger me soms vreselijk dood aan hoe daar gepraat wordt over 'het gepeupel'. Maar goed, ik maak me zelf ook wel schuldig aan dat soort dingen vermoed ik, als het gaat om thuisblijfmoederend SBS6 publiek met winniethepoobabykamers, flesvoeding en fruithappen met 2 maanden.
Ik denk dat iedereen dat wel doet, zich schuldig maken aan het oordelen over een ander. Niks om je voor te schamen, gewoon menselijk.
Anders wordt het als je iedereen gaat veroordelen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 22:13

Zelda schreef:
Eucalypta schreef:Oh check, ja, die laatste. Ik heb nogal wat vrienden onder dat soort volk, en ik erger me soms vreselijk dood aan hoe daar gepraat wordt over 'het gepeupel'. Maar goed, ik maak me zelf ook wel schuldig aan dat soort dingen vermoed ik, als het gaat om thuisblijfmoederend SBS6 publiek met winniethepoobabykamers, flesvoeding en fruithappen met 2 maanden.
Ik denk dat iedereen dat wel doet, zich schuldig maken aan het oordelen over een ander. Niks om je voor te schamen, gewoon menselijk.
Anders wordt het als je iedereen gaat veroordelen.

Of als je je naar je oordeel gaat gedragen en dat uitdraagt/uitleeft.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:13

Antibes schreef:
Eucalypta schreef:Oh check, ja, die laatste. Ik heb nogal wat vrienden onder dat soort volk, en ik erger me soms vreselijk dood aan hoe daar gepraat wordt over 'het gepeupel'. Maar goed, ik maak me zelf ook wel schuldig aan dat soort dingen vermoed ik, als het gaat om thuisblijfmoederend SBS6 publiek met winniethepoobabykamers, flesvoeding en fruithappen met 2 maanden.

Ik ook wel hoor, denk dat dat ook vrij normaal is. Denk alleen dat er een verschil zit tussen dat denken, dat zo nu en dan zeggen of dat uitgebreid verkondigen en daarnaar handelen/op die groep afgeven.

Ach, ik sla ze alleen. Terwijl ik met hun man in bed duik. Maar verder valt het mee. Goede mensen, slechte mensen? 281626781

Nee grapje. (nee, echt).

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:14

Eucalypta schreef:Oh check, ja, die laatste. Ik heb nogal wat vrienden onder dat soort volk, en ik erger me soms vreselijk dood aan hoe daar gepraat wordt over 'het gepeupel'. Maar goed, ik maak me zelf ook wel schuldig aan dat soort dingen vermoed ik, als het gaat om thuisblijfmoederend SBS6 publiek met winniethepoobabykamers, flesvoeding en fruithappen met 2 maanden.

Hahahaha ja.

We maken ons allemaal toch wel eens schuldig aan dergelijke dingen?

Maar doe dan niet alsof je dat NOOIT doet, dat is hetgene wat me zo stoort, net zoals wat jij beschrijft.

Mensen die schrijven "Oooh wat vreselijk, pesters", maar dan totaal geen zelfreflectie tonen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 22:15

Maar mensen die totaal geen zelfreflectie tonen (in welke context dan ook), vind ik sowieso tenenkrommend. Die wil ik dan graag met hun hoofd door een muur rammen, maar ik ben geen pester dus ik doe dat niet.

Overigens vind ik het gezond om een mening te hebben hoor. En je mag van mij een extremistische mening hebben over de hele wereld, maar als je die niet uitdraagt en mensen in hun waarde laat, vind ik je alsnog een prima mens.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Sterre di 6 nov 2012 - 22:17

Antibes schreef:Maar mensen die totaal geen zelfreflectie tonen (in welke context dan ook), vind ik sowieso tenenkrommend. Die wil ik dan graag met hun hoofd door een muur rammen, maar ik ben geen pester dus ik doe dat niet.

Overigens vind ik het gezond om een mening te hebben hoor. En je mag van mij een extremistische mening hebben over de hele wereld, maar als je die niet uitdraagt en mensen in hun waarde laat, vind ik je alsnog een prima mens.

Goede mensen, slechte mensen? 561177 ik bedacht me net ook al dat het krom is dat ik heel tolerant ben, behalve tegen of over mensen die die eigenschap missen.


Laatst aangepast door Sterre op di 6 nov 2012 - 22:22; in totaal 1 keer bewerkt

Sterre
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3682
Punten : 3849
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Antibes di 6 nov 2012 - 22:20

Oh, ik ben ook niet tolerant mbt. domme mensen. Ik denk niet "niet iedereen is even slim, sommige mensen begrijpen/overzien dingen minder makkelijk". Ik denk dan lekker "Jezus wat ben jij dom, dat is toch duidelijk". En ik denk dat eigenlijk best vaak, sowieso meerdere keren per week. Dus ik ben totaal niet tolerant. Maar ik draag het niet uit en bejegen mensen ook niet anders, dus ik vind niet dat dat me een slecht mens maakt.
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gast di 6 nov 2012 - 22:20

Antibes schreef:Maar mensen die totaal geen zelfreflectie tonen (in welke context dan ook), vind ik sowieso tenenkrommend. Die wil ik dan graag met hun hoofd door een muur rammen, maar ik ben geen pester dus ik doe dat niet.

Overigens vind ik het gezond om een mening te hebben hoor. En je mag van mij een extremistische mening hebben over de hele wereld, maar als je die niet uitdraagt en mensen in hun waarde laat, vind ik je alsnog een prima mens.

Dat is dus het essentiële.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Twellie di 6 nov 2012 - 22:26

Zeker hier op het forum krijg ik af en toe even het idee dat hier wel heel prefecte mensen moeten zitten, in het dagelijks leven is dat al minder. Er reageren op bepaalde onderwerpen meer mensen die het allemaal 'goed' en sociaal wenselijk aangepakt hebben dan mensen die op dat gebied de mist zijn ingegaan. Doe ik zelf trouwens ook Laughing.

De reden dat we mensen in hokjes duwen in denk ik gewoon de beperkte informatieverwerkingscapaciteit van onze hersenen. Als je alles in een bepaalde tint van grijs moet zien, moet je veel meer onthouden en opslaan. Het is makkelijker zwart-wit en in stereotypes te denken en oppervlakkig te verwerken.

Wat Charlie schrijft: zulke mensen ken ik ook en ik vind ze gruwelijk irritant.

Hoop dat ik hier niet iets post wat allang gezegd is, had geen tijd om alles door te lezen, ik let ook met een schuin oog op mijn dochter die zelf denkt dat ze al heel goed kan lopen.
Twellie
Twellie
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3837
Punten : 4145
Registratiedatum : 03-03-12

Terug naar boven Ga naar beneden

Goede mensen, slechte mensen? Empty Re: Goede mensen, slechte mensen?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum