Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

+8
Rovine
Gizmo
Minx
Raindrop
Atelier Madame
ChocoChip
TukTuk
Lousanne
12 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Lousanne vr 27 jul 2012 - 2:57

NAV het topic over een maagband, waarin chocochip schrijft dat mensen met een maagband het volledig vergoed krijgen van de zorgverzekering (en vaak slecht blijven eten, niet altijd natuurlijk maar wel vaak), en de man van chocochip met veel pijn en moeite afvalt mbv een dietiste, en dat dan zelf moet betalen..

Ik had daar nog nooit zo over nagedacht, maar toen ik dit las in het andere topic dacht ik wel van hmm dat is krom.

Wat vinden jullie? Moet een maagband vergoed worden, of moeten mensen het zelf betalen als het ze niet lukt om zelf af te vallen?
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  TukTuk vr 27 jul 2012 - 3:01

Ik vind het erg raar dat het vergoed wordt, en al helemaal dat je daarna de kosten voor je nieuwe kleding etc voor een deel bij de belasting kan terug krijgen..
Juist ook omdat een diëtiste heel beperkt vergoed wordt. Ik geloof maar 4 uur per jaar.
TukTuk
TukTuk
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7406
Punten : 8046
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 3:02

Dus 100% vergoeding en het maakt niet uit in welk pakket je zit of bij welke verzekeraar?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 3:02

Haha leuk! Ik zat er zelf ook aan te denken om een topic te openen.

Het is niet dat ik er dagelijks van wakker lig, maar het stoort me wel. In een ander topic gaat het ook over een gastric bypass en daar las ik dat ze zelf de bonnetjes mogen declaren voor nieuwe kleding. Ik weet absoluut niet of mijn man in aanmerking had kunnen komen voor zo'n operatie, hij wou dat gewoon niet, maar ik blijf het krom vinden dat als je op de juiste manier wilt afvallen, of iig op een gezonde manier, daar gewoon voor moet betalen.

Als je op een maagband forum komt lees je ook de verhalen van mensen dat er geadviseerd is om een aantal kilo aan te komen om in aanmerking te komen. Dan erbij je hoort veelal verhalen van mensen waarbij het totaal mislukt. En de zorgpremie maar omhoog gooien..
ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 3:03

Megara schreef:Dus 100% vergoeding en het maakt niet uit in welk pakket je zit of bij welke verzekeraar?

Dat weet ik niet, qua verzekering of pakket, iig de collega van mijn man krijgt alles vergoed.
ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Atelier Madame vr 27 jul 2012 - 3:10

De maagband wordt vergoed vanuit de basisverzekering en aangezien iedereen die heeft (verplicht) wordt het dan 100% vergoed. Echter er worden wel hele strenge voorwaarden aangesteld en de verzekeraar beoordeelt dit dus vaak ook nog eens los van de arts.

Ik ken iemand die 70 kilo is afgevallen met die maagband, allemaal leuk en aardig maar vervolgens nog wel 2 nieuwe knieen nodig hebben omdat die toch al versleten waren. Terwijl een argument van voorstanders van zo'n maagband juist vaak is dat de gezondheidskosten bespaard worden.

Wat mij betreft los je met zo'n maagband gewoon helemaal niets op als die mensen nog steeds verslaafd zijn aan vet eten. Ongetwijfeld zullen er zat mensen zijn die er geweldig veel mee afvallen en nooit meer aankomen en gezond eten. Maar ik vind er veel haken en ogen aanzitten.

Los daarvan krijgen veel mensen na het afvallen ook nog eens een buikwandcorrectie vergoed om het overtollige vel te verwijderen. Geen makkelijke operatie en wederom hele hoge kosten.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Raindrop vr 27 jul 2012 - 3:12

Is een maagband hetzelfde als een maagring?
Volgens mij wordt hij in België voor de helft vergoed.
Raindrop
Raindrop
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 5054
Punten : 5284
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Lousanne vr 27 jul 2012 - 3:12

Ik heb eens even mijn grote vriend google geraadpleegd, en over het algemeen moet je een BMI van 40 of hoger hebben om in aanmerking te komen voor een maagbandje..

Het verschilt per verzekeraar hoe het vergoedt wordt, maar de meeste verzekeraars wordt het 100% vergoed (en dus lees ik dingen over mensen die gewoon over stappen naar de verzekeraar die alles vergoedt)

Echt best ongelooflijk ja, en helemaal als ze dan ook nog nieuwe kleren vergoed krijgen, ik kom zelfs verhalen tegen van mensen die 'expres' er nog wat kilo bij aan eten om aan het BMI van 40 te komen, omdat ze anders niet in aanmerking komen..:shock:

En hier tegenover zetten dat mensen die op een idd veel gezondere manier willen afvallen met een dietiste dit zelf moeten betalen.. Dit is wel echt heeeeel krom geregeld dan.. Verbaas me er echt over dat dit zo werkt in N'land..
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Atelier Madame vr 27 jul 2012 - 3:14

Overigens zitten er aan het plaatsen van een maagband volgens mij ook heel veel risico's verbonden.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 3:15

Maar als ik het goed begrijp dan is de operatie voor de maagband maar een deel van het gehele proces. Ook psychisch moet er een knop om en dan eventueel nog de operatie voor overtollig huid. Leuke kostenpost als het gehele proces onder vergoeding valt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Lousanne vr 27 jul 2012 - 3:15

En atelier madame inderdaad, je lost het onderliggende probleem waarom iets zo dik is geworden (vaak psychisch, of gewoon het ontbreken van wilskracht) niet op met een maagband, en ik denk wel meer als iemand op eigen kracht afvalt..
Lousanne
Lousanne
Prater
Prater

Aantal berichten : 574
Punten : 661
Registratiedatum : 29-05-12

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 3:17

Atelier Madame schreef:De maagband wordt vergoed vanuit de basisverzekering en aangezien iedereen die heeft (verplicht) wordt het dan 100% vergoed. Echter er worden wel hele strenge voorwaarden aangesteld en de verzekeraar beoordeelt dit dus vaak ook nog eens los van de arts.

Ja dat zou je denken, alleen die collega van mijn man, is overal fluitend door heen gekomen, die hoefde ook niet eerst zelf af te vallen, (ook dat hoor je vaker) en nog wat meer van die ongein.

Ik ben ook geen voorstander van een maagband, mijn man en ik zijn er achter gekomen dat het veelal tussen je oren zit, dat eten een verslaving is, en als die knop om is en je wilt echt afvallen dan heb je geen maagband nodig, is het gewoon een kwestie van gezond en gevarieerd eten, en bewegen. En ik praat er heel luchtig over, we zijn nu beide bezig vanaf januari ik doe mee met man en we zijn 35 en 15 kilo afgevallen en we gaan nog vrolijk verder. Het is alleen keuzes maken en niet meer en en en maar of of. En dat werkt prima en is goed vol te houden.
ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 3:18

Goed bezig CC! Dat zijn al mooie cijfers.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 3:18

En als je nog wat verder door zoekt lees je dat dit echt een routine operatie is die dagelijks word uitgevoerd, het is wel echt een hype.
ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 3:28

Persoonlijk denk ik dat een maagband niet de juiste oplossing voor het probleem is. Meestal zijn deze mensen verslaafd aan eten, dus een maagband lost dan niets op. Mijn vriend werkt op een operatiekamer en daar worden deze operaties veel uitgevoerd. Er zitten veel risico's aan deze operaties (al is dat bij de meeste operaties bij mensen met veel overgewicht). Mijn vriend hoort patiënten weleens vertellen dat ze na de operaties vloeibaar frituur vet eten, omdat ze het vet zo missen. Wie houdt je dan voor de gek? vraag ik me af.
Ik denk dat afvallen door middel van een goed dieet efficiënter is dan een maagband.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Minx vr 27 jul 2012 - 3:36

Eigenlijk is het belachelijk dat een maagband vergoed word, de resultaten van een maagband zijn op langere termijn ook nog eens heel slecht. De resultaten bij een gastrol bypass zijn veel beter maar ook heftiger. Door een maagband kun je heen eten. Bij een gastric bypass red je dat niet.

De manier waarop diëtetiek uit de basis verzekering is gehaald is niet slim gedaan. Eigenlijk hadden ze er een constructie als bij de Fysio van moeten maken. Dat bij een bepaald BMI of bij bepaalde aandoeningen het wel uit de basis vergoed word. Nu is het erg rigoureus gedaan.
Minx
Minx
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 8623
Punten : 9434
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gast vr 27 jul 2012 - 3:37

Ik ken een familie waarvan 4 personen het afgelopen jaar een maagband hebben gekregen. Ik snap werkelijk niet hoe ze het voor elkaar hebben gekregen.1 van hun was ooit mijn beste vriendin. Als zij gewoon zou stoppen met chips als avondeten te eten dan had ze die hele maagband niet nodig gehad. De week voor ze geopereerd werd zag ik haar nog lopen met 2 zakken snoep. Ik vraag me af hoe zij door al die strenge controles is gekomen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gizmo vr 27 jul 2012 - 3:40

Mij lijkt het hebben van een maagband/ballon ook niet erg gezond, je kan nog maar zo weinig eten daarna. Terwijl overal crash diëten worden afgeraden.

En dat ze kleding vergoed krijgen vind ik echt belachelijk! Dat krijg ik toch ook niet, en ik val op eigen houtje af. Expres langzaam, om al te veel huidoverschot te voorkomen (hopelijk).
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 3:46

@gizmo
Ik begrijp je helemaal.. Soms grappen wij wel eens tegen elkaar, we hadden wat meer aan moeten komen, dan kregen we alles vergoed. En het is allemaal bijzaak. Want we zijn trots op onszelf en het behaalde resultaat. Maar het blijft wrang.

ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gizmo vr 27 jul 2012 - 3:50

ChocoChip schreef:@gizmo
Ik begrijp je helemaal.. Soms grappen wij wel eens tegen elkaar, we hadden wat meer aan moeten komen, dan kregen we alles vergoed. En het is allemaal bijzaak. Want we zijn trots op onszelf en het behaalde resultaat. Maar het blijft wrang.


En trots blijven zijn hoor!
Ben ik ook op mezelf smile Zonder hulp en zonder diëten, bewuster worden van wat je eet. Veel beter dan zo'n ingreep.

3 jaar terug ook gestopt met roken, zonder hulp. En ik rookte toch echt al jaren pakje per dag. En dan mensen om je heen die lopen te klagen en te doen als ze weer vervallen in oude gewoontes...
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 3:54

Ik zie aan je ticker dat je flink wat bent kwijt geraakt, super goed!! Wil je nog meer afvallen?
ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gizmo vr 27 jul 2012 - 3:56

ChocoChip schreef:Ik zie aan je ticker dat je flink wat bent kwijt geraakt, super goed!! Wil je nog meer afvallen?

Thanks! Jij ook he smile Nog zo'n 10 kilo, hoop ik smile Het gaat nu wat lastiger.
Gizmo
Gizmo
Prater
Prater

Aantal berichten : 1151
Punten : 1285
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  ChocoChip vr 27 jul 2012 - 4:00

De bekende laatste loodjes.. Vooral niet opgeven!! Ik heb 2 mnd stil gestaan, niet aankomen en afvallen. En nu weer een dalende lijn. Ik wil nog 3 kilo dan zit ik onder die 80 en het lijkt een eeuwigheid te duren.

Maar nogmaals niet opgeven, die laatste gaan er vanaf!
ChocoChip
ChocoChip
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 150
Punten : 158
Registratiedatum : 03-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Rovine vr 27 jul 2012 - 4:03

Ik hoorde onlangs dat je van diabetes af kunt komen door een maagverkleining. Dat is misschien de reden waarom het vergoed wordt?

Ik zie een maagband meer als laatste redmiddel. Het is gewoon een paardenmiddel wat je pas toe moet passen als je alles al geprobeerd hebt. Er zijn ook mensen die echt niet af kunnen vallen of bijvoorbeeld diabeten waarbij ik het wel als zinnig zie. Niet bij degenen die voor de operatie dagelijks een zak chips wegwerken.

Een maagverkleining wordt soms als een gemakkelijke oplossing gezien. Zo zie ik het niet. Pas daarna begint het echte werk. En ik denk dat dit zwaarder is dan dagelijks wat bewegen en wat ongezond spul laten staan.
Rovine
Rovine
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3694
Punten : 3832
Registratiedatum : 22-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Atelier Madame vr 27 jul 2012 - 4:07

Rovine schreef:Ik hoorde onlangs dat je van diabetes af kunt komen door een maagverkleining. Dat is misschien de reden waarom het vergoed wordt?

Ik zie een maagband meer als laatste redmiddel. Het is gewoon een paardenmiddel wat je pas toe moet passen als je alles al geprobeerd hebt. Er zijn ook mensen die echt niet af kunnen vallen of bijvoorbeeld diabeten waarbij ik het wel als zinnig zie. Niet bij degenen die voor de operatie dagelijks een zak chips wegwerken.

Een maagverkleining wordt soms als een gemakkelijke oplossing gezien. Zo zie ik het niet. Pas daarna begint het echte werk. En ik denk dat dit zwaarder is dan dagelijks wat bewegen en wat ongezond spul laten staan.

Door gewoon af te vallen kun je ook van type 2 (ouderdomsvariant? Of is dat 1) afkomen. Dan hoef je soms geen insuline meer te slikken. En het risico erop neemt ook heel erg af met een gezond gewicht.
Atelier Madame
Atelier Madame
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6226
Punten : 6777
Registratiedatum : 22-12-10

Terug naar boven Ga naar beneden

NAV: stelling: maagband moet vergoed worden? Empty Re: NAV: stelling: maagband moet vergoed worden?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum