Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter)

+6
Susan
Clapperdie
Ella
Jerry
Melis_je
Roza
10 plaatsers

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Ga naar beneden

Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter) Empty Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter)

Bericht  Roza wo 27 jun 2012 - 6:16

Er is nu momenteel erg veel ophef op twitter. Even een korte uitleg:
Een man is vanmiddag, voor het oog van 70 scholieren, op een perron voor een trein gesprongen. 1 jongen heeft hier een foto van gemaakt en op twitter gezet. Na 5 minuten had hij gelukkig al door dat het echt niet kon en heeft hij deze foto verwijderd. Maar helaas, de foto was al zo vaak geretweet, dat hij op twitter blijft staan. Jongen heeft al vrij snel zijn spijt betuigd.

Mijn eerste reactie was dat ik absoluut niet kon begrijpen waarom deze jongen in hemelsnaam een foto van een lijk op internet zet. Waarom doe je zoiets? Dat wil je toch niet zien? Waarom wil je dit delen met anderen? Zou je niet heel hard weg moeten rennen? Van mij mochten ze die jongen een dikke vette straf geven.. Maar toen ging ik verder na denken. Zien we niet dagelijks afschuwelijke beelden op internet/journaal? Slachtoffers van oorlog, slachtoffers van de tsunami, van een aardbeving, massagraven met lijken er in of wat dan ook.

Ik wil absoluut niet goed praten wat die jongen gedaan heeft, maar sommige mensen maken die jongen gelijk met de grond op twitter. Dát vind ik wel te ver gaan. Die jongen is 15, hij heeft er echt niet over nagedacht. Ergens heb ik nog wel medelijden met die jongen. Andere zeggen ook weer, waarom mag dit weer niet en anderen dode mensen weer wel?

Ik zou zelf nooit dit soort foto's online plaatsen, maar waar ligt de grens? En niet alleen voor ons, maar ook voor journalisten. Waarom mogen we wel andere 'lijken' zien, maar gaat dit te ver? Wanneer gaat iets te ver? Wanneer kan iets nog net? En kunnen we het die jongen nou echt kwalijk nemen?

Even voor de duidelijkheid, zullen we de discussie over zelfmoord op zich, hier niet houden?

*Bron; twitter zelf, telegraaf.nl, hulpverlenersforum.nl etc.

Laatst aangepast door Roza op wo 27 jun 2012 - 6:28; in totaal 1 keer bewerkt

Roza
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2133
Punten : 2532
Registratiedatum : 22-01-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter) Empty Re: Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter)

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 6:20

Tegenwoordig wordt toch onderhand alles op internet geplaatst.
Leuke, maar ook afschuwelijke dingen. Kinderen doen zulke dingen nou eenmaal, vaak zonder over de gevolgen na te denken.
Vervelend, maar Pim Fortuyn stond ook dood op elke krant. Ik vind dat zoiets bij een dode niet hoort te gebeuren, maar helaas is het in deze maatschappij zover 'geaccepteerd' dat t wel gebeurt.

Gast
Gast

Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter) Empty Re: Grens qua foto's online zetten (n.a.v. foto lijk op twitter)

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 6:23

Een 15 jarig puberbrein kan de gevolgen van dit soort acties écht nog niet overzien. Ik vind dus niet dat hij zwaar moet worden bestraft ofzo. Een gesprek met hem aangaan ok, maar hij zal wel aan den lijve ondervinden hoe verkeerd zijn actie was.

Gast
Gast

Bericht  Roza wo 27 jun 2012 - 6:26

Charlie schreef:Een 15 jarig puberbrein kan de gevolgen van dit soort acties écht nog niet overzien. Ik vind dus niet dat hij zwaar moet worden bestraft ofzo. Een gesprek met hem aangaan ok, maar hij zal wel aan den lijve ondervinden hoe verkeerd zijn actie was.

Jij verwoord in 3 zinnen waar ik een half verhaal voor nodig heb. Maar zo denk ik er dus ook over.

Roza
Kletskop
Kletskop

Bericht  Melis_je wo 27 jun 2012 - 6:30

Charlie schreef:Een 15 jarig puberbrein kan de gevolgen van dit soort acties écht nog niet overzien. Ik vind dus niet dat hij zwaar moet worden bestraft ofzo. Een gesprek met hem aangaan ok, maar hij zal wel aan den lijve ondervinden hoe verkeerd zijn actie was.

Ook eens.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 6:34

Ik sluit me aan bij Charlie.

De dood hoort overigens ook bij het leven en ik ben van mening dat je daar best over mag spreken, maar op deze manier uiting aan je verhaal geven en dit zo in beeld brengen gaat me iets te ver.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 6:36

Het probleem zit 'm eerder in het feit dat het kan. Zo'n foto binnen 1 min. publiceren.

Gast
Gast

Bericht  Jerry wo 27 jun 2012 - 6:41

Ik geloof echt niet dat alle nasty foto's op internet van 15jarige pubers komen. In Amerika was vorig jaar een hele ophef over een agent die bij een verkeersongeluk een foto had gemaakt van een slachtoffer (een meisje dat onthoofd was) en op internet gezet...

Believe me, er zijn speciale websites voor dit soort zieke mensen Yes
Jerry
Jerry
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3719
Punten : 4112
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  Ella wo 27 jun 2012 - 7:23

Het verbaasd me tegenwoordig wat mensen allemaal posten op facebook, twitter en verder. Dus hier sta ik niet een svan te kijken. Deze jongen heeft dit in een opwelling gedaan, zonder daar de gevolgen van te zien.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768

Bericht  Clapperdie wo 27 jun 2012 - 7:24

Vroeger had je toch zo'n website rotten.com ofzo? Daar zag je ook dat soort ranzige foto's.
Clapperdie
Clapperdie
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2458
Punten : 2773
Registratiedatum : 20-11-10

Bericht  Susan wo 27 jun 2012 - 7:25

Ik ben het eens met Charlie.

Verder gaat het, los van die jongen, eigenlijk om twee dingen: de schending van de privacy van die man en zijn nabestaanden door het publiceren van deze foto, en de vraag of je schokkende foto's op internet mag zetten. Dat vind ik eigenlijk twee aparte discussiepunten.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 17731
Punten : 18567

Bericht  Discordia wo 27 jun 2012 - 7:34

Ik kom verschillende soorten beeldmateriaal op Twitter tegen van zelfmoorden in Nederland.

Over het onderstaande filmpje + foto's ervan is nu de ophef.

Dit filmpje: http://www.liveleak.com/view?i=6e6_1340814090 WAARSCHUWING HET IS HEEL GRAFISCH

En deze foto: https://twitter.com/cuteszbaby/status/215886498497703936/photo/1 WEDEROM EEN WAARSCHUWING

Ik snap de "fuzz" hierover niet zo. Pim Fortuyn en Theo van Gogh kwamen met naam en herkenbaar gezicht dood in de krant en dit verminkte individu verdient een andere behandeling? Ik keur het niet goed, die jongen had dit niet moeten verspreiden, maar ik vind het hypocriet.

Laatst aangepast door Discordia op wo 27 jun 2012 - 7:36; in totaal 1 keer bewerkt
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Aantal berichten : 829
Punten : 944
Registratiedatum : 11-04-12

Bericht  Susan wo 27 jun 2012 - 7:36

Discordia schreef:Pim Fortuyn en Theo van Gogh kwamen met naam en herkenbaar gezicht dood in de krant en dit verminkte individu verdient een andere behandeling? Ik keur het niet goed, die jongen had dit niet moeten verspreiden, maar ik vind het hypocriet.

Er waren anders ook heel veel mensen die dat afkeurden. Vooral de foto's van Pim Fortuyn die de volgende dag op de voorpagina's stonden, heel veel mensen vonden het echt walgelijk dat dat zo expliciet werd getoond. Het is niet zo dat iedereen dat wel best vond en nu moord en brand schreeuwt.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Discordia wo 27 jun 2012 - 7:37

Susan schreef:
Discordia schreef:Pim Fortuyn en Theo van Gogh kwamen met naam en herkenbaar gezicht dood in de krant en dit verminkte individu verdient een andere behandeling? Ik keur het niet goed, die jongen had dit niet moeten verspreiden, maar ik vind het hypocriet.

Er waren anders ook heel veel mensen die dat afkeurden. Vooral de foto's van Pim Fortuyn die de volgende dag op de voorpagina's stonden, heel veel mensen vonden dat echt walgelijk. Het is niet zo dat iedereen dat wel best vond en nu moord en brand schreeuwt.

Uiteraard, maar dan zou de politie die kranten eigenlijk moeten boycotten of zoiets.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Susan wo 27 jun 2012 - 7:38

Discordia schreef:

Uiteraard, maar dan zou de politie die kranten eigenlijk moeten boycotten of zoiets.

Eerder vervolgen, als de politie kranten boycot denk ik niet dat dat heel veel effect heeft.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 7:39

Ik vind je foto en filmpje niet heel schokkend, Discordia.
Ziet er gewoon uit als (grof gezegd) een homp vlees... Vond de foto's van Theo en Pim stukken schokkender.

Gast
Gast

Bericht  Rush wo 27 jun 2012 - 7:41

PrinsesBo schreef:Ik vind je foto en filmpje niet heel schokkend, Discordia.
Ziet er gewoon uit als (grof gezegd) een homp vlees... Vond de foto's van Theo en Pim stukken schokkender.
Is dat niet omdat je ze 'kende'? Als dit een bekende was geweest had het je misschien ook meer gedaan.

Ik schrik niet echt van dit soort foto`s en filmpjes. M`n broer was hier vroeger al gek op, dus ik ben wel wat gewend. pale
Rush
Rush
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 19705
Punten : 20754
Registratiedatum : 15-06-11

Bericht  Discordia wo 27 jun 2012 - 7:41

PrinsesBo schreef:Ik vind je foto en filmpje niet heel schokkend, Discordia.

Ik moest er toch een waarschuwing bij zetten, anders heb ik het weer gedaan Wink

Wat mij dus opvalt is dat er meer fotomateriaal is te vinden van Nederlandse zelfmoorden, maar dat er alleen wordt gekeken naar dit incident. Dat stoort mij.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 7:42

Ik denk t wel hoor, Rush.
Als ik deze personen zou kennen zou ik furieus zijn geweest.
Ik vind t grove schending vd privacy.

Gast
Gast

Bericht  Susan wo 27 jun 2012 - 7:42

Ik vind het persoonlijk trouwens al heel respectloos om, als je getuige bent van zoiets, doodleuk je telefoon tevoorschijn te halen en een foto te maken. Echt schaamteloos zelfs.
Susan
Susan
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 7:43

Mijn vriend zegt 'waarom kijk je zoiets?' pale

Sja.. Ik ben gewoon beetje vreemd Wink

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 7:44

Susan schreef:Ik vind het persoonlijk trouwens al heel respectloos om, als je getuige bent van zoiets, doodleuk je telefoon tevoorschijn te halen en een foto te maken. Echt schaamteloos zelfs.

Vind ik ook, maar vind ik ook als er bv een ongeluk gebeurt.
Ipv helpen gaan ze staan filmen thumbdown

Gast
Gast

Bericht  Discordia wo 27 jun 2012 - 7:44

Susan schreef:Ik vind het persoonlijk trouwens al heel respectloos om, als je getuige bent van zoiets, doodleuk je telefoon tevoorschijn te halen en een foto te maken. Echt schaamteloos zelfs.

Ik moet bekennen dat ik dat dat ook in me op zou komen. Toen mijn vader opgebaard lag, dacht ik ook even "dit moet ik vastleggen". Maar al snel besefte ik dat dat totaal geen toegevoegde waarde zou hebben, maar ik kan me voorstellen waarom mensen het wel zouden doen.
Discordia
Discordia
Prater
Prater

Bericht  Roza wo 27 jun 2012 - 7:46

Discordia schreef:

Ik moet bekennen dat ik dat dat ook in me op zou komen. Toen mijn vader opgebaard lag, dacht ik ook even "dit moet ik vastleggen". Maar al snel besefte ik dat dat totaal geen toegevoegde waarde zou hebben, maar ik kan me voorstellen waarom mensen het wel zouden doen.

Bedoel je dan echt specifiek foto's maken met je telefoon? Want wij hebben ook foto's van mijn oma toen ze opgebaard lag. Als herinnering. Ik ben heel blij dat we die hebben..

Roza
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 27 jun 2012 - 7:46

Sorry Discordia, maar moest een beetje lachen om je 'dit moet ik even vastleggen'.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 1 van 2 1, 2  Volgende

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: