Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

In coma zijn en reactievermogen

+4
ellibre
Beachgirl
RYW
Lejow
8 plaatsers

Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Lejow ma 5 maa 2012 - 8:26

Zijn er mensen die hier misschien verstand van hebben?
Sinds vorige week woensdag ligt mijn moeder aan de beademing, ze was eerst zo ver weg dat ze ook niet reageerde op pijnprikkels. Nu lijkt ze wel wat meer terug te komen.
Ze reageert wat op pijnprikkels, doet af en toe haar ogen open, en lijkt te reageren op stemmen (van bekende).
Maar volgens de zusters is ze nog steeds heel ver weg.

Is dit dan een comateuze toestand? In hoeverre kun je reageren als je in coma bent?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  RYW ma 5 maa 2012 - 9:04

Lejow schreef:Zijn er mensen die hier misschien verstand van hebben?
Sinds vorige week woensdag ligt mijn moeder aan de beademing, ze was eerst zo ver weg dat ze ook niet reageerde op pijnprikkels. Nu lijkt ze wel wat meer terug te komen.
Ze reageert wat op pijnprikkels, doet af en toe haar ogen open, en lijkt te reageren op stemmen (van bekende).
Maar volgens de zusters is ze nog steeds heel ver weg.

Is dit dan een comateuze toestand? In hoeverre kun je reageren als je in coma bent?


Ik heb helaas geen idee Lejow... Maar wil je veel sterkte wensen hug
RYW
RYW
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 4484
Punten : 5076
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Beachgirl ma 5 maa 2012 - 9:08

Ik heb er verder geen verstand van of ervaring mee maar ze zeggen altijd dat mensen in coma wel dingen kunnen horen en kunnen voelen.

Dus zou zeker tegen haar blijven praten! Denk dat dat voor jezelf misschien ook wel prettig is.

Ze zal misschien ook sneller reageren op bekende stemmen dan op stemmen van allemaal "onbekende" zusters. De stem van een bekende is dan toch een sterkere prikkel.
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Lejow ma 5 maa 2012 - 9:08

Dank je wel!
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  ellibre ma 5 maa 2012 - 9:10

Om te bepalen of iemand in coma is wordt gekeken naar de verbale respons, respons van de ogen, en motorische respons. Daarbij wordt gekeken naar de mate van respons, en of deze vrijwillig is (bijvoorbeeld hand bewegen op verzoek), gestimuleerd (hand bewegen door een pijnprikkel), of volledig afwezig. Verder wordt bijvoorbeeld het openen van de ogen als respons op aanspreken hoger gescoord dan het openen van de ogen als respons op een pijnprikkel. Of er sprake is van een coma hangt dus niet alleen af van de vraag of ze ergens op reageert, maar ook op welke manier of in welke mate ze reageert. Dat valt voor ons zo niet te beoordelen.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Lejow ma 5 maa 2012 - 9:13

ok, bedankt elibre, hier heb ik al wat aan!

Mijn vraag was vooral: als iemand zijn/haar ogen open doet, of lijkt te reageren op stemmen, kan die gene dan wel in een coma zijn? Noemen ze dat dan coma? Of buiten bewustzijn of?
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Beachgirl ma 5 maa 2012 - 9:16

Lejow schreef:ok, bedankt elibre, hier heb ik al wat aan!

Mijn vraag was vooral: als iemand zijn/haar ogen open doet, of lijkt te reageren op stemmen, kan die gene dan wel in een coma zijn? Noemen ze dat dan coma? Of buiten bewustzijn of?



Volgens mij kan iemand in coma niet zijn/haar ogen openen en/of reageren.



Edit: word je moeder niet bewust in (lichte) slaap gehouden dan ivm de beademing?


Laatst aangepast door Beachgirl_24 op ma 5 maa 2012 - 9:19; in totaal 1 keer bewerkt
Beachgirl
Beachgirl
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2626
Punten : 2789
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  _Femme ma 5 maa 2012 - 9:17

Misschien kun je het iets beter begrijpen als je je verdiept in de Glasgow-comaschaal, ik weet niet of je hier eens van gehoord hebt? Maar daarin wordt het bewustzijn van iemand gescoord (iig bij ons op de afdeling, weet niet hoe dat ergens anders is?)

_Femme
Prater
Prater

Aantal berichten : 1013
Punten : 1210
Registratiedatum : 26-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  ellibre ma 5 maa 2012 - 9:25

Lejow schreef:ok, bedankt elibre, hier heb ik al wat aan!

Mijn vraag was vooral: als iemand zijn/haar ogen open doet, of lijkt te reageren op stemmen, kan die gene dan wel in een coma zijn? Noemen ze dat dan coma? Of buiten bewustzijn of?
Reageren op stemmen wordt alleen als dusdanig gezien als diegene ook kan handelen naar die stemmen, bijvoorbeeld door de ogen open te doen of een handeling uit te voeren. Of er gesproken wordt van een coma is een combinatie van de GCS-score en het gezond verstand van de arts. Theoretisch gezien zou je in coma moeten verkeren als je GCS 5 (E3,M1,V1) scoort (zie de Glasgow Coma Scale, de grens voor coma ligt bij GCS 8 ), maar dat is erg onwaarschijnlijk. De M1 en V1 kunnen dan ook een andere oorzaak hebben, bijvoorbeeld (tijdelijke) verlamming. Het lijkt mij persoonlijk onwaarschijnlijk dat je moeder in coma verkeert als ze haar ogen inderdaad open doet, en al helemaal als ze dat doet in respons op stemmen. Maar nogmaals, dat valt op deze wijze natuurlijk niet vast te stellen.

Misschien kun je het iets beter begrijpen als je je verdiept in de Glasgow-comaschaal, ik weet niet of je hier eens van gehoord hebt? Maar daarin wordt het bewustzijn van iemand gescoord (iig bij ons op de afdeling, weet niet hoe dat ergens anders is?)
Die wordt overal gebruikt ja.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Gast ma 5 maa 2012 - 9:29

Als ze in coma zou liggen dan zouden de artsen dit toch wel zo benoemen? Ik zou het in het ziekenhuis vragen, volgens mij liggen dit soort dingen toch wel heel erg aan de situatie/ persoon zeg maar. Heel veel sterkte, wat een moeilijke periode voor jou zeg... hug.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Lejow ma 5 maa 2012 - 10:27

Ja, ik heb de verpleegsters zelf niet gesproken, omdat mijn stiefvader (die overigens zelf ook weer in het ziekenhuis ligt..) en mijn oma contact persoon zijn, en bedacht het me net pas.

Volgens mijn oom kon ze wel haar tong uitsteken toen de zuster daar om vroeg.

Ze krijgt geen slaapmiddel vanwege de beademing. Daar zijn ze gelijk na het intuberen al mee gestopt.
Lejow
Lejow
Lady Post-a-lot
Lady Post-a-lot

Aantal berichten : 26304
Punten : 28659
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Rotjeknor

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  sanne-84 wo 7 maa 2012 - 1:36

volgens mij kun je niet reageren als je in coma ligt.

wel heb je een vegetatieve toestand, lijkt veel op coma, maar je bent niet in coma (eigenlijk de vervolgstap van coma) wellicht zit ze hier dan in?
(veel mensen kennen deze niet, en misschien dat in het ziekenhuis dan voor de benaming coma wordt gekozen zodat het iets makkelijker wordt om te begrijpen voor familie??)
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Gast wo 7 maa 2012 - 1:44

Ik heb geen idee, maar wat moeilijk zeg. Echt een moeilijke situatie. Hoe komt het dat je stiefvader ook in het ziekenhuis ligt?

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Dennenappel wo 7 maa 2012 - 2:52

Ik wil je heel veel sterkte wensen de komende tijd Lejow! Je leven is al een tijdje een achtbaan, het blijft maar doorgaan..

Sterkte!
Dennenappel
Dennenappel
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1583
Punten : 1769
Registratiedatum : 25-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  ellibre wo 7 maa 2012 - 4:18

sanne-84 schreef:volgens mij kun je niet reageren als je in coma ligt.

wel heb je een vegetatieve toestand, lijkt veel op coma, maar je bent niet in coma (eigenlijk de vervolgstap van coma) wellicht zit ze hier dan in?
(veel mensen kennen deze niet, en misschien dat in het ziekenhuis dan voor de benaming coma wordt gekozen zodat het iets makkelijker wordt om te begrijpen voor familie??)
Nee, dat zal nooit gezegd worden in een ziekenhuis om het "begrijpelijker" te maken. Er is namelijk een enorm verschil tussen een coma en vegetatieve status, qua prognose, toestand van de patiënt, en hetgeen de familie kan zien aan de patiënt.
ellibre
ellibre
Prater
Prater

Aantal berichten : 926
Punten : 957
Registratiedatum : 25-01-12

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  sanne-84 wo 7 maa 2012 - 5:53

ellibre schreef:
sanne-84 schreef:volgens mij kun je niet reageren als je in coma ligt.

wel heb je een vegetatieve toestand, lijkt veel op coma, maar je bent niet in coma (eigenlijk de vervolgstap van coma) wellicht zit ze hier dan in?
(veel mensen kennen deze niet, en misschien dat in het ziekenhuis dan voor de benaming coma wordt gekozen zodat het iets makkelijker wordt om te begrijpen voor familie??)
Nee, dat zal nooit gezegd worden in een ziekenhuis om het "begrijpelijker" te maken. Er is namelijk een enorm verschil tussen een coma en vegetatieve status, qua prognose, toestand van de patiënt, en hetgeen de familie kan zien aan de patiënt.

dat dacht ik inderdaad ook niet dat het voor het 'gemak' coma gezegd wordt, omdat het idd een werkelijk verschil is. maar als ik zo lees wat er beshreven wordt klinkt het niet op een coma (maar meer op vegetatief). maar zo KLINKT het, kan het vanuit hier ook niet beoordelen, en veel meer weet ike r ook niet van
sanne-84
sanne-84
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3921
Punten : 4214
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Muis wo 7 maa 2012 - 7:12

Mijn moeder heeft 3 dagen in coma gelegen. Na haar hartstilstand kwam ze niet meer bij kennis, en hebben ze er voor gekozen om haar lichaamsptemperatuur terug te brengen naar 32 graden (net als bij prins Friso). Ze is toen 3 dagen niet aanspreekbaar geweest en reageerde niet op ons.

Op het ic vertelde ze dat ze wel kon merken dat wij er waren, maar geen idee hoe ze dat wisten. Mijn moeder geeft trouwens aan dat ze ons op een gegeven moment wel hoorde, maar niet de "kracht" had om te roepen. Dit was nadat de koeling was stopgezet en ze langzaam aan bij kwam.

Geen idee of dit te vergelijken is met jouw moeder, maar misschien kan je er iets mee.

Sterkte Lejow hug
Muis
Muis
Prater
Prater

Aantal berichten : 787
Punten : 854
Registratiedatum : 14-11-11
Woonplaats : Noord Brabant

Terug naar boven Ga naar beneden

In coma zijn en reactievermogen Empty Re: In coma zijn en reactievermogen

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum