Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Welke kosten bij het kopen van een huis?

+2
Pussycat
Tsjip
6 plaatsers

Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Tsjip do 8 dec 2011 - 2:07

Mijn vriend en ik hebben een huis op het oog. Alleen komt dit ons financieel eigenlijk niet uit omdat we over een half jaar ook gaan trouwen. Het huis moet verbouwd worden. Nieuwe keuken moet meteen, badkamer kan wachten. Verder de standaard dingen; vloer, likje verf, gordijnen etc. En met deze dingen is het maar net hoe duur je het zelf maakt en dat komt wel goed!
Maar bij het kopen van een huis komt veel meer kijken. Notariskosten, makelaarskosten enz. enz. Dus wat waren jullie kwijt ongeveer? Dan kunnen we ongeveer een begroting maken.

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Gast do 8 dec 2011 - 2:15

Volgens mij was dat bij mij ongeveer 5000 euro. En ik moest het huis laten taxeren, dat kostte ongeveer 350 euro. Maar ik denk dat het ook wel afhankelijk is van de prijs van het huis, ik heb in mijn eentje natuurlijk maar een goedkoop huis, dus denk dat jullie met zijn tweeën wel een groter/duurder huis hebben en dat die kosten wat hoger zullen zijn.
Je krijgt overigens wel een deel van de belasting terug, maar dat is dan ook pas over een paar maanden.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Tsjip do 8 dec 2011 - 2:23

Bedankt voor je antwoord!

Het huis wat wij op het hoog hebben is nu nog van de woningbouw. We kunnen 'm kopen voor goedkope bedragen. Het verschil is dat je bij het goedkoopste bedrag de grond gaat pachten. En daar zitten ook weet ik hoeveel verschillen in dus dat gaan we morgen eerst even goed navragen. Taxeren hoeft bij ons niet meer dat is al gedaan.

Een duurder huis kunnen we nog niet betalen want ik heb geen vast werk. Daarom hebben we nu allebei echt zoiets van Ja hier moeten we werk van maken!


Laatst aangepast door Tsjip op do 8 dec 2011 - 5:58; in totaal 1 keer bewerkt

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Pussycat do 8 dec 2011 - 2:48

makelaarskosten ruim 1000
Taxatie paar 100???
Nieuwe vloer 2.000/3.000
Verf echt geen idee zal ook een paar 100 tot 1000 geweest zijn voor heel het huis (3 verdiepingen) + verfmateriaal
Ik weet niet of je nog bepaalde dingen vast wilt laten leggen? Reken ook maar paar 100 euro.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Pussycat do 8 dec 2011 - 2:49

Oh ja nieuwe badkamer en keuken hebben wij niet gedaan, want dat was allemaal pas nieuw. Maar dat ligt natuurlijk ook aan je smaak hoeveel je ervoor uit wilt geven en of je het laat plaatsen/zelf plaatst.

Pussycat
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 3713
Punten : 4220
Registratiedatum : 28-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Tsjip do 8 dec 2011 - 2:59

Kosten van vloeren/verf/gordijnen weet ik ongeveer wel. We zijn 2 jaar geleden hier komen wonen en ik ben iemand die alle kosten in een excel lijstje zet en dat staat hier nog op de laptop Wink

Keuken hebben we al bij Ikea uitgezocht Embarassed (We verveelden ons afgelopen zaterdag dus zijn we maar keukens gaan bekijken bij Ikea) Badkamer laten we lekker nog even zitten. Het is absoluut niet onze smaak maar het is 2 jaar geleden nog maar gerenoveerd dus het kan er best mee door. Maar dit kunnen we gelukkig allemaal zelf doen. Vader en broertje van mijn vriend zijn bouwvakkers, een vriend van ons en een neefje van mij zijn elektriciens en wij kunnen en willen ook best veel zelf doen. Dus dat scheelt ook enorm in de kosten.

Ik ben zelf vooral benieuwd naar alle kosten die bij het kopen erbij komen.




Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  MAS do 8 dec 2011 - 4:24

Al die kosten als makelaarskosten, notariskosten enzo kan je mee financieren in je hypotheek mocht je het geld niet hebben.

Als je nog een samenlevingscontract moet afsluiten dat moet je zelf betalen.

MAS
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 188
Punten : 189
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Ella do 8 dec 2011 - 4:28

Notariskosten en makelaarskosten hebben wij ook meegefinancieerd in de hypotheek.
Ella
Ella
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 6568
Punten : 6768
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Gast do 8 dec 2011 - 4:35

Tsjip schreef:Bedankt voor je antwoord!

Het huis wat wij op het hoog hebben is nu nog van de woningbouw. We kunnen 'm kopen voor € 120.000 of €160.000. Het verschil is dat je bij het goedkoopste bedrag de grond gaat pachten. En daar zitten ook weet ik hoeveel verschillen in dus dat gaan we morgen eerst even goed navragen. Taxeren hoeft bij ons niet meer dat is al gedaan.

Een duurder huis kunnen we nog niet betalen want ik heb geen vast werk. Daarom hebben we nu allebei echt zoiets van Ja hier moeten we werk van maken!

Ah precies zoals mijn huis! Ik heb het kunnen kopen met 25% korting en heb dus ook de grond in erfpacht. Dan was mijn huisje net even iets duurder, dus denk dat je dan met 5000 euro wel redelijk goed zit. Mijn huis was ook al getaxeerd, maar ivm de NHG moest ik het zelf ook nog laten taxeren.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  MAS do 8 dec 2011 - 4:36

Bobbie schreef:
Tsjip schreef:Bedankt voor je antwoord!

Het huis wat wij op het hoog hebben is nu nog van de woningbouw. We kunnen 'm kopen voor € 120.000 of €160.000. Het verschil is dat je bij het goedkoopste bedrag de grond gaat pachten. En daar zitten ook weet ik hoeveel verschillen in dus dat gaan we morgen eerst even goed navragen. Taxeren hoeft bij ons niet meer dat is al gedaan.

Een duurder huis kunnen we nog niet betalen want ik heb geen vast werk. Daarom hebben we nu allebei echt zoiets van Ja hier moeten we werk van maken!

Ah precies zoals mijn huis! Ik heb het kunnen kopen met 25% korting en heb dus ook de grond in erfpacht. Dan was mijn huisje net even iets duurder, dus denk dat je dan met 5000 euro wel redelijk goed zit. Mijn huis was ook al getaxeerd, maar ivm de NHG moest ik het zelf ook nog laten taxeren.

Ik vraag me alleen af of een huis met erfpacht niet moeilijker is om te verkopen later. Ik heb er geen verstand van hoor, maar dat idee heb ik.

MAS
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 188
Punten : 189
Registratiedatum : 21-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Gast do 8 dec 2011 - 4:41

Oh ja, ik heb trouwens ook het een en ander laten doen (blijft toch een voormalig huurhuis). De keuken zat er pas in (de vorige bewoner had het ook al gekocht en een nieuwe keuken laten plaatsen), Niet helemaal mijn smaak maar wel prima. Ik heb beneden de woonkamer/keuken laten stuken en boven een muurtje in de hal, samen 1000 euro. De rest van de muren werd te duur en hebben we best mooi gekregen door ze helemaal op te schuren met een schuurmachine.
Ik heb een nieuwe badkamer, maar mijn vader kan alles zelf dus het kostte me alleen sanitair en tegels enz. Dat was bij elkaar zo'n 3000 euro. Nu moet ik het toilet beneden nog laten doen, de tegels en de wc pot heb ik al (in die 3000 euro meegeteld), ik moet alleen nog een fonteintje. De tuin heb ik laten doen, tegels waren 800 euro, laten egaliseren en tegels leggen was geloof ik 300 euro, gras laten leggen was 150 euro en nu moet ik nog een schuurtje en wat planten.
Danm komt het grootste project nog, de zolder. Daar moet eigenlijk een dakkapel op (heb een vaste trap en een ruime zolder dus die wil ik ook wel erg graag gaan opknappen), er is al een aparte ruimte gemaakt vor de wasmachine/droger en de ketel. Dus daar moeten de zijkanten nog helemaal worden gedaan (kastruimte onder het schuine dak), vloer erin, plafond afwerken. Daar heb ik voorlopig nog geen geld voor.

Is de woningbouw bij jullie ook verplicht het huis terug te kopen als je er vanaf wilt? Ik vind dat wel ideaal. Zit ik nooit met een huis wat ik niet kwijt raak. Enige nadeel is dat je eventuele winst moet delen (maar dat geldt niet voor de winst die je hebt gemaakt door de door jezelf aangebrachte verbeteringen). Wel weer fijn is dat je een verlies ook deelt.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Gast do 8 dec 2011 - 4:42

MAS schreef:
Bobbie schreef:
Tsjip schreef:Bedankt voor je antwoord!

Het huis wat wij op het hoog hebben is nu nog van de woningbouw. We kunnen 'm kopen voor € 120.000 of €160.000. Het verschil is dat je bij het goedkoopste bedrag de grond gaat pachten. En daar zitten ook weet ik hoeveel verschillen in dus dat gaan we morgen eerst even goed navragen. Taxeren hoeft bij ons niet meer dat is al gedaan.

Een duurder huis kunnen we nog niet betalen want ik heb geen vast werk. Daarom hebben we nu allebei echt zoiets van Ja hier moeten we werk van maken!

Ah precies zoals mijn huis! Ik heb het kunnen kopen met 25% korting en heb dus ook de grond in erfpacht. Dan was mijn huisje net even iets duurder, dus denk dat je dan met 5000 euro wel redelijk goed zit. Mijn huis was ook al getaxeerd, maar ivm de NHG moest ik het zelf ook nog laten taxeren.

Ik vraag me alleen af of een huis met erfpacht niet moeilijker is om te verkopen later. Ik heb er geen verstand van hoor, maar dat idee heb ik.

Dat hoeft dus niet, de woningbouw is verplicht het terug te kopen. Waarschijnlijk maak ik er dan sowieso geen winst op, maar dat had ik ook niet verwacht nu de huizenprijzen dalen.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Tsjip do 8 dec 2011 - 5:56

Bedankt voor jullie antwoorden!

Net een hypotheekgesprek gehad en het is voor ons haalbaar! Omdat ik natuurlijk geen vast werk heb was het even afwachten maar de meneer van de hypotheken was er positief over. Wel vond hij het verstandiger om het huis met de korting te kopen. Puur omdat ik geen vast inkomen heb. Stel dat er 4 maanden geen invalwerk is, dan heb ik 4 maanden geen inkomen en dan moeten we het 4 maanden met 1 loon doen. Het kan maar dan zouden we erg veel moeten inleveren. Als wij er zeker 20 jaar willen blijven wonen zou hij de duurste aanraden. Maar ons kennende redden we de 10 jaar misschien net :P

De taxatie moet bij ons inderdaad toch wel gebeuren. Dit is wat de bank ook nog wil en daar had ik geen rekening mee gehouden. Alle kosten van de makelaar e.d. heeft hij ook bij ons in de berekening meegenomen. Gelukkig maar want ons spaargeld is voor onze bruiloft. Hij heeft ook meteen 20.000 euro voor de verbouwing ertussen gezet. De keuken kan dus meteen en misschien de badkamer ook al! Nu eerst morgen het huis maar eens bekijken. Daar heb ik wel heel veel zin in. En dan hopen dat er weinig mensen op af komen en dat er weinig mensen reageren. Ik zie ons er al helemaal wonen.

Ben wel benieuwd naar de reacties van vrienden en familie op onze plannen! Dit zal namelijk huis nr. 3 worden in iets meer dan 3 jaar tijd :P

@ Bobbie: Jij pacht de grond dus ook. Zitten er nog nadelen bij jou aan? Op internet lees je zoveel verschillende dingen. Wij neigen ook heel erg om de woning met korting te kopen. Het scheelt in de maandlasten, winst/verlies deel je en wat jij ook al zei alle grote verbeteringen die zorgen dat de waarde stijgt mag je zelf houden. Wij willen namelijk een stuk aanbouwen in de toekomst maar mag dat dan?

Edit: De woningbouw koopt hier ook de woning weer terug. Ik vind die zekerheid ook wel prettig.

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Gast do 8 dec 2011 - 10:01

Ik zie eigenlijk geen nadelen aan erfpacht. Ik woon er alleen en ben van plan hier een jaar of 5 te blijven wonen. Mijn vriend komt in maart bij me wonen, dan willen we na een jaar of 5 (als alles goed blijft gaan) een groter huis gaan bouwen, dat is echt zijn droom. Het is hier ook eeuwigdurend erfpacht, dus een volgende koper heeft er ook geen last van (dat is overigens dan eerst ook weer de woningbouw). Ik denk dat ik voor een "definitief"huis niet voor erfacht zou kiezen, maar voor deze tussenoplossing vind ik het prima. En hier hebben best veel mensen een stuk aangebouwd, dus dat mag gewoon. Ik wilde het eerst ook, maar ik heb maar een tuin van 13 meter en daar komt ook nog een schuurtje op over de hele breedte van 2 meter diep, dus dan hou ik nog maar 11 meter tuin over en als ik dan ook nog een aanbouw maak, heb ik helemaal een inimini tuintje.

Gast
Gast


Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  love do 8 dec 2011 - 10:35

Wij waren totaal 7.000 euro aan extra kosten kwijt en wij hebben niks opgeknapt, alleen een muurtje wit gesaust.
De kosten zaten hem voornamelijk in, aankoopmakelaar, taxatie,notariskosten,samenlevingscontract, makelaarskosten
love
love
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1571
Punten : 1784
Registratiedatum : 18-11-10
Woonplaats : Twente

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Tsjip vr 9 dec 2011 - 5:51

Nou we zijn vanmiddag wezen kijken. Er moet veel gebeuren maar het is te doen. Nieuwe badkamer, nieuwe keuken, nieuw toilet, vloer in de woonkamer eruit, paar kasten slopen, muren aansmeren en rest wat je nog tegenkomt als je bezig bent. Scheelt dat we bouwvakkers in de familie hebben en dat wij zelf ook nog wel handig zijn.

Er kleven verder ook bij ons geen nadelen aan de erfpacht. Stuk aanbouwen mag gewoon etc. De makelaar gaf ook aan dat je het gewoon met de korting moest kopen. Het enige verschil is dan dat je de winst moet delen als je het weer verkoopt. Maar ja het verlies deel je ook. Je weet niet wat de huizenmarkt gaat doen dus het is gewoon een gok.

Huurders van de woningbouw gaan voor en wij huren dus ik hoop dat we geluk hebben! De makelaar gaf al aan dat er praktisch nooit meer huurders reageren want ieder huurhuis kun je kopen tegenwoordig. Maar wij zijn blijkbaar een uitzondering maar ik hoop in ons voordeel.

Nu afwachten tot 19 of 20 december...

Tsjip
Prater
Prater

Aantal berichten : 1489
Punten : 1512
Registratiedatum : 18-11-10

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Kayleigh zo 11 dec 2011 - 8:28

wij hebben laatst ook een huis gekocht met erfpacht, daarbij kregen wij 10% korting op ons huis en hebben wij het dus ook heel goedkoop kunnen kopen.

Wij hebben nu dus met erfpacht maar kunnen wanneer wij dit willen de grond ook kopen, dat kan op ieder moment dat wij willen, mochten wij het huis willen verkopen en wij hebben de grond nog steeds in erfpacht dan moeten wij het huis eerst aan de woningbouw aanbieden, willen hun het niet dan mogen we het zo verkopen,

En wij hebben nog een fijne regeling, al hoop ik er nooit gebruik van te hoeven maken, maar stel dat wij straks de hypotheek niet meer zouden kunnen betalen dan koopt de woningbouw het terug en kunnen wij gehuurd blijven zitten.

Maar wanneer wij de grond gekocht hebben over een tijdje, dan vervalt alles wat met de woningbouw te maken heeft natuurlijk

Kayleigh
Fluisteraar
Fluisteraar

Aantal berichten : 145
Punten : 201
Registratiedatum : 15-08-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Welke kosten bij het kopen van een huis? Empty Re: Welke kosten bij het kopen van een huis?

Bericht  Gesponsorde inhoud


Gesponsorde inhoud


Terug naar boven Ga naar beneden

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

 
Permissies van dit forum:
Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum