Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Atheist - Agnost

+10
Mariposa
SuperGrover
Zora
luisa
Melis_je
TGR
Bliss
Antibes
Sorella
Tyrael
14 plaatsers

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Ga naar beneden

Atheist - Agnost - Pagina 2 Empty Re: Atheist - Agnost

Bericht  Melis_je za 4 jun 2011 - 19:41

TGR schreef:Eigenlijk is iedereen agnost. Niemand kan tenslotte zeker weten dat er een God is.

Maar het gaat erom wat je gelooft. Als je voor jezelf zeker weet dat er (....), dan ben je geen agnost meer. Ik ken ook heel veel atheïsten (maar ook best veel agnosten).
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 1942
Punten : 2162
Registratiedatum : 22-03-11

Terug naar boven Ga naar beneden

Bericht  TGR za 4 jun 2011 - 19:43

Melis_je schreef:
TGR schreef:Eigenlijk is iedereen agnost. Niemand kan tenslotte zeker weten dat er een God is.

Maar het gaat erom wat je gelooft. Als je voor jezelf zeker weet dat er (....), dan ben je geen agnost meer. Ik ken ook heel veel atheïsten (maar ook best veel agnosten).

Ik begrijp hoe het werkt. Ik ben agnost om mijn eerdergenoemde reden. Maar verstandelijk neig ik naar atheist.

TGR
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2706
Punten : 3065
Registratiedatum : 17-12-10

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 19:44

Tea-Leaf schreef:Fauve kan het heel mooi omschrijven, volgens mij is zij ook agnost.

Oh echt, heb ik dat gedaan? Ik weet niet meer hoe haha, de uitleg van hierboven klopt wel smile Mijn vriend is agnost, ik weet het zelf niet goed maar ik doe er wel uitspraken over dus ik ben in ieder geval geen agnost.

Gast
Gast

Bericht  Melis_je za 4 jun 2011 - 19:45

Binnen het atheïsme zijn ook weer stromingen. Waarom vind je dan dat eigenlijk iedereen agnost is?
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  TGR za 4 jun 2011 - 20:07

Melis_je schreef:Binnen het atheïsme zijn ook weer stromingen. Waarom vind je dan dat eigenlijk iedereen agnost is?

Omdat geloven in iets beperkingen heeft. Je weet niet zeker of het wel of niet waar is wat je gelooft. Daarom zou iedereen beide opties moeten kunnen openhouden, dus agnost zijn.

TGR
Kletskop
Kletskop

Bericht  Melis_je za 4 jun 2011 - 20:25

Beide opties openhouden heeft ook beperkingen denk ik, bijvoorbeeld in de rust die je kan ervaren als je denkt dat je volgens de juiste regels leeft. En in de geruststelling dat je dierbaren op de gewenste plek zijn.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  TGR za 4 jun 2011 - 20:28

Melis_je schreef:Beide opties openhouden heeft ook beperkingen denk ik, bijvoorbeeld in de rust die je kan ervaren als je denkt dat je volgens de juiste regels leeft. En in de geruststelling dat je dierbaren op de gewenste plek zijn.

Dat weet ik smile Ik kan dat niet. Maar het is prima als mensen in gezonde mate leven met een religie als leidraad. Mijn houvast in het leven is goed doen voor mezelf en voor anderen. Ik wil niet eeuwig leven.

En als ik me zo zou misdragen op aarde, dan zou de duivel juist blij met me moeten zijn en me belonen in de hel.

TGR
Kletskop
Kletskop

Bericht  Melis_je za 4 jun 2011 - 20:29

Hahaha Very Happy
Ik denk ook dat het heel lastig is. Op dit forum wordt ook veel getwijfeld vind ik in religietopics.
Melis_je
Melis_je
Kletskop
Kletskop

Bericht  TGR za 4 jun 2011 - 20:36

Melis_je schreef:Hahaha Very Happy
Ik denk ook dat het heel lastig is. Op dit forum wordt ook veel getwijfeld vind ik in religietopics.

Dat is alleen maar logisch. Religie heeft alles te maken met onzekerheid, angsten en twijfels.

TGR
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:13

Dijn82 schreef:Gloria: Dat ben ik niet met je eens. Ik ben zelf atheïst en ik ken heel veel atheïsten.
Dat kan, maar als je het mondiaal bekijkt, zijn jullie wel een minderheid.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:15

Melis_je schreef:Binnen het atheïsme zijn ook weer stromingen.
O ja? Vertel eens!

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:15

Angel Blue Eyes schreef:Gloria zegt niet dat alle atheisten eigenlijk agnost zijn. Ze zegt dat er vele atheisten eigenlijk agnost zijn.
Precies, dat bedoel ik.

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 4 jun 2011 - 21:21

Ik heb mezelf jaren een agnost genoemd, maar nu ben ik toch wel overtuigd atheist.. Maar ik neig sowieso naar materialisme, ik geloof ook niet in een ziel en ik heb sterke twijfels aan onze vrije wil..
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:23

Mijn vriend is wel echt een atheist hij is 100% zeker dat er niks is, geen god, geen hiernamaals etc. Hij kan daar echt uren over discussieren met iemand die iets anders gelooft.
Het gaat erom wat je ZELF gelooft/denkt. En in dat opzicht kun je dus wel een atheist zijn.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:23

Antibes schreef:Maar ik neig sowieso naar materialisme...
Ik vermoed dat jij hiermee iets anders bedoelt dan hoe ik het opvat, dusse.. care to explain?

Gast
Gast

Bericht  Antibes za 4 jun 2011 - 21:30

Gloria schreef:
Antibes schreef:Maar ik neig sowieso naar materialisme...
Ik vermoed dat jij hiermee iets anders bedoelt dan hoe ik het opvat, dusse.. care to explain?

Ik bedoel meer het psychologische materialisme. Zeg maar (simpelweg) dat alles te herleiden is naar materialistische dingen. Dat onze gedachten en daarmee onze wil, eigenlijk gewoon chemische reacties in ons lichaam zijn. Dat we worden bepaald door (epi) genetische- en omgevingsfactoren, dat we eigenlijk geen eigen keuzes maken..

Edit: wat weet wiki niet! http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Materialisme_(psychologie)

Laatst aangepast door Antibes op za 4 jun 2011 - 21:43; in totaal 1 keer bewerkt
Antibes
Antibes
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7063
Punten : 7525
Registratiedatum : 27-04-11

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:31

Dus... Als je helemaal NIKS gelooft, ben je atheist... En als je (voor jezelf) weet dat God niet bestaat, maar twijfelt aan een hiernamaals en andere spirituele shizzle, dan ben je Agnost?

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:50

Mijn boekje zegt:

Quidisme (of ietsisme) = een populaire opvatting van zeer veel mensen die noch het theïsme of deïsme, noch het agnosticisme appreciëren en er de voorkeur aan geven te geloven dat er 'wel ergens iets moet zijn dat je eventueel goddelijk of iets dergelijks zou kunnen noemen', en verder met die overtuiging niet veel doen.

Agnosticisme = een populaire opvatting, vooral bij intellectuelen, zoals David Hume en Thomas Huxley. Agnosten stellen dat zij niet weten of er een god of iets goddelijks is (zachte vorm). Voegen zij eraan toe dat zij wel menen te weten dat je niet kunt weten of er een god iets goddelijks bestaat, dan hebben we te maken met de harde vorm.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:51

Ik zou jou dus een ietsist noemen, Bazinga.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:54

Jemig, ik wist niet dat er zoveel benamingen bestonden tussen atheïst en een gelovige.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:56

Je hebt in totaal zes categoriën: theïsten, deïsten, pantheïsten, quidisten, agnosten en atheïsten. Zie je, niet alleen kerken doen aan stromingen, dat zit gewoon in de mens Wink.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:58

Antibes schreef:Ik bedoel meer het psychologische materialisme. Zeg maar (simpelweg) dat alles te herleiden is naar materialistische dingen. Dat onze gedachten en daarmee onze wil, eigenlijk gewoon chemische reacties in ons lichaam zijn. Dat we worden bepaald door (epi) genetische- en omgevingsfactoren, dat we eigenlijk geen eigen keuzes maken..
O ja, dat. Wist niet dat het zo heette, nu wel Idea.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 21:59

Gloria schreef:Je hebt in totaal zes categoriën: theïsten, deïsten, pantheïsten, quidisten, agnosten en atheïsten. Zie je, niet alleen kerken doen aan stromingen, dat zit gewoon in de mens Wink.

Tjee... En wat betekenen ze allemaal? Want nu ken ik natuurlijk enkel de laatste twee. En velen met mij, denk ik. smile

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 22:07

O ja, natuurlijk Laughing. Komt 'ie:

Theïsme: het geloof in een persoonlijke, zowel immanente als transcendente God, gebaseerd op openbaring (het geloof van joden, christenen en moslims).

Deïsme: het geloof aan één God, gebaseerd op de rede, niet op openbaring, een God die wel transcendente schepper van de wereld is, maar sinds de schepping niet immanent binnen het geschapene werkzaam is.

Pantheïsme: het geloof (in het Westen o.a. bij new-age-aanhangers) dat de wereld en God (het kosmische en het goddelijke) in wezen identiek zijn en dat het goddelijke dus geheel immanent is. Een variant is het panentheïsme: het kosmische kan tot het goddelijke, maar het goddelijke niet tot het kosmische herleid worden. Oftewel: de kosmos is goddelijk, maar het goddelijke gaat niet in de kosmos op.

Naja, en dan wat ik net vertelde over quidisme, agnosticisme en atheïsme.

Gast
Gast

Bericht  Gast za 4 jun 2011 - 22:15

Dank je. En wederom vandaag weer iets geleerd. Very Happy Hoe weet je zoveel over het geloof? Studie? Of gewoon veel interesse in dergelijke zaken?

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 2 van 3 Vorige  1, 2, 3  Volgende

Terug naar boven

Permissies van dit forum: