Prelogopedie
5 plaatsers
Pagina 1 van 1
Prelogopedie
Aanstaande maandag moeten wij voor het eerst naar een logopedist, voor onze zoon. Ik heb meerdere keren sinds zijn eerste verjaardag aan de bel getrokken, dat ik vond dat hij raar met eten omging, veel kokhalsde ook al had hij niks in zijn mond, overgeven als hij iets vies voelde of anderen iets vies zag eten. Nu de laatste keer op het CB waren ze het toch met me eens dat het niet helemaal normaal is en heb ik een doorverwijzing gekregen voor prelogopedie, in combinatie met senso-motorische therapie.
Ik heb de logopedist zelf aan de telefoon gehad en zij heeft naar aanleiding van mijn verhaal een anamnese opgestuurd, die ik heb ingevuld. Zij vond het nodig om te starten met een behandeling. Ik moet naar de afspraak maandag iets meenemen wat hij graag eet, iets krokants en drinken. Dan gaat ze kijken of het iets met de motoriek te maken heeft, of toch meer een gedragsprobleem is.
Ik ben erg benieuwd, hij eet nu al zo lang niet en reageert daar zo heftig op, het zou fijn zijn als het zou verbeteren. Heeft iemand er ervaring mee?
Ik heb de logopedist zelf aan de telefoon gehad en zij heeft naar aanleiding van mijn verhaal een anamnese opgestuurd, die ik heb ingevuld. Zij vond het nodig om te starten met een behandeling. Ik moet naar de afspraak maandag iets meenemen wat hij graag eet, iets krokants en drinken. Dan gaat ze kijken of het iets met de motoriek te maken heeft, of toch meer een gedragsprobleem is.
Ik ben erg benieuwd, hij eet nu al zo lang niet en reageert daar zo heftig op, het zou fijn zijn als het zou verbeteren. Heeft iemand er ervaring mee?
Gast- Gast
Re: Prelogopedie
Senso-motorische therapie, is dat net zoiets als sensorische integratie?
Susan- Lady Post-a-lot
- Aantal berichten : 17731
Punten : 18567
Registratiedatum : 18-11-10
Wij zijn ook met onze zoon naar de logopedie in het ziekenhuis geweest omdat hij geen stukjes wilde eten. In het begin zijn we iedere week geweest en nu gaan we om de week. Na ongeveer 3 maanden is er verbetering in gekomen.
Veel succes.
Veel succes.
Wennes- Kletskop
- Aantal berichten : 2097
Punten : 2455
Ik heb er wel ervaring mee met R. begon met 9 maanden pas gepureerde fruit en groente te eten.
De logopediste verweet het bij haar aan angst. En als je haar nu ziet.... ze heeft vandaag voor het eerst een potje van 12 maanden met zachte stukjes gegeten op het kdv!!
De logopediste verweet het bij haar aan angst. En als je haar nu ziet.... ze heeft vandaag voor het eerst een potje van 12 maanden met zachte stukjes gegeten op het kdv!!
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
R. was toen wel een stuk jonger dan jou mannetje. Maar ik moest laten zien hoe ik haar een hap gaf en hoe ze daar mee om ging. En dan kreeg ik tips hoe ik het moest aanpakken.
meisjesmama- Kletskop
- Aantal berichten : 1729
Punten : 1861
Ik moest eten meenemen bijv gepureerd fruit en fruit van kleine stukjes en onze zoon dit geven. De logopediste zag dan gelijk wat voor gedrag hij vertoonde. Hij schudde namelijk met zijn hoofd, kokhalsde etc. Het bleek aan de gevoeligheid in zijn mond te liggen. Hij was er gewoon nog niet aan toe om stukjes/geprakt eten te eten. Dit zijn we op gaan bouwen en zij gaf hierbij tips.
Wennes- Kletskop
Ok ja hij is natuurlijk wel ouder en eet wel crackers bijvoorbeeld dus dat is ook hard. Ik hoop wel echt dat ze iets met hem kunnen, ook al is het maar een kleine verbetering, ik vind het nu al zo lang duren.
Gast- Gast
Minneke en Dromertje zijn toch logopedistes? Misschien kunnen zij helpen....
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
Ondanks hij iets ouder is kan het zijn dat hij zichzelf bv een verkeerde slik of kauw techniek aan heeft geleerd.
Ik denk dat het wel fijn is dat er naar gekeken wordt of het gedrag is of toch iets lichamelijks.
Je weet dan zelf ook waarmee je aan de slag moet.
Ik denk dat het wel fijn is dat er naar gekeken wordt of het gedrag is of toch iets lichamelijks.
Je weet dan zelf ook waarmee je aan de slag moet.
Wennes- Kletskop
Kindjes op mijn werk gaan ook vaak naar de logopediste die bij ons in de instelling werkt. Zij is ook SI therapeut. Sommige kinderen met eet problemen zijn over (of juist ondergevoelig) in het mondgebied. Ik denk dat ze gaat oberveren hoe hij met bepaalde structuren in zijn mond omgaat. Tenminste dat is wat de logo op ons werk vaak doet. Die kindjes zijn wel wat ouder, van 2 t/m 7 jaar.
Nana- Prater
- Aantal berichten : 1219
Punten : 1452
Registratiedatum : 15-12-10
Nana schreef:Minneke en Dromertje zijn toch logopedistes? Misschien kunnen zij helpen....
Ik zie dit nu pas, maar ik zal nog even reageren. Als logopedist ben je vrij all-round opgeleid, maar pre-logopedie is een behoorlijk specifiek vakgebied. In de praktijk waar ik werk bijvoorbeeld, worden alle pre-logopedie aanmeldingen naar 1 logopedist doorgestuurd die een speciale aantekening heeft in deze richting. Ik kan hier dus weinig zinnigs over zeggen helaas.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat Arden, laat je nog wat weten als jullie geweest zijn?
Gast- Gast
Wij zijn vandaag dus geweest. Ze heeft even met me de anamnese nog een keer kort doorgelopen en wat extra dingen gevraagd. Daarna is ze naar hem gaan kijken. Hij heeft een stukje brood gegeten, wat ze toen dacht te zien was dat hij oppervlakkig kauwt met zijn kiezen. Hij eet ook vrijwel alleen maar dingen die gelijk zacht worden in de mond, andere dingen hoeft hij niet. Of dit oorzaak is of gevolg is niet duidelijk. Erna is ze gaan kijken hoe hij reageerde op speelgoed van verschillende texturen. Hij was wel nieuwsgierig, dat is een goed teken, maar hij vertoonde ook tekenen van overprikkeling, met name heel erg rood worden. Wat ze nu dacht is dat het een tactiel probleem is, wat speelt op bijna alle zintuiglijke gebieden. Prikkels komen bij hem heel heftig binnen, hij is erg gevoelig. Het lijkt er echter wel op dat er al wat spontane verbetering in zit, wat wel vaker is op deze leeftijd. Het probleem is er zeker nog wel maar minder heftig dan bijv een jaar geleden, maar het gedragspatroon zit er nu nog heel erg in en dat is heel lastig te doorbreken.
Ik heb een boek meegekregen met meer informatie over sensorische integratie en ze heeft als tip gegeven om alvast te beginnen met zo'n bak samenstellen en dan spelenderwijs met hem ermee bezig te gaan, en hem zelf te laten ontdekken. We moeten nog even kijken wanneer de volgende afspraak is omdat ik op vakantie ga volgende week maar hier gaan we iig zelf al een beetje mee aan de slag.
Ik heb een boek meegekregen met meer informatie over sensorische integratie en ze heeft als tip gegeven om alvast te beginnen met zo'n bak samenstellen en dan spelenderwijs met hem ermee bezig te gaan, en hem zelf te laten ontdekken. We moeten nog even kijken wanneer de volgende afspraak is omdat ik op vakantie ga volgende week maar hier gaan we iig zelf al een beetje mee aan de slag.
Gast- Gast
Wij gaan met de jongste binnenkort ook naar prelogopedie. Hij is nu 20 maanden, maar eet geen fruit en brood. Warm eten is daarentegen weer helemaal geen probleem. Het CB dacht misschien aan een soort 'trauma' van het eten van brood en fruit. Dat hij zich misschien eens, toen we er net mee begonnen, heeft verslikt of iets in die trant en daarom een soort van bang is om deze dingen te eten. Ook moeten we dan naar een diëtist om te proberen hem weer op zijn oude lijn van groei te laten komen. Hij is nu 78 cm en 8950 gram. Behoorlijk klein dus.
Thunder- Kletskop
- Aantal berichten : 2924
Punten : 3096
Minneke schreef:Nana schreef:Minneke en Dromertje zijn toch logopedistes? Misschien kunnen zij helpen....
Ik zie dit nu pas, maar ik zal nog even reageren. Als logopedist ben je vrij all-round opgeleid, maar pre-logopedie is een behoorlijk specifiek vakgebied. In de praktijk waar ik werk bijvoorbeeld, worden alle pre-logopedie aanmeldingen naar 1 logopedist doorgestuurd die een speciale aantekening heeft in deze richting. Ik kan hier dus weinig zinnigs over zeggen helaas.
Maar ik ben wel heel benieuwd hoe het gaat Arden, laat je nog wat weten als jullie geweest zijn?
voor mij geldt hetzelfde, ik weet ook vrij weinig over dit gebied van de logopedie, ik heb me in de loop van de opleiding meer gericht op neurologie en gehoorproblemen (en de taalstoornissen die daardoor komen). Ik lees overigens wel aandachtig mee, vind het wel interessant natuurlijk!
Gast- Gast
Pagina 1 van 1
Permissies van dit forum: