Zeg maar Yes
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

+2
Filoria
maiadebij
6 plaatsers

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Ga naar beneden

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje) - Pagina 3 Empty Re: hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:09

Soms begrijp ik er echt niets meer van..... confused

Gast
Gast

Terug naar boven Ga naar beneden

hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje) - Pagina 3 Empty Re: hoe ga ik hiermee om? (peuter pubertje)

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:10

Dromertje schreef:

Minneke; waar komt het gedrag uit voort, weet je dat? Jaloezie misschien?

Jaloezie, reactie uit willen lokken en ze vindt het volgens mij ook gewoon leuk om te zien wat er gebeurt als ze hem duwt bijvoorbeeld. Ik moet er wel bij zeggen dat het de laatste tijd beter gaat én dat ze 8 van de 10 keer stapelgek is op haar broertje. Maar die andere 2 keer blijven frustrerend.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:12

Minneke schreef:
Dromertje schreef:

Jaloezie, reactie uit willen lokken en ze vindt het volgens mij ook gewoon leuk om te zien wat er gebeurt als ze hem duwt bijvoorbeeld. Ik moet er wel bij zeggen dat het de laatste tijd beter gaat én dat ze 8 van de 10 keer stapelgek is op haar broertje. Maar die andere 2 keer blijven frustrerend.

Je negeert mij. Echt respectloos :P

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:13

Nee maar even over de reactie van Lieskuh. Ik ben het er helemaal niet mee eens maar ik snap niet goed waarom het als respectloos gezien wordt. Ik heb m een paar keer gelezen maar ik lees er persoonlijk niets raars in naar andere moeders toe. Iedereen doet het anders.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:17

Lieskuh schreef:Soms begrijp ik er echt niets meer van..... confused

wat begrijp je niet?

Minneke: lijkt me echt lastig. In ieder geval wel fijn dat het al beter gaat. Als jij je weg daarin gevonden hebt dan is dat natuurlijk goed, maar ik zou zoveel mogelijk proberen om de oorzaak weg te halen, is ze op bepaalde momenten jaloers, als hij met haar speelgoed speelt, of als hij de fles krijgt bijvoorbeeld?

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:17

Arden schreef:
Minneke schreef:
Dromertje schreef:

Je negeert mij. Echt respectloos :P

Haha, ik was nog bezig muts angel . Maar dat kusje geven vind ik aan de ene kant wel een mooi gebaar, maar aan de andere kant vind ik dat ze er dan te 'makkelijk' mee wegkomt ofzo. Thije is natuurlijk ook nog maar heel klein he. Hij is nog zo kwetsbaar dat ik soms echt bang ben dat hij er iets aan overhoudt.

Als hij wat ouder is moet hij maar eens een mep terug geven laughcry

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:18

Lieskuh schreef:Sorry maar ik heb er helemaal niets mee om je kind als 'gelijke' te behandelen. Althans zo zie ik het dan he. Nee, ik snap dat je het leuk vind om je broertje te slaan maar dat is niet lief. Je kunt beter op deze trommel slaan want daar is hij voor. Nee, bij mij krijg je gewoon straf als je bepaalde dingen doet. Kinderen weten dondersgoed wat wel en niet mag en wat stout is en lief. Als Tygo Jens slaat (of andersom) dan gaan ze linea recta de trap op. Daarmee geef ik ze echt niet de boodschap dat ze het dan maar zo moeten doen dat niemand het ziet. Dat is weer zo'n uiterste gedachtengang vind ik. Ik geef daarmee de boodschap dat het niet door de beugel kan en dat hij daarom even op de trap moet gaan zitten. Dan wijs ik mijn kind echt niet af, zo gevoelig zijn kinderen nu ook weer niet. Boehoehoe mijn mama wijst mij af omdat ik op de trap wordt gezet. Nee dat gaat me nu echt een dikke brug te ver. Daarnaast denken kinderen echt niet zo ver na, althans niet in mijn beleving. Dat zijn de ouders die dat in mijn ogen zichzelf aanpraten, díe denken zover na. In mijn ogen lijkt het dan net alsof je een beetje 'bang' dat je kindje jou als moeder (of vader) niet meer lief zal vinden als je ze straf geeft.

Maar goed, ik ben zo'n moeder die een moeder wil zijn en niet de beste vriendin van mijn kinderen. (Ja, en inderdaad ook streng)

mwoah, echt aardig vind ik dit niet overkomen naar moeders die er anders over denken.. Plus de hele toon in de post.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:21

Dromertje schreef:

wat begrijp je niet?

Minneke: lijkt me echt lastig. In ieder geval wel fijn dat het al beter gaat. Als jij je weg daarin gevonden hebt dan is dat natuurlijk goed, maar ik zou zoveel mogelijk proberen om de oorzaak weg te halen, is ze op bepaalde momenten jaloers, als hij met haar speelgoed speelt, of als hij de fles krijgt bijvoorbeeld?

Ze is voornamelijk jaloers als hij lekker aan het spelen is. Dan ziet ze dat hij zich vermaakt en pakt ze snel wat af en gooit het gewoon weg laughcry . Of ze trekt hem aan zijn handjes zodat hij omvalt bijvoorbeeld.

Maar ik kan natuurlijk niet elke situatie waarin zij misschien jaloers zou kunnen worden wegnemen. Dat gaat helaas niet altijd.

Gast
Gast

Bericht  maiadebij wo 4 mei 2011 - 1:29

Ik snap dat de toon van Lieskuh als vervelend gezien kan worden, maar ze houdt het wel erg bij zichzelf vind ik. Ze geeft haar mening over wat hier gezegd wordt en schrijft in haar post dat het in haar ogen/ in haar beleving zo is. Die mening mag zij hebben, en daar hoeft niet iedereen het mee eens te zijn. Maar de ondertoon kan inderdaad als vervelend ervaren worden...

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Aantal berichten : 2543
Punten : 3138
Registratiedatum : 19-11-10

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:33

Minneke schreef:
Dromertje schreef:

wat begrijp je niet?

Ze is voornamelijk jaloers als hij lekker aan het spelen is. Dan ziet ze dat hij zich vermaakt en pakt ze snel wat af en gooit het gewoon weg laughcry . Of ze trekt hem aan zijn handjes zodat hij omvalt bijvoorbeeld.

Maar ik kan natuurlijk niet elke situatie waarin zij misschien jaloers zou kunnen worden wegnemen. Dat gaat helaas niet altijd.

Eigenlijk snap ik het wel van F angel Het ís ook niet makkelijk om een broertje te krijgen, de aandacht te moeten verdelen en dan ook nog zien dat hij zich prima vermaakt. Ik kan me best voorstellen dat zoiets steekt. Dat gevoel heb ik ook wel eens, als ik ergens van baal en ik zie dat iemand wel goed in z'n vel zit, dan heb ik ook wel eens zin om diegene een klap aan de kop te geven, gevoel van afgunst denk ik Suspect Neemt niet weg dat het verkeerd is en dat die oorzaak moeilijk weg te nemen valt, maar als je begrijpt waar het gedrag uit voort komt, dan kan ík al een stuk meer begrip opbrengen voor het gedrag dat ze vertoont. Nu heb ik natuurlijk geen pasklare oplossing en ik weet dat je F een pittige tante is, maar soms levert een stukje begrip ook al een positievere houding van het kind op.
Plus dat erover praten en het gevoel erkennen, ook weer herkenning voor haar op kan leveren. Als zij het gevoel herkent, kun je ermee gaan oefenen om dan wat anders te gaan doen bijvoorbeeld, of dat ze naar je toe komt en er iets over zegt (dat ze zich niet fijn voelt, of dat ze T. op dat moment stom vindt ofzo).

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:40

Haha, ja ik snap het ook wel hoor, waar haar gevoel vandaan komt. Maar soms vind ik het dan zo moeilijk om lief en aardig te blijven. Op een gegeven moment merkte ik dat ik bijna de neiging kreeg om haar een tik te geven. Toen besloot ik dat het beter was om haar dan maar even op de gang te zetten. Op die manier escaleert het niet zo en kan ik mijn irritatie even laten zakken.

Maar ik probeer ook wel om andere oplossingen te zoeken hoor; even lekker naar de speeltuin, een boekje voorlezen of even knuffelen. Maar wat ik al zei; dat kan helaas niet altijd.

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 1:46

Ik snap het ook wel hoor Minneke, en in zo'n geval is haar even apart zetten ook verstandig denk ik. Je bent ook maar een mens nerd Wat ik van haar mee heb gekregen laatst is dat ze volgens mij (in haar onschuld) af en toe het bloed onder je nagels vandaan kan halen door haar pittige karakter :P

Gast
Gast

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 2:03

Dromertje schreef:Ik snap het ook wel hoor Minneke, en in zo'n geval is haar even apart zetten ook verstandig denk ik. Je bent ook maar een mens nerd Wat ik van haar mee heb gekregen laatst is dat ze volgens mij (in haar onschuld) af en toe het bloed onder je nagels vandaan kan halen door haar pittige karakter :P

Uhm ja, dat klopt angel . Al is ze niet altijd zo druk en onbehouden als toen hoor. Ze wordt erg enthousiast van kinderen en visite in het algemeen. Maar doorgaans is ze inderdaad behoorlijk pittig. En dan denk ik dat dit nu even de beste oplossing is. Maar ik vind het fijn dat je meedenkt. Altijd goed om zulke dingen even te horen van een ander!

Gast
Gast

Bericht  maiadebij wo 4 mei 2011 - 2:07

Dat is eigenlijk in elke relatie zo (man/vrouw, werkgever/ werknemer, vader/zoon etc) als je je verplaatst in de gevoelens van de ander, en begrip voor opbrengt en het serieus neemt dan voel je je gewaardeerd, je mag er zijn. Dat draagt bij aan een positievere houding van beide kanten.

Ik denk ook dat N ontzettend snel emoties van anderen oppikt. Hij voelt me zo vaak aan en als ik niet lekker in mijn vel zit, merk ik dat ook aan zijn gedrag. Dan kan ik inderdaad beter de oorzaak aanpakken als hem op zo'n moment op de trap zetten. Hij snapt waarschijnlijk zelf ook helemaal niet waarom hij bepaald gedrag vertoont.

Dromertje en Liadan ik heb dezelfde vraag bij D&V gesteld, daar staan ook goede tips en adviezen bij. Misschien leuk om daar ook te lezen.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Liadan wo 4 mei 2011 - 2:22

Je hebt goede tips gehad op D&V, ik merk hier ook dat het heel goed helpt om haar gevoel op dat moment te benoemen en te erkennen. Ze voelt zich dan begrepen en de druk is er dan inderdaad een heel eind vanaf.
Je zegt wel eens dat N. nog niet goed in woorden kan uitdrukken, dat zal bij hem ook wel voor wat frustratie zorgen, ik denk dat het daarom ook belangrijk is om te benoemen wat je op dat moment ziet. Dus inderdaad: 'ik zie dat je heel boos bent, wilde je liever dat oma de dvd aanzet?".

Er wordt hier iemand wakker dus het blijft even bij deze reactie smile .

Liadan
Ratel
Ratel

Aantal berichten : 7195
Punten : 7347
Registratiedatum : 18-11-10

Bericht  maiadebij wo 4 mei 2011 - 2:36

Minneke, ik denk dat wij elkaar een hand kunnen geven. Volgens mij lijken ons kindjes wel op elkaar! Heeft T.hije hetzelfde karakter? J is namelijk heel anders als haar broer, minder snel van slag, kan alles beter een plek geven...
En ik zet N ook wel eens weg voor mezelf hoor, even tot rust komen Rolling Eyes

Liadan, ja ik vind het ook hele bruikbare tips. N praat nog niet zo heel veel inderdaad, het komt nu wel maar zichzelf uitdrukken lukt hem nog niet. Dan is het denk ik wel een goed idee om nog meer te benoemen voor hem.

maiadebij
Kletskop
Kletskop

Bericht  Gast wo 4 mei 2011 - 8:25

maiadebij schreef:Minneke, ik denk dat wij elkaar een hand kunnen geven. Volgens mij lijken ons kindjes wel op elkaar! Heeft T.hije hetzelfde karakter? J is namelijk heel anders als haar broer, minder snel van slag, kan alles beter een plek geven...
En ik zet N ook wel eens weg voor mezelf hoor, even tot rust komen Rolling Eyes

Ik herken inderdaad ook wel wat van jouw zoon in Fenne als ik het zo lees. Met name dat hij wil bepalen wie wat doet is zéér herkenbaar. Ik probeer daar nooit te moeilijk over te doen, want ik vind het prima als ze ook wat zeggenschap heeft. Er wordt al zoveel voor haar bepaald. Wat het voor ons makkelijker maakt dan voor jou is dat Fenne goed kan praten. Ik denk dat het daardoor voor jou (en voor N.) nog zwaarder is.

Fenne was trouwens wel aan makkelijke baby. Ook qua eten en slapen is ze altijd makkelijk geweest, dus daarin verschillen ze wel. Ik geloof dat Thije ook wel een ander karakter heeft dan Fenne. Waar hem dat precies in zit, kan ik eigenlijk niet echt duiden. Misschien is hij wat socialer en gezelliger als baby. Maar dat is Fenne nu juist ook. Maar mijn vader zei laatst ook dat Fenne een 'bijzondere'/'apartere' baby was dan Thije. Thije is 'normaler' haha. Maar wat het nu precies is, dat kan ik dus niet zeggen.

Gast
Gast

Bericht  Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud

Pagina 3 van 3 Vorige  1, 2, 3

Terug naar boven

- Soortgelijke onderwerpen

Permissies van dit forum: